2020-06-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Rinkeby-borna är inte en integrerad del av det svenska samhället varvid detta är inte speciellt förvånande. Sjukvård ska de ha men när samhället ber om någonting tillbaka så är intresset svalt. Blir nästan lite provocerad. Det skulle till och med få se sina testresultat. Och testet var gratis! Hade FHM bett om någonting liknande i en mer homogent svensk stadsdel så hade mängder av folk ställt upp.

När så många blev smittade och dog där initialt, då de blev smittade av högvälborna alpresenärerna som inte stoppades av staten, så kan man ju tänka sig att viljan att ställa upp för staten med tester ute i Järva, inte blev direkt högre.... 🙄

#ThinkOneStepFurther
Citera
2020-06-24, 20:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sen har väl minst 20% av alla som blivit infekterade fått långvariga eller permanenta skador, inkl. hjärnskador (tror du "tappat luktsinnet" har att göra med att viruset täppt till näsan eller?).

Nej, min personliga - helt oventenskapligt underbyggda - uppfattning till tappat lukt och smaksinne är att covid-19 infektionen på något sätt orsakat nervskador. Antigen perifera nervskador i lukt- och smakceller, eller vid corda tympani som går i örat(!) eller centrala i hjärnan.

Det som är lite bestickande är att tappat lukt- och smaksinne verkar stå kvar i veckor/månader efter att övriga infektionstecken gått över. Folk som varit covid-19 sjuka kan gå och jobba och må bra, men lukt-och smaksinnet är klart begränsat. Det är märkligt.
Citera
2020-06-24, 20:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vem exakt vill att Sveriges taktik ska gå åt helvete? Ingen naturligtvis. Självklart vill alla att det skall gå så bra som möjligt. För det här är inte sagans värld med de goda och de onda, utan verkligheten där vi sitter alla i samma båt.

Du uppvisar misstro till andra människor här vill jag påpeka. Som du kanske inte gör utanför Internet.

De flesta på denna tråd vill bränna Tegnell på bål och önskar innerligt att hans teorier skiter sig, hur i jessu namn det kunnat gå dig förbi. Nu när antikropparna börjar synas väl då kommer alla jävla fjantiga bortförklaringar om att det är vårdpersonal eller såna som vet att dom haft det som testar sig. Patetiska människor helt enkelt
Citera
2020-06-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Rinkeby-borna är inte en integrerad del av det svenska samhället varvid detta är inte speciellt förvånande. Sjukvård ska de ha men när samhället ber om någonting tillbaka så är intresset svalt. Blir nästan lite provocerad. Det skulle till och med få se sina testresultat. Och testet var gratis! Hade FHM bett om någonting liknande i en mer homogent svensk stadsdel så hade mängder av folk ställt upp.

Det kanske inte är så konstigt med tanke på att invandrargrupper har stigmatiserats av både socialdemokraterna och högern, som vill skylla corona-misslyckandet på osvenska personer istället för på FHM. Vem är det som mördar svenskar i Sverige? - det är FHM som leds av helsvenskar. Svenskar är korkade och litar på Tegnell och company, för 10 år sedan fick han fritt utrymme att experimentera med deras kroppar, och sedan får han uppdrag som statsepidemiolog. Många invandrare, tex utländska toppforskare, är genuint oroliga att vara i Sverige, på den inhumana inställningen till människor inklusive sina egna äldre, och funderar på att flytta härifrån.
Citera
2020-06-24, 20:23
Medlem
MrMadoffs avatar
Jag läser inte mycket i denna tråden.

Jag har 3 vänner som drabbats av lunginflammation senaste 1-3 månaderna och samtliga har testat negativt för covid-19. Jag känner mig säker på att dom har drabbats av corona men dom är fast beslutna av att dom inte har corona för sjukvården säger att dom inte har det.
Jag tänker att vem fan drabbas av lunginflammation i maj-juni liksom?!?!?!

Så sjukt att dom vägrar inse, hur kan testen vara så opålitliga? Den ena vännen blev t o m testad 5 ggr och samtliga visade negativt fast hon haft svår hosta och andningssvårigheter till och från i 8 veckor....

Är testen så här opålitliga eller är det någon mörkläggning som pågår i testandet för att hålla nere statistiken?
Citera
2020-06-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
När så många blev smittade och dog där initialt, då de blev smittade av högvälborna alpresenärerna som inte stoppades av staten, så kan man ju tänka sig att viljan att ställa upp för staten med tester ute i Järva, inte blev direkt högre.... 🙄

#ThinkOneStepFurther

Blabla. Detta kunde gällt vad fan som helst. Är man inte en del av landet annat än i mer fysiskt bemärkelse så ställer man inte upp på sådant här. Många kan rimligtvis inte ens språket.
Citera
2020-06-24, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det kanske inte är så konstigt med tanke på att invandrargrupper har stigmatiserats av både socialdemokraterna och högern, som vill skylla corona-misslyckandet på osvenska personer istället för på FHM. Vem är det som mördar svenskar i Sverige? - det är FHM som leds av helsvenskar. Svenskar är korkade och litar på Tegnell och company, för 10 år sedan fick han fritt utrymme att experimentera med deras kroppar, och sedan får han uppdrag som statsepidemiolog. Många invandrare, tex utländska toppforskare, är genuint oroliga att vara i Sverige, på den inhumana inställningen till människor inklusive sina egna äldre, och funderar på att flytta härifrån.

