2020-06-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Problemet med att kliva ut är att man inte kan sia om när det är dags att kliva in igen. Hur har ni som tagit steget resonerat egentligen?

Jag minns tyvärr inte namnet men en guru på "Buffet-nivå", med ett lysande resultat i ryggen över lång tid, fick frågan vad nyckeln till hans framgång var och han svarade: "Vi har aldrig träffat den exakta botten eller den exakta toppen"

Han sa det med glimten i ögat men det ligger nog en del i andemeningen.

Personligen har jag i grunden två separata portföljer, en jag sällan/aldrig rör och en jag "leker med"

Den jag leker med har jag inga extrema krav på utvecklingen för och hamnar jag fel får jag leva med det.

För tillfället ligger jag ganska likvid i den och har missat några sköna procent på toppen nu senaste tiden, men är positionerad för större rekyler neråt. Då min "gissning" är att sättningen vi såg förra veckan inte var tillräcklig stor utan mer är att vänta. Mitt troligaste scenario är att vi inleder veckan på minus eller i alla fall att resten av den blir väldigt slagig. Om så blir fallet kommer jag förmodligen min vana trogen gå in igen och lite för tidigt och köpa tillbaka exakt samma aktier. Men där nöjer jag mig med någon procent.

Och blir det tvärtom så att det "räckte" med rekylen förra veckan och trenden är fortsatt starkt uppåt en tid till låter jag det helt enkelt bero, fortsätter stå vid sidlinjen och känner mig nöjd med det jag fått ut senaste tiden. Har man bara tålamod dyker det förr eller senare alltid upp bra köplägen längre fram. På bolagsnivå kan det vara en enskild kvartalsrapport etc som slår fel och i det större perspektivet kommer det alltid nya katastrofer eller kriser.

Sen visar det sig säkert när det är dags att ta av sig foppatofflorna och summera livet att man tjänat mångdubbelt mer på att inte göra ett skit. Men man ska ju ha lite kul också och skulle jag ägna mig åt v65 hade det gått ännu sämre.

En sak jag personligen lärt mig, som svar på din fråga, är att alltid ha en grundstrategi och i möjligaste mån hålla sig till den. Vissa huvudprinciper som man följer.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-06-14 kl. 22:34.
Citera
2020-06-14, 22:44
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Jag har helt gett upp att försöka bedöma riktning, längd och varaktighet på börsens svängningar nu. Istället ser jag till att ha likvidera redo, bara ligga i värdepapper jag bedömer som långsiktigt hållbara och då endast i sådan omfattning att jag hanterar en bredare och djupare nedgång. Har hämtat hem en del vinster, och har satt gränser i förväg för vid vilka nivåer jag köper respektive säljer, och hur stora innehaven får vara. Det hindrar mig från att dras med i stundens hetta, och minskar risken drastiskt.

Kul och se en man med en plan! Jag har funderat i liknande banor.
Lägger du säljordrar och stopp-loss direkt vid köp eller sitter du och bevakar?
Citera
2020-06-15, 05:47
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Kul och se en man med en plan! Jag har funderat i liknande banor.
Lägger du säljordrar och stopp-loss direkt vid köp eller sitter du och bevakar?

Jag bevakar utvecklingen. Ser jag att det närmar sig nivåerna jag har som mål lägger jag en order över dagen men jag har inte stop-loss eller order liggande över natten.
Citera
2020-06-15, 08:51
Medlem
Cincinnatis avatar
Indexterminerna för S&P står på -3% så här tidigt. Kan bli en blodig dag. Men det var svängigt som fan i fredags så det kan vända.
Citera
2020-06-15, 08:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Indexterminerna för S&P står på -3% så här tidigt. Kan bli en blodig dag. Men det var svängigt som fan i fredags så det kan vända.

Mjo, det ser mörkt ut för dagen. Blir förvåna om OMXS30 inte öppnar rött.
SPX (S&P500) var ner vid fib 0.618 och stötte på support där, om det duger för dagen återstår att se:
https://i.imgur.com/srFVk7K.png
Senast redigerad av sinewave 2020-06-15 kl. 08:58.
Citera
2020-06-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbelCola
Hur tänker ni med fonder, jag sitter med dessa. Några tips.

