2020-06-21, 22:20
Medlem
HGs avatar
Har börjat omvända min tro på den svenska bostadsmarknaden och känner just nu att den kommer att klara sig till hösten och att bubblan inte smäller.
Citera
2020-06-22, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är tvärtom absurt att behöva skatta för kapitalvinster. Det är som att staten är delägare i alla kapitalaffärer och vill staten ha en sådan exponering kan staten göra egna investeringar.

Så det är mer rimligt att betala skatt för att man jobbar än för att man har pengar på banken?
Citera
2020-06-22, 03:47
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har börjat omvända min tro på den svenska bostadsmarknaden och känner just nu att den kommer att klara sig till hösten och att bubblan inte smäller.
Ok, vad baserar du den känslan på, mer konkret? För jag antar att du ser vad som händer i USA nu, och det som sker där spiller ju som bekant över hit väldigt snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Så det är mer rimligt att betala skatt för att man jobbar än för att man har pengar på banken? Så det är mer rimligt att betala skatt för att man jobbar än för att man har pengar på banken?
lol, jag skulle tro att han på fullt allvar tänker så, ja. Att man glömmer bort allt avhängigt "förarbete" som skapat/r de förutsättningar man behöver för att överhuvudtaget kunna ta ut en vinst; är detsamma som att medge att ingen god socioekonomisk standard behöver hållas, bara för att ta ett exempel. Ni hör ju hur det låter (inte vackert).
Citera
2020-06-22, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 124minuten
Hittade denna men det är från 2017.

"Civilingenjör, privat sektor: 53 781 kronor/månad."

https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/sa-har-ingenjorernas-loner-okat-6898972
Många civ ing har påslag på lönen av olika skäl. Och diskussionen handlar väl inte om dessa. Utan om den ordinarie. Påslag kan vara att man har extra ansvar som t ex linjechef, eller proj ledare. Inlöst övertid lär nog också synas här. Och vad jag vet är det så pass många som har någon form av dylikt påslag att det påverkar medianlönen.
Citera
2020-06-22, 08:26
Medlem
Citat:
Så det är mer rimligt att betala skatt för att man jobbar än för att man har pengar på banken?
Hur stor kapitalinkomst har man från banken?

Skatt på kapitalinkomst är väldigt tillväxthämmande. Det gör att lönsamheten på att investera i nya produkter, innovationer, förbättringar faller.

Skatt på arbete är inte speciellt tillväxthämmande.

Sedan kan man tycka att skatt öht är fel.
Citera
2020-06-22, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Ok, vad baserar du den känslan på, mer konkret? För jag antar att du ser vad som händer i USA nu, och det som sker där spiller ju som bekant över hit väldigt snabbt.

lol, jag skulle tro att han på fullt allvar tänker så, ja. Att man glömmer bort allt avhängigt "förarbete" som skapat/r de förutsättningar man behöver för att överhuvudtaget kunna ta ut en vinst; är detsamma som att medge att ingen god socioekonomisk standard behöver hållas, bara för att ta ett exempel. Ni hör ju hur det låter (inte vackert).

Vad baserar du på att den ska falla? Räntan är tok låg och du får 1.25% av alla banker till 5-7 år bindningstid. Visst kan arbetslösheten öka men de med goda inkomster har knappt berörts alls. Att bo i en BR med 4msek i lån kostar idag runt 7000 i mån. Varför ska folk inte kunna betala det? Går ju tom på akassa.

Det kan säkert sjunka mer till hösten men lär knappast krascha om inte hela världen gör det.
Citera
2020-06-22, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 124minuten
Hittade denna men det är från 2017.

