2020-06-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Diggar man att lacken på bilen blir skit och du blir tvunget att byta ut en och annan framruta genom ditt liv ute på vägen?

Sure! ”Eco driving” i sitt essä! Alla vet ju att det är miljösmart att antingen lacka om bilen eller låta skiten rosta bort så att skiten måste skroten långt innan ”bäst före datum ” och glasrutor trollas fram ur tomma intet med 0 klimatavtryck.

Dessutom försvårar folk omkörningar när folk ligger och trycker ett par tre bilar och cruisar bakom en lastbil på en 2+1 väg.

Har jag inte tänkt på, men bilen sits oavsett...

Citat:
Ursprungligen postat av Edelsvard
Eftersom en lastbil max får köra 80 km/h, fast ja visst ibland utför kanske de kommer upp i 100 km/h. Uppför kan det gå betydligt långsammare. Nej fritt framför ska det vara. Ni som vill ligga och mysa i snigelfart fram har jag inte mycket till övers för

Hmm. Tycker att visa utlandslastbilar kan gå i 90-95. 100 kmh var kanske en överdrift av mig. Men 90 tycker jag är standard??

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Haha, jag gör också så. Upplever att vi är ganska många. Långtradaren är typ ledargåsen, sen ligger vi nöjda bakom i ett långt sträck.

Hehe, välkommen till klubben

Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
TS körstrategi medför en kraftigt minskad medelhastighet under rutten då lastbilar inte sällan liggee i 40 i uppförsbackar. Fordonståget har ofta 7 axlar som drar upp damm, grus/sten samt diverse kemikalier (arsenik) från asfalten vilket medför stenskott/klarlacksläpp på HELA bilen.

Jag skulle rekommendera Ts att lägga sig bakom Husvag/Husbil istället.

Det är också bra

Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det stämmer men för att det ska fungera måste man ligga så nära bakom att det är farligt.

Gör jag inte. Håller bra avstånd

Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Gör det ibland. Speciellt när vänsterfilen är väldigt hetsig och konstant skiftar mellan 90 - 120 km/h. Då känns det lugnare att ligga bakom lastbilen.

Exakt. Bakom lastbil är det konstant och ecodrive
Citera
2020-06-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Förutsätter att du inte bara kör motorväg.
Ligg gärna bakom lastbilar men var inte den som bygger kö bakom er utan se till att ha avstånd till lastbilen då de flesta behöver köra om kön i etapper.
Kan man svepa några bilar på en raksträcka och gå in mellan lastbilen och bakomvarande (du) så är man om er båda vid nästa omkörningstillfälle.

Gör mest detta när det är motorväg, nästan uteslutande faktiskt.
Citera
2020-06-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Vad gör TS när han hamnar bakom en lastbil som sedan kör om en annan lastbil? Följer han med den lastbilen och kör om eller tar han istället rygg på den omkörda lastbilen?

Haha nej då tar man rygg på den nya lastbilen

Citat:
Ursprungligen postat av Misho
Ett tips är att inte ligga och åka mellan två lastbilar ifall den främre panikbromsar och den bakre inte riktigt hänger med. Det blir pannkaka.

Absolut, det är obehagligt och resulterar att jag kör om lastbilen.
Citera
2020-06-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Gör mest detta när det är motorväg, nästan uteslutande faktiskt.
Ok. Då har jag inga problem med dig och din bilkörning.
Citera
2020-06-21, 13:28
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ja. det här är tråden för oss som gärna hänger bakom lastbilar på motorvägarna, trots att man har möjlighet att köra om.

Låt mig berätta varför:

*En lastbil kör alltid i samma hastighet. Ca 100 km/h. En personbil kan ena minuten kör hundra andra minuten köra 120.

Hamnar man bakom en lastbil är det bara att klicka i farthållaren och ligga i samma takt. Man får således ecodriving gratis.

Någon mer än jag som inte kör om då man hamnar bakom en lastbil?

Ska jag långt så ligger jag gärna i draget bakom en tradare.. Förbrukningen går ner mot 0,5... Man får dock inte glömma att trycka på knappen med ett A med en pil runt på ac... Då det gör att befintlig luft i bilen circuleras, och dieselångor inte sugs in utifrån.. Annars blir man lätt illamående o får huvudvärk
Citera
2020-06-21, 13:52
Medlem
Citat:
Har jag inte tänkt på, men bilen sits oavsett...

Hmm. Tycker att visa utlandslastbilar kan gå i 90-95. 100 kmh var kanske en överdrift av mig. Men 90 tycker jag är standard??

