2020-06-24, 11:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Ja, det är en spekulation så god som någon och vi är överens om att SD knappeligen lär skriva någon handbok för perfekta mordet, som incinuerats här i tråden. Dock, som TR påpekar, ska ju inte ett undermåligt utredningsarbete ligga SD till last. Jag har både tillit och respekt för jurister och poliser och denna skulle bli än större om man pudlade i detta specifika fall.

Efter att ha skummat domskälen i det hänvisade balkongfallet blir jag inte särskilt mycket klokare. Bevisningen där verkar i stor del utgå från den överlevande målsägarens berättelse och dess trovärdighet. Citat från HR:

Att grunda en fällande dom enbart på den negativa omständigheten att utredningen inte synes ge utrymme för något alternativt händelseförlopp kan enligt hovrättens mening endast i undantagsfall komma i fråga. Som regel måste därutöver krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet (jfr rättsfallet NJA 1991 s. 56). En trovärdig utsaga från målsäganden kan, i förening med vad som i övrigt har framkommit i målet, vara tillräckligt för en fällande dom (se bl.a. rättsfallet NJA 2009 s. 447).

Citat från HD:

Sammanvägning av den bevisning som har åberopats till stöd för åtalet

61.

Vad L.I. har berättat om att B.B. bar henne ut på balkongen och där roterade henne får alltså starkt stöd av den övriga bevisningen. Att det var B.B. som orsakade fallet genom att i det fortsatta händelseförloppet kasta eller släppa ned L.I. är helt i överensstämmelse med de spår av olika slag som har påträffats i lägenheten samt på B.B:s kläder och kropp. Ett händelseförlopp av detta slag stämmer också väl med de uppgifter som har lämnats av vittnena S. (se p. 58) och med den övriga bevisningen.
62.

Det framstår vidare som mycket svårförklarligt att L.I. efter att ha blivit utsatt för misshandel av B.B. och slagits blodig skulle - för att ta sitt liv eller av annat skäl - självmant ha klättrat upp på eller över räcket och avsiktligt eller oavsiktligt släppt taget och fallit ned från balkongen. I stället är den till stöd för åtalet åberopade bevisningen för att det var B.B. som efter att ha misshandlat henne orsakade hennes fall sammantagen så stark, att den i sig - om bevisning som talar mot åtalet inte föranleder till annat - är tillräcklig för att beviskravet ska vara uppfyllt (jfr p. 23).
63.

Det bör tilläggas att den oklarhet som föreligger i frågan om det fanns snö på balkongräcket inte kan tillmätas någon självständig betydelse för bedömningen; den snö som vid tillfället eventuellt har funnits på balkongräcket kan ha försvunnit oavsett hur det närmare gick till omedelbart innan L.I. föll. Snöförekomsten kan också ha påverkats av att flera personer strax efter fallet kom till lägenheten och gick ut på balkongen för att titta ned på L.I. De kan då ha rört vid räcket.

Där finns också "relativt omfattande teknisk bevisning" (som dessutom motsäger den åtalades uppgifter), vittnen och sms-trafik från den aktuella mordkvällen. Jag ser heller ingen annan tänkbar gärningsman eftersom de två varit ensamma i lägenheten om man bortser från en tvååring.

Man kan sammanfatta det med att vi åtminstone är två som ser fram emot hur ÅKL syr ihop detta.

Edit: själva bevisföringen ska naturligtvis ses mot huruvida det skett ett mordförsök eller självmordsförsök, men att målsägaren lämnat vittnesuppgifter som stöds av det tekniska är ju rimligen fortfarande en väsentlig skillnad.

Tack för citeringarna från domen i Balkongfallet.

Jag är otroligt glad att jag inte är jurist; jag har alltid tyckt att det varit ansträngande att läsa och tolka lagtext och komma ihåg alla undantag.

