Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Du säger själv bokstavligen att INGEN kunde veta att han skulle passera Skandia. Eftersom Palme trots allt är mördad så innebär ditt statement logiskt att inte heller mördaren kunde veta. Därmed har du själv strukit denna vetskap från kravlistan på mördaren, och då kan du ju inte gärna samtidigt göra en grej av att ingen kunnat bevisa att SE visste att OP skulle passera Skandia, det måste du väl ändå förstå?
Att ingen kommer att kunna hundraprocentigt binda SE till brottet är en välkänd grundpremiss, så det är inget att dividera om. Detta handlar inte om att slå fast några förment icke-omtvistliga bevis, utan om att argumentera för och emot givet vad vi har.
Själv fokuserar jag främst på att hitta bevis för att SE kan uteslutas. Att bindas är en långt senare fråga. (please, kom inte med drapan om "avsaknad av bevis är inte bevis SO THERE!", då har man inte förstått vad jag skriver här och bör läsa om igen tills man gör det).
Jag har hittills inte sett några övertygande bevis som gör att han kan uteslutas. Han har inget som helst alibi för 23:19-23:40. Halmstrån som mörkblå vs svart, mössa vs keps, snabbtitt över höger eller vänster axel, stämpling före eller efter receptionen etc är ljusår från att duga för eliminering.
Konsekvensen av att ingen i förväg kunde veta att paret Palme skulle passera Skandia blir att han var övervakad. Beslutet att promenera hem togs först efter biobesöket. Detta enligt LP, MP och IK. På förslag fanns också enlig dem att Mårten och hans flickvän skulle ansluta. Men så blev det inte.
I samma ögonblick paret lämnade bokhandeln för att promenera söderut på Sveavägen stod det klart att man just skulle promenera. Inta ta T-banan hem, taxi eller på annat sätt. Utan livvakter. Mordet riktigt skriker om att fånga tillfället i flykten. Där det är makarna Palme som styr händelseförloppet. Inte mördaren.
I Sverige är det den/de som påstår att någon är skyldig som har bevisbördan. Jag har inte sett någon som kommit med tillstymmelse till bevis för att SE mördade OP. Där KPs framställning kan beskrivas som trams. Där han just använde det du nämner. Hans klädsel. Rock med keps och att YN mötte mördaren.
Enligt HO har Engström alibi ''ett par minuter'' efter att stämplat ut 23,19,00-23,20,59. För att därefter gå in i receptionen. Där jag litar mer på personer som var med och upplevde än anonyma skribenter som efter 34 år bestämmer hur det var.
SE har genom åren i denna tråden tröskats sönder ett flertal gånger. Utan att något bevis kommit fram som binder honom till gärningen. Vilket betyder mer än att leta bevis för att han är oskyldig. För i Sverige är man oskyldig tills någon kan bevisa motsatsen. Som tur är. Annars kunde vi alla i tråden bli tvingade att bevisa för dig att vi är oskyldiga.