• 1
  • 2
2020-06-21, 02:19
Medlem
Ja. det här är tråden för oss som gärna hänger bakom lastbilar på motorvägarna, trots att man har möjlighet att köra om.

Låt mig berätta varför:

*En lastbil kör alltid i samma hastighet. Ca 100 km/h. En personbil kan ena minuten kör hundra andra minuten köra 120.

Hamnar man bakom en lastbil är det bara att klicka i farthållaren och ligga i samma takt. Man får således ecodriving gratis.

Någon mer än jag som inte kör om då man hamnar bakom en lastbil?
Senast redigerad av psvinggr94 2020-06-21 kl. 02:34.
Citera
2020-06-21, 02:22
Bannlyst
Nej, det är inget jag orkar. Tycker det blir för deprimerande att se baken av ett släp med DHL-tristess i röd kulör. Blir nästan hypnotiskt vilket är uttröttande.

Nej för fan, jag vill se vägen och omgivningen ordentligt!
Citera
2020-06-21, 02:25
Medlem
Dessutom slipper man ha trafik bakom sig eftersom alla vill köra om dig + lastbilen.

Det är alltså väldigt säkert.

Man ligger i konstant bra hastighet ca 100 km/h. (Säkrare än 120) Man har ingen trafik bakom sig då alla kör om dig och lastbilen. Man har bra avstånd framför lastbilen.

Perfekt.

Annars måste man köra mellan 110-130 (fort) för att undvika trafik bakom en och anpassa hastigheten till framförvarande fordon som kan köra ryckigt och olika fort.

Att lägga sig bakom lastbilar är perfekt.
Citera
2020-06-21, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nej, det är inget jag orkar. Tycker det blir för deprimerande att se baken av ett släp med DHL-tristess i röd kulör. Blir nästan hypnotiskt vilket är uttröttande.

Nej för fan, jag vill se vägen och omgivningen ordentligt!

Sant! Sikten är ingen vidare. Smutsigt lastbil är ingen kul syn.
Citera
2020-06-21, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Dessutom slipper man ha trafik bakom sig eftersom alla vill köra om dig + lastbilen.

Man ligger i konstant bra hastighet ca 100 km/h. (Säkrare än 120) Man har ingen trafik bakom sig då alla kör om dig och lastbilen. Man har bra avstånd framför lastbilen.

Perfekt.

Annars måste man köra mellan 110-130 (fort) för att undvika trafik bakom en och anpassa hastigheten till framförvarande fordon som kan köra ryckigt och olika fort.

Nån har sagt att det drar mindre bensin också, vet inte om det stämmer.
Citera
2020-06-21, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Nån har sagt att det drar mindre bensin också, vet inte om det stämmer.

Klart det drar mindre bensin att åka 100 istället för 120. Samt ha konstant hastighet utan stora gaspådrag/bromsningar/omkörningar.

Lastbilar och dess chaufförer tänker hela tiden på ecodriving eftersom drivmedel är en stor kostnad för åkerier. Så lägger man sig bakom en lastbil får man ecodriving gratis dessutom, ytterligare en fördel
Citera
2020-06-21, 02:33
Medlem
Strychnos avatar
Citat:

Perfekt.

Fördelen är också att om det skulle vara djur på vägen(mer på lands/riksvägar då givetvis) så har man en rekorderlig "djurplog" framför sig som tar smällen istället.
Man har givetvis adekvat avstånd bakom lastbilen.
Citera
2020-06-21, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Fördelen är också att om det skulle vara djur på vägen(mer på lands/riksvägar då givetvis) så har man en rekorderlig "djurplog" framför sig som tar smällen istället.
Man har givetvis adekvat avstånd bakom lastbilen.

Exakt här kommer ytterligare en fördel. Förvisso tar ju en personbil som är framförvarande upp ev. djur också men man har ju inte alltid en bil framför sig. Lägger man sig bakom en lastbil har man hela tiden ett älgskydd.
Citera
2020-06-21, 02:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Klart det drar mindre bensin att åka 100 istället för 120. Samt ha konstant hastighet utan stora gaspådrag/bromsningar/omkörningar.

Lastbilar och dess chaufförer tänker hela tiden på ecodriving eftersom drivmedel är en stor kostnad för åkerier. Så lägger man sig bakom en lastbil får man ecodriving gratis dessutom, ytterligare en fördel

Du sparar nog mer på att lastbilen bryter fartvinden åt dig och att du kan ligga i konstant slipstream.
Citera
2020-06-21, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du sparar nog mer på att lastbilen bryter fartvinden åt dig och att du kan ligga i konstant slipstream.

Exakt, har jag inte tänk på heller. Det bara trillar in fördelar med att köra bakom lastbilar här. Förstår inte varför fler gör det.
Citera
2020-06-21, 02:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Exakt, har jag inte tänk på heller. Det bara trillar in fördelar med att köra bakom lastbilar här. Förstår inte varför fler gör det.

Har man gott om tid och tålamod så visst.
Citera
2020-06-21, 03:22
Medlem
Citat:
En lastbil kör alltid i samma hastighet. Ca 100 km/h.

Dom är spärrade på 90 och din mätare visar fel.

Inte för att jag tror att du bryr dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in