Om jag nu ska komma med ett förslag på hur jag tänker runt detta sätt att lägga upp bevisvärderingen, tror jag

- inte att åklagarna är ute efter att jämföra (värdera) bevisen i de olika fallen
- att det handlar om att använda en modell för bevisvärderingen
- modellen skiljer sig från det sedvanliga (?) sättet att värdera bevisningen
- i Balkongfallet användes en modell med konkurrerande hypoteser om det var ett självmord eller ett mord
- I mordet på Lena tänker sig åklagarna att använda samma typ av modell; en modell med konkurrerande hypoteser. Men nu om vem som är mördaren.
- I mordet på Lena har man redan besvarat frågorna om hur, när och var (att) hon mördades.

Så oavsett om det fanns mer eller starkare bevisning i Balkongfallet, så handlar det inte om den delen, utan bara om vilken modell som åklagarna kommer att använda för att visa att SD är denne VEM.

Om jag har fattat det rätt.
Citera
2020-06-24, 11:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Åh, där har vi det slutliga beviset som tillsammans med den släckta lampan och vattenspridaren avgör saken

Ingen har hävdat att det är det slutliga beviset.

Det är indicium, precis som den släckta lampan, den icke nerdragna rullgardinen, den icke befintliga vattenspridaren, blodet på tvättmaskinen, Lenas DNA på hans innersida i fodret på plösen, raderingarna, osv, osv.

Du glömde visst en del där.
Citera
2020-06-24, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Vad får dig att misstänka att JM driver med ngr av trådens deltagare?

Ja, så kan det absolut vara. Tanken har faktiskt slagit mig.
Citera
2020-06-24, 11:29
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för citeringarna från domen i Balkongfallet.

Jag är otroligt glad att jag inte är jurist; jag har alltid tyckt att det varit ansträngande att läsa och tolka lagtext och komma ihåg alla undantag.

Om jag nu ska komma med ett förslag på hur jag tänker runt detta sätt att lägga upp bevisvärderingen, tror jag

- inte att åklagarna är ute efter att jämföra (värdera) bevisen i de olika fallen
- att det handlar om att använda en modell för bevisvärderingen
- modellen skiljer sig från det sedvanliga (?) sättet att värdera bevisningen
- i Balkongfallet användes en modell med konkurrerande hypoteser om det var ett självmord eller ett mord
- I mordet på Lena tänker sig åklagarna att använda samma typ av modell; en modell med konkurrerande hypoteser. Men nu om vem som är mördaren.
- I mordet på Lena har man redan besvarat frågorna om hur, när och var (att) hon mördades.

Så oavsett om det fanns mer eller starkare bevisning i Balkongfallet, så handlar det inte om den delen, utan bara om vilken modell som åklagarna kommer att använda för att visa att SD är denne VEM.

Om jag har fattat det rätt.

Kloka reflektioner och du har nog i fall fall kommit längre än mig i att förstå. Tänker att det ändå måste höra ihop på något sätt med att placera SD på brottsplatsen. Annars måste ju den konkurrerande hypotesen föras mot tusentals män, ett begrepp som ÅKL använder själv i överklagan. Balkongfallet är ju de facto binärt och verkar mycket mer snävt avseende alternativen.
Citera
2020-06-24, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Bara som en parentes så tror jag att denna typ av onyanserade återgivelser är anledningen till att det ibland geggas onödigt mycket i BO:s förehavanden. Någon slags viktimologisk sannolikhetsbedömning skulle inte sätta henne i högriskfacket. Ej heller i det för obefintligt som antyds ovan. Sedan är det naturligtvis självklart att ingenting är tillräckliga motiv för mord.

Deras otroligt destruktiva relation sticker ut som inte varken normal eller vanlig (som jag gissar). Man kan av deras underliga konversationer nästan läsa sig till att det inte kommer att sluta väl. Deras konversationer är som att läsa något från yttre rymden, knappt begripligt.

På det viset kan man skönja en bundenhet från bägges sida. Varför lämnar de helt enkelt inte varandra? SD borde väl lämna Lena helt om hon nu hotade att avslöja dras relation? Bara satsa på HD?

