2020-06-29, 08:55
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Nä det kommer inte bli lätt och som du säger inte många segrar där på många år. Sedan har ju Elfsborg imponerat i den allsvenska starten så nej det blir riktigt jobbigt. Sedan trodde man ju aldrig på seger mot Bajen i torsdags.
Hade nog hellre tagit Häcken på Bravida men det är som det är.
Blåvitt har ju dock varit bra på straffar vid full tid. I alla fall i svenska cupen.

Jag blev nyfiken på det där med straffarna och "roade" mig med att reka hur våra straffläggningar i cupen gått sedan 2000:

2000:Semi, ÖIS förlust 4-5
2002: Kvart, Ellos borta, förlust 4-5
2007: Omg 2 Ängelholm borta, seger 6-3.
2008: Final, Kalmar FF borta, seger 5-4
2013: Final, DIF, Friends, Seger 4-2

Så det varierar även om vi har tre raka segrar på straffar. Sedan är det ju i takt med att gruppspelet kom in färre matcher där det blir förlängning och ev straffar med.
Känns ju som vi har en del gubbar som gärna tar en straff nu med.
Citera
2020-06-29, 17:23
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag blev nyfiken på det där med straffarna och "roade" mig med att reka hur våra straffläggningar i cupen gått sedan 2000:

2000:Semi, ÖIS förlust 4-5
2002: Kvart, Ellos borta, förlust 4-5
2007: Omg 2 Ängelholm borta, seger 6-3.
2008: Final, Kalmar FF borta, seger 5-4
2013: Final, DIF, Friends, Seger 4-2

Så det varierar även om vi har tre raka segrar på straffar. Sedan är det ju i takt med att gruppspelet kom in färre matcher där det blir förlängning och ev straffar med.
Känns ju som vi har en del gubbar som gärna tar en straff nu med.

Straffarna från i början av 2000-talet har jag inget minne av, den från 2007, ja kanske, men det är ju främst final matcherna från 2008 och 2013 som man kommer ihåg.

Ja Aiseh och Sana var väl inte riktigt överens senast så visst har vi nog spelare med tillräckligt bra självförtroende att slå in en straff när man har lite press.
Senast redigerad av mikeymikey 2020-06-29 kl. 17:53.
Citera
2020-06-30, 10:53
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Straffarna från i början av 2000-talet har jag inget minne av, den från 2007, ja kanske, men det är ju främst final matcherna från 2008 och 2013 som man kommer ihåg.

Ja Aiseh och Sana var väl inte riktigt överens senast så visst har vi nog spelare med tillräckligt bra självförtroende att slå in en straff när man har lite press.

Den mest meningslösa straffläggningen tordes ändå vara den mot IFK Uddevalla (om jag minns rätt) i ett gruppspel på 90-talet där den endast avgjordes för att skilja lagen åt ifall båda lagen hamnade på samma slutpoäng, kallt som fan var det och det spelades på nån grusplan...

Aiesh är första straffskytt ja, Sana lär ta en, sedan lär ju Giorgi inte backa även om han missade några när han var straffskytt, finns som sagt många som inte lär backa.
Citera
2020-07-05, 09:40
Medlem
mikeymikeys avatar
Blir det någon Europa League i år? Eller spelar msn bara svenska cupen för prispengarna och själva titeln?
Citera
2020-07-05, 10:28
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Blir det någon Europa League i år? Eller spelar msn bara svenska cupen för prispengarna och själva titeln?

Det är ju klart det blir, det bestämdes på det där uefamötet i mitten av Juni.
Cupvinnaren går som vanligt in i kvalrunda två som lottas 31 aug och spelas i enkelmöte den 17sep (alla kvalrundor plus playoff går i enkelmöten denna säsong).
Citera
2020-07-05, 10:30
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Det är ju klart det blir, det bestämdes på det där uefamötet i mitten av Juni.
Cupvinnaren går som vanligt in i kvalrunda två som lottas 31 aug och spelas i enkelmöte den 17sep (alla kvalrundor plus playoff går i enkelmöten denna säsong).

Haha precis när du skrev så läste jag på fotbolldirekt. Hade varit så jäkla skoj om det blir lite Europa matcher för Blåvitt även om det är på Tv:n. Snälla Blåvitt vinn cupen i år.
Citera
2020-07-05, 10:33
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Haha precis när du skrev så läste jag på fotbolldirekt. Hade varit så jäkla skoj om det blir lite Europa matcher för Blåvitt även om det är på Tv:n. Snälla Blåvitt vinn cupen i år.

Vore ju fina pengar in med.
Vinna cupen är ALLTID kul, vi har trots allt bara två titlar att slåss om i det här landet och då väger givetvis cupen tungt, inte som allsvenskan såklart men tungt.
Att många säger att cupen inte spelar någon roll etc är ju för att skydda sig själva mot uttåget som drabbar alla utan en klubb varje säsong.

