2020-06-13, 10:28
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Själv tycker jag det är fascinerande att folk avvaktar med att investera med oro för corona, andra våg osv. Extremt låg dödlighet bland unga, många bär redan på smittan utan att veta om det (symptomfria) och det läggs resurser på vaccin på ett sätt som är sällan skådat i världshistorien där miljarders miljarder plöjs med i flera olika vaccinkandidater.

Om 2 år kommer folk se tillbaka på detta som en "höna av en fjäder" och konstatera att nedstängning var bra för att stoppa smittan, men förödande för ekonomin. Sen säger jag inte att man ska strunta i allt och låta alla gamlingar dö i corona, men rädslan är imo helt klart överdriven. I stora drag håller jag med Elon Musks kritik som han framförde i senaste Joe Rogan-intervjun.

Sen är ju människor primärt känslostyrda varelser. Som jag brukar säga, ha inte för höga förväntningar, det är människor vi pratar om.

Slumpmässigt att jag quote;ar just dig men det är tamejfan dags för folk att vakna till och se bortom Houdinin Corona så som ett virus, eller ja det är det, men på vilket sätt? Tänk lite nu.

Ps. Handlade in mig på Investor i torsdags Ds.
Citera
2020-06-13, 10:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/Kta4os5LR3Q

https://youtu.be/E6R0158x51k

Hoppas verkligen bolag blir bättre värderade framöver så man kan fynda när P/E ligger kring fair valde eller under valued. Sen sitta lång på det x antal år.

Hade varit drömmen om bubblan spricker snart

När du länkar till YT vore det också på sin plats att du går igenom vad som sägs och vilka delar du håller med om (och inte), annars finns dessvärre lite att diskutera och det blir dessutom OT då inlägg med i princip endast länkar faller in under Trams/OT-regeln här på Flashback.
Citera
2020-06-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om vi nu säger att detta är on topic, då det skall avgöra när "efter corona" gäller, så har dödstalen i Sverige fallit sedan 24 April. Så vad menar du egentligen?
Uttryckte väl mig lite klumpigt. Menar att toppen vad gäller det sammanlagda antalet döda vid den tidpunkten är nådd och att det efter det inte redovisas fler dödsfall per dag längre (i stort sett iaf). Detta enligt den modellen jag utgick ifrån vilken man såklart får ta med en nypa salt såklart. En lägre lutning på kurvan och alltså att dödstalen per dag sjunker har vi nog sett sen ungefär 24:e april ja. Ögonmåttar det lite snabbt nu och det ser så ut. (Det jag var ute efter var ju att se när lutningen är 0).
Citera
2020-06-13, 11:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Själv tycker jag det är fascinerande att folk avvaktar med att investera med oro för corona, andra våg osv. Extremt låg dödlighet bland unga, många bär redan på smittan utan att veta om det (symptomfria) och det läggs resurser på vaccin på ett sätt som är sällan skådat i världshistorien där miljarders miljarder plöjs med i flera olika vaccinkandidater.

Om 2 år kommer folk se tillbaka på detta som en "höna av en fjäder" och konstatera att nedstängning var bra för att stoppa smittan, men förödande för ekonomin. Sen säger jag inte att man ska strunta i allt och låta alla gamlingar dö i corona, men rädslan är imo helt klart överdriven. I stora drag håller jag med Elon Musks kritik som han framförde i senaste Joe Rogan-intervjun.

Sen är ju människor primärt känslostyrda varelser. Som jag brukar säga, ha inte för höga förväntningar, det är människor vi pratar om.
Så länge dödsfallen fortsätter att ticka in och smittan blommar upp på tidigare "avsmittade" platser (nu Peking, tidigare bl.a. Ecuador) så kommer börsen att reagera.
Vi kommer att få leva med det på gott och ont. Det finns mycket pengar att tjäna (och förlora) på en volatil börs jämfört med en som ständigt går upp med en punkt i taget.

"En höna av en fjäder" ??? när mer än 400 000 personer dött på ett halvår trots kraftiga åtgärder för att förhindra smittspridning?
Citera
2020-06-13, 12:00
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Tyvärr ner imorgon också. USA fortsätter ner och vi kommer följa efter.

Folk har pumpat upp bolag som har stora problem och osäker framtid. Nu säljer folk bara för att andra säljer. En nedgång som behövs är hälsosam för marknaden. Finns inte alls samma osäkerhet om corona som när första raset kom.

