2020-06-19, 21:37
Medlem
DeepThroat007s avatar
Klart som sågspån att SÄPO var insyltade i Palmemordet. Den där senast påhittade GM är givetvis ännu ett av Statens utlagda villospår.

Komikern Robert Gustafsson vet vad han såg. Jag väljer att tro på honom o även annat som pekar åt det hållet. Skandiamannen, CP, o annat är trams är bara syndabockar.
Citera
2020-06-19, 21:56
Medlem
Intressant! SE kan ha gömt/lämnat revolvern hemma hos sin mamma:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL3o0o/polisens-miss-skandiamannens-mamma-bodde-vid-mordplatsen
Citera
2020-06-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpenRoads
Ja, det är väldigt långsökt. En mördare som springer runt kvarteret och kommer tillbaka medan alla (?) de som bevittnade skotten fortfarande är kvar på plats.
Han är tillbaka till Skandias entré 20 min efter.
Det är väl 75 meter ifrån mordplatsen. Och
Lisbeth Palme var väl inte kvar då eller?.
Citera
2020-06-19, 22:47
Medlem
[quote=Sall2001|72003906]
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
För att framstå som mer heroisk än han egentligen var.
Jag tror inte ens Stig såg mördaren, så sen var han att ankomma mordplatsen.

Hur kan han vara SEN till mordplatsen när han stämplar ut ca 23.19 och det är ca 40 meter till mordplatsen?

Han pratade med väktarna också .
Citera
2020-06-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Ett extremt smart drag.

Ja, ett extremt smart drag att springa en sväng runt hörnet för att sedan återvända direkt, någon minut efter mordet. Men om man tänker efter känns det mer som något endast en professionell yrkesmördare hade kunnat göra - i en agentfilm. SE riskerade ju att någon kände igen honom särskilt om det bara gått ett litet tag från mord till återvändande på brottsplatsen. Tvivlar på att någon som inte har den erfarenheten kan vara så kylig. Om inte mordet i sig var tillräckligt för att få igång adrenalinet så var det ju inte vem som helst som föll offer. Många tankar måste ha snurrat i huvudet på gärningsmannen, även oavsett om det var en yrkesmördare eller inte.
Senast redigerad av Tedrom 2020-06-19 kl. 23:47.
Citera
2020-06-20, 01:10
Medlem
kato85s avatar
[quote=Sall2001|72003906]
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
För att framstå som mer heroisk än han egentligen var.
Jag tror inte ens Stig såg mördaren, så sen var han att ankomma mordplatsen.

Hur kan han vara SEN till mordplatsen när han stämplar ut ca 23.19 och det är ca 40 meter till mordplatsen?

Han stämplar ut senare.
Citera
2020-06-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ja, ett extremt smart drag att springa en sväng runt hörnet för att sedan återvända direkt, någon minut efter mordet. Men om man tänker efter känns det mer som något endast en professionell yrkesmördare hade kunnat göra - i en agentfilm. SE riskerade ju att någon kände igen honom särskilt om det bara gått ett litet tag från mord till återvändande på brottsplatsen. Tvivlar på att någon som inte har den erfarenheten kan vara så kylig. Om inte mordet i sig var tillräckligt för att få igång adrenalinet så var det ju inte vem som helst som föll offer. Många tankar måste ha snurrat i huvudet på gärningsmannen, även oavsett om det var en yrkesmördare eller inte.
Men det finns ingen substans i det SE berättar. Han påstår att han skulle vänt på Palme första hjälpen. Lisbeth Palme sa väl att det inte är sant. SE skulle väl ha haft blodfläckar på kläderna om det var sant.
Det enda som är bekräftat är att SE dyker upp igen i entré på Skandia 20 min efter mordet.
Om han var mördaren så väntade han att gå tillbaka och slippa bli sedd av Lisbeth.

