Citat:
Jag minns tyvärr inte namnet men en guru på "Buffet-nivå", med ett lysande resultat i ryggen över lång tid, fick frågan vad nyckeln till hans framgång var och han svarade: "Vi har aldrig träffat den exakta botten eller den exakta toppen"
Han sa det med glimten i ögat men det ligger nog en del i andemeningen.
Personligen har jag i grunden två separata portföljer, en jag sällan/aldrig rör och en jag "leker med"
Den jag leker med har jag inga extrema krav på utvecklingen för och hamnar jag fel får jag leva med det.
För tillfället ligger jag ganska likvid i den och har missat några sköna procent på toppen nu senaste tiden, men är positionerad för större rekyler neråt. Då min "gissning" är att sättningen vi såg förra veckan inte var tillräcklig stor utan mer är att vänta. Mitt troligaste scenario är att vi inleder veckan på minus eller i alla fall att resten av den blir väldigt slagig. Om så blir fallet kommer jag förmodligen min vana trogen gå in igen och lite för tidigt och köpa tillbaka exakt samma aktier. Men där nöjer jag mig med någon procent.
Och blir det tvärtom så att det "räckte" med rekylen förra veckan och trenden är fortsatt starkt uppåt en tid till låter jag det helt enkelt bero, fortsätter stå vid sidlinjen och känner mig nöjd med det jag fått ut senaste tiden. Har man bara tålamod dyker det förr eller senare alltid upp bra köplägen längre fram. På bolagsnivå kan det vara en enskild kvartalsrapport etc som slår fel och i det större perspektivet kommer det alltid nya katastrofer eller kriser.
Sen visar det sig säkert när det är dags att ta av sig foppatofflorna och summera livet att man tjänat mångdubbelt mer på att inte göra ett skit. Men man ska ju ha lite kul också och skulle jag ägna mig åt v65 hade det gått ännu sämre.
En sak jag personligen lärt mig, som svar på din fråga, är att alltid ha en grundstrategi och i möjligaste mån hålla sig till den. Vissa huvudprinciper som man följer.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-06-14 kl. 22:34.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-06-14 kl. 22:34.