"Civilingenjör, privat sektor: 53 781 kronor/månad."

https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/sa-har-ingenjorernas-loner-okat-6898972

Du får ju komma ihåg att sådan här staristik ofta klumpar in alla deltidsarbetande. Skulle du enbart räkna på heltidsarbetande skulle snittet stiga rejält. Dessutom har väldigt många privata bolag (en stor majoritet?) Numera bonussystem som i princip alltid betalas ut vilket höjer inkomsten men inte statistiken.
Citera
2020-06-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du får ju komma ihåg att sådan här staristik ofta klumpar in alla deltidsarbetande. Skulle du enbart räkna på heltidsarbetande skulle snittet stiga rejält. Dessutom har väldigt många privata bolag (en stor majoritet?) Numera bonussystem som i princip alltid betalas ut vilket höjer inkomsten men inte statistiken.
Från artikeln:
Lönebegreppet total månadslön inkluderar förutom fast månadslön genomsnittligt månatligt värde av rörliga lönedelar som bonus, provision och resultatlön samt naturaförmåner som t ex lunchkuponger eller tjänstebil. Särskild övertidsersättning, traktamenten, restidsersättning och semesterersättning ingår ej.
Citera
2020-06-22, 10:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Pengar på banken ger inga kapitalvinster men självklart, vill staten göra spekulera på börsen kan de köpa aktier själva.
Citera
2020-06-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Många civ ing har påslag på lönen av olika skäl. Och diskussionen handlar väl inte om dessa. Utan om den ordinarie. Påslag kan vara att man har extra ansvar som t ex linjechef, eller proj ledare. Inlöst övertid lär nog också synas här. Och vad jag vet är det så pass många som har någon form av dylikt påslag att det påverkar medianlönen.

Civilingenjörer har sällan övertidsersättning precis som dom sällan har stämpelkort. Det intressanta är årslönen.
Citera
2020-06-22, 11:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Ser ut som du ignorerar markkostnad. Du antar alltså att någon skall tvingas sälja mark till 0 kr.
Blir inte särskilt seriös när du skriver det och samtidig vill göra gällande att du förordar en fri marknad.
Nära KTH är markpriset skyhögt.

Din son hade väl kunnat göra som andra och köpa i periferin. Eller så hade du kunnat låna ut någon miljon åt honom.

Sedan är inte LiTH ett dåligt val. Men med familjens situation är det ju ett dåligt skäl.
Jag ignorerar inte markkostnaden, som är skyhög i Stockholms innerstad pga absurda priskrav från den sittande kommunstyrelsen. Priserna verkar sätta t.ex Oscar Properties i konkurs. Men bortsett från de senaste 2-3 årens markpriser kostade marken för en 1:a 100-200.000 kr vilket är marginellt jämfört med byggkostnaden.

Men den som likt jag flugit in över Stockholm har sett att 90% är obebyggd skog och vatten. Finns hur mycket mark som helst i Stockholm, jag menar länet inte innerstan när jag skriver Stockholm. Med lite aktivare politiker som skapar satellitstäder runt Stockholm istället för att maxbebygga allt som är nära tunnelbanan hade markpriserna varit helt annorlunda i Stockholm.
Citera
2020-06-22, 11:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ignorerar inte markkostnaden, som är skyhög i Stockholms innerstad pga absurda priskrav från den sittande kommunstyrelsen. Priserna verkar sätta t.ex Oscar Properties i konkurs. Men bortsett från de senaste 2-3 årens markpriser, tidigare år kostade marken för en 1:a kosta 100-200.000 kr vilket är marginellt jämfört med byggkostnaden.

Men den som likt jag flugit in över Stockholm har sett att 90% är obebyggd skog och vatten. Finns hur mycket mark som helst i Stockholm, jag menar länet inte innerstan när jag skriver Stockholm. Med lite aktivare politiker som skapar satellitstäder runt kring Stockholm istället för att maxbebygga allt som är nära tunnelbanan hade markpriserna varit helt annorlunda i Stockholm.

Nu visar du återigen upp att du är emot marknadsekonomi och för prisregleringar i kommunistisk stil. Markpriserna i Stockholm är höga eftersom mark i Stockholm är attraktivt, många vill ha det och är beredda och betala bra för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in