2020-06-20, 17:08
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag vill in till Norge. Hur gör jag?

Åker genom skogarna där det inte finns tull? Och tar mig därefter?

Dom har bara bevakning på de stora genomfartslederna så tar du de små vägarna så är du grön. Men om du åker ditt i Norge och tagit dig ditt trots de regler som finns, så kommer du får stora problem'
Norrmännen ger sitt eget folk böter mellan 15-25000 vid grov överträdelse.
De kommer bli tuffare emot Svenskar.

Men det bor många Svenskar i Oslo så där har du nog en bra chans att smälta in
Citera
2020-06-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Köttfabriker verkar vara smitthärdar trots hygienkraven. Tur att jag är vegetarian. Otur för köttindustrin. Svininfluensan kunde smitta tamdjur som svin men farhågorna om en katastrof för bönderna visade sig vara överdrivna, frågan är om svin nu har fått Corona innan dom slaktades eller om smittan kommit in via anställda.
Ikke i Danmark.
The coronavirus has hit meat processing plants hard. But not in Denmark, where automation makes for safer slaughterhouses.
https://www.wired.com/story/covid-19-makes-the-case-for-more-meatpacking-robots/
Citera
2020-06-20, 17:11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det framgår inte riktigt. Bara att de ska koas efter användning

Min poäng är att 90% av de ute i Europa i de få länder som har detta som påbud inte har nån effekt alls då de antingen har ett munskydd som är väldigt långt ifrån WHO´s krav för att det ska ha effekt eller så sköter man det inte som man ska.
Hur många kokar dem tror du efter användning?
Precis som skolstängningarna ett rent politiskt beslut och inte medicinskt.

Sverige och dårarna på FHM är väl de enda i hela världen som förnekar att munskydden har en effekt. Snacka om att inte släppa prestigen utan blåneka till att man hade fel redan från början. Folkhemsidioterna verkar ju tro på sina halvgudar oavsett vad de säger.
Citera
2020-06-20, 17:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
För att bli smittad krävs nära kontakt med någon i 15 minuter eller längre. I mataffären är detta mindre troligt medan det är regel inom skolans värld.

Är du säker på att man inte blir smittad redan efter 13 minuter? Var har du fått tag på uppgiften??
Citera
2020-06-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Köttfabriker verkar vara smitthärdar trots hygienkraven. Tur att jag är vegetarian. Otur för köttindustrin. Svininfluensan kunde smitta tamdjur som svin men farhågorna om en katastrof för bönderna visade sig vara överdrivna, frågan är om svin nu har fått Corona innan dom slaktades eller om smittan kommit in via anställda.
Du kommer kunna bli smittad fast att du inte äter kött. Otur.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Norge räknade på sin skolstängning att den kostade 1,7 miljarder per dag.

https://www.svd.se/pris-for-skolstangt-17-miljarder-varje-dag

Vad exakt var det som kostade??
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Och du erkänner helt öppet att du vara en av dem som trängdes. Ingen vill väl vara den som viker ner sig och vänder om hem. Du gjort inte det?

Tror du missade vad jag skrev. Vi gick till restaurangen vid minst kö och de sa att det var 25 minuters kö tid och då reserverade vi bordet och promenerade runt i vackra Öregrund i 25-30 min och fick sedan bordet.
Då vi ofta äter där på sommaren så känner personalen igen och det var inga problem. Så jag trängdes inte i den utsträckningen men jag är också ju delaktig då jag sitter på en restaurang men mycket folk men de klarar reglerna.
Alla företagare kämpar för hålla reglerna inne på stället. Men utanför på gatan kan de inte göra något och där skiter Svensken i reglerna bara de får som de vill.

Men vi tog båten hem och då var den nästan högre tryck för då välde det in folk som drack mer än de åt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja det är konstigt man struntade i det,

nästan som om man inte ville veta/visa.

Med tanke på att MSB plockade bort skolpersonal som en prioriterad grupp när samhällsviktiga grupper testades (skolan tillhör samhällsviktiga yrken), så tyder det ju också på att regeringen medvetetet valde att inte samla in statistik från skolväsendet.
https://skolvarlden.se/artiklar/larare-inte-prioriterad-grupp-coronatester
Citera
2020-06-20, 17:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
tycker precis tvärtom. att hålla tillbaka en tsunami med ruttna brädor går inte.

Det är ingen som följer rekommendationerna längre. Vare sig i Sverige, våra nordiska grannländer eller stora delar av Europa.
Överallt ser det likadant ut med stora folksamlingar överallt.

Helt enkelt för att det inte går. Det går inte att ha dessa restriktioner över så lång tid. Helt omöjligt.

Så i mitt tycke är det bara att köra på och låta smittan ha sin stilla gång vilket den kommer ha oavsett åtgärder eftersom vi nu ser rekord i smittspridning globalt sett.

Det är bara att inse att vi får leva med detta tills flockimmunitet uppstår. antingen på naturlig väg eller genom vaccin. Båda kommer ta flera år. Och att upprätthålla dessa restriktioner år framöver är såklart uteslutet.

Riskerar att bli kaos inom vården. Jag tror på vaccin om cirka 6 månader. Det gäller att hålla ut till dess med så få döda och skadade som möjligt.
Citera
2020-06-20, 17:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Senast var det ju en anställd som gick till jobbet på en förskola med konstaterad covid-19. Hur allvarligt sjuk denne är i dagsläget förtäljer inte historien.

Ingen vet hur utbredd smittan är bland personal och elever på skolorna och dagis. De testas inte.

Testades inte får man väl säga, dåtid. Nu är det för sent men vi får hoppa de testar inför skolstarten i höst.
Citera
2020-06-20, 17:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jo men å andra sidan så tror du inte på nånting som skrivs mer än om Norges dödstal. Det är den enda siffran du nånsin trott på.

Skolstängningar är alltså svindyrt och drabbar enormt många för lång tid framöver med försämrad utbildning.

Om det dessutom har minimal effekt så är det alldeles självklart att inte stänga skolorna.

Vilket Island, Taiwan, Singapore och Sverige inte gjorde. Och som Norska och Belgiska smittskyddet nu kritiserar och det finns garanterat fler länder om man eftersöker lite som ångrar detta.

Kan bara konstatera att Sverige har 10 gånger så många dödsfall. Fast det finns förstås mycket mer som Sverige inte gjort. Isolerat och smittspårat, masstestat osv.
Citera
2020-06-20, 17:20
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inget under om det är problem i samhället om fler än du tänker som du gör.

Du har säkert aldrig haft barn! Men min flicka gick hem från dagiset när hon vara nio därför att det vara så stökigt där. Efter ett år sa jag upp platsen och sparade pengarna. Går inte att tvinga en självständig unge till något den inte vill. Men det förstår du antagligen inte, sopprot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in