2020-06-27, 00:27
Medlem
Vad är det för lärare som tjänar under 30 laks idag? Även om du verkar i en mindre stad så lär lönerna ligga ett par tusenlappar över det om du har din legitimation. I storstäderna är det andra bullar - min tjej tjänar runt 40 i månaden efter några år i yrket och en kompis gick in på 37 laks som högstadielärare för ett par år sedan.

Själv jobbar jag på kontor och tjänar lite mer. Det som gör att en hantverkare gärna får ha samma lön som mig som ändå pluggat fem år på uni är ju deras bedrövligt strikta arbetstider (oftast), där de måste upp i svinottan för att slita hund medans jag har flextid och kan ta sovmorgon/gå hem valfri tid när helst det behagar. Det är värt väldigt mycket mer än en högre lön i min värld.
Citera
2020-06-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks
Vad är det för lärare som tjänar under 30 laks idag? Även om du verkar i en mindre stad så lär lönerna ligga ett par tusenlappar över det om du har din legitimation. I storstäderna är det andra bullar - min tjej tjänar runt 40 i månaden efter några år i yrket och en kompis gick in på 37 laks som högstadielärare för ett par år sedan.

Själv jobbar jag på kontor och tjänar lite mer. Det som gör att en hantverkare gärna får ha samma lön som mig som ändå pluggat fem år på uni är ju deras bedrövligt strikta arbetstider (oftast), där de måste upp i svinottan för att slita hund medans jag har flextid och kan ta sovmorgon/gå hem valfri tid när helst det behagar. Det är värt väldigt mycket mer än en högre lön i min värld.

Dessutom lär väl vi som skall jobba på kontor ha mer tillgång till fasta rutiner, att vi har öppet 08-17 medan andra branscher får räkna med OB i vissa dagar.
Citera
2020-06-27, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Dessutom lär väl vi som skall jobba på kontor ha mer tillgång till fasta rutiner, att vi har öppet 08-17 medan andra branscher får räkna med OB i vissa dagar.

Verkligen! Det har byggts tre lägenhetshus i närheten av min lägenhet under det senaste året och de stackars arbetarna där har inte jobbat några trivsamma tider direkt. 7-20 verkar inte ha varit ovanligt, plus att de jobbade hela valborg, midsommarafton osv. Väldigt ovärt.
Citera
2020-06-27, 00:41
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks

som jag förstått skillnaderna; storstadslärare tjänar mer p.g.a. högre efterfrågan. gäller särskilt förorter och där elevdemografin nästan uteslutande utgörs av s.k. utsatta grupper. dessa skolor har skyhög omsättning på lärare, de bränner ut sig, etc. allt enligt en polare som är lärare (ej i blatteskola)
Citera
2020-06-27, 00:42
Medlem
Let's face it, skolan är till största del en förvaringsplats för ungarna att vara på när föräldrarna jobbar, och ditt yrke är tämligen värdelöst. Ungarna behöver lära sig läsa, skriva och räkna, språk kan vara bra, annars kommer först vettig utbildning via högre utbildning (yrkesutbildningar och en del akademiska utbildningar inom teknik, medicin, naturvetenskap). Utbildning som genererar ett värde.
Småungarna kunde man ju sätta vid en skärm annars via lärarledd distans, jämlikt och bra med, men så var det ju det här med förvaringen och det sociala..

Sedan som sagt, tillgång och efterfrågan. Att ex. laga en bil och fixa el är det hyfsat få som klarar på egen hand (kräver många timmars övning) och dagens ungdom är mer intresserade av att kolla på youtubevideos än meka med bilar. Även den stora massan av medelklass i storstäderna som bor i lägenhet är inte särskilt praktiskt bevandrade. Som skattebetalare är jag heller inte särskilt intresserad av att betala till massa tjänstemän, hade hellre sett att skatten sänktes så företagen hade högre marginal för vinst, det är de som driver samhället framåt.
Citera
2020-06-27, 01:24
Medlem
Antivalents avatar
Löneslavar som klagar på att andra tjänar mer... Suck. Vill du bli rik ska du ju inte vara anställd, specialicera dig och bli bäst, starta eget.
Citera
2020-06-27, 01:29
Medlem
90taletskronas avatar
Det var en person här på flashback som nämnde att det är inte praktiska yrken som får hög lön utan akademiska yrken som får väldigt låg lön i inrikes politik. Jag tycker det låter ganska rimligt.

