2020-06-27, 02:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli

Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?

Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Kan någon förklara?

Du bor i ett sosseland. Du får flytta helt enkelt om du inte är nöjd.
Citera
2020-06-27, 02:52
Medlem
FreddePisks avatar
det är brist på handverkare så det är lätt att få en hög lön alla söker så hoppar man runt på lite olika firmor så får man lätt 40k i lön, fungerar kanske inte lika bra som lärare då de oftast är statligt och skolor inte har råd att betala så mycket.
dessutom hade du varit utan ström om vi inte fanns/fick den lönen vi vill ha.
Citera
2020-06-27, 03:14
Medlem
FotbollUtanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddePisk
det är brist på handverkare så det är lätt att få en hög lön alla söker så hoppar man runt på lite olika firmor så får man lätt 40k i lön, fungerar kanske inte lika bra som lärare då de oftast är statligt och skolor inte har råd att betala så mycket.
dessutom hade du varit utan ström om vi inte fanns/fick den lönen vi vill ha.

Skolorna i Sverige är kommunala och inte statliga.

Men för att svara TS så delar jag problembilden.

Att ni korkade arbetarhjon gapar om marknaden förbryllar mig. Hade vi haft en fri marknad på riktigt i det här landet hade polackerna gjort ert jobb mycket billigare. "Go home" eller vad var det facket skanderade?

Ni om några ska vara väldigt glada att marknaden inte får styra, ett företag som LKAB exempelvis hade sparkat alla usla, lata och dumma svenska arbetarhjon och tryckt in hårt arbetande män från östra Europa. Tjänstemännen hade varit kvar för att delegera så verlsamheten flyter på.
Citera
2020-06-27, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollUtanPK
Skolorna i Sverige är kommunala och inte statliga.

Men för att svara TS så delar jag problembilden.

Att ni korkade arbetarhjon gapar om marknaden förbryllar mig. Hade vi haft en fri marknad på riktigt i det här landet hade polackerna gjort ert jobb mycket billigare. "Go home" eller vad var det facket skanderade?

Ni om några ska vara väldigt glada att marknaden inte får styra, ett företag som LKAB exempelvis hade sparkat alla usla, lata och dumma svenska arbetarhjon och tryckt in hårt arbetande män från östra Europa. Tjänstemännen hade varit kvar för att delegera så verlsamheten flyter på.

Man hade förmodligen även med fördel kunnat utlandsbasera eller skeppa in tjänstemännen från utlandet till en betydligt billigare penning. Att bara tillfälligt för arbetet konsultera någon baserad i ett lägre avlönat land om teoretiska tjänster skulle kapa kostnaden vid fotsulan.

Slänger med ett kul klipp hur effektivisering och priskapning kan fungera genom utlandsbasering.
Senast redigerad av nilltre 2020-06-27 kl. 03:55.
Citera
2020-06-27, 03:54
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Det jag ser som rimligt är att man utbildar sig för att man är intresserad av det man studerar och gärna vill arbeta med detta framöver. Att framtida arbetsgivare måste "kompensera" dessa individer för att de studerat låter befängt i mina öron.

Problemet för TS är sannolikt att han, likt många andra, ser sig som förmer då han studerat vid en av västvärldens sämsta lärosäten, men fått sig en kalldusch när han fått reda på att de lägre stående hantverkarnas löner är i pariet med hans egen - trots hans sk. "strävan"

Jag antar att TS är ung då han resonerar infantilt, så här kommer ett råd: Tycker du inte det är kul att jobba som lärare så har du fel jobb. Är du själv nöjd i din situation så lär du inte snegla avundsjukt åt andra. Lycka till!
Det är ärligt talat ganska orättvist när praktiska yrken som har mycket mindre press på sig, mycket mindre risker att misslyckas med utbildningen och får komma in i yrket snabbare tjänar mycket mer i deras livstid än vad man gör som akademiker. För att inte tala om faktumet att akademiker generellt läser svårare grejer. Tror inte hälften av hantverkare ens vet vad algebra är.

