2020-06-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
400 miljoner doser innan årssiftet. Sedan 2 miljarder doser under nästa år och det är bara ett företag. U-länderna står nog inte först i kön får man förmoda. Skulle gissa att vi i Sverige får vaccinera oss i början av nästa år. De som vill.

Så du offrar gladeligen stora delar av jorden för att välbärgade svenskar ska vaccinera sig först??

Sen gapar du högt om smittspridning, stängda skolor och annat... När det i det stora hela verkar bottna i att enbart rädda sig själv.

I min värld bör de mest utsatta få vaccinet först. Då ligger random snubbe utanför riskzonerna ungefär sist i kön på jorden.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är absolut inte nödvändigt att resa genom en hel stad för att handla. Det räcker att handla i närbutiken och gå på apoteket, resten kan man köpa online.

Resan till mataffären sker till 95% med bil så det bidrar nog inte till smittspridning men det kan ju vara dumt av miljöskäl. Välja rätt tid att handla är säkert mer betydelsefullt. Man ser att trängsel tilltar mitt på dagen och på eftermiddag samt givetvis dagar före helg. Precis som vanligt.

Tror inte myndigheternas uppmaningar imponera på folket. Rädslan att bli smittad är en bättre bundsförvant. Men man ser att det inte längre fungerar lika bra som tidigare.

Jag har gått i olika affärer under hela perioden sedan i mars. Däremot har jag undvikt stora inomhuscentrum. Men sedan minst en månad har det blivit svårt att hitta de tider de man kan gå ganska ensamt och fritt. Vi kassan spritar man av händerna efter att ha betalat. I bilen spritar man av ratten och växelspak samt handtag. Hemma tvättar man händerna torkar av dörrhandtaget slänger påsarna i tvättkorgen.

Nu börjar jag tycka det är obehagligt trångt och många stryker tätt intill. En olycklig utveckling som kan få det att blossa upp igen.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
14 day quarantine is still in effect, I believe. Definitely necessary for any Swedes.

Men jag har ju för helvete tagit coronaprov och det negativt, hur tröga är ni förbannade politruker?
Citera
2020-06-20, 17:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och med din teori så borde ju också Island, Taiwan och Singapore som inte stängde de allmäna skolorna vara toksämst... men i själva verket är de typ bäst i klassen.

Du får nog vackert ge dig med din meningslösa skolstängning som alltfler ångrar och som kostat multum för samhället.

Skolstängningar är ju bara en av effektiva åtgärder att ta till. Har man ingen smittspridning finns ju ingen anledning att stänga några skolor. De länder du räknar upp har ju alla jobbat med masstestning och smittspårning men det har ju inte Sverige heller gjort. Faktum är att Sverige nästan inte gjort någonting och sen har vi ju också sämst statistik. Inte så förvånande direkt.
Citera
2020-06-20, 17:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så du offrar gladeligen stora delar av jorden för att välbärgade svenskar ska vaccinera sig först??

Sen gapar du högt om smittspridning, stängda skolor och annat... När det i det stora hela verkar bottna i att enbart rädda sig själv.

I min värld bör de mest utsatta få vaccinet först. Då ligger random snubbe utanför riskzonerna ungefär sist i kön på jorden.

Jag vill inte offra någon. Vi kan ta ansvar för hur vi i Sverige agerar om ens det. Jag hade gärna önskat mig vaccin till hela världen imorgon men så kommer det inte bli. De som betalar får vaccin. WHO borde jobba för att få ut det överallt till alla som är villiga att ta det.
Citera
2020-06-20, 17:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Köttfabriker verkar vara smitthärdar trots hygienkraven. Tur att jag är vegetarian. Otur för köttindustrin. Svininfluensan kunde smitta tamdjur som svin men farhågorna om en katastrof för bönderna visade sig vara överdrivna, frågan är om svin nu har fått Corona innan dom slaktades eller om smittan kommit in via anställda.
Men marknaden i Peking var en fisk- och grönsaksmarknad. Inte kött.
Citera
2020-06-20, 17:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Just nu tror jag kriminella personer likt dig själv är det största problemet. Ge upp dig själv till polisen, Swan65, gå till närmaste polisstation och förklara vad du gjort så löser sig allt automatiskt. Det finns protokoll för att hand om brottslingar som du.

Jag vill prata med din chef och få bekräftat att englands officiella linje innebär 14 dagar karantän trots intyg på coronaprov taget i London direkt efter ankomst. Du är full av skit i bästa fall, i sämsta fall är du med och styr den brittiska skutan i sank.
Citera
2020-06-20, 17:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Övriga Norden kom fram till samma sak.

Ja i princip nästan allihopa. Sist jag kollade var det 14 av Europas 49 länder som hade påbud om munskydd.

Väldigt få alltså.
I världen är det ca 50 av 200 länder.

Så du har ju uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Som vanligt.

https://www.aljazeera.com/news/2020/04/countries-wearing-face-masks-compulsory-200423094510867.html

Stora länder munskydd påbjudes så antalen människor i världen som bär munskydd är avsevärt. Små länder som inte har någon egen tillverkning verkar ha vikt ner sig.

