2020-06-21, 03:26
Medlem
Diggar man att lacken på bilen blir skit och du blir tvunget att byta ut en och annan framruta genom ditt liv ute på vägen?

Sure! ”Eco driving” i sitt essä! Alla vet ju att det är miljösmart att antingen lacka om bilen eller låta skiten rosta bort så att skiten måste skroten långt innan ”bäst före datum ” och glasrutor trollas fram ur tomma intet med 0 klimatavtryck.

Dessutom försvårar folk omkörningar när folk ligger och trycker ett par tre bilar och cruisar bakom en lastbil på en 2+1 väg.
Citera
2020-06-21, 03:45
Medlem
Eftersom en lastbil max får köra 80 km/h, fast ja visst ibland utför kanske de kommer upp i 100 km/h. Uppför kan det gå betydligt långsammare. Nej fritt framför ska det vara. Ni som vill ligga och mysa i snigelfart fram har jag inte mycket till övers för
Citera
2020-06-21, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Ja. det här är tråden för oss som gärna hänger bakom lastbilar på motorvägarna, trots att man har möjlighet att köra om.
Haha, jag gör också så. Upplever att vi är ganska många. Långtradaren är typ ledargåsen, sen ligger vi nöjda bakom i ett långt sträck.
Citera
2020-06-21, 07:01
Medlem
TS körstrategi medför en kraftigt minskad medelhastighet under rutten då lastbilar inte sällan liggee i 40 i uppförsbackar. Fordonståget har ofta 7 axlar som drar upp damm, grus/sten samt diverse kemikalier (arsenik) från asfalten vilket medför stenskott/klarlacksläpp på HELA bilen.

Jag skulle rekommendera Ts att lägga sig bakom Husvag/Husbil istället.
Citera
2020-06-21, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du sparar nog mer på att lastbilen bryter fartvinden åt dig och att du kan ligga i konstant slipstream.

Det stämmer men för att det ska fungera måste man ligga så nära bakom att det är farligt.
Citera
2020-06-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Dessutom slipper man ha trafik bakom sig eftersom alla vill köra om dig + lastbilen.

Det är alltså väldigt säkert.

Man ligger i konstant bra hastighet ca 100 km/h. (Säkrare än 120) Man har ingen trafik bakom sig då alla kör om dig och lastbilen. Man har bra avstånd framför lastbilen.

Perfekt.

Annars måste man köra mellan 110-130 (fort) för att undvika trafik bakom en och anpassa hastigheten till framförvarande fordon som kan köra ryckigt och olika fort.

Att lägga sig bakom lastbilar är perfekt.
problemet är att många lastbilar bara får köra i 80.... Så varifrån du får 100 har jag ingen aning om. Dessutom skapar det problem med omkörningar för andra bilförare. Det största problemet är att folk inte kommer om varesig dig eller lastbilen. Detta eftersom man sällan hinner om två fordon i ett svep. Så länge inte första bilen kör om - kommer ingen annan heller om och kn bakom lastbilen kommer växa. Visst det hade inte varit något problem om folk haft en rejäl lucka - men det brukar folk inte ha. Det enda du gör är att skapa ett problem för dina medtrafikanter.
Citera
2020-06-21, 09:33
Medlem
Masvingens avatar
Beror väl lite på hur omständigheterna ser ut, det finns många olika typer av lastbilar, de går i olika hastigheter, river upp olika mycket dam, har varierande kvalitet på katalysator osv. Sen har vi vägarna och vädret, många olika väglag som påverkar, is, snö, blött, torrt eller bara dammigt.

Det här med jämn hastighet får väl anses vara den viktigaste faktorn, finns inget värre än att ligga bakom nån som kör som en groda med start och stopp hela tiden. Som tur är så märker man dock rätt snabbt vilka som klarar av att hålla jämn hastighet, ibland ser man folk i vanliga småbilar klara av det och då gör det ju inte så mycket att ligga bakom dem i stället för att ligga bakom lastbilen.
Citera
2020-06-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edelsvard
Eftersom en lastbil max får köra 80 km/h, fast ja visst ibland utför kanske de kommer upp i 100 km/h. Uppför kan det gå betydligt långsammare. Nej fritt framför ska det vara. Ni som vill ligga och mysa i snigelfart fram har jag inte mycket till övers för

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
problemet är att många lastbilar bara får köra i 80.... Så varifrån du får 100 har jag ingen aning om. Dessutom skapar det problem med omkörningar för andra bilförare. Det största problemet är att folk inte kommer om varesig dig eller lastbilen. Detta eftersom man sällan hinner om två fordon i ett svep. Så länge inte första bilen kör om - kommer ingen annan heller om och kn bakom lastbilen kommer växa. Visst det hade inte varit något problem om folk haft en rejäl lucka - men det brukar folk inte ha. Det enda du gör är att skapa ett problem för dina medtrafikanter.

Det fetade får ni fan komma med källa på.
För senast jag kollade var det 90 för lastbil, och de är spärrade på 90, så nej... De kommer inte upp i hundra ibland.
Citera
2020-06-21, 09:50
Medlem
Beethovanias avatar
Gör det ibland. Speciellt när vänsterfilen är väldigt hetsig och konstant skiftar mellan 90 - 120 km/h. Då känns det lugnare att ligga bakom lastbilen.
Citera
2020-06-21, 10:05
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Dom är spärrade på 90 och din mätare visar fel.

Inte för att jag tror att du bryr dig.
Är alla spärrade och kan inte överstiga 90 kmh? Eller har de en accelerationsspärr om de går över 90 kmh?
Tycker ofta de kan ligga i 100 kmh!
Citera
2020-06-21, 10:07
Medlem
Många fel här som måste rättas till.

- Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp. Kan vara så att TS menar lätt lastbil iofs, de får köra vad skylten visar.

- Att lastbilar skulle hålla konstant hastighet (i 100 km/h dessutom) är ju dubbelfel. Vad gäller hastigheten, se mitt inlägg ovan. Konstant hastighet gäller möjligen på motorväg (i 90km/h) men på landsväg märker man tydligt hur det sackar i minsta uppförsbacke.

- Det där att det minskar den egna bilens bensinförbrukning stämmer, men då ska man ligga väldigt nära och det blir således inte bara väldigt tråkig körning...det blir dessutom trafikfarligt.

- Min egen åsikt är att folk som vägrar köra om gör det ännu värre för alla andra bilister (nu pratar jag såklart inte om motorväg) som vill om snabbt och säkert.
Citera
2020-06-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är alla spärrade och kan inte överstiga 90 kmh? Eller har de en accelerationsspärr om de går över 90 kmh?
Tycker ofta de kan ligga i 100 kmh!

Hastighetsmätare på bilar är ofta +10% av nån anledning. En riktig bluff!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in