Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
OK, vem, eller vilka, tror du ligger bakom mordet? Jag antar att du anser att ett proffs sköt, och då har vi väl nästan med automatik en sammansvärjning i bakgrunden. Jag ber om ursäkt om du redan redovisat dina misstankar i tråden.
Jag tror att lösningen sen dag ett funnits i
walkie/talkie-männen. Det mest trovärdiga svaret på vilka dessa är anser jag vara en mindre grupp inom SÄPO eller Stay Behind som bedriver löpande övervakning gentemot Olof Palme, detta i en kombination av militärövning och informationsinsamling. Nyckelord om du vill läsa in dig: Arla Gryning, Barbrogruppen, Leongruppen, Säpos PM, Anders Jallai, Donald Forsberg. Se även användaren
tinytinys inlägg i tråden.
Jag tror inte walkie/talkie-männen är en renodlad mordoperation, de exponerar sig alldeles för mycket för det. Vittnesmålen ger vid handen att övervakningen definitivt är riktad gentemot Olof Palme, men man är samtidigt oblyga på ett sätt jag inte tror man varit om det funnits ytterliggare motiv i det läget.
Samtidigt är det för mig helt osannolikt att de inte är inblandade. Detta är för mig det starkaste argumentet emot i princip alla ensamma gärningsmän - även om dessa kan vara bra spår i sig och rent polisiärt. Tanken på att exempelvis Christer Pettersson kommer ensam springandes mellan dessa och framför dem skjuter Olof Palme är för mig ett bisarrt scenario, på samma nivå som många av de mer vidlyftiga konspirationsteorierna.
För mig är
mellantinget det mest sannolika. Att en mindre grupp inom övervakarna, som Leif GW Persson uttrycker det, griper tillfället i flykten. Man förstår att man kan genomföra ett attentat mot Olof Palme och komma undan med det, eftersom man gör det inom en verksamhet som officiellt sett inte finns. Lösningen på mordet berör alla de känsligaste delarna av svensk parlamentarism samtidigt: Alliansfriheten, relationen till främmande makt och de hemligaste delarna av den svenska försvarsförmågan. Kalla Kriget var inte ens över när utredningen påbörjades, redan här gick alla möjligheter att undersöka Stay Behind förlorade. 3-4 aktiva gärningsmän tror jag på, därefter en periferi där man känner till de stora dragen eller misstänker vad som inträffat.
Hade vi fått identiteten på gärningsmannen tror jag tyvärr inte att vi känt igen honom: Det hade varit en polis eller militär inom övervakningen som varit ny för oss, alternativt som vi bara känt till namnet. Av de vi känner till har jag personligen alltid tyckt att
Polisman G är en intressant kandidat, se mitt inlägg om honom:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Kommer det då lösas? Jag tror det. Paradoxalt nog är möjligheterna bättre nu än på många år. Traditionellt sett har Palmemordet haft ett officiellt spår och därefter konspirationsteorier. Nu är den bilden uppluckrad, med flera officiella lösningar som i sin tur majoriteten av det svenska folket inte köper. Lisbeth är avliden och eventuellt inblandade kommer att börja närma sig ålderns höst. Kanske finns även hos dessa en vilja att historieskrivningen blir rätt? Just nu konfronteras även utredningen med offentlighetsprincipen. Med lite tur kan alla dessa faktorer tillsammans skapa ett avgörande steg framåt.