Har runt 15% cash och kommer nog gå all in imorgon. Bara bolag som är säkra på lång sikt.
I värsta fall fortsätter det ner på Måndag och jag får vänta till lön innan jag fyller på mer. Men jag har svårt att se så mycket panik över inget vi inte redan visste

Vissa borde bara sluta spela experter...
Dow upp nästan 2%.
Citera
2020-06-13, 12:25
Medlem
sinewaves avatar
Veckodatan SPY (S&P500)

Tjur: Över alla medelvärden, färskt guldkors för EMA10+EMA21
Tjur: RSI14 trend (EMA10+21) är på väg att få ett guldkors, både MFI och RSI har en tydlig trend uppåt
Tjur: MACD är för tillfället positiv och har trendat uppåt
-
Neutral: SPY såg länge utan att avsluta med en 'bearish engulfing', men så blev inte fallet efter ett race sista halvtimmen i fredags. Samtidigt avslutar SPX (S&P 500 futures) under öppning så det är lite 50/50 då det beror på vilken data för S&P500 man tittar på.
Neutral: Lägre lägsta skapades i jämförelse med föregående vecka (men inte i jämförelse med samtliga tidigare veckor)
-
Björn: För veckodatan är det svårt att hitta saker som tydligt faller in som 'björn'

-

Dagliga SPY (S&P500)

Tjur: SMA200 respekterades och höll väldigt tydligt (att det kommer tester nedåt mot olika medelvärden är väldigt vanligt, när/om dessa håller är det positivt)
Tjur: Den uppåtgående kanal som finns (2 april + 14 maj + 12 juni) verkar ha respekteras. Om detta har någon vikt vore det normalt att vi åtminstone når 50% (returns to mean) inom samma kanal men uppåt.
Tjur: Trots nedgången förändras inte det faktum att priset är på väg mot ett av de mer signifikanta guldkorsen, SMA200+SMA50
-
Neutral: Dubbel övre 'gap', dessa tycker om att fyllas historiskt (men kan ta lång tid och gå långt ned innan det blir relevant)
Neutral: RSI14 trend (EMA10+21) är på väg att få dödskors (senaste guldkorset inträffade 30 mars, innan det dödskors 21 februari). Att dödskors uppstår när något gått upp under lång tid för en oscillator är dock helt normalt och förväntat så innebörden blir inte riktigt björn även om det lutar en aning mer åt det hållet.
-
Björn: Dödskors på MACD (dessa har dock inträffat under nuvarande längre positiva trend, men ändå ingen bra sak)
Björn: Stängning under EMA21 (det är vid sådana tillfällen det kan vända, i detta fall nedåt)
Björn: StochRSI pekar kraftigt nedåt

Skärmdump, SPY:
https://i.imgur.com/qO5Zc1i.png

---

Veckodatan OMXS30

Tjur: SMA200 respekterades, stängning ovanför EMA21 (vid längre lågkonjunkturer ligger kursen oftast långa perioder under SMA200 för veckodatan)
Tjur: Den kanal som finns för veckodatan verkar ha respekteras, lägsta för den här veckan hade varit 1564 men priset kom bara ned till 1590 (varpå pris träffade på SMA200)
Tjur: RSI14 har en tydlig trend uppåt trots dippen denna vecka som endast skapar en högre lägsta
-
Neutral: MACD är fortsatt positivt men iom denna vecka sker en viss utplaning
-
Björn: En halft 'englufing bearish candle'
Björn: StochRSI ligger väldigt högt

-

Dagliga OMXS30

Tjur: 50% retracement har respekterats (50% av nedgången)
Tjur: Den kanal som finns verkar ha respekterats precis som för SPY (S&P500)
Tjur: Högre lägsta på RSI14 relativt den föregående lokala dippen (14 maj)
Tjur: Även om det gått ned har vi ändå en högre lägsta sett till föregående mer signifikant lokala dipp (14 maj)
-
Neutral: Högre lägsta för pris relativt 14 maj men lägre lägsta för MFI och RSI (hidden bullish divergence), men dessa datum har ganska stort avstånd så detta säger något mindre
-
Björn: Dödskors på MACD
Björn: Pris under SMA200 för andra dagen på rad
Björn: RSI14 trend (EMA10+21) är väldigt nära dödskors (föregående guldskors 18 maj, dödskors 15 maj, guldkors 27 mars, dödskors 24 feb)
Björn: StochRSI pekar tydligt nedåt
Björn: Lägre lägsta för MFI relativt den förra lokala nedgången (14 maj)

-----------------------------------------------------

Summa summarum
50/50.
För veckodatan är det lätt att gäspa något men när man går ned på dagliga finns en del som indikerar vändning samtidigt som det finns en del som säger raka motsatsen.
Summa summarum blir därför i princip 'vi får se hur det blir'.

