Citat:
Ursprungligen postat av
Captain.Johansson
Ja man kan ju argumentera för både gult och rött där, jag tycker personligen att rött är rätt, han försöker inte spela boll och i nästa läge hade det varit målchans men om reglerna säger även målchans i nästa läge vet jag inte, de bör göra det men jag har ingen aning.
”När en spelare begår ett regelbrott mot en motståndare inom eget straffområde och det förhindrar en uppenbar målchans för motspelaren och domaren dömer straffspark ska den felande spelaren varnas, undantaget.
Regelbrottet är fasthållning, dragning eller knuff.”
Känns ganska glasklart att han förhindrar en uppenbar målchans.
Att det är en målchans tycker jag absolut, till och med en korpenlirare skulle kunna slå in den passen till Hosam.
Med det sagt, det
känns fel med rött, men det är nog som sagt helt korrekt enligt regelboken att visa rött, det som är avgörande är väl om det är spel på boll eller ej, och det kan man ju inte påstå att Andersen försöker göra.
När det hände var jag uppe i varv, men kollar man nu så kan man faktiskt till och med höra 4e domaren förklara det för Bajen bänken, dvs gult om det är spel på boll, typ glidtackling, men rött i och med att det är en dragning=inget försök till spel på boll.