Så det är inte så enkelt.

Men statistiken visar att den allra största risken för att mord ska ske är när ett offer lämnar, eller hota att lämna en kontrollerande och destruktiv relation.

Nu minns jag inte längre siffrorna, men i många av dessa fall där det slutat med mord så har gm haft mord i sinnet länge innan mordet. Kan jag ha fel när jag nämner i 80% av fallen?

Det tyder på att det är ett av de mest riskabla situationerna man kan befinna sig i. För att identifiera riskfaktorerna har man forskat och försökt att värdera dessa. Det finns utarbetade skattningsinstrument för att försöka identifiera vilka personer som är i riskzonen, men jag tror inte att polisen använde dessa vid tidpunkten för mordet (eller innan) på Lena.

Jag tror att HDs och Lenas beteenden tillsammans utgjorde en stress för SD. Jag minns de flera dagar långa konflikterna mellan HD och SD där SD inte ville ha hand om barnen, bråk och krav på barnen att lösa kaninburfrågan för att det blev kala fläckar på gräsmattan. SD betedde sig som ett stort barn, och det lugnade inte sig på flera dagar trots att HD försökte på alla vis. Hon menade att hon aldrig skulle avvisa barnen.

SD verkade helt klar ur balans där den perioden.

På det viset är Lenas beteende (åka till Norge och tälta med Beholder, verka liksom HD gladare än på länge...) ett riskbeteende.

Minns också en av SDs vänner (KN?) som vittnade om hur obekväm SD blev av att prata om att Lena kunde ha haft sex med Beholder. Att det inte hade förekommit, det var SD säker på. Och vännen reagerade på den kraftiga reaktionen.

Tycker även att man kan höra det i förhöret av SD i YT del 34 eller 35. Där tappar han nästan målföret under förhöret.

Jag misstänker att Lena skulle skattas högt på instrumentet för bedömning av riskfaktorer om hon hade fått fylla i ett sådant.

Då handlar det om vad hon har blivit utsatt för tidigare av personen. Inga frågor om hon inte städar, om hon ä skitig eller ber sina föräldrar om barnvakt. naturligtvis.

Däremot kanske det finne frågor om hon har polisanmält, har begärt skilsmässa eller lämnat förhållandet.
Citera
2020-06-24, 11:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kloka reflektioner och du har nog i fall fall kommit längre än mig i att förstå. Tänker att det ändå måste höra ihop på något sätt med att placera SD på brottsplatsen. Annars måste ju den konkurrerande hypotesen föras mot tusentals män, ett begrepp som ÅKL använder själv i överklagan. Balkongfallet är ju de facto binärt och verkar mycket mer snävt avseende alternativen.

Jag vet inte om jag kommit längre än du. Juridiken är mycket intressant, men fruktansvärt snårig. Precis när man tycker sig ha greppat något, kommer en annan variant.

Jag tror dock inte att åklagaren anser sig behöva använda den konkurrerande hypotesmodellen mot varje enskild person som kan tänkas vara en alternativ gm, utan jag kan tänka mig att den ställs upp som "annan". Bara mina egna novisa funderingar.

Som sagt, jag hoppa verkligen att vi får möjlighet att följa hur åklagarna lägger upp det hela. Kanske får vi besked via domen.

@Puttenot la upp några länkar igår, som jag tyvärr inte kunde öppna då mitt virusprogram blockerade länkarna.

vad innehöll dom?
Citera
2020-06-24, 12:07
Medlem
Honan6s avatar
Jag tycker det är synd att Medinsyn inte ville besvara några frågor från mig, men hen skrev ändå några intressanta rader 25/5 kl 00.48. Bl a tog hen upp några detaljer som ingen av oss övriga i tråden hade kunnat hitta i någon aktbilaga eller i ljudupptagningar från rättegången.
Länk till mitt svarsinlägg där även Medinsyns grundinlägg finns: www.flashback.org/sp71713093

Jag förväntar mig inga svar från Medinsyn, men provar ändå eftersom hen tidigare inte kunnat låta bli att skriva fast hen lovat att inte skriva mer. I sina inlägg verkar inte Medinsyn helt övertygad om att SD skulle vara oskyldig och jag tycker det skulle vara intressant att ta del av en förklaring till hens tankar kring en del av hens kommentarer som t ex:
"(däremot förekommer minst en osanning från honom)"?
"PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte."
"Har han mördat så kan han säkert ha spårat ur och tänkt oskickligt, men inte så oskickligt skulle jag tippa."

