2020-06-30, 19:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Pendeln i Stockholm har ungefär 40.500:- enligt förra årets lönerevision, SJ AB, som ju kör bland annat X2000 har ungefär 5000:- mindre i månaden.

Dock är det rätt svårt att få arbete på pendeln sedan en tid då det varit anställningstopp ett tag samt hörde att de har en "kö-lista" med lokförare som vill börja där. Så det är lite skillnad mot för ca 3 år sedan då det var skrik och panik med att få lokförare till pendeln.

Sedan blir skillnaden i lönekuvertet inte så stor i slutändan för MTR föraren betalar statlig inkomstskatt på löneskillnaden (cirka 50% marginalskatt) medans SJ föraren snittar någon tusenlapp i månaden i skattefritt traktamente.
Citera
2020-06-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Mycket ambitiöst! Hade ni alla rätt? Och har ni klarat er från att köra förbi stoppsignaler av misstag?
Jag hade alla rätt på en del, de flesta av slutproven vilket kändes bra! Sämsta på hela kursen var 3 fel (eltekniken) så rätt så bra ändå tycker jag. Haha jag vet ju inte hur det gått för de andra, men jag har inte gjort någon OSPA iaf. (Otillåten stoppsignalpassage).
Citera
2020-06-30, 20:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag hade alla rätt på en del, de flesta av slutproven vilket kändes bra! Sämsta på hela kursen var 3 fel (eltekniken) så rätt så bra ändå tycker jag. Haha jag vet ju inte hur det gått för de andra, men jag har inte gjort någon OSPA iaf. (Otillåten stoppsignalpassage).

Bra! Fortsätt så! Har klarat mig i över 20 år!
Citera
2020-06-30, 21:24
Medlem
Citat:
Bra! Fortsätt så! Har klarat mig i över 20 år!
Tack! Har som mål att klara mig till pensionen!
Citera
2020-06-30, 21:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tack! Har som mål att klara mig till pensionen!

Det är vanligt att förarna startar fast det är stopp och kör förbi stoppsignalen! Vrid stolen och lägg upp fötterna så fort du stannat vid en röd signal! Så har jag gjort i alla år! Jag är helt enkelt för lat för att sitta upp om det inte är grönt!
Citera
2020-07-01, 00:41
Medlem
Citat:
Det är vanligt att förarna startar fast det är stopp och kör förbi stoppsignalen! Vrid stolen och lägg upp fötterna så fort du stannat vid en röd signal! Så har jag gjort i alla år! Jag är helt enkelt för lat för att sitta upp om det inte är grönt!
Utförs blåskontroll på förarna innan avgång?
Citera
2020-07-01, 01:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loveferrari

Ja! Men även nyktra förare missar signaler, oftast har de väl fipplat med mobiler och läsplattor!
Citera
2020-07-01, 08:12
Medlem
Tutussis avatar
Hej alla.
Stort grattis till alla som kommit in. Nu har det blivit verklighet för mig med. Kan någon vänlig själ rekommendera en klinik som gör undersökningen till ett bra pris i södra Skåne? Gärna Ystad/Trelleborg/Malmö/Lund-områdena. Givetvis är alla tips välkomna.
Än en gång, stort grattis till alla som kom in!
Citera
2020-07-01, 08:16
Medlem
Citat:
I början kollade jag 18 gånger att det fortfarande var grönt när jag skulle ge klart för avgång nu kollar jag nog bara 1 eller 2, men visst är det där man kan missa. Störst risk känns det med X12 där vi gör avgången själva..men än så länge har det gått bra. Peppar peppar!
Citera
2020-07-01, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loveferrari
"Vanligt" är ju en definitionsfråga, det är ju rätt ovanligt med ospa. Tror Ringhals menade att just start mot stopp är vanligare än att man kommer körande mot stopp och kör förbi.
Citera
2020-07-01, 08:49
Medlem
Citat:
Sedan blir skillnaden i lönekuvertet inte så stor i slutändan för MTR föraren betalar statlig inkomstskatt på löneskillnaden (cirka 50% marginalskatt) medans SJ föraren snittar någon tusenlapp i månaden i skattefritt traktamente.

Det är sant, dock med en fördel för den som tjänar mer och har ITP1 (Födda efter 1979 tror jag), då avsätts mer till tjänstepensionen och det mesta räknas med såsom grundlön och tillägg. Det är alltså bra att tjäna så mycket som möjligt för pensionens tillväxt.
Citera
2020-07-01, 12:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
"Vanligt" är ju en definitionsfråga, det är ju rätt ovanligt med ospa. Tror Ringhals menade att just start mot stopp är vanligare än att man kommer körande mot stopp och kör förbi.

Ja, givet det enorm stora antalet röda signaler så missas det inte särskillt många!
En inytessant vinkling är hur många gröna signaler som flrarna passerar utan att ha koll på att de faktiskt är gröna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in