2020-06-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
De är i sällskap och gör vad? Samtalar?

Ja precis. Inget jag hittar på utan det står i vittnesförhören.
Citera
2020-06-20, 11:01
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja precis. Inget jag hittar på utan det står i vittnesförhören.
Det är mycket som står i dessa vittnesförhör som är oklart. Då borde isf LP ha ett betydligt bättre signalement på GM och kunna återge fler detaljer om hans utseende och klädstil. Om de pratade mycket borde hon också minnas eventuell dialekt, sätt att prata etc. Och varför sköt då GM dem bägge i ryggen i så fall, kan man även undra. Sedan kan ju visst SE ha försökt prata med dem. Han säger ju det in sin intervju från 1992 hur GM kan ha känt över det hela.
Citera
2020-06-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Det är mycket som står i dessa vittnesförhör som är oklart. Då borde isf LP ha ett betydligt bättre signalement på GM och kunna återge fler detaljer om hans utseende och klädstil. Om de pratade mycket borde hon också minnas eventuell dialekt, sätt att prata etc. Och varför sköt då GM dem bägge i ryggen i så fall, kan man även undra. Sedan kan ju visst SE ha försökt prata med dem. Han säger ju det in sin intervju från 1992 hur GM kan ha känt över det hela.

Det har inte slagit dig att hon helt enkelt ljuger ? Själv tycker jag det är helt uppenbart. Obs behöver inte betyda att hon är inblandad i mordet men att hon döljer något som har med mordet att göra, tex orsaken till mordet.
Citera
2020-06-20, 11:28
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Det har inte slagit dig att hon helt enkelt ljuger ? Själv tycker jag det är helt uppenbart. Obs behöver inte betyda att hon är inblandad i mordet men att hon döljer något som har med mordet att göra, tex orsaken till mordet.
Jo, tack. Det har slagit mig fler än en gång. I synnerhet sedan hon hamnade i Holmérs klor. Hursomhaver, det du säger om specifikt detta lösgör inte SE från misstanke alls, som jag ser det. Kan vara tvärtom. Han kan väl mycket väl ha samtalat med MOP innan skotten. Du vet kanske vad han framförde om saken i Skydd & Säkerhet intervjun 1992? Mycket suspekt uttalande.
Citera
2020-06-20, 11:52
Medlem
[quote=kato85|72005360]
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001

Han stämplar ut senare.

Men det är ju bekräftat att han stämplade ut ca 23.19. Detta har man ju noga kontrollerat.
Citera
2020-06-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Men det finns ingen substans i det SE berättar. Han påstår att han skulle vänt på Palme första hjälpen. Lisbeth Palme sa väl att det inte är sant. SE skulle väl ha haft blodfläckar på kläderna om det var sant.
Det enda som är bekräftat är att SE dyker upp igen i entré på Skandia 20 min efter mordet.
Om han var mördaren så väntade han att gå tillbaka och slippa bli sedd av Lisbeth.

Jag vet inte vad jag ska tro . Antingen mördare eller och så en konstig mytoman

Någon mytoman var han inte.
Citera
2020-06-20, 13:02
Medlem
Mannen som sprang in på Tunnelgatan, uppfattade fru Palme som varande i 40-årsåldern, cirka 180cm lång, med en kompakt kropp, med kort hals.
Han var mörk men inte på ett sydländskt sätt, utan håret var mer brunaktigt.
Han var iklädd en blå, något lite bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan.
Han hade vidare mörka byxor, troligen gråa.
I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel.

Lisbet Palme pekar alltså indirekt ut Skandiamannen vid första förhöret.

Case Closed.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2020-06-20, 15:35
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Jag menar att man nu och precis som i alla år struntat i de minst 5 vittnen som allihop berättar att det inte alls var någon mördare som smög upp bakom paret Palme och sköt , utan tvärtom så var de i sällskap med sin mördare innan skotten, så är det helt enkelt . Det går inte komma till någon annan slutsats om man läser vittnesförhör från speciellt mordnatten

Om du har möjlighet, citera gärna vittnena i fråga här i tråden.
Citera
2020-06-20, 17:59
Medlem
SuperTeflons avatar
[quote=Sall2001|72007586]
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Men det är ju bekräftat att han stämplade ut ca 23.19. Detta har man ju noga kontrollerat.

