2020-06-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nära nog att det e sketsamma ändå bacon är bara rök, salt och umami ändå och det är ingen som riktigt bryr sig. Så länge det e gott och smakar carbonara så funkar det.

Jag betvivlar inte att det blir gott. Men det blir ju inte pasta carbonara. Det blir en vegetarisk pasta.

Eller varför vill du bestämt kalla din vegetariska pasta för carbonara?

Det är ungefär som att köpa en Volvo och envisas med att det är en Opel. Säkert bra bilar bägge två. Men varför inte kalla Volvo för Volvo och Opel för Opel.

Är vi överens?
Citera
2020-06-07, 00:22
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Jag betvivlar inte att det blir gott. Men det blir ju inte pasta carbonara. Det blir en vegetarisk pasta.

Eller varför vill du bestämt kalla din vegetariska pasta för carbonara?

Det är ungefär som att köpa en Volvo och envisas med att det är en Opel. Säkert bra bilar bägge två. Men varför inte kalla Volvo för Volvo och Opel för Opel.

Är vi överens?

Meh... jag menar smakar TYP som carbonara är tio resor att enkla upp till "carbonara". Jag menar säger nån "Du ska vi laga carbonara ikväll" så gissar man att dom antagligen vill göra en "normal" carbonara (vad det betyder e ju också litet annorlunda) och då blir det en sån. Om nån säger "vi gör en sjuuuuukt traditionell carbonara" då vet man att det kommer bli tjaffs om grädde eller inte, vilken ost, vilken sorts rökt kött i osv.

E ju litet annorlunda med att köpa bil (nu äger jag ju inte en bil, har faktiskt aldrig köpt en så det kan vara att jag missar liknelsen) men hajjar vad du siktar på. Håller inte med dock - MEN om du och jag skulle käka hade jag antagligen fyllt i med "vegetarisk fejk carbonara typ - ha inga höga förhoppningar"
Citera
2020-06-07, 00:44
Medlem
Charlemanges avatar
Märkligt med alla inlägg om vegetarisk Carbonara! Det är ju offtopic så det skriker om det.
Vidare inlägg om grädde, lök i olika former .
Alltså ämnet är ju Carbonara.
Spagetti, ost, pancetta, svartpeppar, olivolja, äggula och pastavatten, samt eventuellt salt.
Hur svårt är det egentligen?
Alla förvanskningar av detta recept och som många skriver offtopic om exempelvis Toast Skagen för att pina Tore i graven är i mitt tycke skamligt.
Det finns faktiskt recept om ni inte visste det många recept med.
Carbonara har inte grädde inte lök inte bacon.
Det innebär inte att en pastarätt med dessa ingredienser är fel äckliga på något sätt men kalla det inte för något som det inte är.
Fick en så kallad Carbonara i Ellös en gång på en Pizzeria som var baserad på spiralmakaroner med typ blåband brunsås och något slags bacon. Det värsta i hela mitt liv.
Citera
2020-06-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Meh... jag menar smakar TYP som carbonara är tio resor att enkla upp till "carbonara". Jag menar säger nån "Du ska vi laga carbonara ikväll" så gissar man att dom antagligen vill göra en "normal" carbonara (vad det betyder e ju också litet annorlunda) och då blir det en sån. Om nån säger "vi gör en sjuuuuukt traditionell carbonara" då vet man att det kommer bli tjaffs om grädde eller inte, vilken ost, vilken sorts rökt kött i osv.

E ju litet annorlunda med att köpa bil (nu äger jag ju inte en bil, har faktiskt aldrig köpt en så det kan vara att jag missar liknelsen) men hajjar vad du siktar på. Håller inte med dock - MEN om du och jag skulle käka hade jag antagligen fyllt i med "vegetarisk fejk carbonara typ - ha inga höga förhoppningar"

Ja, man ska väl inte vara så snäv och märka ord egentligen. Var och en får väl göra carbonara på sitt egna vis.

Antar att min syn är lite mer ”traditionell” bara.
Citera
2020-06-07, 22:03
Medlem
Sinnerstens avatar
Har gjort Carbonara på Guianciale men känner mig väldigt grön och ovan.

Har stekt den för hårt eller för löst, kommer även behöva skära bort endel av svålen som annars blir seg.
Smaken är bra kommer dock testa pancetta nästa gång.

Kan ärligt talat säga att bacon inte är exakt samma sak, men verkligen inget problem att använda.

Mera en större grej om man vill köra Pecorino eller Parmesan, eller blanda de båda.

Eller hela ägg eller endast gula.

Tex.

Däremot vegetarisk/vegansk carbonara existerar ju inte.

Finns andra rätter man kan äta då.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-06-07 kl. 22:06.
Citera
2020-06-08, 00:59
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Har gjort Carbonara på Guianciale men känner mig väldigt grön och ovan.

