2020-06-13, 16:02
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag har pratat med vissa personer.
Det efterfrågade materialet kan dröja en del,då det finns ett stort allmänt intresse vad det verkar att ta del av olika delar av PUs material.
Jag lovar som sagt att återkomma så fort jag får någon ny info.
Allt efterfrågat material som jag får ut..ämnar jag lägga upp pronto så att alla som vill kan ta del av det.

Sitta och tjyvhålla på någonting ger ingenting.Skall vi ha en chans att föra denna sak vidare så krävs det den kollektiva kraften som ligger hos alla som är intresserade av arbetshypotesen CA.

Vi har ju sett vad hemlighållande av info inom en mindre krets(PU med flera) leder till.Det är inte det rätta sättet att jobba på som jag ser det,och vi i allmänheten borde utnyttja den möjlighet som uppenbarar sig iom att vi inte är bunda av sekretess och annat.

Det är också min uppfattning. Vi bör göra CA delen av PU open-source och hantera den som man gör i sådana projekt - med hjälp av GitHub.
Senast redigerad av omiga 2020-06-13 kl. 16:06.
Citera
2020-06-13, 16:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det är också min uppfattning. Vi bör göra CA delen av PU open-source och hantera den som man gör i sådana projekt - med hjälp av GitHub.

+1 på den. Kan gärna se att man lägger till en donationsruta eller liknande som finansierar att materialet finns tillgängligt.
Citera
2020-06-13, 17:44
Medlem
Hur ser trådens läsare på Lisbeth Palmes ögonvittnesmål i sammanhang CA?

Personligen utifrån olika utsagor som påpekar likheten mellan CA och CP,så tror jag fortfarande att LP såg GMs ansikte.
Är det egentligen rimligt att anta något annat?
Det är extremt korta avstånd det handlar om,och ljudet från spädgrisen är av sådan art att hennes koncentration bör..koncentreras däråt.

Hennes beskrivning av klädseln stämmer överens med AB.Jag har inga problem med att anse att hon ser fel härvidlag.Dock så beskriver hon aldrig ABs ansikte.såsom hon gör hans klädsel.
Detta bör,som jag ser det..innebära att hon beskriver ABs klädsel,och samtidigt mördarens ansikte.

Om hon har sett detta..och vi nu vet att det näppeligen är CP hon ser så bör detta indikera att hon ser någon som verkligen liknar CPs nuna vid tiden för brottet..i alla fall vid konfrontationen.

Vi snackar naturligtvis inte om Stig Engström i detta sammanhang.Han är alltför olik för att förväxlas med CP.Herr Andersson däremot skall ju enligt obestridda utsagor varit mycket lik CP vid dessa tidpunkter.

Det är oförklarligt att PU inte har försökt köra denna hypotes i botten så långt det gått.
Personligen så tycker jag att på punkt efter punkt så funkar det.

Vem kan rimligen påstå att LP inte såg mördarens ansikte?

Det är ytterligare en ofattbart översedd faktor av senaste delen av PU.
Citera
2020-06-13, 18:57
Medlem
H24s avatar
Personligen tror jag inte överhuvudtaget på Andersson som gärningsman. Och det har ingenting att göra med uppslaget i sig. Jag ser det bara som allt för osannolikt att en ensam galning skulle komma springandes i det spindelnät av walkie/talkie-män, Stay Behind och poliser som var Sveavägen denna kväll. Det blir en orimlig kontext.

Men med det sagt håller jag med om att Andersson, rent kriminalmässigt, är ett väldigt starkt spår i sig. Och det är helt rimligt att det spanas i det, både inom utredningen och privat. Han påminner lite om Christian Brueckner, som just nu misstänks ha mördat Madeleine McCann. Det saknas någonting konkret, men det finns indiciekedja som är klockren. Man kan bara släppa honom i situationen och det stämmer.

En grej dock. Släpp att han skulle likna Christer Pettersson! Lisbet såg inte gärningsmannen (se länk i min signatur) samt de är med handen på hjärtat inte särskilt lika ändå. Inom Palmemordet har alla potentialen att likna alla om det stämmer med någons spår.
Citera
2020-06-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Personligen tror jag inte överhuvudtaget på Andersson som gärningsman. Och det har ingenting att göra med uppslaget i sig. Jag ser det bara som allt för osannolikt att en ensam galning skulle komma springandes i det spindelnät av walkie/talkie-män, Stay Behind och poliser som var Sveavägen denna kväll. Det blir en orimlig kontext.

Det sägs ju att det spår man själv håller som mest sannolikt, säger en del om ens personlighet.

