Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-13, 09:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Instämmer.

Samtidigt som detta i så fall visar hur svårt det är för vittnen att uppfatta/minnas bilmodell och färger på bilar.

Frågan man får ställa sig nu är hur sannolikt det var att två olika bilar inom en kort tidsrymd försökte köra mot körriktningen på Luntmakargatan vid aktuell tid?

Nej precis,
Det borde ju inte vara allt för många.

Sedan stämmer även uppgiften med att hon åker upp till Apelbergsgatan för att parkera där förbi någon restaurang där vägen "var lite bredare" med Sigges uppgift om att Volvon passerar honom till slut.

Men vem vet..
Citera
2020-08-13, 09:53
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej precis,
Det borde ju inte vara allt för många.

Sedan stämmer även uppgiften med att hon åker upp till Apelbergsgatan för att parkera där förbi någon restaurang där vägen "var lite bredare" med Sigges uppgift om att Volvon passerar honom till slut.

Men vem vet..
Om jag minns rätt så tidsbestämde GRK Sigges ankomst till korsningen Luntmakargatan-Tunnelgatan till omkring 23,40. Vilket ligger i linje med detta vittnes utsaga.

Ölvebro påstod att personen med den vita Volvon var identifierad. Det var en person som höll på att flytta. När det kanske handlade om en person som flyttade bilen. Ölvebro påstod många saker...…

Jag personligen tror mer på detta vittnet än jag tror på Sigges uppgifter. Skulle tro de var friserade både upplevelse och tidsmässigt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-13 kl. 09:57.
Citera
2020-08-13, 10:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Sigge hade en brun Saab.. https://snipboard.io/KYm1rT.jpg
Och Fru Hillesö's uppfattning är att den mötande bilen antingen var mörkblå eller mörkbrun..
Men att det skulle vara en VW, ev. av Pickup-modell..

Intressant är vad denna tidpunkt innebär... om det nu är Sigge.

TK-protokollet?
Sigges egna uppgift om att han hört skotten?
O.s.v.

Förutom det du nämner visar det på att Thure Nässén här får uppgifter som indikerar att det är denna bil Sigge Cedergren möter 2335-40. Stämmer kvinnans uppgifter ytterligare en indikation på att TK-kontrollen är riggad för att snärja Christer Pettersson.
Citera
2020-08-13, 10:23
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Enligt mig är det 2 olika personer som beskrivs som försvann in på Tunnelgatan ganska tätt efter varandra.

Smidigt, snabbt och vältränat intryck = SE
Långsamt, lufsande och elefantlikt = GM

Det här är Borgnäs teori om att mannen Jeppsson såg var Engström. Men det är inte riktigt så det har gått till, i så fall. Engström ska i så fall redan ha stått inne på Tunnelgatan, halvvägs in bland barackerna när mordet sker. Det är alltså bara Jeppsson som gör förväxlingen. Att flera män ska ha lämnat själva korsningen (Dekorima) går inte, det hade vittnen sett.

Citat:
Mårten Palme :

...Men låt oss ändå lägga på minnet några detaljer som Mårten
Palme fäster sig vid och kommer ihåg:
En blå täckjacka som var ganska så lång, som nådde en bra
bit ner åt benen på mannen
...

Det här är Grandmannen och det finns flera bra skäl till varför han inte är gärningsmannen. Först och främst matchar inte signalementet. Visst kan man addera denna man till argumentet att GM bar blå täckjacka, men det blir ett cirkelresonemang. Vidare finns det vittnen från Grand (Pia Engström) som inte ser hur någon efterföljer.

Om det här ändå ska vara gärningsmannen har man också en rejäl tidsmässig utmaning framför en. Han måste ha legat bakom Palme fram tills dess att de korsar gatan. Samtidigt har gärningsmannen väntat på platsen i minst en minut. För att Grandmannen ska hinna till Dekorima i tid krävs alltså att han rör sig i dubbla hastigheten mot Olof och Lisbeth. Ingen har sett denna susande man, trots mängder med vittnen på Sveavägens västra sida. Sammanfattningsvis krävs alltså ett jackbyte och en osynlig språngmarsch för att forcera in Grandmannen som gärningsmannen.