Jag tycker inte alls det är befängt att arbetsgivare kompenserar för opportunity costs och skulder. Det är vad som ska göra hela grejen med att utbilda sig rättvist och värt besväret. Det är ibland bättre villkor för högutbildade förvisso och det finns ett argument för att upplysning är sin egen belöning (tyvärr försurat av faktumet att man måste dela världen med ignoranta) men det kompenserar inte för alla nackdelar som tillkommer av låga löner, senare ingång i arbetsmarknaden, osv. Att tjäna bra är viktigt. Högutbildade ska inte behöva offra sin finansiella välfärd och gå minus jämförbart med andra.

Många akademiker misslyckas i första försöket med utbildningen. Fler än vad man kan tro som jag lärde känna från min utbildning hade sedan innan studerat ett annat program innan de bestämde sig att det inte var rätt för dem och ännu oftare att utbildningen var för svår för dem. Det ökar ytterligare ett senare ingång i arbetsmarknaden och sänker framtida pensioner ytterligare. Utbildning är en enorm risk eftersom man aldrig vet hur svårt det blir förrän man är inne i den. För det mesta handlar det inte ens en gång om att studenter är korkade utan mer att de har för höga ambitioner.

Tycker du t.ex. att ägare ska inte ha rätt till att ta ut vinst från sina bolag? Det är ungefär samma koncept kring utbildning. Vinsten är det som gör besväret att starta ett bolag värt besväret precis som de högre kompensationerna ska göra det värt att utbilda sig.

Men många utbildade får en så låg ingångslön som gör att man måste titta tillbaka och erkänna att det var inte direkt värt att utbilda sig i första taget. Det hade varit en mycket bättre idé att satsa på hantverkaryrket och ha en relativt riskfri utbildning, tidig ingång i arbetsmarknaden och tom. de höga lönerna de njuter av samt 0 kr i skuld.
Citera
2020-06-27, 03:59
Medlem
Hel rätt, de som sliter ska ha mer i lön, de borde dessutom få gå i pension vid 55 år, medan alla kontorsråttor och pappersvändare får jobba till 80 år. Hade vi inte haft hantverksarbetare, så hade inte heller råttorna vid skrivbordet haft lön!
Är man dessutom så djävla dum att man läser till lärare, får man skylla sig själv.
Citera
2020-06-27, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate.Higgers
Hel rätt, de som sliter ska ha mer i lön, de borde dessutom få gå i pension vid 55 år, medan alla kontorsråttor och pappersvändare får jobba till 80 år. Hade vi inte haft hantverksarbetare, så hade inte heller råttorna vid skrivbordet haft lön!
Är man dessutom så djävla dum att man läser till lärare, får man skylla sig själv.

Håller faktiskt med, sen finns det arbeten som både är praktiska och högutbildade vilka förtjänar mer lön. Vet inte hur mycket tid jag ägnat till att läsa och lära mig på min fritid bara av intresse, inte fan kan jag kräva att någon ska betala mig för att inte göra någonting bara för det? Nej man skaffar ett hederligt arbete för att tjäna pengar till sitt uppehälle istället för att alla andra ska betala för ens överdrivna ego, vilka fan tror de att de är?
Citera
2020-06-27, 04:51
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli

Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?

Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Kan någon förklara?
Det handlar om tillgång och efterfrågan. Alla vill ha ett betydelselöst jobb där ni vänder på några papper och facebookar 50% av arbetstiden och stämplar ut klockan 12 på fredag efter 3 timmars påhittade möten men det finns ingen som behöver den personalen. Är du sjuk en dag eller 3 månader spelar ingen roll, det finns ingen som saknar att dina arbetsuppgifter inte blir gjorda.
Men när du behöver en rörmokare eller elektriker så har du inte så mycket val du måste betala den taxa som dom begär för dom gör ett jobb som efterfrågas.
Citera
2020-06-27, 05:27
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Håller faktiskt med, sen finns det arbeten som både är praktiska och högutbildade vilka förtjänar mer lön. Vet inte hur mycket tid jag ägnat till att läsa och lära mig på min fritid bara av intresse, inte fan kan jag kräva att någon ska betala mig för att inte göra någonting bara för det? Nej man skaffar ett hederligt arbete för att tjäna pengar till sitt uppehälle istället för att alla andra ska betala för ens överdrivna ego, vilka fan tror de att de är?
Naturligtvis så finns det alltid ett behov för högutbildad personal, dom flesta utbildningar är inte bortkastad tid. Men med tanke på hur skattesystemet är uppbyggt så bär det sig sällan att lägga 4-5 år på en utbildning.
Men har du ett arbete som folket har ett behov av så kommer du definitivt märka det i lönekuvertet om du väljer att vidareutbilda dig på din fritid.
Jag själv började i en bransch jag aldrig tidigare varit i, visste inget om den men jag hade ett intresse för den så jag accepterade en skitlön i ca 1 år efter ett år så ansåg jag att jag kunde så pass mycket och att mina arbetsuppgifter måste vara viktigare än vad jag fick betalt för så jag löneförhandlade och fick upp min lön betydligt över fackets minimilöner.
Nu är jag bara en vanlig arbetare i småland så det är inga fantasilöner som i stockholm men med tanke på mina boendekostnader så lever jag gott. 2 Års arbete så kan jag betala av mitt huslån men med tanke på den låga räntan så amorterar jag så lite som möjligt och ser hellre pengarna växa på börsen.
Det finns så otroligt många låtsas jobb i Sverige som inte tillför något Och det är dom jobben ungdomen vill ha, Göra så lite som möjligt verkar vara ungdomens mål men det funkar bara om du är statlig eller kommunalt anställd. Men jobbar du privat så är det inga problem att få betalt för sina kunskaper.
Citera
2020-06-27, 05:44
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Det är ärligt talat ganska orättvist när praktiska yrken som har mycket mindre press på sig, mycket mindre risker att misslyckas med utbildningen och får komma in i yrket snabbare tjänar mycket mer i deras livstid än vad man gör som akademiker. För att inte tala om faktumet att akademiker generellt läser svårare grejer. Tror inte hälften av hantverkare ens vet vad algebra är.

Jag tycker inte alls det är befängt att arbetsgivare kompenserar för opportunity costs och skulder. Det är vad som ska göra hela grejen med att utbilda sig rättvist och värt besväret. Det är ibland bättre villkor för högutbildade förvisso och det finns ett argument för att upplysning är sin egen belöning (tyvärr försurat av faktumet att man måste dela världen med ignoranta) men det kompenserar inte för alla nackdelar som tillkommer av låga löner, senare ingång i arbetsmarknaden, osv. Att tjäna bra är viktigt. Högutbildade ska inte behöva offra sin finansiella välfärd och gå minus jämförbart med andra.

Många akademiker misslyckas i första försöket med utbildningen. Fler än vad man kan tro som jag lärde känna från min utbildning hade sedan innan studerat ett annat program innan de bestämde sig att det inte var rätt för dem och ännu oftare att utbildningen var för svår för dem. Det ökar ytterligare ett senare ingång i arbetsmarknaden och sänker framtida pensioner ytterligare. Utbildning är en enorm risk eftersom man aldrig vet hur svårt det blir förrän man är inne i den. För det mesta handlar det inte ens en gång om att studenter är korkade utan mer att de har för höga ambitioner.

Tycker du t.ex. att ägare ska inte ha rätt till att ta ut vinst från sina bolag? Det är ungefär samma koncept kring utbildning. Vinsten är det som gör besväret att starta ett bolag värt besväret precis som de högre kompensationerna ska göra det värt att utbilda sig.

Men många utbildade får en så låg ingångslön som gör att man måste titta tillbaka och erkänna att det var inte direkt värt att utbilda sig i första taget. Det hade varit en mycket bättre idé att satsa på hantverkaryrket och ha en relativt riskfri utbildning, tidig ingång i arbetsmarknaden och tom. de höga lönerna de njuter av samt 0 kr i skuld.

