2020-06-25, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
(Spekulation)
Det enda som gör mig lite orolig skulle vara om den där motorvägsmannen när han väl avviker ifrån den kära för honom stora vägen -är just om han dras till de/ den lägenhet som det lyser i ?

För där lär ju någon vara vaken så att denne uschling kan knacka på och störa ....

Det är nog det som i så fall känns lite sorgligt -det att LW verkade vara uppe ofta på nätterna och att hennes hus låg nära till hands där på hörnet för en något mysko herre ansedd som vägmannen ?

Ja det är väl det enda som gnager -att ljuset i huset skulle ha fått denne att bli intresserad att nå LW ...
.trots att denne man inte kände henne ett dyft ( precis som de i Varberga som han knackade på hos rätt så energiskt så att de ringde polisen eftersom han för dem som bodde där , var en helt för dem okänd man ... ) .

Men vilken sabla otur LW och hennes son Aron i så fall hade ...

Att belysning skall göra att folk mördas ?

Suck .
Som kommentar till det jag fetat i din text, skulle man kunna göra tillägget:

"Att släckt [fasad-]belysning skall göra att man buras in på livstid, vilken osis."
Ja, alltså om man är oskyldig..
Citera
2020-06-25, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nej, alla visste inte tydligen att det handlade om ett mord trots att det klart och tydligt hade skrivits i media och polisens hemsida att en mordutredning hade inletts.

" 2018-05-24, 14:47 #2668
yyuutt
Medlem
Reg: Dec 2012

Jag som aldrig skulle logga in på flashback igen, men nu kunde jag faktiskt inte vara tyst längre.

Ni som bor i området, skulle ni kunna göra en sak för mig? Skulle ni kunna gå och titta (respektera eventuella avspärrningar) på träden precis där hon låg? Om det hänger något där eller om exempelvis en gren gått av nyligen?

Nu säger jag verkligen inte att jag tror bu eller bä, jag funderar på möjliga scenarion, men personligen undrar jag varför en mördare skulle dumpat henne precis vid bostadsområdet. Jag tror hon dött på plats.

Så till varför jag ber er titta på träden (kolla planken också om ni ändå är där), är detta. BO sitter om slår in paket, hon får en idé att göra en skattletning av det åt det barnet som fyller år (det har jag också gjort), som den geocashare och överenergiska person hon är, så ger hon sig iväg direkt, vid första/andra/tredje/osv stället där hon placerar ut ledtrådar tappar hon mobilen (eller vad det nu är polisen hittat), vid dödsplatsen klättrar hon upp i ett träd/på planket för att få upp ett rep att fira upp en ledtråd i, alternativt gömma ledtråden direkt på plats, en gren går av/hon tappar balansen, skriker i panik och faller. Slår man till bröstkorgen vid fel del av ekg-kurvan, så stannar hjärtat, så ett fall behöver inte vara högt.
"

"2018-05-24, 15:09 #2674
yyuutt
Medlem
Reg: Dec 2012

Nu kommer jag ihåg varför jag inte skulle delta på flashback något mer, tankeförmågan bland medlemmarna här haltar ju på båda benen.

Men jag gör det här enkelt för er: Gren går nästan av -> BO hänger i den i fem minuter och skriker på hjälp till och från (kanske hon är tyst när hon försöker lösa problemet själv?)-> faller efter dom minuterna i backen -> då raring stannar hjärtat, alltså inte när hon hänger i grenen, utan när hon drösar i backen.
Kontot 'yyuutt' verkar inte ha varit den klarast lysande stjärnan på den medicinutbildning i Sverige jag är bekant med.
Att trädnedfallare ibland har sån himla otur att de kan få hjärtstopp om de slår bröstkorgen i backen vid en särskild "olycklig" fas i EKG:et, det kanske kontot yyuutt har stött på. Jag har det inte

Men du Honan6 ville väl bara illustrera att det kan ha funnits Einstein-light:ingar som inte trodde att LW utsatts för brott?
Inget tyder på att kontot yyuutt varit på på plats och sett LW ligga där. För då hade vi kanske fått höra spekulationer om att hennes ansikte var svårt skadat av att nån kastat syra i ansiktet på henne..
Citera
2020-06-25, 09:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ingen har hävdat att det är det slutliga beviset.