Att PU och GMP vill ha det så är dock förklarligt. Eftersom alternativen är hemska ur mörkläggningssynpunkt. Ska det ändå vara en ensam galning måste han ha stått mittemot Grand och sen gått i förväg på motsatt sida. Men då måste han förbi Fauzzi med flera. Och inte heller de har sett honom. Alternativen som finns kvar blir då någonstans framför Palme i förväg, innifrån Tunnelgatan, fordon med mera. Alla inkompatibla med ensamma gärningsmän.
Citera
2020-08-13, 10:36
Medlem
Citat:
Angående din uppgift om att Jonas Englund var arkivarie så ska du titta närmare på detta dokument. Daterat 20160531.

https://drive.google.com/file/d/19YEJvmMKqV8MXZJSiNTW7sfTga0GHX_m/view

Längst ned på sidan två skriver Jonas Englund under som Utredare. Han fungerade som arkivarie vid sin tidigare arbetsplats före han fördes över till PU.

Liten tidslinje
2016-05-31 Barrling förhörs vid NOA's Palmegrupp och det spelas in på band.
Barrling lämnar över en skrivelse på 87 sidor och läser upp den. Spelas in på band.

2016-06-03 Dag Andersson Spaningsledare vid NOA’s Palmegrupp skriver följebrev till de inspelade banden på Polisens brevpapper och lämnar över alla handlingar till Jonas Englund.

Dag Anderssons följebrev
Polisen (Förtryckt på polisens brevpapper)
Datum 2016-06-03 Diarienr. (YB 10375:15 skrivs för hand senare förmodligen av Jonas Englund)
YD är i Palmegruppens arkiv beteckningen för Buggningsrättegången. YB kan vara ”nyupprättad" beteckning för dokument rörande Barrling.
Dag Andersson skriver under så vi vet att NOA’s Palmegrupp förhörde och upprättade dessa handlingar och bandinspelningar.

Dag Andersson lämnar förhörsband + 87 sidor Barrling-redogörelse till sin underställde Jonas Englund också vid NOA’s Palmegrupp
.
Jonas Englund tar emot handlingarna och skriver ett PM med korrekt angivelse om ”var han är i organisationen" dvs.
Polismyndigheten (myndighet)
Nationella Operativa Avdelningen (avdelning)
Palmegruppen (sektion)
Jonas Englund (handläggare)
Till sist ”skriver" han under som Utredare, Jonas Englund.

Jag är inte särskilt förtjust i att man antedaterar PM, förhörsdatumet kan gärna komma i rubriken såhär ”Förhör med Walter Kegö 2016-05-31" Och vid närmare skärskådning så var det inte Walter Kegö som hördes utan det var Barrling så Jonas Englund kunde gärna vara tydlig med det.

Japp, Jonas Englund har avancerat från arkivassistent till utredare Palmegruppen.
Frågan är om han deltog i praktiken vid förhöret av Barrling, då borde han vetat att det inte var Walter Kegö.

Så vi har alltså att Jonas Englund skrivit två följebrev/PM till två olika handlingar.
Ett som han skickat till Avdelningen för särskilda utredningar (Sammanställningen) och
ett som han sorterat in i arkivet vid Nationella Operativa avdelningen /Palmegruppen

Se gärna var de olika avdelningarna ligger i Polismyndighetens organisationsschema.
Polismyndigheten / Nationella Operativa Avdelningen /Palmegruppen
Polismyndigheten /Avdelningen för särskilda utredningar
Källa: https://polisen.se/om-polisen/organisation/
Organisationsschema (pdf)
https://polisen.se/contentassets/777f48e6a1c742d0a9426ff14c2fd569/polismyndigheten_organisation_160916_niva1.pdf

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på Jonas Englund, nästa gång skall jag läsa hans alster två gånger innan jag tar för givet vad han skriver.
Om du hittar någon utredning eller sammanfattning han upprättat så posta gärna den.
Citera
2020-08-13, 10:53
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jag hävdar att det enbart finns en person som med säkerhet vet hur mördaren var klädd. Gärningsmannen.