Medinsyn visste att LW och SD haft tät kontakt hela tiden sen -17 och det berättade även SD för Charkoals vän i en nattlig chatt. Tråden har fått uppgiften om fortsatt kontakt bekräftat via FUP och därför kan jag tro att flera av Medinsyn's uppgifter kan stämma till viss del och det låter logiskt att SD kan ha hjälpt LW lösa mystar inför Norgeresan, trots att det inte kan återfinnas bekräftande om detta i FUP. Han kan ju ha hjälpt henne med mysterna öga mot öga eller så är konversationerna raderade.
Medinsyn:
"Fakta är:
SD hjälpte LW lösa mystar inför norgeresan och kolla om hon uppfyllde planerade challenges.
SD och LW har haft en tät kontakt hela tiden sedan 2017.
"

SD kanske inte hade en 100% plan att skada eller döda LW, men tidigare mordtankar och den överhängande risken att förlora HD gjorde att han i ett instabilt tillstånd totalt tappade självkontrollen? Små detaljer över tid kan ha fått bägaren att rinna över för SD som under våren drabbades av den ena motgången efter den andra?

LW skulle till Norge med en ny relation, SD till USA för att återvinna sin fru och i bådas vardag upptog GC större del än annat viktigt i livet.

Jag tolkar den bakade kladdkakan som att de hade bestämt att mötas under kvällen, men att det var något oklart om när i tid eftersom SD hade så många järn i elden.

Ponera att de hade bestämt att mötas ute för att tillsammans ta sig till platsen där hon skulle publicera en ny cache. Hon hade ju enligt vittnesförhör precis färdigställt en fågelholk till cachen som skulle placeras inom området där hennes mobil stängs av kl 01.41.37.

Var är fågelholken? Tagen i beslag och DNA undersökt?

LW satte på sig snörskor och fleecetröja innan hon gick ut. Kanske hon hade hammare och spik med sig eller bad SD komma och bistå med detta? De skulle till området vid St Mikaelskyrkan, men SD fick spel och bankade ihjäl LW innan de hann dit? Direkt efter mordet tar han tar hennes mobil och börjar radera detaljer i deras konversationer som tyder på att de ska ses och sparar det han bedömer som "ofarligt"? Därför ser det konstigt ut med hans svar om att hon inte kom in igen när det egentligen borde ha vara han som skulle svara på hennes senaste meddelande.

Det är väldigt märkligt att SD:s mobil inte kopplar upp mot det trådlösa hemnätverket förrän kl 02.49. När han var hemma och vände strax före kl 21 efter jobbet så kopplade ju mobilen upp. Att hans jobbdator inte ses koppla upp mot något nätverk någonstans kan förklaras av att han använder mobilen som styrenhet?
SD använde en mängd olika appar och minst en som var krypterad (Telegram). Därför kan okända aktiviteter ses i hans jobbdator när app-övervakaren drar igång (kl 21.44, kl 23.34, kl 00.39, kl 02.29 och kl 05.44) och något sker med krypterade filer t ex då han ska vara på utegymmet, men sysslar något helt annat i Södra Vattentornet? Han plankar dock in i "Viken" som stängt för att ta en duschbild så det ska se ut som han tränat?

Jag misstänker att SD är ute och inte alls hemma vid 23-tiden efter Gustavsvik och trappmötet med JG. Det kan vara så att han är i rörelse i området föra att spana. Det är ju tydligen ett starkt intresse för honom. Han har uppträtt obalanserat i närtid (strösselförhör, velande med resan, vill att barnen ska flytta till mormor), saknar alibi, ljuger, svänger, har selektiva minnesförluster och slirar i förhör så pass mycket att man kan börja undra om han är helt från vettet.

