2020-06-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Läst igenom Peter Englunds bok Söndagsvägen som handlar om ett indiciefall från 1965. Ett mordfall. Även om det är ett tekniskt mindre komplicerat fall (där polisen gör sitt jobb) är grundprincipen densamma som vi har för handen: att utesluta andra gm. Det är mycket annat tekniska bitar som pekar åt ett håll. Det räcker.

Läser era chattar som ni plockat fram ur FUP. Ännu ett indicie som kommer kunna ge uttryck för förmåga att utföra dådet.

Vi står alltså mitt i sommarvärmen med ett par frågor som har eller kommer besvaras. När? Var? Hur? Vem? Varför?

Det är mycket nu som tyder på att TeamHerrSD, sektmedlem i Geocachgruppen af Sweden är skyldig och kommer att anses skyldig.

Håller med dig till fullo.
Citera
2020-06-28, 09:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo man kan givetvis förstå hans ogillande i just det du beskriver .......

Undrar om LW kunde teckenspråket ? Någon som vet ?

Undrar vem som hade idén i att hon skulle dö ?

Det är det som är det mystiska ?

Har så svårt att bli sams med att någon utav geocachare ville något sådant ??

(Spekulation)

Nej, MJ säger att hon brukade kommunicera genom att skriva i telefonen när de språkades vid då de träffades så hon kunde nog inte teckenspråk, därav kanske att de inte kände varann närmre trots att bägge bodde i Örebro med samma intresse. Han visste väl inte mycket om hennes aktuella privatliv mer än att hon var frånskild med barn, vad hon jobbat med och liknande.
Citera
2020-06-28, 10:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Snubben som sågs gå på motorvägen 2 tim efter mordet, bärandes på en vit påse.

Det kanske var hennes stalker från Göteborg?
Citera
2020-06-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack för din klarsyn.
Lena talade med kluvna tungor och lurade dom omogna och trogna lyssnarna att hon var utsatt när det bevisningen genom FUP visat sig att det var hon själv som mobbade hårt och utsatte andra för obeskrivliga elakheter ala' Stephen King. När någon blev förbaskad så ringde eller messade Hjärstas mega Drama Qeen sina korkade "väninnor" om hur fruktansvärt hon behandlades. Det är mycket lätt att se om man jämför hennes falska teater för att få uppmärksamhet med vad som visas i FUP.

Att våld i nära relationer örebro fick nog av hennes obändliga vilja att få deras hjälp att sätta dit SD säger väl allt om hennes problem. Dom är experter på att se igenom kvinnor som är besatta av att ge män att ge skulden för sin egen trasighet.

Lena var en mycket elak och falsk människa som smidde ränker och snackade skit bakom ryggen på folk som hon i nästa andetag schizofrent bjöd på kladdkaka med knull.

Att ständigt behöva tjata om psykbrytet ( som serverade mördaren motivet) hade inte behövts om inte några trångsynta forsatt rapa ur sig att Lena var en männidska med fel och brister som oss andra. Och vem kastar första stenen.

Trött på lögnerna om det som berövade henne livet.

Har du insyn i LWs kontakter med "Våld i nära relationer Örebro" där organisationen uttrycker sig fått nog av LWs obändliga vilja att få deras hjälp att sätta dit SD?
Citera
2020-06-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Visst kunde man passat på att undersöka några cacher och då sökt efter sådana som hon inte loggat, men haft en tillräckligt hög svårighetsgrad för att vara möjliga för en olycka.

Men samtidigt så hade man bara ett fordon och alla hade inte den lokalkännedom som är önskvärd för att en sådan sökning skulle kunna ske fort. Dessutom var inte LW känd för att cacha på egen hand, så hade det hänt en olycka så hade det troligen uppmärksammats direkt. Och söker man en försvunnen person så behöver man nog kunna gå på mobil, kända fordon och uppgifter som personen lämnat i förväg till sin omgivning och så förstås personens mönster och kända historik vad gäller cachning. Man åker inte heller och besöker alla platser utan ser bara om de är rimliga att undersöka utifrån en första bedömning.

Ett annat faktum om man nu gör en sådan sökning i efterhand är att LW inte heller loggat alla cacher hon besökt. Det finns en serie cachar kring Nordsjön vid Kumla som hon och HTD loggade den 30 mars 2018, men som LW aldrig loggade på nätet. Lite märkligt i så fall att avstå att logga 7 st T5or och en rejäl utflykt på isen.

Inlägg 25/8 2018 14.28 sid 1936 (använd pilen på ovanstående inlägg för att se hela)

Det här med Nordsjön-cachen är intressant.

Som jag kommer ihåg det var det just den som LW tog upp i ett sms till SD på mordkvällen. Hon skrev att hon uppdaterade sina loggar inför Norgeresan, påpekande att hon inte uppdaterande just dessa.

Har för mig att det var just Nordsjön som av någon anledning försvunnit från SD:s loggar och att han efterloggade dessa (ev efter LW:s död) med något uttalande likt "hoppas du har det bra där du är nu".

