2020-06-27, 21:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Ingen såg ansiktet, men kepsen, den såg ta mig fan alla.

Du behöver inte tillskriva mig saker jag inte tycker. Jag tror inte att gärningsmannen hade keps. Merparten säger mörk mössa eller mörkhårig.
Citera
2020-06-27, 21:54
Medlem
KansasCityFagots avatar
Vi gör ett tankexperiment:

Vi köper för ett ögonblick att mordet var beordrat från hög nivå. Vi kan ta Sydafrika, CIA, Mossad, KGB, den svenska försvarsstaben eller vad ni vill. Vad som krävs i alla dessa scenarier är att vi har en gärningsman som utför mordet, och det har vi ju redan i det verkliga rummet.

Frågan är nu hur man från högt håll kan försäkra sig om att man inte kan knytas till mordet om gärningsmannen blir gripen. Vi ponerar att gärningsmannen slår på arslet i trappen uppför Tunnelgatan och spräcker knäskålen i fallet och tappar revolvern. Medan gärningsmannen sitter där rödgråten och gnider sitt knä stiger SE fram, tar honom på axeln och med myndig stämma förklarar att han gör en envarsgripande och att Widerstand ist zwecklos.

Tror ni, beaktat er favoritkonspiration, att man skulle kunna följa spåren till uppdragsgivaren genom att man har gärningsmannen i en cell på Kungsholmen? Borde inte uppdragsgivaren ha räknat med att gärningsmannen skulle kunna bli gripen? Hur rekryteras i så fall en gärningsman? Om man hittar ett sydafrikansk pass på GM och han heter Kock de Fuck eller någonting liknande så borde man kunna räkna ut vilken regim som man ska skicka arga diplomatiska depescher till. Eller hur?

Kort sagt: Hur tänker ni konspirationsteoretiker i denna fråga? Hur skyddar sig uppdragsgivaren från misstankar om GM torskar?
Citera
2020-06-27, 21:58
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Du behöver inte tillskriva mig saker jag inte tycker. Jag tror inte att gärningsmannen hade keps. Merparten säger mörk mössa eller mörkhårig.
Akta dig nu så att du inte får Crispy på dig med en lång essä om kepsar.

OK, vem, eller vilka, tror du ligger bakom mordet? Jag antar att du anser att ett proffs sköt, och då har vi väl nästan med automatik en sammansvärjning i bakgrunden. Jag ber om ursäkt om du redan redovisat dina misstankar i tråden.
Citera
2020-06-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ni som öht inte alls misstänker SE, hur förklarar ni följande:
Redan nästa dag, först efter att han hört signalementet på tv, ringer SE in och vill korrigera ett felaktigt signalement.
Märk väl, han säger sig samtidigt inte själv ha en aning om hur GM ser ut eftersom han själv inte sett denna! Det enda han hört är att LP sagt blå täckjacka - ändå är han så pass säker på att hela signalementet är fel, inte bara jackan utan även keps, handledsväska och glasögon, att han prioriterar sin tid att ringa och korrigera allt detta, samt ljuga ihop en anledning för att kontrollera sin utpasseringstid. Han känner sig tvungen att skjuta upp sin skidsemester till nästa dag för att ordna allt detta på studs, innan polisen ens visste att han var plats. Polisen var ju inte intresserad av honom som vittne säger han.

Varför gör han allt detta? Varför vill han korrigera ett signalement på en GM som han inte ens har sett?
Hur vet han med säkerhet att GM inte såg ut så?
om se skulle varit gärningsman så skulle väl lisbeth palme känt igen honom så han kan absolut inte vara mördaren
Citera
2020-06-27, 22:16
Medlem
H24s avatar
Citat:
OK, vem, eller vilka, tror du ligger bakom mordet? Jag antar att du anser att ett proffs sköt, och då har vi väl nästan med automatik en sammansvärjning i bakgrunden. Jag ber om ursäkt om du redan redovisat dina misstankar i tråden.

Jag tror att lösningen sen dag ett funnits i walkie/talkie-männen. Det mest trovärdiga svaret på vilka dessa är anser jag vara en mindre grupp inom SÄPO eller Stay Behind som bedriver löpande övervakning gentemot Olof Palme, detta i en kombination av militärövning och informationsinsamling. Nyckelord om du vill läsa in dig: Arla Gryning, Barbrogruppen, Leongruppen, Säpos PM, Anders Jallai, Donald Forsberg. Se även användaren tinytinys inlägg i tråden.

