2020-06-24, 20:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Det rör sig om två olika tester. Det som du hänvisar till är PCR-provet. Det andra testet med 17 % positiva svar var ett antikroppstest. Inget av testerna är dock representativa.
Det förstår jag men vilka har blivit testade? Är det ur samma urval? Jag ställde den frågan tidigare och om så då kan man vara skeptisk. Ingenstans framkommer det vad det rör sig om för urval, Så man bör vänta tills man har dessa uppgifter innan man drar några slutsatser.

Jag tror att det handlar om folk som har sökt sig till Karolinska och då sannolikt personer som misstänkt att de är eller har varit smittade.
Citera
2020-06-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Jag läser inte mycket i denna tråden.

Jag har 3 vänner som drabbats av lunginflammation senaste 1-3 månaderna och samtliga har testat negativt för covid-19. Jag känner mig säker på att dom har drabbats av corona men dom är fast beslutna av att dom inte har corona för sjukvården säger att dom inte har det.
Jag tänker att vem fan drabbas av lunginflammation i maj-juni liksom?!?!?!

Så sjukt att dom vägrar inse, hur kan testen vara så opålitliga? Den ena vännen blev t o m testad 5 ggr och samtliga visade negativt fast hon haft svår hosta och andningssvårigheter till och från i 8 veckor....

Är testen så här opålitliga eller är det någon mörkläggning som pågår i testandet för att hålla nere statistiken?

Testad 5 gånger låter rätt osannolikt. Var skedde det?
Citera
2020-06-24, 20:36
Medlem
Vad osedvanligt fri från spam tråden verkar idag! Härligt. Det måste vi "fira". Därför letat efter positiva nyheter om Covid. Det är svårt att finna. Har ni hittat några? Andra nyheter i axplock finns ju dock:

- Trumps hån mot Kina – kallar coronaviruset för ”Kung flu 🙄

- 17% antikroppar i Stockholm - Här antar jag att det säkerligen dragits redan(?), i tråden kring hur urvalet är - dvs ej randomiserat, utan sannolikt de som tror att de haft viruset? 🤔

- Man pratar nu mer om luftburen/aerosol smitta, här: Forskning tyder på att covid kan smitta genom luften (källa längst ner).

https://www.expressen.se/nyheter/trumps-han-mot-kina-kallar-coronaviruset-for-kung-flu/

https://www.dn.se/nyheter/sverige/karolinska-antikroppar-hos-17-procent-av-de-testade-i-stockholm/

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/juni/forskning-tyder-pa-att-covid-kan-smitta-genom-luften/
Citera
2020-06-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det förstår jag men vilka har blivit testade? Är det ur samma urval? Jag ställde den frågan tidigare och om så då kan man vara skeptisk. Ingenstans framkommer det vad det rör sig om för urval, Så man bör vänta tills man har dessa uppgifter innan man drar några slutsatser.

Jag tror att det handlar om folk som har sökt sig till Karolinska och då sannolikt personer som misstänkt att de är eller har varit smittade.

Det är självselektion. Jag tror det är svårt att få både PCR och antikroppstest samtidigt eftersom det tar en viss tid från sjukdom innan antikroppar utvecklas.
Citera
2020-06-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Inte säkert man kan uppnå flockimmunitet på annat sätt än genom vaccinering.

Ja, t.o.m. Tegnell har sagt så. I ett par av sina uttalanden på senare tid (när det stod klart att inge flockimmunitet skulle kunna uppnås), så sa han att flockimmunitet kommer aldrig kunna uppnås innan vi har ett vaccin... Så det är lite underligt att en del av hans fans fortfarande driver det ändå, här inne.. 🤔
Citera
2020-06-24, 20:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror det finns en betydande chans att 30-40% av Stockholm (kanske ännu mer) egentligen har infekterats av COVID-19, men att bara en andel har utvecklat IgG-antikroppar.

Inte för att jag har någon solid vetenskap för att backa upp det, men jag känner ett tiotal personer som av allt att döma har haft COVID-19 (kombinationer av feber, smakbortfall, lungproblem och hosta i 4-8 veckor) men ALLA testar negativt för antikroppar.

Jag känner också en läkare som testats positiv med PCR svabbning på KI, men inte ens den personen har några antikroppar. Trots att den labtestats tre gånger för antikroppar, vid olika tidpunkter.

Dessutom går andelen PCR-positiva i FHM:s löpande undersökningar inte alls ihop med den kumulativa andel som har antikroppar.

Det är något som inte stämmer med antikroppstesterna. Antingen så är det många som inte utvecklar IgG-antikroppar, eller så finns det senare mutationer av viruset (exempelvis D614G) som antikroppstesterna inte reagerar på.
Jag tror iofs att risken är att man får en fel bild helt enkelt. Man har i studier t.ex. observerat att smittade utvecklat IgG-antikroppar i den asymtomatiska fasen och att de minskat drastiskt när de blivit symtomatiska. Hos många med långvariga sjukdomsförlopp inga alls.

