2020-06-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Måste ju påpeka att du stannar fan inte 60 ton på 5 meter... Så ligger du en lastbilslängd bakom har du all tid i världen att bromsa en personbil utan att åka in i lastbilen...
Googlade lite och en fullastad lastbil har ca 30m längre bromssträcka än en personbil i 90 km/h, så ca 70m istället för 40m.

Om man ser till totala stoppsträckan ska även reaktionstiden räknas in. Panikbromsar lastbilen har dennes reaktionstiden redan varit, bakomvarande bil har alltså både reaktionstiden och bromssträckan att ta hänsyn till. Om vi antar att en genomsnittlig reaktionstid är ca 1 sekund, då hinner bakomvarande bil färdas ytterligare 25 meter i 90 km/h.

Då har man ändå 5 meter till godo om man ligger 30 meter bakom. Bara hoppas man inte fipplade med radion precis den sekunden....
Citera
2020-06-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Ligger du riktigt nära så har du ingen motvind, sök på youtube, finns cyklister som cyklar bakom lastbilar i 80 https://www.youtube.com/watch?v=rBC9pCEJ6o0
Ja jag testade när jag åkte 50 mil norrut på E4an, och mätte bensinåtgången. Lite mindre blev det då jag jämförde åt andra hållet när jag hade bråttom hem.
Citera
2020-06-21, 22:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Svenska lastbilar ja. Min är strypt vid 90 men blir ganska ofta omkörd av utlandsreggade ekipage

90 km/h begränsning gäller för alla medlemsstater i EU, men lastbilar reggade i Rumänien och Bulgarien har undantag då de får köra i 100 km/h i sina hemländer på motorväg.

Maxhastigeten för tung lastbil varierar en del inom EU, men är oftast 90 km/h, men tex i tyskland gäller max 80 km/h på motorväg, max 60 km/h på landsväg etc.
Citera
2020-06-21, 22:37
Medlem
Lite förvånad över att jag inte läst om nackdelen med alla avgaser som man får in i bilen när man har andra bilar framför sig och detta gäller speciellt för lastbilar.

Lite förvånad också om man skulle spara 45% av bensinkostnaden på att ligga precis bakom en lastbil. Visst att man undviker luftmotståndet men bilens egna vikt måste ju ändå drivas med egen maskin.
Citera
2020-06-21, 22:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalix888
Myt

Om man inte vet något så är det kanske bäst att hålla tyst?

Alla hastighetsmätare visar för mycket, det är lag på det.
Felvisningen ligger oftast mellan 2 till 6 km/h.

Båda mina bilar visar 3 km/h för mycket.
Citera
2020-06-21, 22:55
Medlem
hippilis avatar
Brukar hamna en bit bakom lastbilar. Kör gamla amrikanska veteran bilar och den hastigheten lastbilen har passar mej vinter som sommar.
Men jag vill inte ha lastbil bakom i det läget då kör jag om
Citera
2020-06-21, 23:53
Medlem
Hursomhelstings avatar
Nu har jag svart på vitt att dom som ligger och trycker bakom långtradare är lite så eljest.
Citera
2020-06-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Måste ju påpeka att du stannar fan inte 60 ton på 5 meter... Så ligger du en lastbilslängd bakom har du all tid i världen att bromsa en personbil utan att åka in i lastbilen...

https://youtu.be/v2rGS9v_wB8?t=17

76t timmerbil 80 till 0 på 49 meter
Citera
2020-06-22, 02:13
Medlem
kukflashs avatar
Pallar inte ligga bakom lastbilar, blir stressad när jag inte kan se vägen framför mig. Nyare bilar brukar ha adaptiv farthållare så om bilen framför saktar ner så bromsar din bil så man behåller samma avstånd.
Citera
2020-06-22, 04:01
Medlem
johanjosefssons avatar
Jag förstår inte problemet.....?
Citera
2020-06-22, 06:38
Medlem
Borasare1980s avatar
Hur nära kör du lastbilen i så fall? Ska du slipstreama optimalt och spara bensin ligger du väl antagligen så nära som möjligt? Det medför ju samtidigt stor trafikfara då lastbilen skymmer all sikt framåt och skulle den panikbromsa av nån anledning så är det stor risk du inte hinner bromsa din egen bil och hamnar med lastbilens kofångare tvärs genom vindrutan.

Om du däremot håller tre sekunders avstånd med minimal slipstream har du fortfarande massa avgaser, risk för stenskott och likt förbannat skymd sikt, om än inte lika illa. Bästa är att inte ligga bakom lastbilen överhuvudtaget.
Senast redigerad av Borasare1980 2020-06-22 kl. 06:45.
Citera
2020-06-22, 10:14
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Ja jag testade när jag åkte 50 mil norrut på E4an, och mätte bensinåtgången. Lite mindre blev det då jag jämförde åt andra hållet när jag hade bråttom hem.
Har du en liten bil och ligger närmare än en meter så kan förbrukningen halveras x)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in