2020-06-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Hvis jeg ser hele saken under ett og mulige gjerningsmenn:
TH
TEH
TH/TEH
TH/DT1/DT2/TEH
TH/UM (ukjent medhjelper)
KN (kidnappere)
TH/RU

/= samarbeid mellom seg

-TH alene mener jeg kan strykes pga alibi, krypto-opplegg. Totalt sett usannsynlig.
-Kidnappere strykes pga politiet mener det er et drap
-TH/ukjent medhjelper strykes pga at det virker som TH ikke ville gi fra seg kontroll til noen han ikke kjente. For risikabelt.
-TH/RU er med pga at politiet har siktet RU. Klarer ikke å se RU sitt motiv for drap enda

Da står det igjen kun løsninger der TEH er innblandet. For meg virker det som TEH er en nøkkelperson i denne saken. Han bodde i nærheten og var i området den dagen.
Politiet har ikke bevis for at det er drap, så det kan du stryke inntil videre.
Politiet bare syns og tror det. Politiet sier også at de ikkje utelukker en kidnapping, så syns derfor du burde tatt med den teorien også, siden du har stor tro på politiet i denne saken.
Bare et innspill.
Citera
2020-06-18, 13:50
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Politiet har ikke bevis for at det er drap, så det kan du stryke inntil videre.
Politiet bare syns og tror det. Politiet sier også at de ikkje utelukker en kidnapping, så syns derfor du burde tatt med den teorien også, siden du har stor tro på politiet i denne saken.
Bare et innspill.
Jeg vet selvfølgelig ikke hva som skjedde men politiet mener bestemt at det er begått et drap. De har undersøkt åstedet i lang tid. Blir spekulasjoner i så fall.
Citera
2020-06-18, 14:24
Medlem
Legokatts avatar
Hvis man ser på sannsynlighet mellom virkelige kidnappere og noen i familien.

Detaljer rundt AEH den mandagen viser at "kidnappere" hadde alle informasjon rundt AEH tilgjengelig. Kidnappere måtte vite det perfekte tidspunktet å slå til på. De vet også at det ikke er alarm i huset, at håndverkere ikke jobber på det tidspunktet, at AEH ikke sitter i telefon når de går inn, at ingen er på vei på besøk til henne, at naboen er bortreist og at gangveien er åpnet den dagen.

Sett i sammenheng med at politiet bestemt mener det er begått et drap, så heller jeg klart mot et familiemedlem i denne sammenhengen.
Citera
2020-06-18, 14:27
Medlem
Citat:

Detaljer rundt AEH den mandagen viser at "kidnappere" hadde alle informasjon rundt AEH tilgjengelig. Kidnappere måtte vite det perfekte tidspunktet å slå til på. De vet også at det ikke er alarm i huset, at håndverkere ikke jobber på det tidspunktet, at AEH ikke sitter i telefon når de går inn, at ingen er på vei på besøk til henne, at naboen er bortreist og at gangveien er åpnet den dagen.

Sett i sammenheng med at politiet bestemt mener det er begått et drap, så heller jeg klart mot et familiemedlem i denne sammenhengen.

Ja, enig. Tyder på en "inside" jobb, og med TH i en ledende rolle
Citera
2020-06-18, 14:32
Medlem
Citat:
DØD PERSON I KUM HAR IKKE MED HAGEN-SAKEN Å GJØRE (09:11)
Funnet av en død person på Vår frelsers gravlund i Oslo i går har ikke med Hagen-saken å gjøre. Det bekrefter Anne Alræk Solem, ved seksjon for etterforskning av alvorlige voldshendelser.

Savnetsaken politiet knyttet til funnet har vært etterforsket av Oslo politidistrikt.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eeb13aea4df22001855c8cc?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet

Citat:
PERSON FUNNET I KUM - IKKE IDENTIFISERT (10:58)
Det var onsdag at levningene av en person ble funnet i en kum på Vår Frelsers Gravlund i Oslo. Funnet knyttes til en savnetsak i Oslo politidistrikt. Torsdag opplyser leder for drapsavsnittet i Oslo, Anne Alræk Solem, at de ikke har identifisert personen enda. - Det kan ta noe tid, sier hun til VG.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eeb2caca4df22001855ca22?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet
Senast redigerad av pettsko72 2020-06-18 kl. 14:40.
Citera
2020-06-18, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Synes krimpodden av Milli var bra i dag, litt mer balansert . Mulig han også har innsett at TH ikke har noe med dette å gjøre.
Heller ikke noe nytt fra politi , de virker ikke særlig interessert i han som de har siktet for bortføring ? Jeg tipper politiet frafaller siktelsene.
Jeg fikk samme inntrykk som deg, da jeg hørte krimpodden idag.
Citera
2020-06-18, 14:38
Medlem
Citat:

Er meget sannsynlig at et familiemedlem er GM i denne saken. Og at TH er helt uskyldig. For meg er det helt utrolig at folk ikke klarer å se dette nå.
Citera
2020-06-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Hva om det er en kritisk holdning til politiet som vil bidra til oppklaring av denne saken?

Her er du inne på noe helt sentralt. Selvsagt er det umulig å hevde dette her, da du umiddelbart blir stemplet som "irrasjonell" og dum. Men du har helt rett. Politiet har begått mange feil, og det blir stadig tydeligere. De som ikke ser det, er fordi de ikke vil se det, fordi det er hyggeligere å kunne fortsette å snakke om psykopater og iskalde mordere osv. Men et kritisk søkelys på politiet er det som skal til nå.
Citera
2020-06-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, det er skremmende å tenke på at man kan bli utsatt for slik behandling i offentligheten - ordkrig mellom politi og pårørende til offeret - uten skjellig grunn til mistanke.
Noen kalte det primitive holdninger i offentligheten (husker ikke helt ordrett), det var slik jeg forsto det, og det er jeg helt enig i. Derfor må det være lov å kritisere politiet også.

