2020-06-15, 12:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
- Han beskriver LJ och var denne stod. Detta vet mördaren också.
- Han berättar att det flödade blod ur offrets mun. Kvalificerad gissning.
- Han berättar att man gjorde konstgjord andning. Gör man inte alltid det?
- Han berättar att LP sa att GM hade blå täckjacka. Går inte att styrka att det samtalet har ägt rum.
- Han berättar att LP viftade med armarna. Vad ska det betyda? Att LP var upprörd?
- Han berättar att polisen var brysk mot LP. Var de det?

Jag är ledsen, men det här ger inte SE ett alibi på något sätt alls.
- Hur vet mördaren det?

- Tveksamt. Och observera att du medger att det inte kan vara något annat än en gissning.

- Verkligen inte. De flesta ger inte konstgjord andning på en främmande man på gatan när det forsar blod ur munnen.

- Det går att styrka att LP sa exakt de orden till Åke Rimborn en timma senare. Oväsentligt om hon sagt det till SE. Han visste att hon sagt det.

- Andra på platsen har sagt att hon viftade med armarna. Här krävs alltså återigen en gissning.

- Gösta Söderström tog tag i LP och försökte föra in henne i bilen. Det framgår tydligt när man läser förhören att hans beteende kan uppfattas som bryskt.
Citera
2020-06-15, 12:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Varför behöver han ett alibi när det inte finns någon som helst teknisk bevisning mot honom eller vittnen som tveklöst pekar ut honom som GM?
Diskussionen började med att jag påstod att en åklagare inte kan häkta en person som har alibi. Lägg därtill det du nämner så har vi en uppenbar lögn av KP.
Citera
2020-06-15, 12:45
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför jag gång på gång måste förklara att jag faktiskt ser honom som oskyldig i lagens mening.

Uppenbarligen har jag svårigheter med att uttrycka mig då jag konstant måste återupprepa mig....

Vad jag menar med försvårande har jag skrivit så många gånger att jag faktiskt inte orkar börja ett samtal till. Det finns i denna tråd.

Jag har aldrig ens nämnt att han ska vara skyldig eller att något skulle ens vara i närheten av tillräckligt för ett åtal. Jag menar enbart att hans samlade beteende är tillräckligt för att motivera en utredning. Och en djupare sådan än vad vi hittills vet om. Och ett frihetsberövande vore inga konstigheter i min värld. Och självklart pratar jag om ett hypotetiskt sådant som borde ha ägt rum 1986. Och ja, Det var fortfarande helt jäkla fel att nämna honom vid presskonferensen.

Att begränsa misstankar/utredning till SE i roll som ensamagerande skytt utan något som talar för det är bortom tendentiöst.

Tidigare ointresse kan ha haft som syfte att skydda anstiftare, medhjälpare, medgärningsmän och naturligtvis GM när det har diskuterats i tråden att det fortfarande finns en översvämmande uppsjö av uppslag som inte utretts.

Det kan vara så att KP bitit sig själv i tummen när han nämner SE's namn

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
PU's tidigare ointresse för SE kan ju ha sin orsak i SE's familjs, släkts och bekantskapskrets kopplingar till mer ljusskygga delar av Sverige som stay-behind och samröre med utland.

Det är inte SE som skall skyddas utan andra i hans krets. Då blir förståelsen av HH's elefant mer begriplig.
Citera
2020-06-15, 12:47
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Nej.

Ett alibi kräver ju att andra människor bekräftar detta.
Mördaren vet ju också vad som har hänt på platsen. Eller?
Och hans version av vad som har hänt på platsen stämmer inte överens med vad andra berättar.

Vi har en rad människor som bevisligen befann sig på plats och ingen (förutom chevamannen?) känns vid att de har sett honom.

Det ÄR försvårande.

Snicksnack!

Gösta Söderström såg honom, SE ("elefanten"), 23.30.10, när han pekade ut riktningen mördaren flydde, för piketbussens poliser som anlände då, 10 sekunder efter Gösta Söderströms ankomst!