För egen del har jag väldigt svårt för teorin om att det sprang runt en massa män med walkie-talkies mer eller mindre öppet i anslutning till sin planerade avrättning av en statsminister.
Likaså alla andra teorier om stora konspirationer som involverar en massa individer. "Två personer kan hålla en hemlighet om den ene är död".

CA ser jag som det mest logiska och rimliga spåret jag stött på, och även om revolvern för alltid är borta så vore det väldigt intressant att få se vad PU lyckats sammanställa om honom.
Citera
2020-06-13, 19:55
Medlem
Citat:

Men med det sagt håller jag med om att Andersson, rent kriminalmässigt, är ett väldigt starkt spår i sig. Och det är helt rimligt att det spanas i det, både inom utredningen och privat. Han påminner lite om Christian Brueckner, som just nu misstänks ha mördat Madeleine McCann. Det saknas någonting konkret, men det finns indiciekedja som är klockren. Man kan bara släppa honom i situationen och det stämmer.

En grej dock. Släpp att han skulle likna Christer Pettersson! Lisbet såg inte gärningsmannen (se länk i min signatur) samt de är med handen på hjärtat inte särskilt lika ändå. Inom Palmemordet har alla potentialen att likna alla om det stämmer med någons spår.

Såå?

Stora ord från person utan exklusiv insyn.
Vad LP såg..eller inte..är visserligen öppet för spekulation,men person som kategoriskt avvisar hennes vittnesmål vet man far med osanning utifrån det kategoriska avvisandet.

Att Christer Andersson och Christer Petterson vid tillfället för mordet torde ha sett väldigt lika ut finns det flera utsagor innifrån PU på.
H24 påstår annat..i sådant fall får man ju fråga efter belägg för detta häpnadsväckande uttalande.
Är det möjligen så att H24 som enda person utanför PU sitter på ett foto av CA från runt tidpunkt för mordet?

Inte det?

Så kan det gå om man pratar skit.
Citera
2020-06-13, 20:41
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron

För egen del har jag väldigt svårt för teorin om att det sprang runt en massa män med walkie-talkies mer eller mindre öppet i anslutning till sin planerade avrättning av en statsminister.
Likaså alla andra teorier om stora konspirationer som involverar en massa individer. "Två personer kan hålla en hemlighet om den ene är död".

Kloka ord. Jag är inne på samma linje själv. CA, SE eller någon okänd. Det centrala för mig är att mordet begicks av en ensam person utan medhjälpare. Jag tror inte att folk riktigt har satt sig in i den enorma logistik som krävs för att iscensätta ett statsministermord när förutsättningarna var dem att ingen visste när paret Palme skulle lämna bostaden och var de skulle bege sig.

En timme innan bestämde de sig för Grand. Innan det hade de, om jag minns rätt, tänkt se Morrhår och ärtor på en annan biograf i en annan del av centrum. SÄPO gick igenom deras lägenhet dagen efter mordet och fann inga spår av avlyssning. Det skulle således kräva att Mårten Palme och/eller flickvän var inblandade i konspirationen. Att på så kort tid få ut en massa walkie-talkiemän just på den rätta platsen känns minst sagt otroligt. Kom också ihåg Hans Ölvebros påpekande att inte en enda observation av walkie-talkies gjordes på vägen mellan biografen och tunnelbanestationen. Den väg paret Palme kom. Det var en kall och grinig vinterkväll i Stockholm. Det mest logiska vore att anta att de skulle ta samma väg hem.

Jag tror mycket väl att enstaka vittnesmål angående walkie-talkies kan vara korrekta men jag tvivlar starkt på att någon av dem har relevans för palmemordet.
Citera
2020-06-13, 21:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Kloka ord. Jag är inne på samma linje själv. CA, SE eller någon okänd. Det centrala för mig är att mordet begicks av en ensam person utan medhjälpare. Jag tror inte att folk riktigt har satt sig in i den enorma logistik som krävs för att iscensätta ett statsministermord när förutsättningarna var dem att ingen visste när paret Palme skulle lämna bostaden och var de skulle bege sig.

En timme innan bestämde de sig för Grand. Innan det hade de, om jag minns rätt, tänkt se Morrhår och ärtor på en annan biograf i en annan del av centrum. SÄPO gick igenom deras lägenhet dagen efter mordet och fann inga spår av avlyssning. Det skulle således kräva att Mårten Palme och/eller flickvän var inblandade i konspirationen. Att på så kort tid få ut en massa walkie-talkiemän just på den rätta platsen känns minst sagt otroligt. Kom också ihåg Hans Ölvebros påpekande att inte en enda observation av walkie-talkies gjordes på vägen mellan biografen och tunnelbanestationen. Den väg paret Palme kom. Det var en kall och grinig vinterkväll i Stockholm. Det mest logiska vore att anta att de skulle ta samma väg hem.

