• 9
  • 10
2020-06-23, 23:53
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Man tappar greppet lika lätt som med personbil (nästan), men då man har större mönster i däcken sväljer dessa med slask, rätt ofta skall nån personbil ändå förbi, för att sen bromsa ner då deras däck inte klarar av slaskmängden... Mycket irriterande att få bromsa ner pga svensson....
Ja och faran som kommer med bromsningen. Är det halt dessutom.
Citera
2020-06-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det händer att jag lägger mig bakom lastbilar när det är viltfara i skymning og på natten. Känns tryggt att ha någon som lyser upp ordentligt o kan ta smällen av ett rådjur eller Älg.
Och det blir ju jätteroligt att själv ta smällen när man krockar med släpet för att lastbilen panikbromsar för en älg och du sitter och sover för du tror att du inte ska köra på en älg... Tror du dör likväl.
Citera
2020-06-24, 23:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och det blir ju jätteroligt att själv ta smällen när man krockar med släpet för att lastbilen panikbromsar för en älg och du sitter och sover för du tror att du inte ska köra på en älg... Tror du dör likväl.

Avstånd, avstånd.
Inte fan ligger jag 10 meter bakom.

Och när scanian drar på ljusrampen så badar skog o mark i ljus.
Citera
2020-06-25, 05:34
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94

*En lastbil kör alltid i samma hastighet. Ca 100 km/h. En personbil kan ena minuten kör hundra andra minuten köra 120.

Hamnar man bakom en lastbil är det bara att klicka i farthållaren och ligga i samma takt. Man får således ecodriving gratis.

Någon mer än jag som inte kör om då man hamnar bakom en lastbil?

Citat:
Klart det drar mindre bensin att åka 100 istället för 120. Samt ha konstant hastighet utan stora gaspådrag/bromsningar/omkörningar.

Lastbilar och dess chaufförer tänker hela tiden på ecodriving eftersom drivmedel är en stor kostnad för åkerier. Så lägger man sig bakom en lastbil får man ecodriving gratis dessutom, ytterligare en fördel

Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Dom är spärrade på 90 och din mätare visar fel.

Inte för att jag tror att du bryr dig.

De fåtal gånger jag har sett en lastbil med släp gå runt 100 på jämn väg är lätträkneliga, och de har varit utländska chaufförer, tex från Litauen.

Stämmer inte att du spar bränsle på att slicka tradarns arsle, såvida du bokstavligen inte kör ett par meter bakom. Ligger du däremot ytterligare några meter bakom, kanske 10m, så ökas tvärtemot lufttrycket mot din bil, då sidovindarna från lastbilen går ihop någonstans där..

Vissa fordon kör du billigare i 120 än 100, flera faktorer som kan spela, tex motorstyrka och växellådans utväxling.

Åkarna kan själva bestämma vid vilken hastighet dom spärrar fordonet, tex 85km/h är vanligt.
Citera
2020-06-25, 17:09
Medlem
Citat:
Avstånd, avstånd.
Inte fan ligger jag 10 meter bakom.

Och när scanian drar på ljusrampen så badar skog o mark i ljus.
Det där blir ju aningen motsägelsefullt...
Antingen ligger du efter lastbien och låter honom köra över älgarna - men det förutsätter att du ligger upp i arslet på den.
ELLER.... Så håller du (som du påstår, men säkert inte gör) avstånd - och då är det skit samma för det hinner passera både en, två och tre älgfamiljer mellan dig och lastbilen om du ska hålla ett säkert avstånd och då faller hela ditt resonemang.
Citera
2022-07-20, 16:10
Medlem
Citat:
Det händer att jag lägger mig bakom lastbilar när det är viltfara i skymning og på natten. Känns tryggt att ha någon som lyser upp ordentligt o kan ta smällen av ett rådjur eller Älg.

Samma här. Kör en del på 80-vägar sena kvällar där det är väldigt glestrafikerat och där det ofta syns vilt. Lastbilar ligger ofta i 85-90 GPS fart, det är i regel för fort för att det ska kännas tryggt när man själv är trött och det är mörkt ute. Så istället för att de ska komma ifatt och ligga i röven på mig i tio mil och vara irriterade så kliver jag helt åt sidan på någon ficka. Sen lägger jag mig bakom dem i tio mil istället, typ 3-sekunders regeln bakom. De får klippa ev. vilt eller mötande trafik som ligger på fel sida mittlinjen.

Skulle det mot förmodan dyka upp något ljus i backspegeln av en bil som närmar sig bakifrån ökar jag avståndet till lastbilen så bilen bakom tryggt kan köra om mig först och lastbilen sedan.

Lägger mig såklart inte bakom en timmerbil eller grusbil men typ Schenker, DHL, PostNord osv och som sagt när det är mörkt och man ändå håller ned hastigheten själv. Lättare lastbilar som ofta används av JetPack, Instabox osv fungerar också såklart men de kör ofta ryckigare och då ökar jag på avståndet framåt lite till.
Citera
2022-07-28, 19:22
Medlem
Citat:
*En lastbil kör alltid i samma hastighet. Ca 100 km/h. En personbil kan ena minuten kör hundra andra minuten köra 120.

Nej, en lastbil kör verkligen INTE alltid i samma hastighet. Om så vore skulle jag nog kunna tänka mig att ligga kvar bakom lastbilar och tradare oftare men det är extremt frustrerande när man har ett åbäke framför sig som ligger runt hastighetsgränsen i en halvmil för att sedan (pga kämpigt backkrön eller vad som helst) hamna 10-20km/h under i ett par kilometer för att sedan komma upp i hastighet igen för en liten stund och sedan rinse and repeat.

Jag är ingen speedster nödvändigtvis men ett behagligt trafikflöde vill jag ha, så därför kör jag hellre om.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in