2020-06-14, 11:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja det där är svårt. Om jag hade sålt för två veckor sedan innan uppgången och köpt i början av den här veckan så hade hela vinsten för i år varit borta. Men visst, om man har turen att tajma en cykel så kan man tjäna multum.

Turen? Man kan trots allt också bara följa trenderna som sagt. Det är knappast perfekt, men vad är det? :)
Citera
2020-06-14, 14:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja det där är svårt. Om jag hade sålt för två veckor sedan innan uppgången och köpt i början av den här veckan så hade hela vinsten för i år varit borta. Men visst, om man har turen att tajma en cykel så kan man tjäna multum.
Skulle du säga att alla som tjänar pengar på börsen har tur? Varför läser du i så fall i den här tråden?
Citera
2020-06-14, 14:14
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Någon som vågar betta hur morgondagen, måndag, går på Stockholmsbörsen, vad står den på efter stängning, när vi läst av Dow Jones? Jag kan inte det. Det är lika stor sannolikhet för +4% som -4%. Läget är helt absurt. Det ska inte vara så här. Men det är roligt att ha fått vara med när jorden nästan går under.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-14 kl. 14:17.
Citera
2020-06-14, 14:40
Medlem
Min TA-spåkula säger att efter att OMX-30 landade på 1,609 i fredags så kommer vi att studsa upp mot 1,665-1,680. Därefter vänder det ner igen mot 1,500-1,550.
Citera
2020-06-14, 15:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Någon som vågar betta hur morgondagen, måndag, går på Stockholmsbörsen, vad står den på efter stängning, när vi läst av Dow Jones? Jag kan inte det. Det är lika stor sannolikhet för +4% som -4%. Läget är helt absurt. Det ska inte vara så här. Men det är roligt att ha fått vara med när jorden nästan går under.

Som jag skrev tidigare ser även jag ett 50/50 så om man sitter med något eller är utanför anser jag det bästa är att invänta den nya datan som kommer på måndag.

Både SPY och SPX slog i MA200 och hittade där support på dagliga. Detta är väl den största björnfaktorn jag kan se just nu. Dvs det faktum att de bredare indexen trots allt på dagliga är i en tydlig tjurtrend.

Ovan kan dock ändras imorgon..... Därav 50/50.
SPY var annars högintressant i fredags, från -1% till +1.5% till -0.8% till +1.4% till +0.2% till 1.2% ungefär. Att notera är även att tyska terminer för DAX slutade på ca +1.9%.
Citera
2020-06-14, 15:30
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Min TA-spåkula säger att efter att OMX-30 landade på 1,609 i fredags så kommer vi att studsa upp mot 1,665-1,680. Därefter vänder det ner igen mot 1,500-1,550.

Det är ett av alla trovärdiga scenarion, men man måste komma ihåg att lilla OMXS30 påverkas mycket av vad som händer på de amerikanska börserna.
Citera
2020-06-14, 16:34
Medlem
Citat:

Om du vill betta kan du spela roulette likaväl.

Köpt PUTS del dagar sedan för OMX samtidigt köper på mig löpande när faller mer.

Index öppnar för handel här 02 Dubai tid inatt. Men tänker ta en short på DAX precis innan för ena broker tillåter handel över helgen.

Min aspekt i det kommer det in massa sälj kan vi se ett snabbt fall när öppnar. Om inte får jag ta en SL. Relativ riskfri trade där vinsts mot vad du kan förlora är många gånger mer. Några timmar senare öppnar Asien så där får man se hur dom ser på marknaden
Citera
2020-06-14, 16:53
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Turen? Man kan trots allt också bara följa trenderna som sagt. Det är knappast perfekt, men vad är det?

Hade du veckans nedgång på radarn? Det var ju ändå så att USA-börsen låg några procentenheter bättre hela tiden, ändå tills supernedgågngen i torsdags.

Citat:
Skulle du säga att alla som tjänar pengar på börsen har tur? Varför läser du i så fall i den här tråden?

Nej men det beror på tidshorisont. De flesta går plus på sikt. Men att tajma variationen runt trenden på kort sikt är väl svårt. Kommer du köpa in dig igen på de här nivåerna eller avvakta?
Citera
2020-06-14, 17:06
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:

Jag har helt gett upp att försöka bedöma riktning, längd och varaktighet på börsens svängningar nu. Istället ser jag till att ha likvidera redo, bara ligga i värdepapper jag bedömer som långsiktigt hållbara och då endast i sådan omfattning att jag hanterar en bredare och djupare nedgång. Har hämtat hem en del vinster, och har satt gränser i förväg för vid vilka nivåer jag köper respektive säljer, och hur stora innehaven får vara. Det hindrar mig från att dras med i stundens hetta, och minskar risken drastiskt.
Citera
2020-06-14, 17:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Jag har helt gett upp att försöka bedöma riktning, längd och varaktighet på börsens svängningar nu. Istället ser jag till att ha likvidera redo, bara ligga i värdepapper jag bedömer som långsiktigt hållbara och då endast i sådan omfattning att jag hanterar en bredare och djupare nedgång. Har hämtat hem en del vinster, och har satt gränser i förväg för vid vilka nivåer jag köper respektive säljer, och hur stora innehaven får vara. Det hindrar mig från att dras med i stundens hetta, och minskar risken drastiskt.
Jo, jag gör likadant, den här parodin kan bekämpas med lugn och ro. Sätta fasta värden när man kommer att köpa eller sälja och följa detta, så får vi anta att idioterna lämnar börsen så småningom. Värdet på OMXS30 då kommer att styr om jag sitter fulltankad med aktier, bara med cash, eller fulltankad med Bear.
Citera
2020-06-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är ett av alla trovärdiga scenarion, men man måste komma ihåg att lilla OMXS30 påverkas mycket av vad som händer på de amerikanska börserna.
Påverkas mycket är ett understatement. Följer nästan slaviskt USA-börserna. Men innan USA öppnar imorgon kan det bli en liten uppstuds. Med betoning på liten. Och som du säger, det är ett av alla trovärdiga scenarion.
Citera
2020-06-14, 19:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Hade du veckans nedgång på radarn? Det var ju ändå så att USA-börsen låg några procentenheter bättre hela tiden, ändå tills supernedgågngen i torsdags.

Ja, men exakt tidpunkt? Nej, det var det ingen som hade.
Däremot vill jag minnas att jag pratat om att det vore hälsosamt med en korrektion och att jag pratat en hel del om dippen i maj som något som sannolikt sker igen inom snar framtid. Att hålla på och gissa dagar och tidpunkter ... Det gör man om man gillar att framstå som en idiot. :)

Jag varnade också för att RSI14 för dagliga stod väldigt högt och att det därför var större sannolikhet än mindre att det bör komma någon korrektion väldigt snart, se posthistorik.

Trenderna har dock mindre med det där att göra. De vänder när de vänder åt båda håll och EMA etc är trots allt även laggande indikatorer, de förutsäger därför minst av alla indikatorer. Att följa trender är också det minst 'häftiga' att göra då man alltid ligger något efter. Ibland är det minst häftiga dock det mest praktiska.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-14 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in