Lyssna här på Gösta Söderström från Hovrätten, 16.50-17.30:

https://www.youtube.com/watch?v=Cz_ZBmIg_rU

Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-15 kl. 12:49.
Citera
2020-06-15, 12:47
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Beskedet som sänkte Palmeutredningen – nio dagar innan presskonferensen - SVT 2020-06-15
Det skulle bli den sista pusselbiten i lösningen av mordet på Olof Palme. Men polis och åklagare väntade förgäves. Efter 2,5 år – bara nio dagar innan den omtalade presskonferensen – kom det nedslående beskedet från NFC att kulorna är i för dåligt skick för att bindas till ett vapen.
Källa: https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/beskedet-som-sankte-palmeutredningen-nio-dagar-innan-presentationen

Det går att fastställa om vapnet var det som dödade OP utan att kontrollera mot kulor. Det har diskuterats tidigare.
Edit: Ytterligare en fråga om det aktuella vapnet som inte besvarats. Fanns SE's DNA/fingeravtryck på vapnet?

Jag tror det ligger nära till hands att man har någon form av koppling här.
Kan vara så att man håller på detta ifall framtida metoder gör det möjligt att binda vapen till kulor.

Det ÄR konstigt hur KP svängde från optimistisk och positiv för ett par månader sedan till att mest utstråla en missmodig ledsen hund.
Sannolikt har man via olika omständigheter knäckt det men lyckas inte sätta ett enda tekniskt bevis.
Kan ju även vara så att det skulle kunna finnas DNA på OPs rock men att man, ifall det finns, inte har en metod idag som kan få ut det.

Men utan teknisk bevisning så blir det tyvärr bara spekulation av varierande sannolikhetsgrad.
Citera
2020-06-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Det fattar du väl att det inte går att knöla ner en revolver modell större i Stigs handledsväska? Det är ju inte bara själva pipan som ska i "på diagonalen".
Lugn och fin, jag var som synes inte särskilt seriös men jag kan väl bli det då.

1) Det finns inget som säger att det måste vara Magnum modell 30 cm tvåkilos luftvärnskanon. NFC har ju sagt att det räcker med en 357a med c:a 10 cm pipa för att det inte ska bli "uppsvampning" a la snubnose, och därmed är det öppet för t.ex. 4" och 5". Vill erinra om att SE dessutom sa i sin "om jag varit mördaren"-utläggning 1992 att han skulle ha använt ett smidigare vapen, t ex "den revolver med kolv utförd i utsirat elfenben som stals från restaurang Oxen samma kväll".

2) Det finns ingen garanti för att just denna väska är identisk med den han skyltade med i media. Faktum är att handledsväskan inte nämndes i hans förhör förrän efter det hade visats en bild på TV (6 mars har jag för mig) med en figur som var klädd exakt som signalementet (grå keps, 3/4-jacka/kappa/whatever) men nu även med väska i handen. Efter det uppdaterades han signalementet på sig själv(!). Om han var smart snodde han bollen och sprang genom att visa upp sig med en annan väska som såg lite för trång ut för vapnet.

Samma kan sägas om halsduken, som mig veterligen inte figurerat i de signalement som kan misstänkas gälla honom. Vi vet att han hade skrikig halsduk endast för att han själv säger det, och tycker sen det är en brist att YN:s vittnesmål utelämnar halsduken. Fiffigt va?
Citera
2020-06-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
- Han beskriver LJ och var denne stod.
- Han berättar att det flödade blod ur offrets mun.
- Han berättar att man gjorde konstgjord andning.
- Han berättar att LP sa att GM hade blå täckjacka.
- Han berättar att LP viftade med armarna.
- Han berättar att polisen var brysk mot LP.

Finns säkert mer som jag för tillfället inte kommer på.

Jag tycker det han berättar om LP är viktigt ur en annan synvinkel också. Låt säga att han är mördaren och lyckas pricka in hennes beteende likt ovan. Betänk nu också att han nyss skjutit henne. Hur kan han då ta för givet att hon inte också ramlat ihop på marken efter att han sprungit därifrån? Hur vet han vad hon var kapabel till efter att han skjutit henne?
Citera
2020-06-15, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag tror det ligger nära till hands att man har någon form av koppling här.
Kan vara så att man håller på detta ifall framtida metoder gör det möjligt att binda vapen till kulor.

Det ÄR konstigt hur KP svängde från optimistisk och positiv för ett par månader sedan till att mest utstråla en missmodig ledsen hund.
Sannolikt har man via olika omständigheter knäckt det men lyckas inte sätta ett enda tekniskt bevis.
Kan ju även vara så att det skulle kunna finnas DNA på OPs rock men att man, ifall det finns, inte har en metod idag som kan få ut det.