Att SD:s mobil reggas av Varberga 161 kl 01.13 och inte av hemnätverket tror jag beror på att han faktiskt inte varit hemma innanför väggarna förrän strax innan kl 03. LW:s mobil stängs av kl 01.41 och inte förrän kl 02.49 kopplar SD:s mobil upp mot det trådlösa nätverket hemma. Nästa uppkoppling sker kl 03.51 och då har han antagligen varit ute igen och fixat med något?

Vi vet att grannen har reagerat på att fasadbelysningen var släckt och att rullgardinen inte dras ned denna natt.

Kl 05.23 loggar någon in på LW:s mail på one.com och SD:s mobil kopplas upp hemma kl 05.39. Var han ute på en liten runda för att logga in på hennes konto?

Vad säger Medinsyn? Kan det vara så att SD tänkte oskickligt, spårade ur och mördade LW?

--------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Citera
2020-06-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ett mkt bra inlägg, mitt fetande, Sammantaget kan för-hållandet att Stefan Davidsson lämnat felaktiga och märkliga uppgifter under förundersökningen inte värderas som ett bevis för att han dödat Lena Wesström.
Nej, jag tror att de allra flesta som anser sig oskyldigt misstänkta, väljer att neka till brott. Särskilt de som de facto är oskyldiga.

Det är inte osannolikt att de t o m skulle kunna ta till lögner för att komma ur polisens tredjegradsförhör, särskilt om de inte tidigare haft med poliser att göra och vid förhör saknar juridiskt stöd från advokat

Sen finns ju också "motsatsen", de som erkänner mord för att få slut på tredjegradandet. De som ljuger för att slippa mer av pressande förhör.
Tänk Arvika. Tänk Kevin.

Så tro inte att utredare är felfria, inte ens de som kanske på ett skvallerforum har ett boxarteam som supportar dem..
Citera
2020-06-24, 12:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
UW berättar om att LW tvättade händerna ofta, det har tydligen gått i arv till EW.
NW berättar att hon duschade ofta, typ flera gånger om dagen.
Trosorna med fläckar ligger i tvättkorgen, rätta stället i väntan på tvätt. Det är inte som att hon går omkring med dem på sej
Att kjolen hon har på sej har fläckar betyder inte att fläckarna funnits där i veckor (jfr alla blodfläckar/pölar/besudlingar på den gröna fleecejackan.)
Jasså har dom berättat om att Lena ägnade sig åt onaturlig renlighet.
Till vem och när?

Det är väl troligare, med vad som framkommit om hennes prioriteringar, att besudlingen i strid med vad Åkl påstår inte är en indikation att SD mördat LW?

Senast redigerad av Snor-Johan 2020-06-24 kl. 13:08.
Citera
2020-06-24, 13:01
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, jag tror att de allra flesta som anser sig oskyldigt misstänkta, väljer att neka till brott. Särskilt de som de facto är oskyldiga.

Det är inte osannolikt att de t o m skulle kunna ta till lögner för att komma ur polisens tredjegradsförhör, särskilt om de inte tidigare haft med poliser att göra och vid förhör saknar juridiskt stöd från advokat

Sen finns ju också "motsatsen", de som erkänner mord för att få slut på tredjegradandet. De som ljuger för att slippa mer av pressande förhör.
Tänk Arvika. Tänk Kevin.

Så tro inte att utredare är felfria, inte ens de som kanske på ett skvallerforum har ett boxarteam som supportar dem..