Ja och nej. Visst kan man argumentera för att allt är relativt och att man aldrig kan säga någonting säkert. Men man riskerar också att hamna i en logik där vittnesmål inte längre har ett värde. Borgnäs sammanställde mordplatsvittnena i en tabell och 11 av 14 sa mörk rock. Borträknat Lisbeth blir det 11 av 13. Jag skulle säga att det fastslår att gärningsmannen hade en mörk rock. I vissa avseenden måste man kunna peka med hela handen.
Citera
2020-08-13, 11:13
Medlem
Det här är alltså materialet som Barrling och Kegö överlämnade till PU 2016. Efter att tidigare varit ''hemligt''

Observera att förhör med WK enbart existerar i bandupptagningsform!

https://drive.google.com/file/d/1UZePxZM4zJfF5dx0IVa4AN8kJyy6i-Gk/view

https://drive.google.com/file/d/1Lmf6smBvU22oIpeQK-NJucyuGy61aJn2/view

Här framgår det att det genomfördes en rekonstruktion på mordplatsen på hösten 1988. Nyhet för mig, Eller om jag glömt det. Det är mycket uppgifter som snurrar runt nu.

Som vi vet hade Ebbe tillgång till Säpos ''kurdpärm'' Här kan man spåra hans föreställningsvärld och teorier. Som alltså IC troligtvis stödde.

Kan någon här spåra att detta skulle hänga ihop med Alf Karlssons ''kurdvarning'' i media hösten 1985? Eller hade den varningen andra bevekelsegrunder?

Här framkommer det att Kegö/Barrling tidigt kände till Säpos PM om övervakning En grupp med minst tre deltagare.

Iakttagelser av WT, klädsel och löpstil används här i beskrivningen av mordförloppet. Sidorna 51-52 i länk tre. Ytterligare ett exempel på hur man kan få detaljer att passa in i ett utpekande av gärningsman. Dock här i formen av en grupp.
Citera
2020-08-13, 11:23
Medlem
Citat:
Det är "bara" 6 dokument i detta avsnitt. EBE 898
https://pasteboard.co/JlgcPY0.png

Man undrar om de polisiära åtgärderna finns dokumenterade någon annanstans.
Man gjorde ju som sagt lite för att försöka få tag i personen..

Tänker väl ett förhör med kommunalrådet Danielsson..
Och sonen till personen man misstänkte också?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013

Hej MOPspanaren
Tack så mycket för ditt inlägg om EBE 898.

Jag förstår att du har koll på liggaren så jag har en fråga om ”Ulla S i Gamla stan" Det skall finnas två uppslag Z8075 och Z8386 dessutom finns ett som betecknas Z8124 som är intressant.

Vet du om de blivit utlämnade och om det finns länk till dem?
Bäst vore om du har en länk med sökmöjlighet till Liggaren.

Med tack på förhand
Utredaren
Citera
2020-08-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ja och nej. Visst kan man argumentera för att allt är relativt och att man aldrig kan säga någonting säkert. Men man riskerar också att hamna i en logik där vittnesmål inte längre har ett värde. Borgnäs sammanställde mordplatsvittnena i en tabell och 11 av 14 sa mörk rock. Borträknat Lisbeth blir det 11 av 13. Jag skulle säga att det fastslår att gärningsmannen hade en mörk rock. I vissa avseenden måste man kunna peka med hela handen.
Jag använder konsekvent det första förhöret med följande personer:

Anders Delsborn. Herrhatt och gråaktig ulster.

Anna Hage. 3/4 lång rock eller jacka.

Jan Åke Svensson. Mörk jacka. Snarare midjemodell än trekvartslång.

Lisbet. Blå täckjacka.

LJ. Blå täck/dunjacka plus keps.

Där slutade jag att leta bland vittnesmålen.