Har stekt den för hårt eller för löst, kommer även behöva skära bort endel av svålen som annars blir seg.
Smaken är bra kommer dock testa pancetta nästa gång.

Kan ärligt talat säga att bacon inte är exakt samma sak, men verkligen inget problem att använda.

Mera en större grej om man vill köra Pecorino eller Parmesan, eller blanda de båda.

Eller hela ägg eller endast gula.

Tex.

Däremot vegetarisk/vegansk carbonara existerar ju inte.

Finns andra rätter man kan äta då.
Tack bra inlägg. Är just inne på det med osten 50-50 60-40 40-60 av de ovan nämnda samma med äggen eller gulan kan ibland gå ifrån det bokstavstroende ortodoxa och till två ta tre hela gulor samt ett helt ägg blandar detta med osten i en djup tallrik och tillsätter något kokvatten från pastan innan jag monterar det med pastan och grisen.
Citera
2020-06-08, 03:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Hehe nu mindes man där en gammal kompis ville bjuda på carbonara, äkta sån sa han..

Det visade sig vara kokt tagliatelle med pulversås av knorr/blå band, stekt ägg till.

För honom var det tydligen äkta carbonara..
Citera
2020-06-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hehe nu mindes man där en gammal kompis ville bjuda på carbonara, äkta sån sa han..

Det visade sig vara kokt tagliatelle med pulversås av knorr/blå band, stekt ägg till.

För honom var det tydligen äkta carbonara..

Stekt ägg alltså? Den var ny. Annars är ju ägget med för att binda ihop rätten och bidra till en krämig konsistens. Tror han missförstod receptet.

Smakade det bra då?
Citera
2020-06-20, 22:31
Medlem
Jag har mixtrat med att försöka få till den perfekta carbonaran i 1 års tid. Köpt det bästa av det bästa och följt de mest populära carbonara-recepten på youtube; den där italienska farborn, Mat-tina, Paolo roberto och säkert nån mer. Jag har gjort recepten rakt av, experimenterat själv och plockat lite från varje. Därtill har jag ätit carbonara på finkrogar och varit på Roms bästa pastaställen och käkat carbonara....men förra veckan, då jag för tredje gången åt Carbonara på Meno Males i Stockholm Östermalm, då hände det nåt otroligt som fick mina smaklökar dansa till den perfekt tillagade carbonarans toner!
Låt mig berätta.

FÖRSTA gången jag åt carbonara på Meno Male: bra carbonara. Inget att klaga på, ungefär på nivå som de flesta jag själv gjort enligt ovan - bra, helt enkelt!

ANDRA gången: Nej, nu var den faktiskt dålig. Inte lämna-tillbaka dålig, men bara en besvikelse då de faktiskt leverade bra carbonara första gången.

TREDJE gången: Från andra besöket så dröjde det länge innan jag vågade mig på nån pasta där igen. Men jag ville inte bli sådär svulstig mätt som man blir på deras pizzor, så jag stod då i valet med deras pasta. Det fick bli en carbonara. Och nu snackar vi! Nu leverade kocken en sjuhelvetes jävla pasta som får mat-tina, paolo roberto och den italienska gubben på youtube att skämmas. Det sjöng om carbonaran! När jag stoppade den i mun så kunde jag känna frukten av kockens slit för att komma fram till en sådan fulländning! Ord går inte beskriva. Jag vet inte vem kocken var dock. Jag var i sådan chock att jag inte tänkte på det. Jag önskar jag hade tagit reda på det och kommit tillbaka med Kung Carl Gustav den 16:e för överlämnadet av kungakronan. Vi har en nu kung i stan och det är en av kockarna på Meno Male!

Bara gratulera! Han leverade den carbonaran jag själv varit ute efter i 1 års tid! Det var helt otroligt. Ett minne jag kommer bära med mig länge. Prisa herren!
Senast redigerad av skommet 2020-06-20 kl. 22:36.
Citera
2020-06-21, 10:54
Medlem
maxorrs avatar
Pasta Carbonara | Markus Aujalay

https://www.youtube.com/watch?v=6tOGnxyVb7g

Blir att köra den här idag enligt Marcus mekanik och lite småtrix.. blir spännande
Citera
2020-06-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Pasta Carbonara | Markus Aujalay

https://www.youtube.com/watch?v=6tOGnxyVb7g

Blir att köra den här idag enligt Marcus mekanik och lite småtrix.. blir spännande

Han säger ingenting om hur mycket ost det ska vara. Ett recept där allt är måttangivet men inte det viktigaste. Give me a break!
Citera
2020-06-21, 16:09
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Han säger ingenting om hur mycket ost det ska vara. Ett recept där allt är måttangivet men inte det viktigaste. Give me a break!

1 dl pr riven ost ca.. sen är det ju bara riva i mer på rätten sen, istället för i äggsmeten.. men men
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in