Jeg synes også det er bra at TH nå har gått ut med dusør, og jeg har full tillit til at Holden og advokatkontoret Hjort behandler tipsene rett.
Dette øker sjansene for at politiet kan løse saken. Jeg ser ikke helt at problemet, med at TH får innsyn (til en viss grad) i opplysningene som kommer inn - at det skal bety mer - enn at evt viktige opplysninger, som kan oppklare saken, ikke kommer frem.
Hvis politiet ikke har nok bevis til å holde TH i varetekt, nettopp fordi han ikke skal kunne påvirke etterforskningen (bevisforspillelse o.l.), så må det bety at dusør og tips via Holden er innafor.

Jeg synes problematikken som blir fremstilt i media ifm dusør er overdrevet.

Dette har du helt rett i. Retten har to ganger kommet fram til at Hagen er uskyldig og at det ikke finnes skjellig grunn til mistanke (altså definisjonen på uskyld). Derfor er han selvsagt fri til å utlove dusør til hvem han vil. Og Svein Holden er altfor snill med politiet når han sier han vil sende alle tips over. Han har ingen plikt til det på vegne av sin klient. Hvis politiet ønsker flere tips, må de da utlove dusør selv. All den tid Hagen vet at politiet kaster bort tid på å etterforske ham i stedet for de faktiske kidnapperne, er det å kaste perler for svin å gi dem noen gratistips.
Citera
2020-06-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Retten har to ganger kommet fram til at Hagen er uskyldig
Er nok best å holde seg til korrekte beskrivelser her.
Dette stemmer ikke.
Skyldig/uskyldig bestemmes av retten i en evt. rettssak.
Citera
2020-06-18, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Mente du at avisene ikke har publisert noe om kritikk av politiet i denne saken (som bl.a. det brevet som den ene datteren skrev) før etter pågripelsen av TH?
Nja, brevet ble ikke publisert før etter pågripelsen, så det er opplagt at det ikke ble kritisert før da. Publiseringen var jo en form for kritikk fra medias side, kan man kanskje si.
Ellers har flere kritisert bruken av beredskapstroppen åpent i media (og her). Samme med uniformert politi på Shell-stasjonen.

Det jeg mener er at vi ikke har hatt grunnlag til å kritisere politiet, før vi fikk høre om kjennelsen i Eidsivating lagmannsrett.

Jeg synes ikke at vi kan kritisere politiet, bare på grunnlag av at de ikke klarer å løse en sak. Hvis de ikke finner bevis, så må vi akseptere det, for det betyr ikke nødvendigvis at politiet har gjort noe feil.

I denne saken så virker det som at politiet har fått tunnelsyn, og at de klamrer seg til halmstrå.
Hvis det i tillegg blir forsøkt å dekke over feil, fra politiets side, så er det veldig alvorlig og selvsagt svært kritikkverdig.

Forhåndsdømmingen av TH bekymrer meg på den måten at det kan påvirke retten ifm en evt rettsak.
Ordkrigen mellom familien og politiet, synes jeg politiet har større skyld og ansvar for, enn det som kommer frem i media. Denne ordkrigen er veldig ødeleggende for både familien og politiet, og siden både politiet og media spiller en profosjonell rolle, så burde dette blitt håndtert på en annen måte.
Familien er fornærmede denne saken, og TH er siktet uten skjellig grunn til mistanke - på den måten har det oppstått et skjevt maktforhold.
Dette har offentligheten blitt vitne til, og det er vår rett og plikt til å reagere.

Generelt synes jeg at det trekkes altfor enkle konklusjoner i diskusjoner ift skyldspørsmål, alternativer som peker på uskyld blir altfor lite lagt vekt på. Ønsket om at TH er den skyldige, ødelegger for vurderingsgrunnlaget som blir lagt frem.
Citera
2020-06-18, 15:57
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Er meget sannsynlig at et familiemedlem er GM i denne saken. Og at TH er helt uskyldig. For meg er det helt utrolig at folk ikke klarer å se dette nå.
Flere har vært inne på at TEH kunne være personen som sto bak dette. Som du har funnet ut kunne han ha ringt seg selv fra AEH's telefon kl 09.14. Telefonen hans kunne vært lagt hjemme med en auto-answer funksjon. "Samtalen" varer kun 1:30 min som vi har hørt i dag. Han kunne ha skaffet seg selv alibi ved en slik manøver.

Om TH er skyldig eller uskyldig i å være "makten" bak dette er ikke enkelt å si. Mye kan tyde på at han faktisk er uskyldig.
Hans måte å reagere på kan forklares med at han er 70 år og at man ikke blir mindre sta med årene. Han har alibi og kunne nok ikke stått bak krypto-opplegget. TEH kunne ha hatt kjennskap til AEH's skillsmiseplaner og "kalkulert" med at TH ville bli hoved-misstenkt.

Men kan julebildet TEH postet i 2019 være tegn på noe? "Julenisse, reinsdyr, blod".
Kan dette være TEH som i overført betydning viser at TH er "julenissen" med "blod på sine hender"? Har TEH fått en gave for å bli med på dette? Har TH overtalt han?
Jeg mener man ikke har nok informasjon til å si noe sikkert om dette er et samarbeid eller ikke.
Politiet gir heller ingen informasjon om TEH's innblanding.
Senast redigerad av Legokatt 2020-06-18 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in