Det är indicium, precis som den släckta lampan, den icke nerdragna rullgardinen, den icke befintliga vattenspridaren, blodet på tvättmaskinen, Lenas DNA på hans innersida i fodret på plösen, raderingarna, osv, osv.

Du glömde visst en del där.
Kanske kan man ändå börja se en lösning på den här segdragna konflikten. Åklagaren har ju efter den friande domen själv sagt, att om SD inte är gärningsmannen så är förekomsten av alla dessa indicier och bevis helt orimlig. Och av alla de omständigheter som räknas upp här så är det väl egentligen bara DNA på skoplösen som har kunnat konstateras i någon objektiv mening.

Hon har dessutom lovat (kanske just med anledning av kritiken om att hennes utredning har varit alltför ensidigt inriktad) att hon nu också skall lägga fram en konkurrerande hypotes om en alternativ gärningsman. Det skall bli spännande att se det här nya materialet som skall presenteras den 10/7.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-25 kl. 09:50.
Citera
2020-06-25, 09:34
Medlem
Jag lyckades inte öppna det som puttenot la ut i tråden igår.

Någon som kan berätta om det framkom något spännande.
Citera
2020-06-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
https://forumfiles.com/17r5QeB2o5/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_7_Yttrande_pdf

https://forumfiles.com/7cs8QaB4od/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_3_verklagande_fr_adv_E_Andersso_0_pdf

https://forumfiles.com/31sdQdB1o8/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_4_Underr_ttelse_e-skickat_till_pdf

https://forumfiles.com/p7s6Q9B8o7/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_5_Underr_ttelse_e-postat_till_Ad_pdf

https://forumfiles.com/l8s8QcB3o8/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_6_Underr_ttelse_e-skickat_till_pdf

https://forumfiles.com/j9s1QcB6o8/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_7_Yttrande_pdf
GÖTA HOVRÄTT B 1752-20

Åklagarkammaren i Örebro m.fl. ./. Stefan Davidsson
angående mord m.m. __________________________________________

Till Picasso
Citera
2020-06-25, 10:37
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Tack för det fyndet! Det sätter ord på det många av oss märkt från rättegången utan att kunna säga vad det är som felar. Den allmänna känslan "det är något fel på XX svar" kan även tillämpas på HD. När åklagaren frågar ut HD så är det ofta ett ganska långt uppehåll innan hon svarar och ofta blir svaret "jag minns inte". När SD:s advokat ställer frågor till HD är hon betydligt mer alert och klargörande i svaren. Försvararens frågor är dock helt harmlösa.

Det blir att lyssna igenom några avsnitt med denna nya kunskap i åtanke. Tack för viktigt gräv igen! Precis som Fröken Sverige, Philomena, T34 Pantzer, honan6, Nötis och några till så vaskar du fram guldkorn när de behövs som allra mest. 👍

Tack! Du med, Beh.ass.!

Polisen och åklagarna är nu (sen igår) tipsade om de sista intressanta sakerna i fallet. Det vore riktigt spännande om någon gärningsman togs mitt i akten, då den/de försöker städa undan bevis.

Vi fortsätter att försöka dra vårt strå till stacken genom att tipsa om saker som kan vara relevanta.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-06-25, 10:43
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har inte målet alldeles färskt för mig, och då får man slå på sin förtröstan. Någonstans uti monarkin. Ni pladdrar mest här inne nu o får väl göra så till hösten. Om jag inte missminner mig så är det bara ett bladmått mellan SD och buren. När de summerat kolumnen till höger igen så ser de nog att de räknat fel. De behöver inte binda ngn vid BP. De behöver bara konstatera att djuren på zoo i Eskilstuna var bundna. Vid zoo i Eskilstuna.

Nej, du har ju varit med mest hela tiden, vad jag minns? Och roat oss med dina begåvade och roliga inlägg, Lonnrot!

HR blir i mars 2021, då SD inte är häktad i nuläget. Fram tills dess så står alla kycklingarna i en rad.

Man kan ju alltid hoppas att det dyker upp något snart, som fixar till en ny häktning. Inte minst för familjen LW och grannarnas skull.

