2020-06-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Valet är ert! Tillsätt en kvalificerad utredning av representanter för allmänheten och kompetent personal med mandat att vidta kraftfulla utredningsåtgärder med högsta prioritet.

Vi har rätt till ett riktigt avslut. Ge oss det!

Tack för ett som vanligt innehållsrikt och initierat inlägg! Just den sista biten med en nytillsatt utredning med representanter från allmänheten är ju en önskedröm. Tyvärr har jag känslan att efter den makalösa insatsen av KP och HM den 10/6 så är det nog bara en dröm, och skulle en fortsatt utredning företas enligt konstens alla regler, d.v.s. tidigare recept, skulle det med största sannolikhet bara utmynna i ingenting alls, eller en annan SE, d.v.s. CA utan några bevis alls, eller med fabricerade bevis ā la CP. Eller varför inte damma av Alf Lundin?
Jag tror vi får mer hoppas på privatspanare 2.0 i sådana fall, med någon som en spindel i nätet som håller ihop det någorlunda. Vi får väl se om någon stiger fram som en sådan, GW? LGWP? Du?
Senast redigerad av Westrogothia 2020-06-15 kl. 14:05.
Citera
2020-06-15, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Oj, är det här högsta domstolen? Trodde det var en Flashbacktråd med informell diskussion kring ämnet. Måste kommit fel då. #halmgubbar

Larva dig inte...suck, du förstår precis vad jag menar. KP lägger fram en möjlig indiciekedja och pekar ut en man utan chans att försvara sig. Ska vi verkligen ha det så i en rättsstat. Jag tycker inte det.
Citera
2020-06-15, 14:01
Medlem
Citat:
Tyvärr det är ungefär lika lätt och dessutom meningslöst att fejka kulor och placera ut som det är att rida på ett järnspett till månen.

Även om du vet alla vinklar etc tar det tiotusentals skott att tillverka rätt skador på kulor. Det är rena sagor.

Däremot är det helt uppenbart att Sonny Björk fabulerat fritt i sina analyser. Det här han gjort som expert hos försvaret när en svensk officer sköts av de egna och han ljög rakt av till pressen om det.

Var ser du i mitt inlägg att jag påstår att vad jag kallar analyskulor skulle ha vad du påstår är "rätt skador på kulor"?

Vad är för övrigt "rätt skador på kulor"?

Kan du avgöra från offentliga fotografier som PU presenterat i FU / CP att dessa motsvarar skotten mot LOP?

Då skulle NFC bara mejla dig foto på kulor de analyserar och få ett expertutlåtande, jag tvivlar.

Eller skall vi bara lita på NFC?
Citera
2020-06-15, 14:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Suck. Signalementet var inte bara "mörk rock".

Titta på tidningsklippet här: https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Till höger, intervju med SE. Till vänster, det signalement som polisen gått ut med. Materialet är vad man hade den 1 mars (då intervjun med SE gjordes), tidningen gavs ut på morgonen den 2 mars.

Ser du möjligen något mer än 3/4-plagget, såsom stålbågade glasögon, grå keps med skärmen knäppt, tunna läppar...?

Bra.

Om man då sen går igenom alla uppgifter från mordplatsen saknas allt det där. Så var kommer dessa väldigt specifika uppgifter ifrån? Gissa 3 ggr:

Vad har sagts om Grandmannen enligt vittnena där?
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/august/mannen-fran-vildmarken.html

180 cm - check
Smala läppar - check
Stålbågade glasögon - check
Stickad grå keps (med uppfällda öronlappar) - check
SE trodde att man förväxlat honom med GM eftersom LP sa blå täckjacka och SE hade mörk rock. På mordplatsen nämnde folk mörk rock.
Citera
2020-06-15, 14:05
Medlem
Citat:
Du har verkligen satt i system att alltid fly till den slutpunkten så att du ska kunna ducka för allt som blir jobbigt att svara på. IF = "ajdå", GO TO "det bevisar inte att han mördade Palme!!!!"