De tänkte som Sverige "vi kan inte påbjuda något som inte går att få tag på, låt oss låtsas att de är onödigt"!!
Och det vara onödigt i äldreomsorgen och det vara onödigt för provtagningspersonal på det stora fina karolinska sjukhuset ända fram till mitten av maj.
Citera
2020-06-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men jag har ju för helvete tagit coronaprov och det negativt, hur tröga är ni förbannade politruker?
Du kan ta 8 prov om dagen och ha en personlig läkare på 24/7 standby. Det betyder absolut ingenting för de fullständigt skräckslagna användarna som huserar här inne. Karantän ska till. Till varje pris. Även om det är medicinskt totalt onödigt.
Citera
2020-06-20, 18:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Resan till mataffären sker till 95% med bil så det bidrar nog inte till smittspridning men det kan ju vara dumt av miljöskäl. Välja rätt tid att handla är säkert mer betydelsefullt. Man ser att trängsel tilltar mitt på dagen och på eftermiddag samt givetvis dagar före helg. Precis som vanligt.

Tror inte myndigheternas uppmaningar imponera på folket. Rädslan att bli smittad är en bättre bundsförvant. Men man ser att det inte längre fungerar lika bra som tidigare.

Jag har gått i olika affärer under hela perioden sedan i mars. Däremot har jag undvikt stora inomhuscentrum. Men sedan minst en månad har det blivit svårt att hitta de tider de man kan gå ganska ensamt och fritt. Vi kassan spritar man av händerna efter att ha betalat. I bilen spritar man av ratten och växelspak samt handtag. Hemma tvättar man händerna torkar av dörrhandtaget slänger påsarna i tvättkorgen.

Nu börjar jag tycka det är obehagligt trångt och många stryker tätt intill. En olycklig utveckling som kan få det att blossa upp igen.

Folk verkar ha släppt garden något. Många äldre börjar nu också bege sig ut efter att ha suttit länge i karantän. Vi kan resa igen. Det har varit student och midsommar. Kommer bli intressanta siffror framöver. Faran är att det kommer bli en extrem uppgång tyvärr.

Sedan med att sprita sig är det bra att göra det före man betalar också. Många butiker har den möjligheten precis innan. Förmodligen för att man kommer ju trycka in sitt nummer på den sifferapparat som förmodligen är en stor smittohärd.
Citera
2020-06-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skolstängningar är ju bara en av effektiva åtgärder att ta till. Har man ingen smittspridning finns ju ingen anledning att stänga några skolor. De länder du räknar upp har ju alla jobbat med masstestning och smittspårning men det har ju inte Sverige heller gjort. Faktum är att Sverige nästan inte gjort någonting och sen har vi ju också sämst statistik. Inte så förvånande direkt.

Men nu är det ju av precis allt att döma inte alls nån särskilt effektiv åtgärd. Det är ju också den åtgärd som länder först slutade med.

Finns ju i dag ingenting som tyder på att det varit effektivt utan snarare tvärtom. Svindyrt och oeffektivt.

En ren politisk åtgärd som inte förespråkats av smittskyddet i många länder.

Nähä... så man ska bara stänga skolor om man redan har smittspridning??
Island hade ju långt större smittspridning än Norge och Finland och även Sverige per capita när dessa beslut togs. Ändå gjorde man det inte.

Du tycks inte förstå att åtgärder BÖR sättas in i RÄTT tid och inte bara hux flux hur som helst. RÄTT tid innebär allt som oftast INNAN smittan fått fäste.

Efter 6 månader i pandemin är det såklart helt uteslutet att stänga skolor i allmänhet. Då är det bättre att betrakta dem som arbetsplatser och stänga om man får lokala utbrott och jobba utifrån det.

Ett långt bättre alternativ som inte förstör en hel generation för en kines-snuva med låg dödlighet och som är i princip ofarlig för skolbarn.
Citera
2020-06-20, 18:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men himmel vad tjorvig du är. Du anser att de håller mer än en timme, och som referens länkade du till information om avancerade munskydd som används av kirurger och kan hålla en hel operation!!! Tror du verkligen att det är den typen av munskydd folk använder? Dessutom Citerade någon uppgifter til dig om att de bör bytas varje timme eller tidigare om de blir fuktiga. Så varför anser du att de håller över en timme? För stt kirurger använde avancerade munskydd? Men det är ju vanligt folk vi pratar om.

Så bara för att du inte kan erkänna att du har fel så komner du med den ena absurda undanflykter efter den andra. Hur länge tänker du fortsätta med det?

Var har jag fel?

Kirurger använder både vanliga munskydd, men även mer avancerade om det föreligger smittorisk från patienten. Läkare byter inte munskydd förrän operationen är klar (behålla sterilt tillstånd), om de måste på toaletten så görs hela sterilprocessen om, dvs tvagning och nya skydd. Skydden håller mer än en timme, både vanliga och mer avancerade, för gemene man. På flygen anser man de ska bytas var 4:e timme. Det är inte så att de dragit dessa siffrorna ur röven. Ett FFP3 kan du ha en hel dag om du arbetar exempelvis med slipning eller liknande. Man byter när det blivit mättat och tungandat.

Här har du 3M:s rekommendationer:

Citat:
För
partikelfiltren i de så kallade filtrerande halvmaskerna
(t.ex. med beteckningen FFP3) gäller att de byts senast
efter ett arbetsskift.
Vissa partikelfilter/masker är märkta med ”D” efter
typbeteckningen, t.ex. ”FFP3D.” Detta anger att de har
en speciellt hög dammkapacitet, så att motståndet
endast stiger långsamt i takt med dammupptagningen.
Masker med D-märkningen är lämpliga för
flergångsanvändning
.

https://multimedia.3m.com/mws/media/319958O/vernemaske.pdf

Jag använder sådana med D-märkning. Vad andra använder på stan vet jag inte, inte ofta jag ser någon med munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in