Kan de på mordkvällen blivit osams om att LW fortfarande "drog upp detta" och SD var orolig för att LW skulle avslöja för HD inför deras USA-resa (att HD skulle ställa in sin resa)?

HD visste inte vid den tiden att SD/LW fortsatt med sina träffar.
Citera
2020-06-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, tror att det är FR.

FR kände väl SD först och var väl tränare åt SDs ena dotter men tog parti för LW inledningsvis. Han distanserade sig något tag från LW senare:
Citat:
Han uppger att han under sommaren 2017 upplevde det som att han inte orkade höra om dessa saker från Lena. Han berättade om det för henne och sa att han ville ha en mer neutral relation som inte innefattade alla bekymmer med Stefan, han orkade inte bli indragen. Lena accepterade detta och under hösten 2017 hade de endast sporadisk kontakt. Fredrik vet att Lena var sjukskriven en period under hösten, han vet inte riktigt varför men hon sa att hon mådde dåligt.
.

LW hade tydligen berättat om att hon fann en ML obehaglig som hon undvek men oklart om hon berättat varför för FR.

Trist också att FR också upplevde sig som "femte hjulet" när de var ute tillsammans. LWs och SDs infekterade förhållande smittade tydligen deras andra relationer.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-28 kl. 10:27.
Citera
2020-06-28, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Hittat förhör med honom, 150, 409 ff
Han verkar ha varit hemma på kvällen 14/5, hans fru och en dotter var även där.
Jag har bara skummat än så länge.

Jag har lästa hans förhör tidigare, men tack för sidhänvisingen. Har nu läst igen.

Jag minns att det tidigare har skrivits i tråden om att R*mdenIS skulle ha haft et ont öga till Lena av någon anledning, men i förhören kan man inte utläsa något sådant allas. Tvärtom.

Dessutom verkar han inte ha "pratat" med Lena om personliga saker och han verkar inte ens ha vetat om SDs och Lenas relation förrän efter mordet:

" Om att Stefan hade en relation med Lena, han visste att dom var geocachvänner och så men inget annat som han har sett. Han fick veta det från R***r N****n, sen i tidningen och media har han läst om det, att Stefan haft en relation med Lena men något detaljerat om det vet han ingenting om. "

Något som däremot fångar mitt intresse är att SD verkar plötsligt efter mordet försöka få kontakt med R*mdenIS på olika sätt.

R*mden hade en cahce i Påslboda som SD varit till och upptäckt att burken var borta.

"Han uppger att dom träffats på event bara, när någon släppte en ny cach har dom setts i
samband med någon FTF. Han var där en gång då Stefan ordnade ett event hemma hos sig,
fjärde advent tror han det var, 2015 var det. Dom träffas inte privat, men Stefan har skrivit till
honom på Messenger, senast i somras skickade han ett meddelande då han var vid en av mina
cacher i Pålsboda och uppgav att M*****s burk var borta. Stefan skulle fixa en ny och dom
har pratat lite kring geocaching. Sen var det ett event den fjärde advent 2018 så var han dit.
Nyligen här så skickade han att det var roligt och ses, det var trevligt och så och det var inte
så mycket mer. Det var hemma hos Stefan och dom var flera där
"

[...]

"M*****s tillfrågas ju om det inte var lite konstigt att besöka Stefan, med tanke på vad som
hänt?
Han uppger att det var det ju, men Stefan kontaktade honom via Messenger efter det som
hänt, varför skulle han ta kontakt med honom angående cachen i Pålsboda. Han vet inte om
han ville visa att han var oskyldig eller så. Han skrev ju via messenger och tackade för
senast, han har kvar meddelandet så FL får gärna ta del av det om han vill. Stefan skrev till
honom den 11 januari, dom pratade lite om geocaching och sådant bara, inget annat.
"

[...]

" Dom bildade en ny chattgrupp sen för detta. På måndag kväll skulle han försöka fixa in norgekartan i GPS :en och pratade med Roger. Roger hade fullt upp och kunde inte göra detta. På tisdag morgon skrev han till Lena och undrade om hon kunde hjälpa honom med detta. Sista gången han såg att Lena var aktiv i chattgruppen var vid halv tolv på natten mellan tisdag och måndag. "

Jag kan inte låta bli att bli skeptiskt till SDs kontaktförsök till R*mden.

R*mden själv tänkte att han SD ville visa att han var oskyldig.

Jag funderar på om SD har annat i kikaren?

R*mden var ju en av dom som skulle med till Norge. Han var med i Norgechatten. Enligt @Medinsyn "hjälpte" SD till att ta reda på med vilka Lena hade haft kontakt sista timmarna innan försvinnandet:

"[...]Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han.[...] "

https://www.flashback.org/p65035898#p65035898

och enligt FUP stämmer inte detta riktigt.

R*mden kontaktade alltså Lena på morgonen den 15:e angående GPS kartan.

För mig känns kontaktförsöken med R*mden obehagliga och misstankar växer i mig om att SD inte bara vill visa att han är oskyldig, utan han kan ha annat i sikte. SD har redan tidigare riktat strålkastarljuset på flera i Norgegänget, bl a JH.