Vore tacknämligt om du själv kunde underbygga argument nån gång istället för att hoppa in med dryga oneliners och sen smita från frågorna, det är lite som att sitta barnvakt åt Cartman.

Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Tack för ett som vanligt innehållsrikt och initierat inlägg! Just den sista biten med en nytillsatt utredning med representanter från allmänheten är ju en önskedröm. Tyvärr har jag känslan att efter den makalösa insatsen av KP och HM den 6/10 så är det nog bara en dröm, och skulle en fortsatt utredning företas enligt konstens alla regler skulle det med största sannolikhet bara utmynna i ingenting alls, eller en annan SE, d.v.s. CA utan några bevis alls, eller med fabricerade bevis ā la CP. Eller varför inte damma av Alf Lundin?
Jag tror vi får mer hoppas på privatspanare 2.0 i sådana fall, med någon som en spindel i nätet som håller ihop det någorlunda. Vi får väl se om någon stiger fram som en sådan, GW? LGWP? Du?
Som jag sa vet jag en hel det saker som inte gör sig publikt som kan balansera ev utredare.

Vår statsminister, riksåklagaren och rikspolischefen mfl har ett val att göra. Hur de än vänder sig blir det inte utan obehag.

Det minsta man kan göra nu är att släppa hela utredningen kring de spår PU hade uppdrag att genomlysa.

När det har gjorts tror jag ingen motsätter sig att utredningen återstarta i nya former.
Citera
2020-06-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Larva dig inte...suck, du förstår precis vad jag menar. KP lägger fram en möjlig indiciekedja och pekar ut en man utan chans att försvara sig. Ska vi verkligen ha det så i en rättsstat. Jag tycker inte det.
Larvar mig inte alls, det här att förväxla Flashback med en fullfjädrad domstol med samma krav är ständigt återkommande, se bara trollinlägget före ditt.

I tråden har det dessutom gått inflation i det hela. I en normal rättegång prövar man ju framlagda argument och presenterat material och resonerar kring det innan man går vidare och avgör om bevisningen duger till att fälla.

Här kommer invändningen dock upp redan på stadiet före det, dvs alla enskilda argument som var för sig inte räcker till en fällande dom ska kastas ut, med schablonmässiga hänvisningar om bevisbördor hit och dit. Det kanske vore nåt för domstolsväsendet? Sjukt effektiv ordning ju, man går direkt från att konstatera att inget får ventileras och sen friar man.
Citera
2020-06-15, 14:10
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Då skulle han ha sprungit in när Gösta S kommer, mycket andfådd och med stor risk att bli igenkänd.
IM vittnet är säker på att LP såg ansiktet på GM. Men LP var borta från platsen då. Men var IM kvar på platsen 23:30? Antagligen. Extremt riskabelt beteende att inkomma till en samling på 15-20 personer och sedan räkna med att ingen av dessa skulle kunna identifiera honom som sent vittne. Detta blir riskabelt om han själv vill kalla sig för tidigt vittne.

Om SE skulle vara GM är det ju väldigt dumt att påstå att man fört en konversation med LP och polis, som han påstår sig ha gjort Det bästa hade i så fall varit att ligga väldigt lågt.
Men att han ljugit/ överdrivit sin roll på mp var ju inte riskabelt tyckte han kanske om han nu verkligen var där. Eftersom han då antog att nån ändå skulle kunnat styrka det. Så bara för att han ljugit om hans förehavanden gör honom inte mer misstänkt i mitt tycke.
Citera
2020-06-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Var ser du i mitt inlägg att jag påstår att vad jag kallar analyskulor skulle ha vad du påstår är "rätt skador på kulor"?

Vad är för övrigt "rätt skador på kulor"?

Kan du avgöra från offentliga fotografier som PU presenterat i FU / CP att dessa motsvarar skotten mot LOP?

Då skulle NFC bara mejla dig foto på kulor de analyserar och få ett expertutlåtande, jag tvivlar.

