2020-06-20, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Jag tror att han (om han är GM) har tränats av någon att tänka ihop det där. Han var utbildad i allt han sysslade med och hade uppbackning från flera håll, därför agerade han nervöst men med confidence. Min gissning är att han tog vägen tillbaka till mordplatsen antingen via Brunnsgatan eller Kungsgatan. Sedan hade han, eller vem det nu var som var GM, en massa flyt och "tur". Någon som kallt inberäknat svensk polis ineffektivitet och softhet.

Om det funnits en grupp som planerat att ta statsministern av daga så känns det inte sannolikt att de skulle investera tid och resurser i att träna eller utbilda ett så osäkert kort som SE. En skör person med alkoholproblem, över 50 år och knappast i ett fysiskt eller psykiskt toppskick. Samt en person som gillade uppmärksamhet. Helt enkelt en person som kunnat röja den grupp som låg bakom (om det fanns en sådan). Oavsett vem som var gärningsman hade den/de inte kunnat kalkylera med polisens ineffektivitet eller att mordet ännu efter 34 år inte skulle vara uppklarat. Min poäng är att flykt från platsen var prio ett oavsett vem som utförde det. Att återvända till mordplatsen hade inneburit en för stor risk att bli uppmärksammad, förhörd etc.
Senast redigerad av Tedrom 2020-06-20 kl. 07:14.
Citera
2020-06-20, 08:20
Medlem
Citat:
Intressant. Men det blir svårt med tiden att först ta sig till Riddargatan och sedan ta sig tillbaka till Skandiahuset senast kl 23:40.

"Hej mamma, ledsen att jag väckte dig, jag har precis skjutit Palme och skall gömma vapnet jag använde hemma hos dig!".

Just det.

Mammans bostad låg 900 meter från mordplatsen, så inte svårt skulle jag säga. Dessutom sprang ju SE i början. Mammans han kan ju ha sovit, och han kan ha haft egen nyckel etc.
Citera
2020-06-20, 08:26
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ja, ett extremt smart drag att springa en sväng runt hörnet för att sedan återvända direkt, någon minut efter mordet. Men om man tänker efter känns det mer som något endast en professionell yrkesmördare hade kunnat göra - i en agentfilm. SE riskerade ju att någon kände igen honom särskilt om det bara gått ett litet tag från mord till återvändande på brottsplatsen. Tvivlar på att någon som inte har den erfarenheten kan vara så kylig. Om inte mordet i sig var tillräckligt för att få igång adrenalinet så var det ju inte vem som helst som föll offer. Många tankar måste ha snurrat i huvudet på gärningsmannen, även oavsett om det var en yrkesmördare eller inte.

Professionell? Allt pekar på att mordet inte utfördes av ett proffs. Vapen, plats, tid, tillvägagångssätt. Att återvända till brottsplatsen låter ju märkligt, men då utgår man från premissen att GM inte ville åka fast. En gärningsman som begått mordet av infall kan ha känt behov av att erkänna. Väl efter återvändandet förmådde sig personen inte att göra det. Det är inte heller ovanligt att gärningsmän återvänder till brottsplatsen, och fenomenet att gärningsmannen närmar sig utredningen och försöker lägga sig i den är ett välstuderat fenomen.
Citera
2020-06-20, 08:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Intressant! SE kan ha gömt/lämnat revolvern hemma hos sin mamma:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL3o0o/polisens-miss-skandiamannens-mamma-bodde-vid-mordplatsen
Det som är intressant med den nyheten är att det var en nyhet för KP.
Citera
2020-06-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det som är intressant med den nyheten är att det var en nyhet för KP.