Varifrån kommer uppgifterna om att R*mden skulle ha ett ont öga till Lena???
Jag är ganska säker på att jag har läst det tidigt i tråden.
Citera
2020-06-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det kanske var hennes stalker från Göteborg?

Vem var denna "stalker"? Fantiserar du igen eller har du fakta?
Citera
2020-06-28, 10:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Vem var denna "stalker"? Fantiserar du igen eller har du fakta?

Finns att läsa om i FUP.
Bl.a. i konversation med hennes vän J, psykologen.
Citera
2020-06-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har lästa hans förhör tidigare, men tack för sidhänvisingen. Har nu läst igen.

Jag minns att det tidigare har skrivits i tråden om att R*mdenIS skulle ha haft et ont öga till Lena av någon anledning, men i förhören kan man inte utläsa något sådant allas. Tvärtom.

Dessutom verkar han inte ha "pratat" med Lena om personliga saker och han verkar inte ens ha vetat om SDs och Lenas relation förrän efter mordet:

" Om att Stefan hade en relation med Lena, han visste att dom var geocachvänner och så men inget annat som han har sett. Han fick veta det från R***r N****n, sen i tidningen och media har han läst om det, att Stefan haft en relation med Lena men något detaljerat om det vet han ingenting om. "

Något som däremot fångar mitt intresse är att SD verkar plötsligt efter mordet försöka få kontakt med R*mdenIS på olika sätt.

R*mden hade en cahce i Påslboda som SD varit till och upptäckt att burken var borta.

"Han uppger att dom träffats på event bara, när någon släppte en ny cach har dom setts i
samband med någon FTF. Han var där en gång då Stefan ordnade ett event hemma hos sig,
fjärde advent tror han det var, 2015 var det. Dom träffas inte privat, men Stefan har skrivit till
honom på Messenger, senast i somras skickade han ett meddelande då han var vid en av mina
cacher i Pålsboda och uppgav att M*****s burk var borta. Stefan skulle fixa en ny och dom
har pratat lite kring geocaching. Sen var det ett event den fjärde advent 2018 så var han dit.
Nyligen här så skickade han att det var roligt och ses, det var trevligt och så och det var inte
så mycket mer. Det var hemma hos Stefan och dom var flera där
"

[...]

"M*****s tillfrågas ju om det inte var lite konstigt att besöka Stefan, med tanke på vad som
hänt?
Han uppger att det var det ju, men Stefan kontaktade honom via Messenger efter det som
hänt, varför skulle han ta kontakt med honom angående cachen i Pålsboda. Han vet inte om
han ville visa att han var oskyldig eller så. Han skrev ju via messenger och tackade för
senast, han har kvar meddelandet så FL får gärna ta del av det om han vill. Stefan skrev till
honom den 11 januari, dom pratade lite om geocaching och sådant bara, inget annat.
"

[...]

" Dom bildade en ny chattgrupp sen för detta. På måndag kväll skulle han försöka fixa in norgekartan i GPS :en och pratade med Roger. Roger hade fullt upp och kunde inte göra detta. På tisdag morgon skrev han till Lena och undrade om hon kunde hjälpa honom med detta. Sista gången han såg att Lena var aktiv i chattgruppen var vid halv tolv på natten mellan tisdag och måndag. "

Jag kan inte låta bli att bli skeptiskt till SDs kontaktförsök till R*mden.

R*mden själv tänkte att han SD ville visa att han var oskyldig.

Jag funderar på om SD har annat i kikaren?

R*mden var ju en av dom som skulle med till Norge. Han var med i Norgechatten. Enligt @Medinsyn "hjälpte" SD till att ta reda på med vilka Lena hade haft kontakt sista timmarna innan försvinnandet:

"[...]Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han.[...] "

https://www.flashback.org/p65035898#p65035898

och enligt FUP stämmer inte detta riktigt.

R*mden kontaktade alltså Lena på morgonen den 15:e angående GPS kartan.

För mig känns kontaktförsöken med R*mden obehagliga och misstankar växer i mig om att SD inte bara vill visa att han är oskyldig, utan han kan ha annat i sikte. SD har redan tidigare riktat strålkastarljuset på flera i Norgegänget, bl a JH.

Varifrån kommer uppgifterna om att R*mden skulle ha ett ont öga till Lena???
Jag är ganska säker på att jag har läst det tidigt i tråden.

Kanske är en sammanblandning, jag har själv svårt med namn, än värre blir det med att de har ett gc alias och ofta även något de kallas till vardags.
"M*ttan" hade varit sur över att LW skulle till Norge, men "M*ttan" är väl inte den ML som LW tyckte var obehaglig och sades undvika?
Citera
2020-06-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=56ff6bbc-6ad8-4e64-b211-97a164c252fa&wid=d6c1cb64-8218-4b1d-9807-a4abaaf836d5&ds=2&tab=gallery#profilepanel

Ja, den länken var inte till allmän beskådning. Driver du med oss?
Citera
2020-06-28, 10:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Ja, den länken var inte till allmän beskådning. Driver du med oss?

Du behöver vara inloggad på facebook, då kommer du in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in