Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag ignorerar inte markkostnaden, som är skyhög i Stockholms innerstad pga absurda priskrav från den sittande kommunstyrelsen. Priserna verkar sätta t.ex Oscar Properties i konkurs. Men bortsett från de senaste 2-3 årens markpriser kostade marken för en 1:a 100-200.000 kr vilket är marginellt jämfört med byggkostnaden.
Men den som likt jag flugit in över Stockholm har sett att 90% är obebyggd skog och vatten. Finns hur mycket mark som helst i Stockholm, jag menar länet inte innerstan när jag skriver Stockholm. Med lite aktivare politiker som skapar satellitstäder runt Stockholm istället för att maxbebygga allt som är nära tunnelbanan hade markpriserna varit helt annorlunda i Stockholm.
Byggnadskostnaden per kvm var 2018 ca 37 k. Den är ganska lika över landet.
Den blir lägre för stora lägenheter och högre för mindre. Då stora lägenheter har mer billig boyta.
Markpris i Stor-Stockholm var 2018 i snitt 13k. Vilket skulle ge 50 k/kvm i snitt.
Lägenheterna i Rinkeby Terass såldes för ca 55k/kvm vilket då ligger rätt härad.
Dvs det hade gått utmärkt för er att köpa nyproduktion i din prisklass i Stor-Stockholm.
Här t ex
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1,5rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-brf-folium-1,5-rok-16580448
Hittar man en lägenhet för 41 k/kvm.
Men vill ni köpa på mer attraktiva adresser så får ni betala mer. Borde väl gå att förstå för alla.
Ja det finns gott om ledig mark i Stockholms län. Det fritt fram att bygga där. Låga markpriser i utkanterna. Bara att sätta igång att bygga. Men det kan ju vara svårt att gå runt på det.
Boverket hade för en tid sedan markerat på en karta över Stockholm där dom såg att det gick att bygga och gå runt. Det var inte så många kvm mark. Dvs det byggs så mycket som det går att gå runt på.