SE stämplar först ut 23.19. Sedan samtalar han med väktaren HO i några minuter innan han beger sig till mordplatsen och hittar OP redan liggande på rygg i en folksamling. SE kommer fram för sent för att kunna vara GM.
Vittnesförhör Henry Olofsson:

F (Förhörsledaren): Ja, kan du berätta vad som hände därefter när Anette Kohut lämnade och…
O(Henry Olofsson): Ja, när jag kom dit då så bytte vi, gick hon och bytte om tror jag, hon brukar vara ganska snabb på det. Sedan när hon gick ut igen i receptionen så pratade vi en liten stund. För hon skulle jobba på morgonen igen. Ja, frågade om hon ville komma senare eller någonting. Och medan vi höll på prata där så kom Stig Engström.
F: Mm, varifrån då?
O: Innefrån huset, troligtvis från sitt rum då en trappa. Och, ja jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han slutfört ett jobb som var tvunget vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer till Centralen kvart i tolv.
F: Ja, hur gjorde han när han kom ut, har ni några rutiner att de ska stämpla ut eller att de måste ha nyckel och låsa upp dörren eller någonting sådant?
O: Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte.
F: Det syns inte från receptionen?
O: Nej, men troligtvis gjorde han det eftersom han skulle på semester.
F: Ja, och efter det här lilla samtalet så gick han därifrån.
O: Ja, så önskade jag honom trevlig semester som man brukar göra.
F: Och då var fortfarande Anette Kohut kvar?
O: Det var hon.
F: Hur kommer man ut där, är dörren låst från receptionen?
O: Dörren är låst, ja, antingen så kan man öppna dörren åt dem när de går ut eller också har dom ett låsvred på dörren som de kan öppna själva.
F: Ja. Efter att Stig Engström hade lämnat lokalen och huset vad hände sedan? Åkte Anette Kohut hem eller stannade hon kvar?
O: Ja hon stannade väl kvar en till och så pratade vi, omkring halvtolv ungefär skulle hon gå ned till garaget och hämta sin bil och köra hem.
HO ger SE alibi för mordet. SE stod och pratade med HO när skotten föll.
Citera
2020-06-20, 18:23
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001

SE stämplar först ut 23.19. Sedan samtalar han med väktaren HO i några minuter innan han beger sig till mordplatsen och hittar OP redan liggande på rygg i en folksamling. SE kommer fram för sent för att kunna vara GM.
Vittnesförhör Henry Olofsson:

F (Förhörsledaren): Ja, kan du berätta vad som hände därefter när Anette Kohut lämnade och…
O(Henry Olofsson): Ja, när jag kom dit då så bytte vi, gick hon och bytte om tror jag, hon brukar vara ganska snabb på det. Sedan när hon gick ut igen i receptionen så pratade vi en liten stund. För hon skulle jobba på morgonen igen. Ja, frågade om hon ville komma senare eller någonting. Och medan vi höll på prata där så kom Stig Engström.
F: Mm, varifrån då?
O: Innefrån huset, troligtvis från sitt rum då en trappa. Och, ja jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han slutfört ett jobb som var tvunget vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer till Centralen kvart i tolv.
F: Ja, hur gjorde han när han kom ut, har ni några rutiner att de ska stämpla ut eller att de måste ha nyckel och låsa upp dörren eller någonting sådant?
O: Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte.
F: Det syns inte från receptionen?
O: Nej, men troligtvis gjorde han det eftersom han skulle på semester.
F: Ja, och efter det här lilla samtalet så gick han därifrån.
O: Ja, så önskade jag honom trevlig semester som man brukar göra.
F: Och då var fortfarande Anette Kohut kvar?
O: Det var hon.
F: Hur kommer man ut där, är dörren låst från receptionen?
O: Dörren är låst, ja, antingen så kan man öppna dörren åt dem när de går ut eller också har dom ett låsvred på dörren som de kan öppna själva.
F: Ja. Efter att Stig Engström hade lämnat lokalen och huset vad hände sedan? Åkte Anette Kohut hem eller stannade hon kvar?
O: Ja hon stannade väl kvar en till och så pratade vi, omkring halvtolv ungefär skulle hon gå ned till garaget och hämta sin bil och köra hem.
HO ger SE alibi för mordet. SE stod och pratade med HO när skotten föll.

