2020-06-22, 11:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej det är inte därför de konkar och de har betalat marknadspris men det har du som kommunist svårt att acceptera.
Om det uppblåsta marknadspriset får byggföretag att gå i konkurs och gör BR-köpare utfattiga så är du för det? Ja, då vet vi.
Citera
2020-06-22, 11:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om det uppblåsta marknadspriset får byggföretag att gå i konkurs och gör BR-köpare utfattiga så är du för det? Ja, då vet vi.

Om de tycker priserna är för höga då behöver de inte köpa, det är så marknadsprisbildning fungerar din lilla kommunist.
Citera
2020-06-22, 11:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Inser du inte hur korkad du framstår när du säger emot dig själv på detta sätt? Du är emot prisregleringar men priset är för högt och det borde åtgärdas
På vilket sätt är jag för prisregleringar? Vet du ens vad ordet betyder?

Jag motarbetar däremot bubbelpriser, orsakade av t.ex hyresregleringen så jag argumenterar mot den, eller dumskallar i den här tråden som lurar andra att Stockholm måste ha och är värda Manhattan-priser. Det måste Stockholm inte alls, Stockholm är en håla jämfört med New York. Ni är grundlurade och sprider er okunskap till andra.
Citera
2020-06-22, 11:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om de tycker priserna är för höga då behöver de inte köpa, det är så marknadsprisbildning fungerar din lilla kommunist.
Om någon får ett jobb i Stockholm eller en plats på KTH, så MÅSTE de köpa i Stockholm, oavsett pris. Det finns inget "man behöver inte köpa bostad om man inte vill". Bostäder är inte en liter mjölk.

Jag är 55+, moderat, mångmiljonär, uppväxt i Danderyd. Din förmåga att analysera inlägg på fb ligger nära noll.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-22 kl. 11:35.
Citera
2020-06-22, 11:44
Medlem
Citat:
Om någon får ett jobb i Stockholm eller en plats på KTH, så MÅSTE de köpa i Stockholm, oavsett pris. Det finns inget "man behöver inte köpa bostad om man inte vill". Bostäder är inte en liter mjölk.

Jag är 55+, moderat, mångmiljonär, uppväxt i Danderyd. Din förmåga att analysera inlägg på fb ligger nära noll.

Vad fan babblar du om?
Så man måste köpa i stockholms innerstad om man ska plugga i Stockholm? Eh ok.

Och hur många har 3mkr över i cash till en etta? Inte många. Vet inte ens vad du babblar om alltså..

Påstår du att Stockholms marknad pumpas av studenter utan ubildning och jobb nu?

Ingen MÅSTE köpa i Stockholm. Man kan bo utanför. Man kan bo i hyresrätt. Man kan bo i andrahand. Man kan bo hos föräldrar. Man kan bo hos vänner.

Och efterfrågan har inte med priserna att göra. Vi alla vet att priserna är pga kreditexpansionen.
Citera
2020-06-22, 11:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
På vilket sätt är jag för prisregleringar? Vet du ens vad ordet betyder?

Jag motarbetar däremot bubbelpriser, orsakade av t.ex hyresregleringen så jag argumenterar mot den, eller dumskallar i den här tråden som lurar andra att Stockholm måste ha och är värda Manhattan-priser. Det måste Stockholm inte alls, Stockholm är en håla jämfört med New York. Ni är grundlurade och sprider er okunskap till andra.

Du säger hela tiden att priserna är för höga och att det är fel. Du accepterar inte marknadspriser utan vill ha brödköer.

Citat:

Och kommunist.
Snål också då du inte hjälper din son att skaffa ens en liten 1:a.
Citera
2020-06-22, 11:46
Medlem
Citat:
Du säger hela tiden att priserna är för höga och att det är fel. Du accepterar inte marknadspriser utan vill ha brödköer.

Och kommunist.

Prisreglering och att priserna är för höga är två helt olika saker.
Citera
2020-06-22, 11:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Prisreglering och att priserna är för höga är två helt olika saker.

Om man inte accepterar marknadspriser är man kommunist och för brödköer.
Citera
2020-06-22, 12:12
Medlem
Citat:
Jag ignorerar inte markkostnaden, som är skyhög i Stockholms innerstad pga absurda priskrav från den sittande kommunstyrelsen. Priserna verkar sätta t.ex Oscar Properties i konkurs. Men bortsett från de senaste 2-3 årens markpriser kostade marken för en 1:a 100-200.000 kr vilket är marginellt jämfört med byggkostnaden.

