2018-08-25, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om GM är SD och han skulle vara polisen och familjen W behjälpliga och bedriva egen utredning den 15:e, så indikerar det på att han snarare fiskade information istället för genuin hjälpsamhet. Perfekt läge att både städa bort spår och förleda. Tydligen hade han inte koll på alla LW förde konversationer med på kvällen den 14:e.
LW hade en mängd oavslutade konversationer bl a med JH i Norgegänget som kom för att hämta LW vid ett tomt hus på onsdagsmorgonen.

Var LW:s hus avspärrat eller inte morgonen den 16:e?

Var GM inne hos LW eller utanför? Oavsett så hade LW barnvecka och minst ett barn var hemma som kan vara hörvittne. Det lär framkomma i en eventuell FUP. Om GM inte vet vilket eller vilka barn som var hemma, så är det antagligen angeläget att få veta det likaväl vem/vilka LW hade de sista konversationerna med. Hann hon få fram ett budskap innan GM tog hennes mobil och liv? Tankar och funderingar om vilka spår utredarna har går nog för högtryck i GM:s hjärna nu.

Strategiskt så kan det passa åklagaren väl om vissa utredningsdetaljer dröjer med svar. De får tid till att använda den lagliga verktygslådan rätt för att snickra ihop ett vattentätt åtal.

Under tiden går en mördare lös och kanske planerar att det börjar bli dags för att spela tokig?
Om GM är SD, så har hen ju vissa grundförutsättningar att klara den uppgiften. Han har ju uppenbart spelat olika roller i sitt geocachkonto och löpande levererat material till oss i tråden. Tyvärr har han även använt sina barn i rollspelet, så jag tycker det finns anledning till att göra Orosanmälan till den Sociala förvaltningen.

rollspel det rollspelet står tjackarismyg för steffe har inte gjort barnen något socialen hade skrattat
Citera
2018-08-25, 13:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vad fiskar jag? Sanningen? Ja, det är ju hemskt. Jag borde ta på mig skygglapparna och inte se på alternativa GM och händelseförlopp.
Vill du att jag bara skriver allt negativt jag vet om SD? Även om saker han gjorde i grundskolan, ger det er en troligare bild på att han är GM?

Dumheter det ni håller på med. Fokusera på sakfrågorna och ägna inte så mycket tid på stavfel eller försöka misstolka allt folk skriver. Jag hoppas att er intelligensnivå klarar av att utläsa andemeningen med olika uppgifter och dess betydelse.

Men polisen och åklagaren som har tillgång till
all information om fallet tror att SD är skyldig.
Citera
2018-08-25, 13:51
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej beteendet i sig säger väl inget i skuldfrågan. Det är syftet till hans hjälpsamhet som avgör.

Har denna JH förhörts? I så fall är han nog avförd. Men märkliga och okonsekventa yttranden han fäller, om det du säger stämmer.

Om förhör med JH gjorts får vi nog inget svar på nu.
"Märkliga" yttranden ser ut att vara vanligt på fleras geocachekonton när rapporter inte loggas i realtid.
Citera
2018-08-25, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
I så fall: Vilken av ryktesspridningarna?
Den om att LW lever och är satt i säkerhet? Den respektlösa ryktesspridning som postaren 'tjackarismyg' alldeles för länge har fått ägna sig åt här i tråden.
Min uppfattning.
Står fast.

min åsikt och uppfattning står med fast kommer inte ändras
Citera
2018-08-25, 13:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Nej beteendet i sig säger väl inget i skuldfrågan. Det är syftet till hans hjälpsamhet som avgör.

Har denna JH förhörts? I så fall är han nog avförd. Men märkliga och okonsekventa yttranden han fäller, om det du säger stämmer.

Hur mycket har polisen undersökt JG?
Hur många gånger har han förhörts?
Har hans bil undersökts av polisen?
Citera
2018-08-25, 13:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Han hade väl hyrbil ett tag, enligt någon i tråden. Jag tror nog att hans bil och sommarstuga undersöktes. Vi diskuterade väl det för ett tag sedan i tråden?
Citera
2018-08-25, 14:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Han hade väl hyrbil ett tag, enligt någon i tråden. Jag tror nog att hans bil och sommarstuga undersöktes. Vi diskuterade väl det för ett tag sedan i tråden?

Undrar om han har varit inne på något förhör
på senaste tiden.

