Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Vapnet behåller man för att inte ge polisen teknisk bevisning, samt chansen finns att det kan behövas under själva flykten (skrämmskott mot efterföljande eller poliser exempelvis).
Resonemanget om hur en professionell mördare bör agera blir i mina ögon bakvänt från första början. Ponera en gärningsman som skjutit Olof Palme med ett ljuddämpat vapen och en professionell skjutteknik, exempelvis Mozambique Drill. Detta kan utredningen dra långtgående slutsatser av, som helt utesluter en uppsjö av de gärningsmän som varit aktuella från utredningens sida.
Att istället bara göra det via ett neutralt agerande, med ett neutralt vapen, ger samma slutresultat men en dubbelt så stor polisutredning. Vi tittar på samma brottsfall, men vissa ser Christer Petersson och andra en SÄPO-operatör. Därför att detta genomfördes på ett sätt som inte går att dra några bestämda slutsatser av, annat än subjektiva tolkningar.
Uppställningen mellan "gatugangster" och yrkesmördare blir också en falsk dikotomi. Mellan dem finns ett stort spektrum med tänkbara gärningsmän som inte är "professionella", men vapenvana och resoluta i personen.
Vi tänker nog lite olika, vilket är helt i sin ordning, och förmodligen har ingen av oss en susning om i vilken omfattning det förelåg någon sorts tankearbete och/eller planering innan mordet. Betr dikotomier hit och Occams rakknivar dit, självklart blir det lättare att som avsändare hantera en text med ytterligheter ställda mot varandra, då nyanseringar däremellan är oöverskådliga och något läsaren själv klarar bäst. Jag sitter lika lite som någon annan inne med några lösningar, men bjuder gärna på några diametralt motsatta tankestolpar. Och tänker, bl a, som följer.
I den mån mordet orkestrerats på förhand, med därtill hörande resurser? så vill nog ingen GM riskera att bli tagen med det vapen som, om inte annat, så kanske på indiciebasis, eventuellt kan komma att knytas till ett statsministermord. Vill man vapenmässigt understödja sin reträttväg är ett sekundärvapen ett helt klart mer attraktivt alternativ än att envist bära runt på mordvapnet mer än absolut nödvändigt, som med lite god vilja kan motiveras vara ett personligt skydd i en annars så otrygg värld. Olaga vapeninnehav är i alla avseenden att föredra, rent straffrättsligt, än risken att bli fälld för ett mord, vilket som helst, på öppen gata. Rätt hanterat är mordvapnet endast en bit metall som inte går att spåra längre än till sekunderna strax innan själva avtryckandet. Varför skytten, rent hypotetiskt, gärna vill väcka så lite uppmärksamhet som möjligt.
Hur som helst så finner jag det minst lika kittlande som enerverande att det inte finns- och sannolikt aldrig kommer att finnas, något facit till MOP.
Vilket visar sig utomordentligt tydligt i den enorma spännvidd idéerna kring mordgåtans orsak, verkan och lösning präglas av...
Det som visade sig vara ett perfekt utfört mord i efterhand, skulle jag, paradoxalt nog, vilja påstå vara ett lika operfekt ett, på förhand. Platsen, tillvägagångssättet, tiden på dygnet mm mm lämnar på på tok för många lösa ändar och skulle, enbart under planeringsfasen, ge även den mest luttrade och avslappnade analytiker väldigt många och sura uppstötningar.
Men det är mitt sätt att tänka och det känns, enbart utifrån dessa mina tankefragment ovan, hyfsat logiskt gentemot tanken på ett eventuellt planerande innan skotten. Några av oss förståsigpåare menar, i varierande grad, att mordets genomförande präglats av främmande staters inblandning, flera skyttar, Ted Gärdestad, polissammansvärjningar, LP som beställare och fan och hans moster. I skrivande stund kan vi nog endast enas i tanken om att ingen har mera rätt- eller fel, än någon annan.