Citat:
Ursprungligen postat av
psvinggr94
*En lastbil kör alltid i samma hastighet. Ca 100 km/h. En personbil kan ena minuten kör hundra andra minuten köra 120.
Hamnar man bakom en lastbil är det bara att klicka i farthållaren och ligga i samma takt. Man får således ecodriving gratis.
Någon mer än jag som inte kör om då man hamnar bakom en lastbil?
Citat:
Ursprungligen postat av
psvinggr94
Klart det drar mindre bensin att åka 100 istället för 120. Samt ha konstant hastighet utan stora gaspådrag/bromsningar/omkörningar.
Lastbilar och dess chaufförer tänker hela tiden på ecodriving eftersom drivmedel är en stor kostnad för åkerier. Så lägger man sig bakom en lastbil får man ecodriving gratis dessutom, ytterligare en fördel

Citat:
Ursprungligen postat av
69Dragonlord.8008
Dom är spärrade på 90 och din mätare visar fel.
Inte för att jag tror att du bryr dig.
De fåtal gånger jag har sett en lastbil med släp gå runt 100 på jämn väg är lätträkneliga, och de har varit utländska chaufförer, tex från Litauen.
Stämmer inte att du spar bränsle på att slicka tradarns arsle, såvida du bokstavligen inte kör ett par meter bakom. Ligger du däremot ytterligare några meter bakom, kanske 10m, så ökas tvärtemot lufttrycket mot din bil, då sidovindarna från lastbilen går ihop någonstans där..
Vissa fordon kör du billigare i 120 än 100, flera faktorer som kan spela, tex motorstyrka och växellådans utväxling.
Åkarna kan själva bestämma vid vilken hastighet dom spärrar fordonet, tex 85km/h är vanligt.