Jag vet inte vad jag ska tro . Antingen mördare eller och så en konstig mytoman
Citera
2020-06-20, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Att komma in i stay behind genom att mörda statsministern låter än mer bakom än vad man kan tänka sig. Ungefär som att fånga en mammut, men du skulle bara hämta hem en mus.

Och att Stay behind skulle fungera lite som ett kriminellt nätver - visa först att du duger - det tror jag inte alls. Det fungerar inte så på knark-spaningssidan.

Jag menar inte att SB skulle krävt det, utan att SE tog ett eget initiativ som var "lite" over the top...
Citera
2020-06-20, 02:19
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Jag tror att han (om han är GM) har tränats av någon att tänka ihop det där. Han var utbildad i allt han sysslade med och hade uppbackning från flera håll, därför agerade han nervöst men med confidence. Min gissning är att han tog vägen tillbaka till mordplatsen antingen via Brunnsgatan eller Kungsgatan. Sedan hade han, eller vem det nu var som var GM, en massa flyt och "tur". Någon som kallt inberäknat svensk polis ineffektivitet och softhet.
Senast redigerad av Redivivus 2020-06-20 kl. 02:29.
Citera
2020-06-20, 02:29
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Han har ju i andra avseenden inte gått tillbaka till brottsplatsen, tex så har han inte kommenterat överhuvudtaget att de flesta vittnen ger en helt annan version än det Lisbeth påstår hände . Lägg också till Lisbeths tvärsäkra vittnesmål av Pettersson så blir det oerhört märkligt alltihop eller ?
Frågan är när han i s f kom tillbaka. Jag menar att om så är fallet så har det skett ganska tidigt. Folk började strömma fram efter ett tag, han blandade sig med mängden och snappade upp så mycket detaljer han bara kunde. I det läget kommer heller ingen att misstänka att mördaren står bland åskådarna och polisen kommer sannolikt inte heller att ta in alla närvarande till förhör, än mindre utföra en teknisk undersökning på de inplockade. Alltså svängen han sprang var möjligen först upp på DBG och sedan tillbaka ned igen via Brunnsgatan eller Kungsgatan. Om man pinnar på kan man vara tillbaka till mordplatsen väldigt snabbt.
Citera
2020-06-20, 02:38
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Intressant! SE kan ha gömt/lämnat revolvern hemma hos sin mamma:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL3o0o/polisens-miss-skandiamannens-mamma-bodde-vid-mordplatsen
Intressant. Men det blir svårt med tiden att först ta sig till Riddargatan och sedan ta sig tillbaka till Skandiahuset senast kl 23:40.

"Hej mamma, ledsen att jag väckte dig, jag har precis skjutit Palme och skall gömma vapnet jag använde hemma hos dig!".

Citat:
Nånstans får vi ändå röra oss med sannolikheter. - Lars Larsson.
Just det.
Citera
2020-06-20, 02:46
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Men det finns ingen substans i det SE berättar. Han påstår att han skulle vänt på Palme första hjälpen. Lisbeth Palme sa väl att det inte är sant. SE skulle väl ha haft blodfläckar på kläderna om det var sant.
Det enda som är bekräftat är att SE dyker upp igen i entré på Skandia 20 min efter mordet.
Om han var mördaren så väntade han att gå tillbaka och slippa bli sedd av Lisbeth.

Jag vet inte vad jag ska tro . Antingen mördare eller och så en konstig mytoman
Frågan är om LP alls såg mördarens ansikte och i så fall hurpass väl. I chocken och traumat kan hon mycket väl ha fokuserat på första bästa ansikte hon kunde se tydligt. Vilket kan ha varit nära vittnens ansikten. Lätt att sedan irra och blanda ihop intrycken. Hon blev hysterisk och tappade det totalt, då är man inte rationell. GM skjöt ju dessutom LP, så GM kan också ha utgått från att även LP var död. Han hade allt att vinna på att ta sig tillbaka till brottsplatsen snarast möjligt och ligga extremt lågt.
Senast redigerad av Redivivus 2020-06-20 kl. 03:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in