Det var nytt, tack SuperTeflon

Förutom detta vittne så måste man även krossa vittnesuppgifterna från Söderström, Hage och Ljungqvist.

SE-teorin verkar handla mer om att krossa redan existerande vittnesuppgifter genom att ersätta dem med hypotetiska alternativ som saknar förankring i verkligheten, än att faktiskt förklara en sammanhållande och trolig beskrivning av vad som verkligen skedde på mordplatsen utifrån de faktiska vittnesuppgifter som finns från mordnatten.

Det faktum att TP presenterar 3 olika teorier för SE tyder ju på att han inte riktigt är säker på hur SE har gått till väga.
Ifall man konfronteras med vittnesuppgiften X så kontrar man då med teorin X, vittnesuppgift Y konfronteras med att istället presentera teori Y, osv. för att få galimatiasbilden att verka vattentätt.
Senast redigerad av kato85 2020-06-20 kl. 18:27.
Citera
2020-06-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Om du har möjlighet, citera gärna vittnena i fråga här i tråden.

Delsborn stannar för rött ljus och när han tittar åt vänster ser han ett par och man stå och samtala med varandra.

Björkman ser framför sig ett sällskap på 3 personer gå minst 5 meter tillsammans och ser ut att småprata och ha det trevligt med varandra.

Kocken Nicola hinner gå alldeles för långt efter att han mött paret Palme. 40 sekunder cirka verkar paret Palme av någon anledning stannat upp vid mordplatsen. (Samtalat med mördaren)

Cecilia Anderstedt

Från den här platsen (reklampelaren) ser jag hur tre personer sneddar in mot Dekorimahörnet.
Uppgiften är så sensationell för Uvemo att han skriver fel i sitt protokoll och får göra en fotnot. "Det är inte två utan tre personer som vittnet lägger märke till.

Inge Morelius.

Han försöker dra sig till minnes var han först ser makarna Palme och säger då:
-Det är något med den förbaskade pelaren, jag tror de möttes där.
Morelius syftar då på paret Palme och den blivande gärningsmannen.

Vidare säger Morelius redan i ett telefonförhör klockan 09:20 den 1:a mars att han ser hur gärningsmannen går upp bredvid makarna Palme. Detta utesluter ju den officiella versionen om att det var ett överfall som inträffade vid Dekorimas skyltfönster.

Finns även andra vittnen som säger att det såg ut som ett bråk (fylleslagsmål) , samt att det ser ut som någon (alltså GM försöker rycka en väska .)

Så glöm att gärningsmannen bara smög upp bakom och sköt, det är uppenbarligen inte så bara för att Lisbeth säger det .
Senast redigerad av mckenzy 2020-06-20 kl. 18:38.
Citera
2020-06-20, 18:52
Medlem
Jag påstår att:

A. Inget vittne före 14/3 styrker att GM stod i gatuhörnet eftersom:
1. Morelius nämner inte detta i sitt vittnesmål 1/3 samt att han i vittnesmålet 14/3 starkt kan ifrågasättas eftersom han erkänner att han blir väldigt färgad av vad tidningarna skrivit.
2. Inget av vittnena Cecilia, Björkman och Delsborn styrker denna gatuhörnsteori.

B. Att framförallt vittnena Cecilia och Björkman indikerar att GM gick antingen i bredd eller strax efter paret Palme i ett antal meter, alltså före gatuhörnet, troligtvis redan från reklamskylten eller däromkring.

C. Att det inte kan uteslutas att paret Palme kan ha samtalat med GM i ett tidigare skede, om man granskar vitnesmålen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in