Swedbank Robur Ny teknik A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
AMF Aktiefond Nordamerika
Avanza global

Har du suttit med dem hela krisen, så finns de väl ingen anledning att röra dem nu, tänker jag. Eller menar du hur bra fonderna är? Ser väl diverserat ut. Kanske kika på någon rysslands-fond också? Förutsätter att du sparar med lite längre tidshorisont...?
Citera
2020-06-15, 10:16
Medlem
Absolutinte800s avatar
Nån fler som intresserar sig för laxaktier? Corona hittat på skärbräda från importerad lax i Kina alltså. Blir det en längre nedåtgående trend för sektorn nu månne? Och vilket företag är mest exponerat mot Asien? Generellt är Asien en väldigt viktig tillväxtmarknad för många seafood-bolag har jag förstått ifrån årsredovisningar.

Äger själv Austevoll Seafood.
Och OT men jag tycks ha läst mig till att viruset överlever på sin höjd ett par dagar på livsmedel. Verkar alltså vara falskt då.
Citera
2020-06-15, 12:26
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Nån fler som intresserar sig för laxaktier? Corona hittat på skärbräda från importerad lax i Kina alltså. Blir det en längre nedåtgående trend för sektorn nu månne? Och vilket företag är mest exponerat mot Asien? Generellt är Asien en väldigt viktig tillväxtmarknad för många seafood-bolag har jag förstått ifrån årsredovisningar.

Och OT men jag tycks ha läst mig till att viruset överlever på sin höjd ett par dagar på livsmedel. Verkar alltså vara falskt då.

Normal Kinespropaganda att skylla på import, Propagandaapparaten går på högvarv hos kommunisterna. Vem tror dom att dom kan lura med det skitsnacket. Den Kinesiska strategin har nått proportioner som är direkt löjliga. Dom skulle istället lägga fram dom sanna siffrorna om hur många smittfall och döda dom har haft sedan förra hösten när dom första fallen startade i Kina.
Citera
2020-06-15, 13:13
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800

Går nog bra, trots allt går bara ungefär 2,5% av den norska laksen till just Kina. Kina hotar med att köpa från Chile istället, mistänker att det handler om priser.
Citera
2020-06-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
tittar du på euromomo på excess mortality så ser du att vi vecka 23 för 2020 låg under alla tidigare år mellan 2016-2019.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
På så vis kan vi säga att corona är över. Och det tråden avser är nu.

Dvs det dör färre nu än tidigare år. Vi ligger under det normala i antal döda.
Och det är i sig inget konstigt. Det har dött folk i corona i Mars-Maj som annars skulle ha dött nu.

Så vi kommer troligen att ligga på "underskott" i döda ett bra tag.

Japp det mina tankar också.
Citera
2020-06-15, 14:22
Medlem
sinewaves avatar
OMXS30 agerar sådär härligt schizofrent som vi var ett par som talade om under helgen. Dvs en typisk dag där man inte bör göra någonting. Om man är utanför är man utanför, är man investerad ligger man investerad, är man neutral fortsätter man vara neutral osv.

Noterbart, som nämns tidigare, är att SPX (S&P500) stötte på support vid fib. 0.618 och SMA100 på dagliga:
https://i.imgur.com/MRLk82Y.png

Noterbart är att nuvarande korrektion (om det går upp snart, annars vändning av trend) ligger från högsta till lägsta på ca -9.36% (SPX).

Noterbara lokala korrektioner för SPX (S&P500) i nuvarande tjurtrend,

27 mars: -4.8%
1 april: -5%
20-21 april: -5.8%
30 apr-1 maj: -5.37%
11-14 maj: -6.6%
9-15 juni: -9.36% (?)

Också noterbart är att nästan alla av dessa (särskilt april och framåt) skapat lägre högstanivåer. För att nuvarande korrektion ska skapa en lägre lägsta krävs ett fall på ca -7.2% från nuvarande nivå (under 2765 för SPX).
Citera
2020-06-15, 15:10
Medlem
Några bra aktier att tipsa på nu?
Fastighetsbolag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in