Utveckla gärna med källor annars utgår jag från att du bara drog till med någonting som lät dramaturgiskt bra i ditt huvud.
Citera
2020-06-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Samtidigt säger man:
Karolinska Universitetslaboratoriet har alltså också utfört drygt 14 000 så kallade PCR-prover (pågående infektion). Av dessa var 13,8 procent positiva, det vill säga bar på sjukdomen covid-19 vid testtillfället.
Isf är Stockholm som en jävla Petridisk. Troligtvis är det sådana som har eller har haft COVID19-symptom som sökt sig dit och blivit testade.

Det rör sig om två olika tester. Det som du hänvisar till är PCR-provet. Det andra testet med 17 % positiva svar var ett antikroppstest. Inget av testerna är dock representativa.
Citera
2020-06-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Samtidigt säger man:
Karolinska Universitetslaboratoriet har alltså också utfört drygt 14 000 så kallade PCR-prover (pågående infektion). Av dessa var 13,8 procent positiva, det vill säga bar på sjukdomen covid-19 vid testtillfället.
Isf är Stockholm som en jävla Petridisk. Troligtvis är det sådana som har eller har haft COVID19-symptom som sökt sig dit och blivit testade.
Jag tror det finns en betydande chans att 30-40% av Stockholm (kanske ännu mer) egentligen har infekterats av COVID-19, men att bara en andel har utvecklat IgG-antikroppar.

Inte för att jag har någon solid vetenskap för att backa upp det, men jag känner ett tiotal personer som av allt att döma har haft COVID-19 (kombinationer av feber, smakbortfall, lungproblem och hosta i 4-8 veckor) men ALLA testar negativt för antikroppar.

Jag känner också en läkare som testats positiv med PCR svabbning på KI, men inte ens den personen har några antikroppar. Trots att den labtestats tre gånger för antikroppar, vid olika tidpunkter.

Dessutom går andelen PCR-positiva i FHM:s löpande undersökningar inte alls ihop med den kumulativa andel som har antikroppar.

Det är något som inte stämmer med antikroppstesterna. Antingen så är det många som inte utvecklar IgG-antikroppar, eller så finns det senare mutationer av viruset (exempelvis D614G) som antikroppstesterna inte reagerar på.
Citera
2020-06-24, 20:30
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Jag läser inte mycket i denna tråden.

Jag har 3 vänner som drabbats av lunginflammation senaste 1-3 månaderna och samtliga har testat negativt för covid-19. Jag känner mig säker på att dom har drabbats av corona men dom är fast beslutna av att dom inte har corona för sjukvården säger att dom inte har det.
Jag tänker att vem fan drabbas av lunginflammation i maj-juni liksom?!?!?!

Så sjukt att dom vägrar inse, hur kan testen vara så opålitliga? Den ena vännen blev t o m testad 5 ggr och samtliga visade negativt fast hon haft svår hosta och andningssvårigheter till och från i 8 veckor....

Är testen så här opålitliga eller är det någon mörkläggning som pågår i testandet för att hålla nere statistiken?
Varför tror man att vi skulle mörka antalet positiva? Om något vill väl Sverige helst ha 10 miljoner smittade och nuvarande antal döda.
Citera
2020-06-24, 20:31
Medlem
Ledarredaktionen diskuterar Tegnells sommarprat.

Lyssna här.

https://play.acast.com/s/ledarredaktionen/277d13b8-95fe-41a6-9d59-e12de8c77678
Citera
2020-06-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej, min personliga - helt oventenskapligt underbyggda - uppfattning till tappat lukt och smaksinne är att covid-19 infektionen på något sätt orsakat nervskador. Antigen perifera nervskador i lukt- och smakceller, eller vid corda tympani som går i örat(!) eller centrala i hjärnan.

Det som är lite bestickande är att tappat lukt- och smaksinne verkar stå kvar i veckor/månader efter att övriga infektionstecken gått över. Folk som varit covid-19 sjuka kan gå och jobba och må bra, men lukt-och smaksinnet är klart begränsat. Det är märkligt.

Själv tappade jag all lukt och smak i början av maj, en vecka efter ett sjukhusbesök (ej coronarelarerat). Är annars hyperkänslig för röklukt, parfymer och matos. Kände nada. Skummaste jag varit med om. Fortfarande nedsatt lukt i ena näsborren. Var aldrig täppt en enda gång. Småfebrig och trött i en vecka.

Här är en länk om ämnet:

http://theconversation.com/coronavirus-scientists-uncover-why-some-people-lose-their-sense-of-smell-138898

Now that we have CT scans of the noses and sinuses of people with COVID-19 smell loss, we can see that the part of the nose that does the smelling, the olfactory cleft, is blocked with swollen soft tissue and mucus – known as a cleft syndrome. The rest of the nose and sinuses look normal and patients have no problem breathing through their nose.

...

Initially, we thought that the virus might be infecting and destroying the olfactory neurons. These are the cells that transmit the signal from the aroma molecule in your nose to the area in the brain where these signals get interpreted as “smell”.

However, an international collaboration showed recently that the ACE2 proteins the virus needs to invade the cells were not found on the olfactory neurons. But they were found on cells called “sustentacular cells”, which support the olfactory neurons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in