Jag tror inte walkie/talkie-männen är en renodlad mordoperation, de exponerar sig alldeles för mycket för det. Vittnesmålen ger vid handen att övervakningen definitivt är riktad gentemot Olof Palme, men man är samtidigt oblyga på ett sätt jag inte tror man varit om det funnits ytterliggare motiv i det läget.

Samtidigt är det för mig helt osannolikt att de inte är inblandade. Detta är för mig det starkaste argumentet emot i princip alla ensamma gärningsmän - även om dessa kan vara bra spår i sig och rent polisiärt. Tanken på att exempelvis Christer Pettersson kommer ensam springandes mellan dessa och framför dem skjuter Olof Palme är för mig ett bisarrt scenario, på samma nivå som många av de mer vidlyftiga konspirationsteorierna.

För mig är mellantinget det mest sannolika. Att en mindre grupp inom övervakarna, som Leif GW Persson uttrycker det, griper tillfället i flykten. Man förstår att man kan genomföra ett attentat mot Olof Palme och komma undan med det, eftersom man gör det inom en verksamhet som officiellt sett inte finns. Lösningen på mordet berör alla de känsligaste delarna av svensk parlamentarism samtidigt: Alliansfriheten, relationen till främmande makt och de hemligaste delarna av den svenska försvarsförmågan. Kalla Kriget var inte ens över när utredningen påbörjades, redan här gick alla möjligheter att undersöka Stay Behind förlorade. 3-4 aktiva gärningsmän tror jag på, därefter en periferi där man känner till de stora dragen eller misstänker vad som inträffat.

Hade vi fått identiteten på gärningsmannen tror jag tyvärr inte att vi känt igen honom: Det hade varit en polis eller militär inom övervakningen som varit ny för oss, alternativt som vi bara känt till namnet. Av de vi känner till har jag personligen alltid tyckt att Polisman G är en intressant kandidat, se mitt inlägg om honom: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Kommer det då lösas? Jag tror det. Paradoxalt nog är möjligheterna bättre nu än på många år. Traditionellt sett har Palmemordet haft ett officiellt spår och därefter konspirationsteorier. Nu är den bilden uppluckrad, med flera officiella lösningar som i sin tur majoriteten av det svenska folket inte köper. Lisbeth är avliden och eventuellt inblandade kommer att börja närma sig ålderns höst. Kanske finns även hos dessa en vilja att historieskrivningen blir rätt? Just nu konfronteras även utredningen med offentlighetsprincipen. Med lite tur kan alla dessa faktorer tillsammans skapa ett avgörande steg framåt.
Citera
2020-06-27, 22:29
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Jag tror att lösningen sen dag ett funnits i walkie/talkie-männen. Det mest trovärdiga svaret på vilka dessa är anser jag vara en mindre grupp inom SÄPO eller Stay Behind som bedriver löpande övervakning gentemot Olof Palme, detta i en kombination av militärövning och informationsinsamling. Nyckelord om du vill läsa in dig: Arla Gryning, Barbrogruppen, Leongruppen, Säpos PM, Anders Jallai, Donald Forsberg. Se även användaren tinytinys inlägg i tråden.

Jag tror inte walkie/talkie-männen är en renodlad mordoperation, de exponerar sig alldeles för mycket för det. Vittnesmålen ger vid handen att övervakningen definitivt är riktad gentemot Olof Palme, men man är samtidigt oblyga på ett sätt jag inte tror man varit om det funnits ytterliggare motiv i det läget.

Samtidigt är det för mig helt osannolikt att de inte är inblandade. Detta är för mig det starkaste argumentet emot i princip alla ensamma gärningsmän - även om dessa kan vara bra spår i sig och rent polisiärt. Tanken på att exempelvis Christer Pettersson kommer ensam springandes mellan dessa och framför dem skjuter Olof Palme är för mig ett bisarrt scenario, på samma nivå som många av de mer vidlyftiga konspirationsteorierna.