Har alltid älskat cupspel, det ger allt som oftast nya arenor, nya motståndare etc.
Citera
2020-07-05, 10:35
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Vore ju fina pengar in med.
Vinna cupen är ALLTID kul, vi har trots allt bara två titlar att slåss om i det här landet och då väger givetvis cupen tungt, inte som allsvenskan såklart men tungt.
Att många säger att cupen inte spelar någon roll etc är ju för att skydda sig själva mot uttåget som drabbar alla utan en klubb varje säsong.

Har alltid älskat cupspel, det ger allt som oftast nya arenor, nya motståndare etc.

Du som varit med ett tag, är det många bortamatcher i Europa som du varit på?
Citera
2020-07-05, 10:47
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Du som varit med ett tag, är det många bortamatcher i Europa som du varit på?

Nja, det finns mängder med folk som rest på så gott som varenda europaresa sedan typ Arsenal borta 80 och dit når jag absolut inte.
Men några har det blivit, det är alltid lika kul.

Sedan är det givetvis så att det är viss skillnad på motståndet numera och då. Senast var den otroligt fina kvällen i Helsingfors, den vändningen var givetvis galen...

Tyvärr lär inte en cupseger ge oss möjlighet till fler resor i höst, det tror jag Corona effektivt sätter p för.
Citera
2020-07-05, 10:53
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Nja, det finns mängder med folk som rest på så gott som varenda europaresa sedan typ Arsenal borta 80 och dit når jag absolut inte.
Men några har det blivit, det är alltid lika kul.

Sedan är det givetvis så att det är viss skillnad på motståndet numera och då. Senast var den otroligt fina kvällen i Helsingfors, den vändningen var givetvis galen...

Tyvärr lär inte en cupseger ge oss möjlighet till fler resor i höst, det tror jag Corona effektivt sätter p för.

Ja HJK Helsingfors var väl nästan det största minnet man har från Blåvitt i Europa dom sista åren och detta var väl 2016.
Minns hemmamatchen när Blåvitt skulle vunnit men likt förbannat så blev det uddamålsförlust och man nästan räknade med att europaspelet var över. Att åka och bortaslå HJK som spelade gruppspel i Europa League något år innan var grymt starkt.
Sedan bortamatchen mot Qarabag så har Blåvitt inte varit i närheten av spel i Europa.
Citera
2020-07-05, 11:09
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ja HJK Helsingfors var väl nästan det största minnet man har från Blåvitt i Europa dom sista åren och detta var väl 2016.
Minns hemmamatchen när Blåvitt skulle vunnit men likt förbannat så blev det uddamålsförlust och man nästan räknade med att europaspelet var över. Att åka och bortaslå HJK som spelade gruppspel i Europa League något år innan var grymt starkt.
Sedan bortamatchen mot Qarabag så har Blåvitt inte varit i närheten av spel i Europa.

Nu ska vi inte gå alltför mycket off-topic men förlusten borta mot Qarabag var mycket för att Lennartsson envisades med att mellan dom mötena köra med bästa laget borta mot Bajen, idiotiskt beslut.

Vinner vi cupen iår och mot alla odds hamnar i ett play-off hoppas jag vi går ALL-IN där och hellre tappar två allsvenska matcher runt den matchen.

Otroligt intressant på torsdag iaf, vinner vi hade det ju inte gjort ont att få Mjällby i finalen direkt...
Citera
2020-07-05, 11:14
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Nu ska vi inte gå alltför mycket off-topic men förlusten borta mot Qarabag var mycket för att Lennartsson envisades med att mellan dom mötena köra med bästa laget borta mot Bajen, idiotiskt beslut.

Vinner vi cupen iår och mot alla odds hamnar i ett play-off hoppas jag vi går ALL-IN där och hellre tappar två allsvenska matcher runt den matchen.

Otroligt intressant på torsdag iaf, vinner vi hade det ju inte gjort ont att få Mjällby i finalen direkt...

Ja det håller jag med om, ser nog hellre att Blåvitt kvalificerar sig i ett europa League gruppspel än vinner allsvenskan, i år känns det ju dessutom som att hemma fördel inte riktigt existerar så förhoppningsvis kanske det kan bära frukt även i Europa, ingen har väl glömt Basel borta då Hjalmar fick bollen mitt i skallen men varenda Basel spelare hittade med händerna och domaren gick på den blåsningen. Fy fan säger jag bara.

Men först krävs bättre spel mot Elfsborg än i premiären. Om jag inte är ute och cyklar så har väl Elfsborg inte förlorat ännu, visserligen i serien men ändå, lurigt och jobbigt på plastmattan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in