Positivt kommande vecka för SPY och dagliga vore att se stängningar över runt 35% (fib. 0.382) av nuvarande nedgång. Kursen var där och nosade i fredags men lyckades inte stänga över (fib. 0.382). Negativt vore att se halvdana försök uppåt med lägre högsta.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-13 kl. 12:30.
Citera
2020-06-13, 12:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Uttryckte väl mig lite klumpigt. Menar att toppen vad gäller det sammanlagda antalet döda vid den tidpunkten är nådd och att det efter det inte redovisas fler dödsfall per dag längre (i stort sett iaf). Detta enligt den modellen jag utgick ifrån vilken man såklart får ta med en nypa salt såklart. En lägre lutning på kurvan och alltså att dödstalen per dag sjunker har vi nog sett sen ungefär 24:e april ja. Ögonmåttar det lite snabbt nu och det ser så ut. (Det jag var ute efter var ju att se när lutningen är 0).
Hm, kan väl dröja 10 år innan lutningen är nere på 0.

I någon väldigt strikt mening så är det "efter corona".
Men jag tror nog att det är något annat som avses i trådstarten. Där corona inte längre har någon betydande påverkan på ekonomin. Du kanske kan hitta något annat mått?

När vi är nere på samma dödstal som vid vanliga influensor kanske?
Citera
2020-06-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Kan någon här försöka sig på en förklaring till varför vi inte ser någon större påverkan på börserna med tanke på ett pågående, eskalerande inbördeskrig i USA!?

Corona är en sak men det som sker i USA just nu är katastrof.
Möjligen inte för de gigantiska bolagen men för samhället och realekonomin i stort ?

Är det bara jag som ser väldigt mörka moln torna upp sig?
Polarisering mellan vita och svarta, ett raskrig har startat och anarki och laglöshet tilltar medan media eldar på.

Ska Trump lösa detta måste han kalla in militären skarpt mot sin egna befolkning och det går Aldrig hem. Då kommer folket gå mot honom.
Vidare lyssnar varken den ena eller den andre på Trumpen, titta på Seattle t ex - vad i H-vete ?

Och vidare att hela skiten är instignerad börjar bli uppenbart, Trump ska bort till varje pris.
Vilka är det han retar upp så förbannat?

Hur gick börserna under 60-talet? det var värre då, mycket värre.

Påverkar detta "inbördeskrig" vinsterna hos börsbolagen? I de flesta fall är det business as usual.

Du behöver fundera på vad som påverkar företagens vinster.
Citera
2020-06-13, 12:42
Medlem
Problemet med att kliva ut är att man inte kan sia om när det är dags att kliva in igen. Hur har ni som tagit steget resonerat egentligen?
Citera
2020-06-13, 14:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Ja. Min källa sa för flera månader sen att Norwegian t.ex inte betalar tillbaka flygbiljetter, att dom alltså mer eller mindre stjäl pengar från kunderna. Jag avvaktade lite pga den informationen och se på fan, nu vaknar tidningarna. Häromdagen skrev dom om det. Det lär komma en hel del stämningar och eventuella böter.
Detta maskande av realiteter från ekonomi-journalister gör att allt ser mycket bättre ut än det är i verkligheten. Vi som kan skåda igenom detta förstår att t.ex Norwegian aldrig kan överleva. Men om man tror på media så är egentligen allt som vanligt. Det är en falsk bild som lurar många att köpa aktier alldeles för dyrt.
Citera
2020-06-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Detta maskande av realiteter från ekonomi-journalister gör att allt ser mycket bättre ut än det är i verkligheten. Vi som kan skåda igenom detta förstår att t.ex Norwegian aldrig kan överleva. Men om man tror på media så är egentligen allt som vanligt. Det är en falsk bild som lurar många att köpa aktier alldeles för dyrt.

Vilken media avser du?

Det finns många analyser därute som ser Norwegians svaghet... du bör nog inte basera dina aktieköp på dagspressen, politiska utspel med mera.
Citera
2020-06-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Vilka är de bästa personerna att följa opå ex twitter när det kommer till börsen?

Sorry om OT

Lundaluppen är bra. I alla fall för den konservative investeraren.

Vet inte om han tvittrar dock. Analyser funkar ju inte som one-liners, så länge bloggen lever är det där jag kollar.

på twitter hittar man nog mest Pump&Dump.

PS.

jo, jag ser nu han har twitter. Men läs långa texter... det krävs.

Citat:
The latest Tweets from Lundaluppen (@Lundaluppen). Fundamental aktieanalys och investeringar. Inte alltid 100% seriös på Twitter. OBS: jag äger ofta aktierna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in