2020-06-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Hastighetsmätare på bilar är ofta +10% av nån anledning. En riktig bluff!

Det är för att du inte ska åka dit av Farbror Blå

Ligger du i tex 90km/h så är förmodligen det faktiska hastigheten lite mindre (kanske runt 85-88, kan ej säga på rak arm).
Citera
2020-06-21, 11:05
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Hastighetsmätare på bilar är ofta +10% av nån anledning. En riktig bluff!
Fast om man mäter hastigheten med en fristående gps borde den väl stämma?
Har inte gjort det med nuvarande bil men med förra...
Citera
2020-06-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Dessutom slipper man ha trafik bakom sig eftersom alla vill köra om dig + lastbilen.

Det är alltså väldigt säkert.

Man ligger i konstant bra hastighet ca 100 km/h. (Säkrare än 120) Man har ingen trafik bakom sig då alla kör om dig och lastbilen. Man har bra avstånd framför lastbilen.

Perfekt.

Annars måste man köra mellan 110-130 (fort) för att undvika trafik bakom en och anpassa hastigheten till framförvarande fordon som kan köra ryckigt och olika fort.

Att lägga sig bakom lastbilar är perfekt.
Förutsätter att du inte bara kör motorväg.
Ligg gärna bakom lastbilar men var inte den som bygger kö bakom er utan se till att ha avstånd till lastbilen då de flesta behöver köra om kön i etapper.
Kan man svepa några bilar på en raksträcka och gå in mellan lastbilen och bakomvarande (du) så är man om er båda vid nästa omkörningstillfälle.
Citera
2020-06-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det fetade får ni fan komma med källa på.
För senast jag kollade var det 90 för lastbil, och de är spärrade på 90, så nej... De kommer inte upp i hundra ibland.

Men för fan, är du född med tomt på vindsvåningen....? Eller har du aldrig tagit körkort...?

Lastbilar över 3,5 ton får inte köra mer än max 80 på vanliga vägar, oavsett släp eller inte. De får däremot om de är utan släp köra 90 på motortrafikled och motorvägar. Och alla fallen då om det är skyltat den hastigheten eller högre.

Tror du mig inte...? Ok..... klicka på länken och lär dig lite nytt...

https://www.transportstyrelsen.se/gl...ghetstabla.pdf

Men du har rätt i att de normal är spärrade (även om spärren ibland har blivit manipulerad... oftast då på utländska bilar) vid 88-90, så få lastbilar kommer över den hastigheten.
Citera
2020-06-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du sparar nog mer på att lastbilen bryter fartvinden åt dig och att du kan ligga i konstant slipstream.
Såja en som förstår! tack
Citera
2020-06-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det fetade får ni fan komma med källa på.
För senast jag kollade var det 90 för lastbil, och de är spärrade på 90, så nej... De kommer inte upp i hundra ibland.
Lastbilar UTAN släp ja...
Men för lastbilar MED släp gäller 80.
Frågor på det?

https://transportstyrelsen.se/sv/vag...egler/Lastbil/
Citera
2020-06-21, 11:55
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Vad gör TS när han hamnar bakom en lastbil som sedan kör om en annan lastbil? Följer han med den lastbilen och kör om eller tar han istället rygg på den omkörda lastbilen?
Citera
2020-06-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edelsvard
Eftersom en lastbil max får köra 80 km/h, fast ja visst ibland utför kanske de kommer upp i 100 km/h. Uppför kan det gå betydligt långsammare. Nej fritt framför ska det vara. Ni som vill ligga och mysa i snigelfart fram har jag inte mycket till övers för
lastbil får köra 90 utan släp
Citera
2020-06-21, 12:17
Jag brukar i regel köra om lastbilar eftersom de håller lägre hastighet än den övriga trafiken.

En gång valde jag dock att ligga bakom en lastbil de sista 2 milen på motorvägen. Det berodde på att det var mörkt, ymnigt snöande och kraftig blåst som resulterade i snörök där man knappt hade någon sikt. Lyktorna på lastbilssläpet fungerade som en referens så att jag visste vart på vägen jag befann mig.
Citera
2020-06-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
lastbil får köra 90 utan släp
I princip nej - bara på motorväg och motortrafikled vilket inte utgör bulken av vårt vägnät. Så på alla 90-vägar gäller 80...
Citera
2020-06-21, 12:58
Medlem
DeepThroat007s avatar
En gång när jag låg bakom en lastbil i vintermörkret så plötsligen "exploderade" min bil som om blixten slagit ner! Det tog ett tag innan jag fattade att det var ett mycket stort isflak som hade blåst loss från lastbilens kapell o landat på min bil. Gjorde att man höll sig vaken i alla fall.

När jag körde mycket i Australien så var regeln att man skulle undvika att köra på nätterna i vissa områden. Men jag lyckades att haka på en stor långfärdsbuss som givetvis hade ett "bull-bar" (älgstaket på svenska) där fram o högt placerade strålkastare som lyste åt sidorna in i grönskan. Man såg när det flög flera kängurus i timman efter att blivit träffade av bussen som körde i ganska frisk hastighet.
Citera
2020-06-21, 13:05
Medlem
Ett tips är att inte ligga och åka mellan två lastbilar ifall den främre panikbromsar och den bakre inte riktigt hänger med. Det blir pannkaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in