Eller skall vi bara lita på NFC?
Nej det har gjorts utifrån en detaljerad teknisk redovisning och helhetsbilden från mordplatsen av kvalificerad internationell expertis som jag och andra anlitat.

Det är motsatsen som är orimliga konspirationer...
Occam gäller.
Citera
2020-06-15, 14:12
Medlem
Citat:
Nej det har gjorts utifrån en detaljerad teknisk redovisning och helhetsbilden från mordplatsen av kvalificerad internationell expertis som jag och andra anlitat.

Det är motsatsen som är orimliga konspirationer...
Occam gäller.

Länka då till den redovisningen?

Edit: Vad är namnen på "kvalificerad internationell expertis" och varför skall vi lita på dem?
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-15 kl. 14:16.
Citera
2020-06-15, 14:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
- Hur vet mördaren det?

- Tveksamt. Och observera att du medger att det inte kan vara något annat än en gissning.

- Verkligen inte. De flesta ger inte konstgjord andning på en främmande man på gatan när det forsar blod ur munnen.

- Det går att styrka att LP sa exakt de orden till Åke Rimborn en timma senare. Oväsentligt om hon sagt det till SE. Han visste att hon sagt det.

- Andra på platsen har sagt att hon viftade med armarna. Här krävs alltså återigen en gissning.

- Gösta Söderström tog tag i LP och försökte föra in henne i bilen. Det framgår tydligt när man läser förhören att hans beteende kan uppfattas som bryskt.

Jag accepterar att inte alla besitter samma uppfattning som mig.

Utan att ha en agenda (jag är som sagt inte alls övertygad om att SE har något alls med mordet att göra) är jag ganska så säker på att SE inte har befunnit sig på mordplatsen på så sätt som han beskriver. Oavsett om han är en mördare eller inte är han utan tvekan en lögnare. Och det är mycket möjligt att motivationen till lögnerna är en dålig självkänsla och ett behov av att stå i centrum i en viktig händelse.

Jag tror inte han har vidrört Olof Palme eller har försökt att assistera i något typ av återupplevande försök. Jag tror inte att han har sprungit efter några poliser. Jag tror inte att han samtalat med några poliser. Jag tror inte att han har hört något om signalement samma kväll. När han ringer in till polisen refererar han uppenbarligen till uppgifter som rör saker som har uppdagats först dagen efter gällande Grandmannen.

Skalar man bort "Hjälten SE" finns det inte mycket kvar och då kvarstår frågan. Vad gjorde han alla de minuter (20 min?) från det att han lämnade Skandiahuset till det att han kom tillbaka?
Citera
2020-06-15, 14:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Varför behöver han ett alibi när det inte finns någon som helst teknisk bevisning mot honom eller vittnen som tveklöst pekar ut honom som GM?

Jag har inte påstått att någon behöver ett alibi.

Det var en annan skribent här som gjorde påståendet att vi kan avskriva honom då han har ett alibi.

Jag håller inte med om det. Han har inget alibi. Han var där. Frågan är i vilken utsträckning.
Citera
2020-06-15, 14:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Larvar mig inte alls, det här att förväxla Flashback med en fullfjädrad domstol med samma krav är ständigt återkommande, se bara trollinlägget före ditt.

I tråden har det dessutom gått inflation i det hela. I en normal rättegång prövar man ju framlagda argument och presenterat material och resonerar kring det innan man går vidare och avgör om bevisningen duger till att fälla.

Här kommer invändningen dock upp redan på stadiet före det, dvs alla enskilda argument som var för sig inte räcker till en fällande dom ska kastas ut, med schablonmässiga hänvisningar om bevisbördor hit och dit. Det kanske vore nåt för domstolsväsendet? Sjukt effektiv ordning ju, man går direkt från att konstatera att inget får ventileras och sen friar man.

Med din nivå på "beviskrav" kan du lika gärna bli religiöst övertygad om att det är CP som är mördaren. Trodde du att han var skyldig efter att han blivit dömd av tingsrätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in