Mkt bra inlägg, att vara oskyldigt misstänkt kan även få en icke kriminell att ta till lögner, även SD har rätt att göra det.
Citera
2020-06-24, 13:07
Medlem
Citat:
Mkt bra inlägg, att vara oskyldigt misstänkt kan även få en icke kriminell att ta till lögner, även SD har rätt att göra det.
Vi ska försöka ha i åtanke att SD inte släpptes pga att han var oskyldig, utan för att man inte kunde styrka brott fullt ut. Bevisen nådde inte ända upp - något liknande stod t o m i domen. Sopar man lite noggrant så går man fri, trots att man är en mördare.
Citera
2020-06-24, 13:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Deras otroligt destruktiva relation sticker ut som inte varken normal eller vanlig (som jag gissar). Man kan av deras underliga konversationer nästan läsa sig till att det inte kommer att sluta väl. Deras konversationer är som att läsa något från yttre rymden, knappt begripligt.

På det viset kan man skönja en bundenhet från bägges sida. Varför lämnar de helt enkelt inte varandra? SD borde väl lämna Lena helt om hon nu hotade att avslöja dras relation? Bara satsa på HD?

Så det är inte så enkelt.

Men statistiken visar att den allra största risken för att mord ska ske är när ett offer lämnar, eller hota att lämna en kontrollerande och destruktiv relation.

Nu minns jag inte längre siffrorna, men i många av dessa fall där det slutat med mord så har gm haft mord i sinnet länge innan mordet. Kan jag ha fel när jag nämner i 80% av fallen?

Det tyder på att det är ett av de mest riskabla situationerna man kan befinna sig i. För att identifiera riskfaktorerna har man forskat och försökt att värdera dessa. Det finns utarbetade skattningsinstrument för att försöka identifiera vilka personer som är i riskzonen, men jag tror inte att polisen använde dessa vid tidpunkten för mordet (eller innan) på Lena.

Jag tror att HDs och Lenas beteenden tillsammans utgjorde en stress för SD. Jag minns de flera dagar långa konflikterna mellan HD och SD där SD inte ville ha hand om barnen, bråk och krav på barnen att lösa kaninburfrågan för att det blev kala fläckar på gräsmattan. SD betedde sig som ett stort barn, och det lugnade inte sig på flera dagar trots att HD försökte på alla vis. Hon menade att hon aldrig skulle avvisa barnen.

SD verkade helt klar ur balans där den perioden.

På det viset är Lenas beteende (åka till Norge och tälta med Beholder, verka liksom HD gladare än på länge...) ett riskbeteende.

Minns också en av SDs vänner (KN?) som vittnade om hur obekväm SD blev av att prata om att Lena kunde ha haft sex med Beholder. Att det inte hade förekommit, det var SD säker på. Och vännen reagerade på den kraftiga reaktionen.

Tycker även att man kan höra det i förhöret av SD i YT del 34 eller 35. Där tappar han nästan målföret under förhöret.

Jag misstänker att Lena skulle skattas högt på instrumentet för bedömning av riskfaktorer om hon hade fått fylla i ett sådant.

Då handlar det om vad hon har blivit utsatt för tidigare av personen. Inga frågor om hon inte städar, om hon ä skitig eller ber sina föräldrar om barnvakt. naturligtvis.

Däremot kanske det finne frågor om hon har polisanmält, har begärt skilsmässa eller lämnat förhållandet.

Citat:
Deras konversationer är som att läsa något från yttre rymden, knappt begripligt.

Jag förstår precis vad de menar.
Att du tycker att det är knappt begripligt tror
jag beror på att du inte vill begripa. Eftersom
det visar en helt annan bild av L än den du
vill se. Inte en kuvad, kontrollerad kvinna utan
en kvinna som vill ha full kontroll över sin
älskare och hans fru.

Citat:
SD borde väl lämna Lena helt om hon nu hotade att avslöja dras relation? Bara satsa på HD?
Om han gjorde det så hotade ju L med att
skicka sina brev till HD med otroligt sårande
detaljer om SDs svek.

Citat:

I så fall så borde det ju vara LW som mördat
SD. Det var han som inte ville. Hon var tvungen
atr hota honom för att han inte skulle lämna
henne. Trots det skulle han åka till USA med HD.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-24 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in