2020-06-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis så är det. Norge är ju ett väldigt litet exportland
Så all den där oljan de pumpar upp är för egen konsumtion?
Citera
2020-06-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Nu har inte bara Löfven utan även Rapport använt ordet överdödlighet felaktigt. De säger att den ligger på normala nivåer. En överdödlighet kan per definition inte ligga på en normal nivå. Däremot kan dödlighet göra det.
"Den analys som görs av överdödlighet visar om den ligger inom eller över den förväntade variationen under olika årstider"

Så ligger den inom förväntad variationen så är det en normal överdödlighet?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2018/augusti/dodlighet-strax-over-det-normala-i-juli/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du kommer kunna bli smittad fast att du inte äter kött. Otur.
Nej jag minskar risken.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Men du har ju inte följt med överhuvudtaget.

Mitt svar var på idiotin att en del här inne hävdar att du inte alls är frisk ifrån Covid-19 äver om du inte har något virus i kroppen och testar negativt efter att ha varit sjuk.

Vilket alltså - som så mycket annat här inne - är 100% bullshit.

Testar du negativt om Covid-19 så är du frisk från Covid-19. Punkt slut. Förstår inte hur svårt detta MYCKET enkla ska vara att fatta??

Nu verkar det vara så att alla som haft viruset bildar inte antikroppar och det är detta jag tycker är lurigt. Många blir ju bättre/bra för att sedan bli sjuka igen och så håller det på i månader. Det stämmer också att vissa får organskador. Så att bli 100% friskförklarad blir lite av en definitionsfråga. Blodet tycks bli påverkat hos många och hur länge kan det hålla i sig, det vet vi inte än. Så jag tror man måste benämna mycket som oklart fortfarande.
Citera
2020-06-20, 21:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Om du är intresserad av de som KAN avlida så kan du ju titta på antalet inlagda på IVA exempelvis.
Över 80% överlever IVA vård enligt socialstyrelsen. Sen kan du räkna själv.

Hur ska du nånsin kunna räkna ut på ett vettigt sätt hur många som kan avlida på hur många som är sjuka?

De allra flesta blir friska efter ett par veckor. Så du kan ju enkelt räkna ut detta själv om du är intresserad.
Säger ju dock inget om hur många som kan dö om du tror det.
Det kan komma som en överraskning, men de som ligger på IVA var 'bara' sjuka innan de hamnade på IVA...

Nu kanske du förstår hur och varför man räknar så?
Citera
2020-06-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Nu har inte bara Löfven utan även Rapport använt ordet överdödlighet felaktigt. De säger att den ligger på normala nivåer. En överdödlighet kan per definition inte ligga på en normal nivå. Däremot kan dödlighet göra det.
Om vi har återkommande överdödlighet under vissa månader (ex feb-april) , exempelvis pga av säsongsrelstetade faktorer, kan man väl säga att överdödlighet ligger på normala nivåer (givet att överdödlighet under specifik period är på samma nivå som tidigare år)?
Citera
2020-06-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men marknaden i Peking var en fisk- och grönsaksmarknad. Inte kött.

Nu pratar jag om den megastora köttindustrin inte bondens marknad.
Citera
2020-06-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så all den där oljan de pumpar upp är för egen konsumtion?

Den där oljan har de inte tjänat en krona på under pandemin med tanke på oljekraschen.

Jag pratade främst om industriexport. Norge är inget exportberoende land som vi i Sverige är. De ser nu sin chans att stänga inne sin egna befolkning och få ekonomi i detta. Detta har inte kunnat göras förrut men nu accepterar Norrmännen det... ett tag... frågan är hur länge.
Citera
2020-06-20, 21:16
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Så den är inte under kontroll? Det är fortfarande total kaos på Gällivare sjukhus och det strömmar in patienter?

Källa på de tack.

26 på sjukhus i Norrbotten. 7 på IVA.
Uppdaterad idag.

https://www.norrbotten.se/Halsa-och-sjukvard/Smittskydd-i-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/
Citera
2020-06-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nu verkar det vara så att alla som haft viruset bildar inte antikroppar och det är detta jag tycker är lurigt. Många blir ju bättre/bra för att sedan bli sjuka igen och så håller det på i månader. Det stämmer också att vissa får organskador. Så att bli 100% friskförklarad blir lite av en definitionsfråga. Blodet tycks bli påverkat hos många och hur länge kan det hålla i sig, det vet vi inte än. Så jag tror man måste benämna mycket som oklart fortfarande.

De du pratar om är undantagsfall. Och ganska ointressant i det stora bilden där de allra, allra flesta får en lätt "förkylning" och i många fall inte ens vet om att det haft viruset.
Citera
2020-06-20, 21:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Washington county reporting staffing shortages, hospitals exceeding capacity
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-06-20-20-intl/h_1500eb8f897469f5cc6c4174debbb0ea

Pennsylvania 12.8 miljoner invånare 6.419 avlidna ungefär som Sverige
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-06-20-20-intl/h_1500eb8f897469f5cc6c4174debbb0ea

Florida reports highest single day increase of Covid-19 cases
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-06-20-20-intl/h_b8fb66cd399430763c07fc5294a0200f
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-20 kl. 21:20.
Citera
2020-06-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är väl inte lönt att gå och testa sig för antikroppar när man är sjuk?

https://www.octopusmedical.se/Se/COVID-19-test/Coronavirus-test

Då är det väl ingen större risk att bli smittad? Provtagaren använder ju dessutom skyddsutrustning.

Närmare 40% asymptomatiska, så jag skulle i alla fall inte ställa mig i kö och sedan gå in i slutna rum för att testa antikroppar. Galet. Det borde kunna skickas hem och sedan vidare till lab. Tror de gör så i andra länder. Sna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in