För mig är mellantinget det mest sannolika. Att en mindre grupp inom övervakarna, som Leif GW Persson uttrycker det, griper tillfället i flykten. Man förstår att man kan genomföra ett attentat mot Olof Palme och komma undan med det, eftersom man gör det inom en verksamhet som officiellt sett inte finns. Lösningen på mordet berör alla de känsligaste delarna av svensk parlamentarism samtidigt: Alliansfriheten, relationen till främmande makt och de hemligaste delarna av den svenska försvarsförmågan. Kalla Kriget var inte ens över när utredningen påbörjades, redan här gick alla möjligheter att undersöka Stay Behind förlorade. 3-4 aktiva gärningsmän tror jag på, därefter en periferi där man känner till de stora dragen eller misstänker vad som inträffat.

Hade vi fått identiteten på gärningsmannen tror jag tyvärr inte att vi känt igen honom: Det hade varit en polis eller militär inom övervakningen som varit ny för oss, alternativt som vi bara känt till namnet. Av de vi känner till har jag personligen alltid tyckt att Polisman G är en intressant kandidat, se mitt inlägg om honom: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Kommer det då lösas? Jag tror det. Paradoxalt nog är möjligheterna bättre nu än på många år. Traditionellt sett har Palmemordet haft ett officiellt spår och därefter konspirationsteorier. Nu är den bilden uppluckrad, med flera officiella lösningar som i sin tur majoriteten av det svenska folket inte köper. Lisbeth är avliden och eventuellt inblandade kommer att börja närma sig ålderns höst. Kanske finns även hos dessa en vilja att historieskrivningen blir rätt? Just nu konfronteras även utredningen med offentlighetsprincipen. Med lite tur kan alla dessa faktorer tillsammans skapa ett avgörande steg framåt.
Tack för den detaljerade redogörelsen!

Ja, det du beskriver kan mycket väl inom teorins ramar vara lösningen. Många konspirationsteorier är inte ens teoretiskt trovärdiga, men det scenario du beskriver kan ja köpa. Jag är, som du kanske redan vet, icke-konspiratoriker. Jag tror att Christer Pettersson är mördaren. Är det möjligt, tror du, att få in Christer Pettersson som gärningsman i ett scenario där vi har en uppdragsgivare och en planering bakom mordet?

Om du läser min post om "tankexperimentet" för ett par poster sedan, hur skyddar sig dina uppdragsgivare, om det nu är SÄPO eller Stay Behind, från upptäckt om gärningsmannen blir gripen? Vi måste nog alla medge att mördaren hade alla gynnsamma planeter i sitt stjärntecken på mordnatten när han lyckades komma undan. Det var mycket som skulle ha kunnat gå fel med tanke på att mordet utfördes i kvällsrusningen mitt i centrala Stockholm.

Det är kopplingen gärningsman -> uppdragsgivare om gärningsmannen åker dit som får mig att tveka gällande en konspiration med en organisation av något slag som uppdragsgivare högre upp. Mordet var för hafsigt utfört. Vapen, plats, utförande och flykt stämmer inte alls överens med ett scenario där någon form av planering och understöd ligger bakom.
Citera
2020-06-27, 22:37
Medlem
DeepThroat007s avatar
Då jag har en del erfarenhet av hur SÄPO verkar är jag ganska övertygad om att den politiska polisen var insyltat i mordet på våran största politer någonsin såvitt jag vet. Allt annat är bara rökridåer.
Citera
2020-06-27, 22:47
Medlem
H24s avatar
Citat:

Ett par kommentarer till:

Jag tror inte att mordet är "professionellt" genomfört men däremot resolut genomfört, vilket är två olika saker. Det är genomfört av en person med vapenvana, som visste vad han höll på med och höll ihop det. Om en hockeyspelare måste skjuta en straff i fotboll blir det kanske inte en smekning i krysset, men eftersom hockeyspelaren är vältränad och en van idrottare kan han se till att det blir en hyfsad insats som löser uppgiften.

Jag tror inte att Stig Engström är inblandad. Det jag tror har hänt är att han hamnat mitt i skotten, fått panik och flytt platsen. När han inser att han har ställt till vittneskedjan så är det försent att medge det, och det blir bara svårare och svårare med åren. Hans mediaframträdanden är en kombination av fåfänga och ett hopplöst försök att reparera sitt misstag bakvägen. Detta har av Filter och Palmeutredningen tolkats som att han är gärningsmannen.