Men det jag reagerar över är det höga antalet PCR-positiva. Där tror jag att man hittar anledning till de höga siffrorna för antikroppar. Det är folk som sökt sig till Karolinska helt enkelt för att bli testade.

Fortfarande är jag av uppfattningen att den enda tillförlitliga metoden att få valida antikroppstester utförda är att masstesta Stockholms befolkning och extrapolera därifrån.
Citera
2020-06-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej, min personliga - helt oventenskapligt underbyggda - uppfattning till tappat lukt och smaksinne är att covid-19 infektionen på något sätt orsakat nervskador. Antigen perifera nervskador i lukt- och smakceller, eller vid corda tympani som går i örat(!) eller centrala i hjärnan.

Det som är lite bestickande är att tappat lukt- och smaksinne verkar stå kvar i veckor/månader efter att övriga infektionstecken gått över. Folk som varit covid-19 sjuka kan gå och jobba och må bra, men lukt-och smaksinnet är klart begränsat. Det är märkligt.

Prins Charles i UK är ett exempel på en person som haft kvarstående rätt långvariga problem med tappat smak- och luktsinne i troligen ett par månader nu efter hans sjukdom. (Här kan man säkert lägga in nåt skämt om man vill). Men han har iaf sagt detta själv.
Citera
2020-06-24, 20:50
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
De flesta på denna tråd vill bränna Tegnell på bål och önskar innerligt att hans teorier skiter sig, hur i jessu namn det kunnat gå dig förbi. Nu när antikropparna börjar synas väl då kommer alla jävla fjantiga bortförklaringar om att det är vårdpersonal eller såna som vet att dom haft det som testar sig. Patetiska människor helt enkelt

Du överdriver groteskt.

Sveriges strategi är ett internationellt fiasko och Tegnell (bland annat) är ansvarig och borde bytas ut. Det är en fullständigt rumsren åsikt.
Citera
2020-06-24, 21:00
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Du överdriver groteskt.

Sveriges strategi är ett internationellt fiasko och Tegnell (bland annat) är ansvarig och borde bytas ut. Det är en fullständigt rumsren åsikt.

Det kan även visa sig vara den enda rätta taktiken. Vi vet inte ännu helt enkelt
Citera
2020-06-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Jag läser inte mycket i denna tråden.

Jag har 3 vänner som drabbats av lunginflammation senaste 1-3 månaderna och samtliga har testat negativt för covid-19. Jag känner mig säker på att dom har drabbats av corona men dom är fast beslutna av att dom inte har corona för sjukvården säger att dom inte har det.
Jag tänker att vem fan drabbas av lunginflammation i maj-juni liksom?!?!?!

Så sjukt att dom vägrar inse, hur kan testen vara så opålitliga? Den ena vännen blev t o m testad 5 ggr och samtliga visade negativt fast hon haft svår hosta och andningssvårigheter till och från i 8 veckor....

Är testen så här opålitliga eller är det någon mörkläggning som pågår i testandet för att hålla nere statistiken?

Trevligt att du kikar in här! Vill bara i allmänhet tipsa om att det finns även en tråd här på Flashback som heter ungefär "Vi som har Corona + vi som tror att vi har det". Där kan man även i detalj diskutera egna/andras symtom osv, massa bra info.

Gällande din fråga om tester, så har det förekommit exempel i media på att en del tester har varit opålitliga, ja. En av lärarna på den skolan som blev så drabbad (Kågeskolan), där tror jag de inte fick positivt svar förrän ca tredje testet. Jag tror det t.o.m. kan ha varit den lärarn som dog sedan, men jag är lite osäker på just den biten.

I allmänhet är det väl bra om du råder dina vänner att försöka hålla sig borta ifrån andra personer, så länge som de känner sig sjuka osv. Sedan är det ju så att även om du ger dem goda råd, så ibland gör ju folk som de vill. Men bra att du försöker att prata med dem!

(Det kan också vara lunginflammation. Jag har haft det i maj, och vet flera som haft det under vår/sommar, andra år osv).
Citera
2020-06-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Själv skulle jag föredra en kirurg som är duktiga på sitt arbete istället för att hen hade en massa empati.

Tja

Doktor Josef Mengele var en dygtig kirurg som kunne sy tvillingers ryg sammen og sy tvillingers blodårer sammen:

https://historienet.dk/krig/2-verdenskrig/josef-mengele-doedsenglen-fra-auschwitz
Citera
2020-06-24, 21:18
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Varför registreras inte sveriges siffror runt kl 14-15 på worldometers längre som det gjordes tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in