Men den som likt jag flugit in över Stockholm har sett att 90% är obebyggd skog och vatten. Finns hur mycket mark som helst i Stockholm, jag menar länet inte innerstan när jag skriver Stockholm. Med lite aktivare politiker som skapar satellitstäder runt Stockholm istället för att maxbebygga allt som är nära tunnelbanan hade markpriserna varit helt annorlunda i Stockholm.
Byggnadskostnaden per kvm var 2018 ca 37 k. Den är ganska lika över landet.
Den blir lägre för stora lägenheter och högre för mindre. Då stora lägenheter har mer billig boyta.
Markpris i Stor-Stockholm var 2018 i snitt 13k. Vilket skulle ge 50 k/kvm i snitt.
Lägenheterna i Rinkeby Terass såldes för ca 55k/kvm vilket då ligger rätt härad.

Dvs det hade gått utmärkt för er att köpa nyproduktion i din prisklass i Stor-Stockholm.

Här t ex https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1,5rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-brf-folium-1,5-rok-16580448
Hittar man en lägenhet för 41 k/kvm.

Men vill ni köpa på mer attraktiva adresser så får ni betala mer. Borde väl gå att förstå för alla.

Ja det finns gott om ledig mark i Stockholms län. Det fritt fram att bygga där. Låga markpriser i utkanterna. Bara att sätta igång att bygga. Men det kan ju vara svårt att gå runt på det.
Boverket hade för en tid sedan markerat på en karta över Stockholm där dom såg att det gick att bygga och gå runt. Det var inte så många kvm mark. Dvs det byggs så mycket som det går att gå runt på.
Citera
2020-06-22, 12:18
Medlem
Citat:
Om man inte accepterar marknadspriser är man kommunist och för brödköer.

Lägenhetspriser i Stockholm är ju genomreglerade. Det går inte att hyra ut, men man kan gå till någon kommunist-jury och få sina pengar tillbaka i fall man råkar hyra till marknadspris. Sen finns det massor av kommunist-pampar som sitter i billiga hyresreglerade lägenheter på söder.

Sen finns det extrema skatte-effekter för BRF vars medlemmar hyr ut. Hantering av uthyrning från egna lägenheter styrs efter exakt samma princip som CCP använder i Kina för att hålla ordning på sina invånare. I alla bostäder finns det något CCP-medlem som kollar. I Sverige finns det BRF-styrelsen som kollar att föreningen inte tappar sitt status som "CCP-vänlig".. jag menar äkta BRF.

Det finns sammanhang mellan priset på hyresmarknaden, möjligheten att få avkastning på sitt investerade kapital (uthyrning) och priser i lägenhetsmarknaden.
Citera
2020-06-22, 12:21
Medlem
Citat:
En borttagen hyresreglering ordnar samtidigt fram byggande av HR, OCh sänker de för höga BR-priserna. Allt skulle bli bättre helt enkelt. Utom för de privilegierade som snyltat till sig ett kontrakt.
Ja, det är troligt att det skulle byggas fler HR om fri hyressättning infördes.
Jag tror iaf att en del som idag äger BR skulle vara ok med att betala ett premium i hyra för att vara mer flexibla i boendet. Dvs enklare kunna flytta och inte binda så mycket kapital i bostaden.
Framförallt skulle detta bli en befrielse för alla unga som plötsligt kan hyra sig en bostad.

Det är tänkbart att BR priserna skulle falla under en övergångsperiod. Och då skulle ingen nyproduktion av BR kunna ske. Men på sikt kommer det finnas en efterfrågan på BR, och då återhämtar sig priserna upp till produktionskostnad.
Citera
2020-06-22, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Från artikeln:
Lönebegreppet total månadslön inkluderar förutom fast månadslön genomsnittligt månatligt värde av rörliga lönedelar som bonus, provision och resultatlön samt naturaförmåner som t ex lunchkuponger eller tjänstebil. Särskild övertidsersättning, traktamenten, restidsersättning och semesterersättning ingår ej.

Ok. Men står inget om alla deltidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in