Så, om vi har en akademiker som har läst Harry Potter-utbildning under flera år så bör denna akademiker alltså tjäna mer än någon som inte läst en låtsasutbildning men som skapar värde varje dag?

Vill man tjäna pengar efter sina studier så finns det möjligheter till det genom att studera exempelvis till någon sorts ingenjör eller läkare bland annat.

Bara för att man har studerat på universitet så behöver det inte betyda att man automatiskt förtjänar högre lön.

Samhället behöver personer som skapar värde och som underhåller exempelvis infrastruktur och annat. Samhället behöver inte genusteoretiker eller statsvetare och andra tyckare utan det där är bara en lyx som vi i västvärlden kan unna oss i dagsläget.

Är det något som är orättvist så är det att vi har massvis med helt onödiga, överflödiga och obildade samt outbildade iglar så kallade politiker som tjänar 60k i månaden som standard och som ser till att höja sina löner och förmåner under tider då det skärs ned på precis allt annat.

Vi har människor vars arbete går ut på att fika och skriva några galna motioner men som inte ens har närvarokrav eller krav på att göra något annat heller för den delen men som ändå håvar in höga löner och andra förmåner.

Trots dessa höga löner så utnyttjar man ändå systemet med skattepengar till max.

Ett exempel, under sommaren stänger riksdagen så man är mammaledig med sitt nya barn men när riksdagen stänger så återgår man till arbetet och får då sin höga lön trots att man inte kan arbeta, mer än på hemmaplam då, sedan när riksdagen öppnar igen så återgår man till mammaledigheten.

Så mycket fuffens men det är det ingen som klagar över.

Vad behöver vi egentligen i samhället? Vad behöver du om din bil går sönder? Om något behöver lagas i huset eller om det är något servicearbete som behöver göras för att vi ska kunna åka på våra vågar, använda våra telenät eller få våran elektricitet till huset och få vatten i koranen?

Vad är egentligen det essentiella för samhället? Är det akademiker som läst Harry Potter-kunskap och genusteori eller är det kanske politiker som debaterrar om hur mycket skattepengar vi kan ge till andra länder och hur många av andra länders medborgare som vi kan ge gratis skattepengar och välfärd i Sverige?

Nej, allt det där är snarare ens möjligt tack vare dom värdeskapande arbetshjonen.
Citera
2020-06-27, 05:55
Medlem
hakro807s avatar
Tycker att de med praktiska jobb - som ofta är skitiga, slitsamma och med skiftgång - ska betalas högre än de som sitter i en varm och torr kontorslokal 40 timmar i veckan. Speciellt så eftersom högre utbildning är gratis i Sverige.
Citera
2020-06-27, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Min sambo har likadan lön som jag, ca 26 000 efter skatt.
Hon är lärare och jag driver eget, att man tjänar likadant som rörmokare, elektriker eller snickare kan väl inte störa någon? De utför ett fysiskt och krävande arbete varje dag, jag förstör kroppen genom att sitta ned mer än 8h om dagen istället.

Varför anser du att folk förtjänar mindre pengar än dig för att du har pluggat? Det låter som ren och skär avundsjuka, eller så tjänar du för dåligt för att ha råd att köpa in tjänster för hantverkare.
Det spelar ingen roll vad man förtjänar, om arbetet är tungt, farligt, teoretiskt eller en kombination av detta. Det är utbud och efterfrågan som gäller.

Är det ett överskott av rörmokare så kommer lönerna sjunka då konkurrensen ökar. Då kommer det bli ännu viktigare att vara en riktigt bra rörmokare, försäljare och marknadsförare. Alltså lönen sjunker för de flesta, men ett fåtal lyckas bättre.

Vad en lärare eller sjuksköterska förtjänar spelar mindre roll i sammanhanget. Man ser där det varit en större brist på sjuksköterskor så har lönerna stigit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in