2020-06-19, 22:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej och det tyder tydligen på att du är betald av skattepengar om du inte reagerar på 45000 som ingångslön på en statlig myndighet.

Du har fel igen, jag har alltid varit privatanställd och till skillnad från dig har jag inte behövt tvinga någon att ge mig en bra lön.
Citera
2020-06-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du har fel igen, jag har alltid varit privatanställd och till skillnad från dig har jag inte behövt tvinga någon att ge mig en bra lön.
Jag har heller alldrig tvingat mig till en hög lön, men blir irriterad när statliga myndigheter(betalda av våra skattemedel) ger 10000 mer i ingångslön jämfört med vad den privata industrin mäktar med. Men med ditt resonemang betvivlar jag att du varit ute i exportindustrin. Troligen i nån verksamhet knuten till skattefinansuering.
Citera
2020-06-19, 23:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag har heller alldrig tvingat mig till en hög lön, men blir irriterad när statliga myndigheter(betalda av våra skattemedel) ger 10000 mer i ingångslön jämfört med vad den privata industrin mäktar med. Men med ditt resonemang betvivlar jag att du varit ute i exportindustrin. Troligen i nån verksamhet knuten till skattefinansuering.

Varför förordar du då generalstrejk, du är helt förvirrad karl. En strejk sänker inte statsanställdas löner, hur kan du tro det?
Citera
2020-06-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför förordar du då generalstrejk, du är helt förvirrad karl. En strejk sänker inte statsanställdas löner, hur kan du tro det?
Som jag tidigare skrivit läs på och lär dig svenska människa.
Citera
2020-06-20, 00:40
Medlem
Citat:
Då skulle jag vilja veta var du jobbar och stämmer det.är det dags för oss privatanställda att gå ut i generalstrejk.
Jobbar innom teknisk utveckling på ett privat bolag. 45 000 får en senior civilingenjör 10 års yrkeserfarenhet våra nyexade går in på 33- 35 000.
Taket ligger på 55 000 om man inte får personalansvar.

Dessa siffror känner jag igen...känns rimligt inom R&D i ett svenskt globalt storföretag. Jag håller med dig att det är beklämmande att dessa skattepengdiare kan få så bra löner då de defacto lever på oss andra.

Jag skulle vilja nyansera lite diskussionen dock...som ni vet så finns det anledning till höga ingångslöner...det kan vara att det är brist och då måste man överbuda varandra för att få den rätta kandidaten...men jag tycker personligen det är ett systemfel att ge folk så bra löner oavsett hur stor brist vi har...ingen gör sig förtjänt av den lönen i början av sin karriär....med det sagt önskar jag er en glad midsommar
Citera
2020-06-20, 07:50
Medlem
Bostadspriserna i Stockholm går upp

För mig är det obegripligt för en trunamiliknande lågkonjunktur drar in över världen just nu.
Citera
2020-06-20, 07:53
Medlem
Citat:

Bäst lön skall man naturligtvis ha i det privata i en välfungerande demokrati så du har helt rätt.

EU är ett annat haveri, dom har extremt bra löner och jag har fått åka utanför Europa för att få bättre löner än dom i privat sektor om man lägger ihop alla jävla traktamenten och extra strösslande som dom snor åt sig.
Citera
2020-06-20, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Bostadspriserna i Stockholm går upp

För mig är det obegripligt för en trunamiliknande lågkonjunktur drar in över världen just nu.

Smällen kommer när de slutar betala folks permitteringslöner och omsättningsbidragen.
Så 2021 bör en större smäll komma.
Citera
2020-06-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Smällen kommer när de slutar betala folks permitteringslöner och omsättningsbidragen.
Så 2021 bör en större smäll komma.

Höjs räntorna är det game over.
Citera
2020-06-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Höjs räntorna är det game over.

Definitivt.

Men det känns som att det aldrig kommer ske.
Även om det redan borde ha skett.
Citera
2020-06-20, 09:17
Medlem
Citat:
Definitivt.

Här är en vild gissning,

PIIGS i 2008 trodde nog ingen att deras räntor skulle gå över 25% ett halvår senare.

Sverige är "moget" för en attack.

Ungefär hälften av bankernas bolåneobligationer är tagna i utländsk valuta.

Börjar räntorna gå upp i omvärlden - upp i Sverige.
Börjar utländska låneinstitut se högre risk i Sverige - upp i Sverige.
Går svenska kronan ned - upp i Sverige.
Börjar huspriserna gå ned - upp i Sverige.

Det finns en enorm risk här-
Citera
2020-06-20, 11:06
Medlem
Citat:
Definitivt.

Jag är inte så säker på att det behövs så stora räntesäkningar.
Tittar jag på hur det ser ut i flera mellanstora städer verkar det gå trögt att sälja bostadsrätter i den högre prisklassen.
Verkar finnas ett antal färdiga nybyggen som inte är sålda, och likadant så de lägenheterna med lite sämre lägen i fastigheter byggda efter 2010 ligger kvar lämge på hemnet.
Verkar vara svårt att få ut samma pengar för en 3a som du kan få en kåk 3 km utanförr stan för.
Nu pratar jag om områden där en "nybyggd lägenhet" kostat duppelt upp mot det äldre beståndet och lika mycket som en dubbelt så stor villa.
Priser som du kundede få några år, blir intresant hur länge fastighetsbolagen och ägarna orkar stå ut innan priserna börjar sänkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in