Men den som väntar på något gott! Det är klart att han åker in i buren. Och fler med, om det finns andra iblandade. Mord har ingen preskriptionstid numera, tack och lov!

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-06-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag lyckades inte öppna det som puttenot la ut i tråden igår.

Någon som kan berätta om det framkom något spännande.
Jag har tittat igenom och det är dokumenten för överklagandet, att målsägandebiträdet fortsätter vara förordnat, att åklagarna fått uppskov m komplettering och att HovR inte hinner ta ärendet förräns i mars. Ingenting nynytt, men snyggt samla originaldokument.
Citera
2020-06-25, 12:07
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tack! Du med, Beh.ass.!

Polisen och åklagarna är nu (sen igår) tipsade om de sista intressanta sakerna i fallet. Det vore riktigt spännande om någon gärningsman togs mitt i akten, då den/de försöker städa undan bevis.

Vi fortsätter att försöka dra vårt strå till stacken genom att tipsa om saker som kan vara relevanta.

#TeamÅsaHiding

Utredningen har tipsats hela tiden och det bästa är att inte allt har kommit till trådens kännedom. Jag är förvissad om att det finns skäl för inblandade att svettas av fler anledningar än värmen.
Citera
2020-06-25, 13:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Fågelholken var gjord till en cache som skulle publiceras med hjälp av reviewer ToaNorik (JD/Hjontem*ra). Holkar brukar ju sitta en bit upp i träden och jag tror inte hon ville vara helt solo när hon skulle klättra upp och montera den. Fick hon hjälp av SD och var finns holken?

--------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040

Jag tycker mig minnas att det var någon som berättade om att hon snickrade på holken. Ska leta. Kan det varit cajjoo? Har inte hittat något om detta ännu.

Det som jag annars minns är ju att det handlar om cachen "katt åt racerbil". Och här nedan kan du läsa om att paret Å*ström guidade polisen till platsen den 15:e och åkte själva ut den 16:e. Då fanns inget utlagt.

Aktbil 150 sid 710-711, förhör LÅ:

"Gällande opublicerade cacher
Det var framförallt J*onas D*ahlin som hade kontakt med Lena angående reservationer av
platser för nya cacher. Jonas har berättat för Lars att under kvällen den 14:e hade han och
Lena kontakt gällande bland annat cachen som var på andra sidan motorvägen. Den cachen
hade ett tema kopplat till ett blixtnedslag. Hon ville få ut cachen så fort som möjligt så att
Förhör med A*ström, L*ars; 2018-06-05 13:04 diarienr: 5000-K574218-18
temat, blixtnedslag, och ett oväder som varit veckan innan skulle kopplas ihop. Lars och
Helena uppfattade det som att det var den cachen som Lena arbetade med och att den nästan
var redo att läggas ut, den var väldigt "färdigarbetad". Helena och Lars tittade i deras system
efter cachen på eftermiddagen/tidig kväll den 15:e. Lars och Helena ringde 114 14 och
tipsade om platsen. Polisen skickade ut en hundpatrull och Helena försökte guida dem utifrån
att det var olika koordinatsystem. Lars kunde inte riktigt släppa att det varit trassel med
koordinatsystemet så han åkte därför till platsen för att kontrollera. Det gjorde han på
onsdagen den 16:e. Det fanns inget utlagt på platsen.
"

Aktbil 150 sid 682, förhör HÅ:

"J*onas D*ahlin, bor i Örnsköldsvik, känner Lena på ett närmare plan. Hade kontakt med henne
igår sen kväll. Lena hade då sagt att hon skulle sätta upp en fågelholk vid ett träd vid
Mikaelskyrkan, vid en dunge mellan kyrkan och gång och cykelbron. Det ska vara i närheten
av en hägg som åskan hade slagit ner i. Det ska vara mindre än 400 meter ifrån hennes bostad
fågel vägen.
"

sid 689:

"Den 13:e maj skapade Lena tre cacher som aldrig blev klara och aldrig publicerats offentligt.
Jonas är den reviewern som godkänt de reservationerna
Cachnamn: "Katt åt racerbil"
N5917.412 E0 l5 11.459
Cachen skapades: 13:e maj -18.
Cachen är inte publicerad.
"T*ora N*orik", J*onas D*ahlin, skriver 2018-05-13 att cachen är reserverad. Helena säger att
Jonas och Lena sannolikt hade en privat chatt gällande den cachen. Jonas har berättat att det
var den sista cachen som Lena arbetade aktivt i, vilket Helena förde vidare till polisen.
Cachen är kopplad till ett träd som blixten slog ner i vid ett oväder i närtid.
"

Aktbil 162 sid 41:

"Cacherna "Katt åt racerbil" och " Home Saft Home"
Uppgift
Datum
2018-10-10

Dokumentation inlämnat av reviewer L*ars Å*ström i samband med att cachplatserna
kontrollerades.
Kontroll vid aktuella koordinater till cachen "Katt åt racerbil", 18-10-09, tillsammans med
Åström konstaterades att det träd som var aktuellt, att placera cachen i, var nedsågat och
bortforslat.
Lena Wesström, geocaching-alias Softpocahontas, planerade cach "Katt åt racerbil",
dokumentation för att få cachen godkänd samt dokumentation över den cach som Lena bokat
och som skulle ligga på den plats som hon tidigare haft cachen "My real six string" och som
hon namngett till "Home, Soft Home" vilken är tillika som fyndplatsen.
"

I aktbil 145, sid 99-
finns Lenas tidslinje och konversation med JD den 14 maj från kl 21:51 och framåt.

Hittills har jag inte hittat något om var holken tagit vägen.

Ingen holk som finns hemma hos Lena i husrannsakan?
Citera
2020-06-25, 13:26
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är inte den här du menar?

https://www.docdroid.net/XfHswnZ/475-orebro-tr-b-2705-18-aktbil-475-pdf#page=10

Jag tackar igen för att du letade upp dokumentet jag sökte. Det SD hävdar ska vara hans alibi är en tidslinje i Google Timeline. Det blir nästan patetiskt eftersom alla som kan läsa och någorlunda följa instruktioner kan lära sig att regissera sin tidslinje och anpassa den som man vill.

I huvudprotokollet ses att SD uteslutande använder sin mobil som styrenhet. Det innebär att han kommer åt sina enheter worldwide utan att behöva vara i närheten av datorn. Han använde Telegram och säkert flera krypterade app-tjänster som var synkade till alla hans enheter. De aktiviteter som ses ske i datorn är bl a App-övervakande aktiviteter som dras igång när de används eller försöker göra återförsök till synkningar. Det man kan se i protokollet är faktiskt att datorn har hanterat ett antal krypterade filer i olika storlekar bl a kl 21.44 (när han påstår sig gymma), kl 23.36, kl 23.54, kl 00.13 och kl 16.25 efter första polisförhöret på tisdagen strax efter han har pluggat in ett USB.
Jag anar att det har städats en del...

Att hans mobil inte kopplar upp till hemmets trådlösa nätverket förrän kl 02.49 talar för tesen att han inte alls var hemma i bostaden vid tiden strax före, vid och efter mordet. När han var hemma tidigare på kvällen efter jobbet kopplade mobilen upp till hemnätverket kl 20.49 och datorn ses inte alls kopplas upp...

--------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Senast redigerad av Honan6 2020-06-25 kl. 13:48. Anledning: Lade till ordet "vid" i meningen ...att han inte alls var hemma i bostaden vid tiden strax före, vid och efter mordet.
Citera
2020-06-25, 13:40
Medlem
Citat:
Utredningen har tipsats hela tiden och det bästa är att inte allt har kommit till trådens kännedom. Jag är förvissad om att det finns skäl för inblandade att svettas av fler anledningar än värmen.
Det fetade:
Nu blir jag nyfiken.
Menar du kanske att det genom tips kommit fram uppgifter som oavvisligt binder SD till brottsplatsen? Verkligen?!

För om inte, kommer åkl Åsa Hiding plus hennes fan club FBT, att inom mindre än ett år av HR få veta att det nu aktuella överklagandet var lika onödigt som den ursprungliga stämningsansökan.
Vad gör FBT då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in