Det också.
Citera
2020-06-20, 09:07
Medlem
Citat:
Frågan är när han i s f kom tillbaka. Jag menar att om så är fallet så har det skett ganska tidigt. Folk började strömma fram efter ett tag, han blandade sig med mängden och snappade upp så mycket detaljer han bara kunde. I det läget kommer heller ingen att misstänka att mördaren står bland åskådarna och polisen kommer sannolikt inte heller att ta in alla närvarande till förhör, än mindre utföra en teknisk undersökning på de inplockade. Alltså svängen han sprang var möjligen först upp på DBG och sedan tillbaka ned igen via Brunnsgatan eller Kungsgatan. Om man pinnar på kan man vara tillbaka till mordplatsen väldigt snabbt.

Menade att Krister Peterson och de andra utredarna inte gått tillbaks till vad som hänt på brottsplatsen , som dom sa att dom skulle göra.
Citera
2020-06-20, 09:59
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Mammans bostad låg 900 meter från mordplatsen, så inte svårt skulle jag säga. Dessutom sprang ju SE i början. Mammans han kan ju ha sovit, och han kan ha haft egen nyckel etc.
Nej. Jag tror vi droppar det spåret. I alla fall gör jag det. Men man kan ju alltid räkna det som ännu en indicier mot SE. De blir fler och fler.
Citera
2020-06-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Professionell? Allt pekar på att mordet inte utfördes av ett proffs. Vapen, plats, tid, tillvägagångssätt. Att återvända till brottsplatsen låter ju märkligt, men då utgår man från premissen att GM inte ville åka fast. En gärningsman som begått mordet av infall kan ha känt behov av att erkänna. Väl efter återvändandet förmådde sig personen inte att göra det. Det är inte heller ovanligt att gärningsmän återvänder till brottsplatsen, och fenomenet att gärningsmannen närmar sig utredningen och försöker lägga sig i den är ett välstuderat fenomen.

Att det inte var en professionell mördare var ju vad jag försökte få fram i mitt inlägg. Att återvända till brottsplatsen, utifrån det skulle SE kunna ligga närmast till hands som GM (enligt som du skriver) .
Citera
2020-06-20, 10:02
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Menade att Krister Peterson och de andra utredarna inte gått tillbaks till vad som hänt på brottsplatsen , som dom sa att dom skulle göra.
Jag hänger inte med riktigt där. Tycker att KP, med all rätt, har fokuserat på händelserna vid själva brottsplatsen samt rusningen upp till DBG. Mindre fokus på vad som hände vid Grand och eventuell skuggning därifrån. Vad är det som i huvudsak har missats, menar du?
Citera
2020-06-20, 10:11
Medlem
Citat:
Nej. Jag tror vi droppar det spåret. I alla fall gör jag det. Men man kan ju alltid räkna det som ännu en indicier mot SE. De blir fler och fler.

Ja det lär ju komma fler bitar på plats nu när så många intresserar sig för att hitta de sista pusselbitarna ang SE (för att använda hans egna ord). Jag kommer ha kvar spåret med mamman som möjlig flyktväg/vapengömma iaf, bland många andra
Citera
2020-06-20, 10:44
Medlem
Citat:
Jag hänger inte med riktigt där. Tycker att KP, med all rätt, har fokuserat på händelserna vid själva brottsplatsen samt rusningen upp till DBG. Mindre fokus på vad som hände vid Grand och eventuell skuggning därifrån. Vad är det som i huvudsak har missats, menar du?

Jag menar att man nu och precis som i alla år struntat i de minst 5 vittnen som allihop berättar att det inte alls var någon mördare som smög upp bakom paret Palme och sköt , utan tvärtom så var de i sällskap med sin mördare innan skotten, så är det helt enkelt . Det går inte komma till någon annan slutsats om man läser vittnesförhör från speciellt mordnatten
Citera
2020-06-20, 10:51
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag menar att man nu och precis som i alla år struntat i de minst 5 vittnen som allihop berättar att det inte alls var någon mördare som smög upp bakom paret Palme och sköt , utan tvärtom så var de i sällskap med sin mördare innan skotten, så är det helt enkelt . Det går inte komma till någon annan slutsats om man läser vittnesförhör från speciellt mordnatten
De är i sällskap och gör vad? Samtalar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in