2020-06-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det här var intressant, kom boken före eller efter han försökte får Anders Tegnell att ändra strategi?

Kom den före är den ju irrelevant.

Olsen skriver också att det kan vara svårt att övertyga de anhöriga om att ångestdämpande och smärtstillande är ett bättre alternativ än antibiotika för den gamle, eftersom anhöriga ofta vill ha sina kära vid liv så länge som möjligt istället för att tänka på antibiotikaresistensen i världen i stort - som läkare ska tänka på istället för att ge den gamle ytterligare några veckor kvar i livet.
Citera
2020-06-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja ingen av dessa studier anger permanenta skador.

Njo, det gör de nog om du läser lite noggrannare:

Citat:
“Patients with acute respiratory distress syndrome (ARDS), seen often in severe COVID-19 illness, sometimes develop permanent lung damage or fibrosis as well,”

Citat:
“Viral respiratory infections can lead to anything from a simple cough that lasts for a few weeks or months to full-blown chronic wheezing or asthma,”

Sen finns det flera skrämmande beskrivningar på organsvikt osv som kanske kan botas/behandlas:

Citat:
Impaired lung function from SARS-CoV-2 infection can negatively affect other organs like the heart, kidneys, and brain, with significant health impacts that may last after getting over the infection.

Citat:
Lung lesions have been considered as the major damage caused by SARS-CoV-2 infection. However, liver injury has also been reported to occur during the course of the disease in severe cases.

Citat:
Additionally, depending on the duration of the illness, many will be severely debilitated, deconditioned, weak, and could require aggressive rehabilitation.

Citat:
“Finally, when patients have lung failure, they frequently have failure or dysfunction of their other organs, such as the kidney, heart, and brain,”

Citat:
Also, the coronavirus could infect a part of the brain involved in breathing and circulation with, so far, unknown consequences

Just det, ödmjukheten inför att ingen än så länge vet:

Citat:
But she emphasized that there isn’t enough data available to know what the long-term consequences of this could be.

Citat:
“But we don’t know with the data that’s coming out (…)

Men att hävda att ingen av studierna anger permanenta skador är kanske att göra det liiite väl enkelt för sig.
Citera
2020-06-20, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Olsen skriver också att det kan vara svårt att övertyga de anhöriga om att ångestdämpande och smärtstillande är ett bättre alternativ än antibiotika för den gamle, eftersom anhöriga ofta vill ha sina kära vid liv så länge som möjligt istället för att tänka på antibiotikaresistensen i världen i stort - som läkare ska tänka på istället för att ge den gamle ytterligare några veckor kvar i livet.

Låter inte rimligt så tur att han ändrade sig och såg sanningen.
Citera
2020-06-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Är det din gissning?

Nja, gissning är ett ganska svagt ord man kan ta till utan underlag då man bara kan dra till med exempelvis "42" eller liknande, jag har trots allt vägt samman vad jag läser och ser innan jag bara vräker ur mig något.

Länder som trycker ned smittan med resultat stänger skolorna.
Länder har förmedlat att skolorna driver smittan.
Familjen är en stor källa till spridning.
Barn blir konstaterat smittade OCH smittar vidare i familjen.

Har en del till, mer ankedotiska men vill inte lägga ut då det är sådant jag fått via mina vänner och inte sett ute än, skulle jag diskutera detta så riskerar jag att outa mig själv eller de som pratat med mig och det gör jag inte utan väntar tills det finns tillgängligt för allmänheten.
Kort sagt så känner jag till fall där smittan kommer från barn och via familjen spridit sig vidare i de verksamheter där föräldrarna/anhöriga verkar.

Har Ni någon studie som visa på motsatsen?
Eller GISSAR Ni bara.....
Citera
2020-06-20, 10:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo och du har ju fått sånt och då replikerat att det hade du ingen aaaning om! Har du redan glömt det din tosing?
Fått referenser? Av dig?

Att du skulle klara av att backa upp något av det nonsens och barnsliga tjafs som du bidrar med här? Det låter troligare att någon skulle lyckas med bedriften att med endast matjessill som verktyg kunna lirka in ett sexpack Pripps Blå i rumpan på en gråsparv.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-06-20 kl. 10:16.
Citera
2020-06-20, 10:14
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/mSvC-7aU0_M

Henrik Jönsson levererar ytterligare ett klockrent klipp om förfallet Sverige och intervju med Ann Linde.

Att folk sväljer vad FHM och regeringen pumpar ut gör mig mörkrädd över hjärntvätten i detta land.
Citera
2020-06-20, 10:15
Medlem
FHM har gått ut med att de inte kommer rapportera några siffror under midsommarhelgen, antagligen för de vet att det kommer explodera nu.

Efteråt, när siffrorna visar en rejäl ökning, så kommer de säga att det är eftersläpning + en ökning av tester osv osv för att täcka upp och dölja det faktum att det blivit en extrem ökning. Det är deras plan nu för att slippa ta ansvar och den är så jävla genomskinlig.
Citera
2020-06-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
De, svenska politiker etc, som tror sig behärska engelska verkar inte inse sina språkliga tillkortakommanden. Det är en sak att som turist pladdra med folk i utlandet en annan att försöka få fram ett officiellt budskap och föra viktiga förhandlingar.

Hur ska det gå i viktiga förhandlingar om hon envisas med att föra dessa på ett språk som hon inte behärskar? Viktiga nyanser i argumentationen kommer att försvinna.