Men utan teknisk bevisning så blir det tyvärr bara spekulation av varierande sannolikhetsgrad.

PU har lämnat tillbaka vapnet efter 2,5 år. Någon redovisning av DNA-spår, dvs teknisk bevisning, på vapnet har inte gjorts.

Här är vapnet som pekats ut som lösningen på Palmemordet - Aftonbladet 2020-06-15
Vapenägaren i Västsverige säger att han kommer att behålla revolvern som han fick tillbaka i förrförra veckan. Och han utesluter inte att polisen kommer att vilja ha tillbaka det.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGpev4/har-ar-vapnet-som-pekats-ut-som-losningen-pa-palmemordet
Citera
2020-06-15, 12:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Jag tycker det han berättar om LP är viktigt ur en annan synvinkel också. Låt säga att han är mördaren och lyckas pricka in hennes beteende likt ovan. Betänk nu också att han nyss skjutit henne. Hur kan han då ta för givet att hon inte också ramlat ihop på marken efter att han sprungit därifrån? Hur vet han vad hon var kapabel till efter att han skjutit henne?
Ja, det är ytterligare en försvårande omständighet. För PU alltså. Bra iakttagelse, jag hade helt missat den.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-15 kl. 13:09.
Citera
2020-06-15, 12:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
De två absolut värdefullaste vittnena på mordplatsen, SE och Gösta Söderström, nonchalerades totalt av Hans Holmér!

Go figure...
Det behövs mer än så.

Jag kan tänka mig andra anledningar till ignorerandet samt HHs turer på mordkvällen.
Citera
2020-06-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
YN har ju när hon konfronterats med foto av SE själv påpekat att hans rock ser ut att vara i fel material. Ser ingen anledning till att SE när han stiger ut från arbetsplatsen skulle vara så sjavig att han inte knäppt rocken - det är ju en kall kväll.
Fast det är klart, ditt resonemang om den iskalle superskurken Stig öppnar väl för att han med bögslunga i ena handen och halvannat kilo revolver i fickan snabbt knäpper upp rocken inför sin språngmarsch.
Absolut ingen superskurk, gjorde många misstag som en mer vaken spaningsledning hade kunnat ta notis om, t ex att han oavsiktligt och indirekt erkände att han är Grandmannen. Men nu höll Hans "Clouseau" Holmér i förstoringsglaset och han verkar mest ha gått runt och bränt myror med det.

Sure, du kan försöka göra hans genderfluid-rödflagg till nåt avväpnande som diskvalificerar honom som mördare och byter ut revolvern mot balettskor, men jag går inte på den lätta. Säger bara "It puts the lotion in the basket..."
Citera
2020-06-15, 13:00
Medlem
SigersonHolmess avatar
Har SE beklagat att YN utelämnat vittnesmål om halsduk på GM? Måste ha missat det.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Lugn och fin, jag var som synes inte särskilt seriös men jag kan väl bli det då.

1) Det finns inget som säger att det måste vara Magnum modell 30 cm tvåkilos luftvärnskanon. NFC har ju sagt att det räcker med en 357a med c:a 10 cm pipa för att det inte ska bli "uppsvampning" a la snubnose, och därmed är det öppet för t.ex. 4" och 5". Vill erinra om att SE dessutom sa i sin "om jag varit mördaren"-utläggning 1992 att han skulle ha använt ett smidigare vapen, t ex "den revolver med kolv utförd i utsirat elfenben som stals från restaurang Oxen samma kväll".

2) Det finns ingen garanti för att just denna väska är identisk med den han skyltade med i media. Faktum är att handledsväskan inte nämndes i hans förhör förrän efter det hade visats en bild på TV (6 mars har jag för mig) med en figur som var klädd exakt som signalementet (grå keps, 3/4-jacka/kappa/whatever) men nu även med väska i handen. Efter det uppdaterades han signalementet på sig själv(!). Om han var smart snodde han bollen och sprang genom att visa upp sig med en annan väska som såg lite för trång ut för vapnet.

Samma kan sägas om halsduken, som mig veterligen inte figurerat i de signalement som kan misstänkas gälla honom. Vi vet att han hade skrikig halsduk endast för att han själv säger det, och tycker sen det är en brist att YN:s vittnesmål utelämnar halsduken. Fiffigt va?
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-06-15 kl. 13:01. Anledning: Typo, ES=>SE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in