Kanske hans lojalitet och tro på SD börjar vackla?
Citera
2018-08-25, 14:08
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Om det skulle vara så att LW har varit flyttad från FP och återlämnad dit, så krävs rimligen en bil för detta. Det finns enormt duktiga likhundar i Sverige som kan markera om ett lik legat i någon misstänkts bil - GM och/eller medhjälpare.

Jag antar att i detta fall har krävts såväl blodsökar- som liksökarhundar.
Citera
2018-08-25, 14:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Undrar om han har varit inne på något förhör
på senaste tiden.

Kanske hans lojalitet och tro på SD börjar vackla?

Troligtvis bara om det kommer bevis som stärker misstankarna, vilket inte verkar vara fallet. Så snart polisen har tillräckligt för sannolika skäl blir ju SD häktad igen omedelbart. Man vill knappast ha en potentiell mördare fri där ute.
Citera
2018-08-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag irriterar mig enormt på JH och Norgebussens beteende, att bara dra vidare.
Här kan man nästan tro att någon i bussen står på sig och säger att man ska dra vidare för att man vet att det inte finns nått att göra.
Skulle jag sitta i bussen skulle jag undersöka cacher i närheten, dom vet ju vilka hon tagit och inte tagit.
Men det är jag, och det är lätt att vara efterklok bakom skärmen.

Visst kunde man passat på att undersöka några cacher och då sökt efter sådana som hon inte loggat, men haft en tillräckligt hög svårighetsgrad för att vara möjliga för en olycka.

Men samtidigt så hade man bara ett fordon och alla hade inte den lokalkännedom som är önskvärd för att en sådan sökning skulle kunna ske fort. Dessutom var inte LW känd för att cacha på egen hand, så hade det hänt en olycka så hade det troligen uppmärksammats direkt. Och söker man en försvunnen person så behöver man nog kunna gå på mobil, kända fordon och uppgifter som personen lämnat i förväg till sin omgivning och så förstås personens mönster och kända historik vad gäller cachning. Man åker inte heller och besöker alla platser utan ser bara om de är rimliga att undersöka utifrån en första bedömning.

Ett annat faktum om man nu gör en sådan sökning i efterhand är att LW inte heller loggat alla cacher hon besökt. Det finns en serie cachar kring Nordsjön vid Kumla som hon och HTD loggade den 30 mars 2018, men som LW aldrig loggade på nätet. Lite märkligt i så fall att avstå att logga 7 st T5or och en rejäl utflykt på isen.

Citat:
Under en stekande sol, och ovanpå knakande isar loggade jag och Softpocahontas denna serie. Hon hade haft en trasig kropp under vintern, så det var med kryckor, broddar och möda hon tog sig runt, men alla burkar fanns på sina platser och vi kunde även få oss en sista rejäl fika med nybryggt i naturen. Det här kom att bli vårt sista lite större GC-projekt. Hoppas du har det bra där du är nu, Soft. Och tack CO för cachen.
Citera
2018-08-25, 14:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tanken med forumet är väl just att diskussionerna skall kunna föras öppet. Jag frågade alltså en användare hur han/hon hade kommit fram till uppfattningen att SD var gärningsmannen, och användaren svarade.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jag säger alltså inte att SD är oskyldig. Det enda jag säger är att vi faktiskt inte har sett en enda konkret omständighet som talar för att just han skulle vara gärningsmannen.
Vilket kan bero på att vi inte vet med vilket material åklagaren begärde häktning. Däremot vet vi, som en av få saker, att han häktades skäligen misstänkt och fortfarande är skäligen misstänkt. Mer konkret än så går inte att få det i nuläget.
Citera
2018-08-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är fascinerande hur man kan komma till så olika slutsatser. Min egen bild av tråden är att en mindre grupp mycket hängivna användare, med en närmast religiöst grundad övertygelse om SD:s skuld, just genom de här dagliga upprepningar har lett in sig själva i en fantasivärld.

Eller kan du visa på något som helst sakligt stöd för uppfattningen att SD skulle vara gärningsmannen?
Hur menar Du? Med tanke på att karln faktiskt är angiven som skäligen misstänkt för att ha mördat LW behöver väl ingen ha en sekt bakom sig för att tro på det. Vilken sekt är du medlem av då? För någon teori lär du väl stötta mer ön den andra...
Senast redigerad av Osamaj 2018-08-25 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in