Hehe, välkommen till klubben

Det är också bra

Gör jag inte. Håller bra avstånd

Exakt. Bakom lastbil är det konstant och ecodrive

Om du inte ligger sjukt nära framförvarande fordon får du ingen slipstreameffekt
Citera
2020-06-21, 13:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Klart det drar mindre bensin att åka 100 istället för 120. Samt ha konstant hastighet utan stora gaspådrag/bromsningar/omkörningar.

Lastbilar och dess chaufförer tänker hela tiden på ecodriving eftersom drivmedel är en stor kostnad för åkerier. Så lägger man sig bakom en lastbil får man ecodriving gratis dessutom, ytterligare en fördel
Mest bensin sparar du om du kör 0 km/h alltså stannar hemma.
Citera
2020-06-21, 14:16
Medlem
Tropicalss avatar
Jag hatar att ligga bakom lastbilar, det går ju inte att se något. Sen är det dessutom väldigt trafikosäkert eftersom det just inte går att se igenom lastbilen vad som händer framför. Lägger mig istället i cirka 90-95 km/h och sätter farthållaren där. Sen kan jag koppla av och slipper köra om någon alls utom möjligtvis någon enstaka hästtransport eller lastbil i backar.
Citera
2020-06-21, 14:20
Medlem
Citat:
Dessutom slipper man ha trafik bakom sig eftersom alla vill köra om dig + lastbilen.

Det är alltså väldigt säkert.

Man ligger i konstant bra hastighet ca 100 km/h. (Säkrare än 120) Man har ingen trafik bakom sig då alla kör om dig och lastbilen. Man har bra avstånd framför lastbilen.

Perfekt.

Annars måste man köra mellan 110-130 (fort) för att undvika trafik bakom en och anpassa hastigheten till framförvarande fordon som kan köra ryckigt och olika fort.

Att lägga sig bakom lastbilar är perfekt.

Ibland är det skönt att häcka bakom en lastibil om man har gott om tid.
Men det kan också vara en risk.

Ofta får man en jävla idiot i röven som bara ska OM, OM OM!
Och som i sin frustration blir livsfarlig.

Han ska alltså om mig plus lastibilen, misslyckas med detta o tvingas bromsa för att sedan trycka in sig mellan mig o lastbilen vilkat tvingar mig att närmast tvärbromsa.
Citera
2020-06-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är alla spärrade och kan inte överstiga 90 kmh? Eller har de en accelerationsspärr om de går över 90 kmh?
Tycker ofta de kan ligga i 100 kmh!

Det går inte att gasa över 90, rulla fortare neråt går bra men hastighetsövertädelsen sparas i färdskrivaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast om man mäter hastigheten med en fristående gps borde den väl stämma?
Har inte gjort det med nuvarande bil men med förra...

Mätaren kan visa annorlunda även mellan bilar av samma märke och model, min värsta visade fel med 20 kmt.

Gps visar rätt.
Citera
2020-06-21, 16:21
Medlem
kyrkstockens avatar
Kvällstid längre sträckor på motorväg 20-60 mil gillar jag att bara ligga efter nån långtradare. I den mån de funkar. Ja, brukar få byta långtradare några gånger.
Citera
2020-06-21, 16:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ja. det här är tråden för oss som gärna hänger bakom lastbilar på motorvägarna, trots att man har möjlighet att köra om.

Låt mig berätta varför:

*En lastbil kör alltid i samma hastighet. Ca 100 km/h. En personbil kan ena minuten kör hundra andra minuten köra 120.

Hamnar man bakom en lastbil är det bara att klicka i farthållaren och ligga i samma takt. Man får således ecodriving gratis.

Någon mer än jag som inte kör om då man hamnar bakom en lastbil?

Förutom att det är lite "untermensch-varning" på personer som ligger mil efter mil bakom en lastbil.. så finns det flera andra anledningar till att du inte bör ligga där bak.

1. ökad risk för stenskott.

2. dålig sikt framåt, du ser inte vad som sker på vägen längre fram.

3. farligt vid plötslig köbildning att ligga mellan två lastbilar.

4. lastbilarna kör inte i samma hastighet, de pendlar mellan ca 80-95 km/h verklig hastighet.

5. du irriterar lastbilen framför dig.

6. du irriterar lastbilen bakom dig.

7. alla undrar varför du kör där och inte kör om när du har en lucka fri.

8. det är enormt drygt och tråkigt att ligga där och krypa i röven på lastbil..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in