Göran Persson förstod inte heller. När han var och besökte Jacques Chirac i Frankrike tyckte Persson att de skulle tala engelska, det vägrade Chirac, det skulle användas tolkar. Varför skulle han begränsa sina uttrycksmöjligheter i förhandling med främmande statschefer? Och då behärskar troligen den välutbildade Chirac engelska på en annan nivå än vad den självgode Persson gör.

BTW
Såg att jag glömt ett ”inte” i kommentaren om när Linde talar svenska, hennes argumentation är ofta på samma låga nivå som när hon talar engelska.

Ja, det var min första tanke också. Att hon obehindrat kan stå och bräka på flytande skånska härhemma är väl en sak. Men som utrikesminister är hennes främsta arena andra länder. Hur ska hon kunna förhandla på ett övertygande sätt med sitt bristfälliga ordförråd och katastrofala grammatik som riskerar att leda till missförstånd? Har inte hört på intervjun sedan i går men vill minnas att hon ofta blandade ihop singular- och pluralformer vilket ledde till felsägningar av typen "country" i stället för "countries" och "restriction" i stället för "restrictions".

Hennes kraftiga svenska accent är mest komisk (är själv gammal nog att komma ihåg "svenske kocken" i Muppet Show) och får hela intervjun att kännas som en parodi. Men när man tänker på hennes höga position fastnar skrattet i halsen.

Fullkomligt haveri och ingenting som gör den så kallade Sverigebilden något bättre. Den som Löfven värnar så mycket om...

Kommentarerna till YouTube-länken är underbara att läsa. Här skriver folk rakt ut att hon ljuger.
Citera
2020-06-20, 10:21
Medlem
Här är tengells uttalande den som nu frågade
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-om-dodstalen-forskrackligt-hog-siffra-jag-tror-ingen-hade-kunnat-dromma-om-att-vi-skulle-na/
Citera
2020-06-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Vad pratar du om, vi diskuterar inte hur äldreboenden i Sverige bör vara utan om Sveriges stora antal döda jämfört med andra länder beror på brister i äldreomsorgen eller större allmän smittspridning.

Äldreomsorgen är inte en avgränsad miljö, exakt, därför är den också en hyfsad representation av hur spridningen i allmänhet ser ut och Sverige har exakt lika stor andel döda 70+ som övriga länder i närområdet.

Om äldreboendena i norra Europa skulle varit perfekta och ingen över 70 dog så skulle Sverige hamna på 500 döda, Danmark på 60, Norge på 24 och Finland på 34. Därmed kvarstår frågan till Löfven och Tegnell: Varför har Sverige så många fler döda än våra grannländer? Svaret är inte att våra äldreboenden är sämre än andra på att hålla smittan ute.

Antalet döda i Sverige beror mycket riktigt på att smittan har spridits på äldreboenden, men det är inte orsaken till att vi har så många fler döda än våra grannländer.

Alltså:
Journalist: Varför har Sverige så många fler döda än exempelvis Danmark och Norge?
Löfven: Vi har fått in smittan på äldreboenden och blablabla... FEL: Ogiltigt svar, försök igen.

Du tycks ha svaret på det mesta. Därför vänder jag mig till dig med mina funderingar. Tegnell och svetsaren vet troligtvis inte svaret på mina komplicerade frågor så därför känns det tryggt att fråga en expert som du.

Vi vet enligt statistiken att det mest är finnar som dör i C19 i Sverige. FYRA gånger så många finnar som svenskar dör i C19 – men bara i Sverige. I Finland dör de inte.

Och inte dör finnarna på äldreboenden här i Sverige som är organiserade av finnarna själva.

På ”Suomikoti” ett finskt äldreboende har bara EN 90årig multisjuk gamling dött. Alla andra har klarat sig. De har finskspråkig fast personal som är sjukvårdsutbildad.

Troligtvis har dessa Suomikoti-finnar ungefär likadan genetik som de finnar som har dött som flugor på de svenska äldreboenden i Solna och Sundbyberg. Och solen skiner ju lika mycket/litet på Berga-äldreboende som på Suomikoti-äldreboende. Så någon skillnad på D-vitamin lär det knappt handla om.

Jag tycker själv att det är svårt att förstå hur dessa skillnader uppstår.

Därför känns det tryggt att att fråga någon som är insatt och troligtvis vet svaret.
Citera
2020-06-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fått referenser? Av dig?
.
Du är nog en av de mest förvirrade i den här tråden jag gav dig en länk om att det betalades ut mer pengar till sjukhus om någon dör eller behandlas för covid-19 än om de behandlas för t.e.x. lunginflammation som ofta är det man får av C19. Du sa att du inte kände till detta alls trots att du påstår dig jobba med Corona. Dåligt minne kanske är förklaringen?
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-06-20 kl. 10:28.
Citera
2020-06-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/mSvC-7aU0_M

Henrik Jönsson levererar ytterligare ett klockrent klipp om förfallet Sverige och intervju med Ann Linde.

Att folk sväljer vad FHM och regeringen pumpar ut gör mig mörkrädd över hjärntvätten i detta land.

Jag anser att coronakrisen är sista spiken i kistan för min naiva Sverigebild, och jag vet att jag är sen på bollen, men nu ger jag också upp.

Debatten och bevakningen under våren 2020 är bara deprimerande. Man möts av en ocean av dumhet och total inkompetens.

FHM ber oss spela rysk roulette, bokstavligen, och de flesta verkar tycka det är helt ok.

Jag kommer att dra så fort jag kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in