2020-03-13, 04:11
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Båda rätterna i nuvarande form har skapats under 50-talet eller så. Så relativt nya om man ser på det italienska köket ur ett historiskt perspektiv. Förstår tanten som sa att det är nymodigheter, hon var över 30 bast när carbonara och puttanesca blev "inne" i Italien.

Ja det är ju helt rätt.
Varianter som påminner om Carbonara finns daterat äldre men just Pasta Carbonara såg ljuset tidigt 50-tal.
Lite förvånande kan jag tycka.
Känns äldre.

,
Citera
2020-03-13, 07:21
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Är mycket möjligt. Du tänker på amerikanskt äggpulver och -sidfläskteorin? Första gången man kan fastslå att carbonara nämns som en rätt under just det namnet är 1950. Teorierna är många men faktum kvarstår att det är historiskt sett en "ny" rätt i det italienska köket. Lite som Tore Wretmans skapelser som vi tar för givet i det svenska köket i dag.

Vad har åldern på receptet med något att göra? Du nämner Wretman, vad är en Toast Skagen för dig? En skorpa med löksill på?

Nej, jag hävdar nej. En god kock håller sig till originalreceptet, precis som en apotekare. Man ger patienten det läkaren skrivit ut, man är inte en "konstnär" som gör egna tolkningar. Då har man fel yrke.
Citera
2020-03-13, 14:06
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vad har åldern på receptet med något att göra? Du nämner Wretman, vad är en Toast Skagen för dig? En skorpa med löksill på?

Nej, jag hävdar nej. En god kock håller sig till originalreceptet, precis som en apotekare. Man ger patienten det läkaren skrivit ut, man är inte en "konstnär" som gör egna tolkningar. Då har man fel yrke.

Du, än idag diskuterar högdjur inom kök huruvida Wretman blandade i lite pepparrot eller inte i hans Skagen. Man vet inte. Många tror det.
Står det i receptet?
Och så här är det med fler recept från Wretman.
Han höll gärna något hemligt så att just han gjorde den perfekta versionen.

Vad är ett originalrecept då?
Tror du Wretman var ensam om detta? Är ensam?
Tror du inte att riktigt gamla klassiska rätter har modifierats längs vägen? Kanske av praktiska skäl, kanske pga nyupptäckta råvaror, hygien, logistik etc?
Vad är då alltid original?

Citera
2020-03-14, 04:09
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p

Åldern var endast en kommentar i debatten då många verkar tro att rätten härstammar från Jesu tid. Vad anbelangar toast Skagen så är inte en skorpa med löksill min bild av det hela. Det får behandlas i en helt annan tråd.

Trevlig helg!
Citera
2020-04-11, 19:56
Medlem
Tärnade pancetta och hade i istället för bacon, och herrejävlar och gudfan i himmelvetet vilken skillnad!

Jag var rädd att de kuber som enbart bestod av fett skulle vara lite... 'äckligt', men jävlar i havet och småfisk i sjön vilken sjuhelvetes smaksensation! De bara smälte på tungan och plötsligt infann sig himmelen i min mun...

Dock så undrar jag om det inte ska vara bacon i originalreceptet? Ska man tro myten så var det ju jänkarna som hade med sig ägg och bacon som italienarna hade för att utveckla carbonaran men varifrån kommer det där med pancetta isåfall?

Är det gricia kanske? För den verkar innehålla samma ingredienser...
Citera
2020-04-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallucineger
Tärnade pancetta och hade i istället för bacon, och herrejävlar och gudfan i himmelvetet vilken skillnad!

Jag var rädd att de kuber som enbart bestod av fett skulle vara lite... 'äckligt', men jävlar i havet och småfisk i sjön vilken sjuhelvetes smaksensation! De bara smälte på tungan och plötsligt infann sig himmelen i min mun...

Dock så undrar jag om det inte ska vara bacon i originalreceptet? Ska man tro myten så var det ju jänkarna som hade med sig ägg och bacon som italienarna hade för att utveckla carbonaran men varifrån kommer det där med pancetta isåfall?

Är det gricia kanske? För den verkar innehålla samma ingredienser...

Så som jag har förstått det så är guanciale det primära valet och pancetta det sekundära, men kan ha fel!
Citera
2020-04-13, 11:37
Medlem
Nationbots avatar
Ej efter original : blanda rimfläsk mest med, vindelnrökt skinka, salami.. stekes på lagomt

stek lätt på gullök, vitlök

blanda ägg med osten (den ost du gillar eller flera)

Dra stekpannan från spisen och blanda i äggröran och köttet med pastan med tillfört pastavatten i omgångar och rör tills det blir sådär krämigt och såsigt

Blandpeppar, örtsalt, ev persilja
Citera
2020-06-04, 11:39
Medlem
triptykens avatar
Jag vill peppa för hårdstekt rödlök också! Seriöst är grymt gott. Har man en vegetarian i gruppen kan man steka det svinhårt och sen yfsa på litet rökarom så kan man skippa baconet om det behövs.
Citera
2020-06-05, 00:31
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
hårdstekt rödlök vegetarian

Inte alla vegetarianer käkar lök, speciellt asiatiska vegetarianer nobbar ofta lök och vitlök, men det finns 'mock' pork att köpa i asiatshoppar om man vill prova en helt veg carbonara.

https://www.buyasianfood.com.au/pi/SayurVegetarianRoastPork800G@p21247@450x450.jpg
Citera
2020-06-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag vill peppa för hårdstekt rödlök också! Seriöst är grymt gott. Har man en vegetarian i gruppen kan man steka det svinhårt och sen yfsa på litet rökarom så kan man skippa baconet om det behövs.

Du kan ju inte byta ut fläsket i en carbonara mot rödlök. Då blir det ju absolut inte längre någon carbonara.

Att vara vegetarian och äta carbonara är inte kompatibelt. En uppoffring vegetarianen får göra helt enkelt.
Citera
2020-06-05, 19:32
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Du kan ju inte byta ut fläsket i en carbonara mot rödlök. Då blir det ju absolut inte längre någon carbonara.

Att vara vegetarian och äta carbonara är inte kompatibelt. En uppoffring vegetarianen får göra helt enkelt.

Nära nog att det e sketsamma ändå bacon är bara rök, salt och umami ändå och det är ingen som riktigt bryr sig. Så länge det e gott och smakar carbonara så funkar det.
Citera
2020-06-05, 19:32
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Inte alla vegetarianer käkar lök, speciellt asiatiska vegetarianer nobbar ofta lök och vitlök, men det finns 'mock' pork att köpa i asiatshoppar om man vill prova en helt veg carbonara.

https://www.buyasianfood.com.au/pi/SayurVegetarianRoastPork800G@p21247@450x450.jpg

Ja men ibland dyker dom grejerna litet väl djupt i plånboken men ska hålla koll på den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in