Mordet sker efter bion och inte före, trots att det borde funnits hyfsade lägen i exempelvis Gamla Stan. En möjlig förklaring är att någonting sker inne på biografen som får övervakningen att helt ställa om från spaning till handling. Ett exempel skulle kunna vara samtalet med den okända mannen på Grand: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986. Vem är denna person och vad diskuterade man?
Citera
2020-06-27, 22:47
Medlem
Citat:
Fast gärningsmannen missade inte. Han träffade Lisbeth, med bara någon sekunds mellanrum mellan skotten. Att skottet lyckades hitta en otrolig vinkel, genom kläderna men inte genom kroppen, kan man inte förvänta sig att gärningsmannen ska förstå i det här skedet. Det är mörkt och han är bländad av mynningsflamman. Det han ser är hur Lisbeth blir träffad och sjunker ner på knä. Eftersom jobbet är gjort och skotten har börjat dra uppmärksamhet till sig tar han sig därifrån.

Att han skulle stå "som ett fån och glo några sekunder innan han lommar iväg" är en inkorrekt beskrivning av förloppet. De ursprungliga vittnesmålen är överens om en gärningsman som omedelbart stoppar undan vapnet och påbörjar flykten. Tvärtom kommenterar många vittnen att det föreföll smidigt, att han rörde sig spänstigt et cetera. Mycket riktigt kan ingen heller beskriva hans ansikte, så snabbt gick det.

Likväl finns det beskrivningar som återger en GM som "tar det ganska coolt" efter skotten, som iskallt vänder sig om och betraktar makarna Palme efteråt.
Citera
2020-06-27, 23:03
Medlem
Citat:
/.../ Det är mörkt och han är bländad av mynningsflamman. /.../
H24, du är en av de jag läser med intresse i denna tråd, där så många bara pratar strunt, men i korthet: Det var inte mörkt och skytten blev inte bländad av mynningsflamman. Jag vet inte hur det är med dig och jag låtsas inte vara en expert, men jag har skjutit med rad olika slags eldvapen under en rad olika slags omständigheter - aldrig har jag "bländats av mynningsflamman". Jag kan föreställa mig situationer där man bländas (becksvart rum där man ändå inte ser nåt, flamma eller inte), men Sveavägen 1986 kvalificerar inte.
Citera
2020-06-27, 23:08
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
H24, du är en av de jag läser med intresse i denna tråd, där så många bara pratar strunt, men i korthet: Det var inte mörkt och skytten blev inte bländad av mynningsflamman. Jag vet inte hur det är med dig och jag låtsas inte vara en expert, men jag har skjutit med rad olika slags eldvapen under en rad olika slags omständigheter - aldrig har jag "bländats av mynningsflamman". Jag kan föreställa mig situationer där man bländas (becksvart rum där man ändå inte ser nåt, flamma eller inte), men Sveavägen 1986 kvalificerar inte.

Tack, och du kan väl ha rätt. Jag har skjutit en del i mörker (värnplikt) och tycker mig upplevt detta. Gärningsmannen kan dock ha hyfsad ljussättning eftersom han har Dekorimas upplysta fönster i ryggen. Vi kan stryka den, men står för analysen i övrigt.
Citera
2020-06-27, 23:13
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
En bildsökning på "357 magnum flame" ger intressanta bilder med enorma mynningsflammor.

Jag köper det där med mynningsflamman, men i mitt scenario ser det lite annorlunda ut:

Christer Pettersson går fram till Olof och Lisbeth Palme med den berömda revolvern i fickan. Varför han gör det eller om han ens vet att det är makarna Palme kommer vi aldrig få veta. Någonting händer och CP tar upp revolvern. Av någon anledning skjuter han ett skott som träffar Olof. I fyllan och villan och genom rekylen, smällen och mynningsflamman trycker han av en ren reflex av ett skott till som stryker Lisbeths kappa. Därefter slår autopiloten på. Efter ett gruff, ett rån en knarkaffär eller en stöld ska man lunka iväg så att inte polisen haffar en innan man fått i sig tjacket eller rökbiten. Denna manöver är intränad sedan decennier och autopiloten tar honom till pendeltåget med destination Rotebro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in