Det tråkiga är att förut var man tvungen att betala höga löner eftersom det fanns brist på akademiker. Idag tvingas folk in i akademia eftersom många jobb som tidigare kunde utföras utan utbildning, nu kräver utbildning eftersom facken trodde att kompetensutveckling resulterar i höga löner. Rimligen ja, i vår sjuka verklighet nej. Rimligen borde de extra kostnaderna som man måste lägga på att utbilda sig kompenseras med högre ingångslöner. Inte bara faktumet att man har studielån utan även opportunity costs av att komma in i karriären senare.

Sedan är det rätt konstigt i och med att det är i inga mån lätt att landa en lärlingsplats eller komma in i hantverkaryrkena längre. Det finns snickare, målare, elektriker, osv. som är arbetslösa så helt klart finns det inte ett gigantiskt behov av byggarbetare, ändå får de väldigt bra betalt.
Citera
2020-06-27, 01:41
Medlem
Henriksss avatar
Tja, en hantverkare kan både tänka och göra...
En förläst akademiker kan oftas bara tänka vad han/hon läst att andra tänkt.
Citera
2020-06-27, 01:45
Avslutad
Alla typiska man-jobb har högre lön än typiska kvinno-jobb.
Citera
2020-06-27, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detta. Du får vad du förtjänar - och vad folk och företag är beredda att betala för dig. Vad de helt enkelt sätter för värde på dig. En rörmokare eller snickare producerar faktiskt någonting som folk behöver - en djävla socionom eller genusvetare producerar inte ett faktiskt piss eller skit som folk faktiskt har ett behov av.

"Tycker och tycker" - låt gissa att du - TS - är kommunalanställd och tycker att "någon annan" ska betala din höga lön - vare sig de vill eller inte?
"Du får vad du förtjänar - och vad folk och företag är beredda att betala för dig" folk är alltid beredda att betala underpris. Hantverkare ska vara tacksamma att Sverige för en restriktiv invandringspolitik annars hade dessa kompetenser som är så vanliga i världen varit det också i Sverige. Dessutom är svenska praktiska arbetare skyddade av en fiktiv språkbarriär, kunder och chefer talar engelska men man insisterar på att svenska är ett måste för arbetet.
Citera
2020-06-27, 02:00
Medlem
Kosmos.s avatar
Enkla marknadslagar.

För att dom är värda den lönen. Marknaden är villig att betala rörmokarna den lönen, då får dom den lönen.

Dessutom. Kontorsråtta-branschen är mättad. För många och för kassa. Alla ska ha en utbildning idag och "jobba på kontor", men marknad för det finns inte alltid. Då tunnas lönerna ut som ett svar på det. Och verkliga jobb som skapar faktiskt värde får betalt.
Citera
2020-06-27, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Rimligen borde de extra kostnaderna som man måste lägga på att utbilda sig kompenseras med högre ingångslöner. Inte bara faktumet att man har studielån utan även opportunity costs av att komma in i karriären senare.

Det jag ser som rimligt är att man utbildar sig för att man är intresserad av det man studerar och gärna vill arbeta med detta framöver. Att framtida arbetsgivare måste "kompensera" dessa individer för att de studerat låter befängt i mina öron.

Problemet för TS är sannolikt att han, likt många andra, ser sig som förmer då han studerat vid en av västvärldens sämsta lärosäten, men fått sig en kalldusch när han fått reda på att de lägre stående hantverkarnas löner är i pariet med hans egen - trots hans sk. "strävan"

Jag antar att TS är ung då han resonerar infantilt, så här kommer ett råd: Tycker du inte det är kul att jobba som lärare så har du fel jobb. Är du själv nöjd i din situation så lär du inte snegla avundsjukt åt andra. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in