Jag avstår från att peka med hela handen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-13 kl. 11:44.
Citera
2020-08-13, 11:42
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det här är Borgnäs teori om att mannen Jeppsson såg var Engström. Men det är inte riktigt så det har gått till, i så fall. Engström ska i så fall redan ha stått inne på Tunnelgatan, halvvägs in bland barackerna när mordet sker. Det är alltså bara Jeppsson som gör förväxlingen. Att flera män ska ha lämnat själva korsningen (Dekorima) går inte, det hade vittnen sett.

Det här är Grandmannen och det finns flera bra skäl till varför han inte är gärningsmannen. Först och främst matchar inte signalementet. Visst kan man addera denna man till argumentet att GM bar blå täckjacka, men det blir ett cirkelresonemang. Vidare finns det vittnen från Grand (Pia Engström) som inte ser hur någon efterföljer.

Om det här ändå ska vara gärningsmannen har man också en rejäl tidsmässig utmaning framför en. Han måste ha legat bakom Palme fram tills dess att de korsar gatan. Samtidigt har gärningsmannen väntat på platsen i minst en minut. För att Grandmannen ska hinna till Dekorima i tid krävs alltså att han rör sig i dubbla hastigheten mot Olof och Lisbeth. Ingen har sett denna susande man, trots mängder med vittnen på Sveavägens västra sida. Sammanfattningsvis krävs alltså ett jackbyte och en osynlig språngmarsch för att forcera in Grandmannen som gärningsmannen.

Att PU och GMP vill ha det så är dock förklarligt. Eftersom alternativen är hemska ur mörkläggningssynpunkt. Ska det ändå vara en ensam galning måste han ha stått mittemot Grand och sen gått i förväg på motsatt sida. Men då måste han förbi Fauzzi med flera. Och inte heller de har sett honom. Alternativen som finns kvar blir då någonstans framför Palme i förväg, innifrån Tunnelgatan, fordon med mera. Alla inkompatibla med ensamma gärningsmän.

Jag skulle säga det var väldigt ovanligt med 3/4" lång blå täckjacka.
Därför är det väldigt osannolikt att det är olika personer.
Just för att det var en ovanligt lång täckjacka la MP den på minnet.
Resten memorerade han inte lika noga.

GM hade tillräcklig tid att gå före LOP när de stannade för att kolla i skyltfönster.

Varför GM skulle byta jacka begriper jag inte då han hade en 3/4" lång blå täckjacka hela tiden.
Senast redigerad av HAARP 2020-08-13 kl. 11:45.
Citera
2020-08-13, 11:57
Medlem
Återfinns ej i PU:

Utredning om larmtider för Skandias bakdörr mot Luntmakargatan.

Utredning om stämpelklockan på Skandia där anställda stämplade ut.

I Walls intervju med KP 200610 framgår det att Petersson förutsatte att polisen kontrollerat stämpelklockan. Han hade alltså inte ens orkat kolla om en sådan åtgärd var utförd.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-13 kl. 12:00.
Citera
2020-08-13, 11:58
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jag skulle säga det var väldigt ovanligt med 3/4" lång blå täckjacka.
Därför är det väldigt osannolikt att det är olika personer.
Just för att det var en ovanligt lång täckjacka la MP den på minnet.
Resten memorerade han inte lika noga.

GM hade tillräcklig tid att gå före LOP när de stannade för att kolla i skyltfönster.

Varför GM skulle byta jacka begriper jag inte då han hade en 3/4" lång blå täckjacka hela tiden.

Om Grandmannen efterföljde var han en bit bakom när de korsade gatan. Han gick ju inte på dem. Stoppet vid Sari var väldigt kort (har sett tio sekunder nämnas) och man gick i övrigt raskt. På sin höjd kommer Grandmannen här att hinna i jämnhöjd med dem. Därefter är vi tillbaka på ursprungsproblemet. De är nu i linje med varandra men han måste hinna till Dekorima långt i förväg, via en väg fullbelamrad med vittnen.

Rörande jackan får det helt enkelt bli agree to disagree snart. Jag ska villigt erkänna att jag inte har något levande modeintresse, men en mörkblå dunjacka av rocklängd som fladdrar är ett plagg jag har svårt att få grepp om. Är det inte mycket troligare att det bara var en vanlig rock, som var och varannan man hade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in