Jag tror mycket väl att enstaka vittnesmål angående walkie-talkies kan vara korrekta men jag tvivlar starkt på att någon av dem har relevans för palmemordet.

Nej, liksom diverse profilerare anser jag att omständigheterna kring mordet pekar ut en person av CA-snitt. Möjligheten fångas i stunden och val av vapen och ammunition tyder på att man tager vad man haver. En professionell sammansvärjning hade valt ett av de många tillfällen som fanns att skjuta OP där förutsättningarna var förutsägbara.

GM är dock ej kaotisk eller osorterad, kan hantera vapen och har den sällsynta läggningen att kallblodigt kunna förmå sig att skjuta någon på öppen gata samt är tämligen likgiltig inför det personliga risktagandet.

En opportunistisk semiprofessionell konspiration som organiseras hastigt under kvällen då? Jag säger som en som tror det - Varför krångla till det i onödan?
Citera
2020-06-13, 21:39
Medlem
Citat:

Släpp det här med WT-män, det finns inte ett enda konkret bevis för sådana.

Däremot CA-teorin bygger helt och hållet på konreta bevis.

- CA gillade inte Palme.
- CA hade en Magnum som han har gjort sig av med med en dubiös förklaring.
- CA vapen är det enda licensierade vapnet som inte provskjutits.
- CA's vapen har ej dykt upp trots att den kunde inbringa miljoner i hittelön.
- CA infann sig ej till provskjutningen.
- CA rörde sig ofta på Sveavägen.
- CA bodde en kvarts promenad från Grand.
- CA gjorde sig anonym efter mordet.
- CA mordhotade en granne.
- CA sparkade en hund.
- CA sköt sönder sin TV.
- CA förlorade pengar på ett regeringsbeslut dagen innan mordet.
- osv osv osv.

Det urstarka med CA-teorin är att den bygger på bevisbar fakta, endast.
Senast redigerad av DenTredjeTeorin 2020-06-13 kl. 21:46.
Citera
2020-06-13, 21:51
Medlem
kato85s avatar
Ibland känns det som att KP valde SE eftersom det annars inte skulle gå att få tyst på spekulationerna kring honom.

Hade man valt CA så hade folk klagat på att han inte kunde placeras på mordplatsen, eller att han faktiskt sålde sitt legala vapen till en knarklangare för ett par tusenlappar.
Och sen hade Filter och TP gjort 100 reportage och böcket till om varför SE faktiskt var banemannen.

För att undvika mest möjliga spekulation så kör man då på SE, eftersom det också är det spår som det pratas mest om i media, och sen begraver man allting.
Citera
2020-06-13, 21:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ibland känns det som att KP valde SE eftersom det annars inte skulle gå att få tyst på spekulationerna kring honom.

Hade man valt CA så hade folk klagat på att han inte kunde placeras på mordplatsen, eller att han faktiskt sålde sitt legala vapen till en knarklangare för ett par tusenlappar.
Och sen hade Filter och TP gjort 100 reportage och böcket till om varför SE faktiskt var banemannen.

För att undvika mest möjliga spekulation så kör man då på SE, eftersom det också är det spår som det pratas mest om i media, och sen begraver man allting.

Det rimliga vore, om fortsatt utredning bedöms som utsiktslös, att utan att namnge någon presentera CA och SE och varför man anser att det ej går att komma vidare med någon av dem och lägga ner.
Citera
2020-06-13, 22:37
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, liksom diverse profilerare anser jag att omständigheterna kring mordet pekar ut en person av CA-snitt. Möjligheten fångas i stunden och val av vapen och ammunition tyder på att man tager vad man haver. En professionell sammansvärjning hade valt ett av de många tillfällen som fanns att skjuta OP där förutsättningarna var förutsägbara.

Helt klart. Det är heller ingen slump att en överväldigande majoritet av mord och mordförsök på statsmän sker just när man i förväg vet var de ska vara vid en fastställd tidpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
GM är dock ej kaotisk eller osorterad, kan hantera vapen och har den sällsynta läggningen att kallblodigt kunna förmå sig att skjuta någon på öppen gata samt är tämligen likgiltig inför det personliga risktagandet.

Frågan är om en person som skjuter sönder sin tv därför att Palme dyker upp i rutan passar in i ovanstående profil? Jag vet tyvärr för litet om CA för att våga uttala mig kategoriskt. Sen ska man kanske inte dra för stora växlar på en enskild händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in