2020-08-17, 21:31
Medlem
Förhöret ovan understryker ytterligare hypotesen att CA har skjutit TVn för att Palme visades i rutan.
Har tråden kunnat fastställa ungefärlig tidpunkt för skottet i TVn?

Oavsett detta så kan vi konstatera att skottet avfyras vid en tidpunkt som ligger på så långt avstånd i tid från sossarnas höjning av omsättningsskatten 27 Februari 1986..att denna åtgärd i sig själv knappast har varit den enda komponenten i CAs eventuella motivbild.
Citera
2020-08-17, 21:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Protokoll över förhör med maskerad,November 1995 klockan 08.00

Dechiffrerar detta som CA's kusin på mödernet.

Detta rörande TV-skottet är rörigt.

Nöjer mig till en början med att fästa mig vid att historien om tv-skottet varit "störande" då den förhörda eller hennes moder haft "egna funderingar". Följaktligen återigen personer i CA's närhet som misstänker honom.
Citera
2020-08-17, 21:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Har tråden kunnat fastställa ungefärlig tidpunkt för skottet i TVn?

Andra halvåret 1980.

Med reservation för ev. innehav av vapen före den tidsperioden.
Senast redigerad av Roerlig 2020-08-17 kl. 22:03.
Citera
2020-08-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Andra halvåret 1980.

Tackar för detta.Polisens analys av fragment härifrån är således av betydligt mindre betydelse.
Det understryker dessutom tyngden i CAs eventuella Palmehat.
Höjningen av omsättningsskatten kan möjligen ha varit strået som bröt kamelens rygg,men CAs evetuella mångåriga Palmehat bildar grunden i motivbilden.
Citera
2020-08-17, 22:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det understryker dessutom tyngden i CAs eventuella Palmehat.
Höjningen av omsättningsskatten kan möjligen ha varit strået som bröt kamelens rygg,men CAs evetuella mångåriga Palmehat bildar grunden i motivbilden.

Inget beträffande tv-skottet och Palme i rutan kan anses vara fastställt än så länge. Rörigt och oklart. Får avvakta ytterligare information. Hoppas på förhör med förstahandskällan.
Citera
2020-08-17, 22:15
Medlem
Transkribering IVA 17310

1195-11-20

Protokoll över förhör med maskerat 08.00 av krinsp Per Hejdebäck utan tillgång till förhörsvittne.
Förhörsplats:RKP,Stockholm maskerat.

Maskerad informeras om att han företrädesvis skall höras om sin kännedom om Krister Anderssons vapeninnehav och vapenhantering.
Förhöret ingår som ett led i utredningen av mordet på Olof Palme.
Maskerad informeras också om Kristers berättelse om hur han sålt sin magnumrevolver i Kungsträdgården sensommaren 1992.
Maskerad maskerat som är Krister Anderssons maskerat.

På en direkt fråga till maskerad om hans kännedom om en händelse då Krister skulle ha skjutit genom en TV berättade han följande:
Krister hade avsiktligt eller oavsiktligt,vilket det var maskerat,skjutit ett skott mot TVn då Olof Palme var i bild.Maskerat,som berättat detta för honom.Händelsen inträffade någon gång i början av 1980-talet.Antingen var det på Hälsingegatan eller efter det att Krister flyttat till Handen.Maskerat var med vid det aktuella tillfället.
Maskerad tror mest att det hela skedde oavsiktligt i samband med vård av vapnet eller dyligt men får det svårt att gå ihop med att Olof Palme just då vid detta tillfälle,hade varit på bild i TVn.

Maskerad uppfattar Kristers politiska uppfattning som "väldigt blå".Såvitt Peter kunde förstå hade Krister starka aversioner mot Olof Palme,alltså personen Olof Palme.Det gick inte att diskutera om Olof Palme.Det låste sig då för Krister;han blev störd och inget mera blev sagt.Maskerad har dock aldrig hört Krister uttala sig i hatiska ordalag mot Palme,inte heller att han vid något tillfälle verbalt uttalat hotelser i någon form.

Maskerads allmänna uppfattning om Krister är att denne är allmänbildad och kunnig men att han är en enstöring.Någonting inträffade för ett antal år sedan som gjorde att Krister slöt sig annu mer inom sig själv.Just då hade maskerad uppfattat det som om Krister hade börjat bli lite mer öppen och lättillgänglig.Maskerad har senare förstått att det har berott på Kristers ekonomiska förehavanden och förluster som har gjort honom mera nedstämd.

Maskerat med Krister har varit ytterst sparsamt.Maskerat t.ex bara erinra sig ett enda tillfälle då han,Krister maskerat.Detta måste vara kanske 10-15 år sedan.I övrigt träffade han Krister bara vid tillfällen då andra inom släkten är med.Detta sker bara någon enstaka gång.Senast var det då kristers pappa maskerat.Detta skedde i våras.
Däremot träffar maskerat.De går då ut och festar tillsammans.Fastän Kristers pappa var kommunist kom de bra överens.
Maskerat.

Förhöret slut klockan 08.45
Uppläst vid gjorda konceptanteckningar och vidkänt.

Stockholm som ovan
Per Hejdebäck
Krinsp
Citera
2020-08-17, 22:30
Medlem
Citat:
Inget beträffande tv-skottet och Palme i rutan kan anses vara fastställt än så länge. Rörigt och oklart. Får avvakta ytterligare information. Hoppas på förhör med förstahandskällan.

Jag hoppas att det finns sådant,jag hoppas det verkligen.
Så som jag resonerar så kan jag egentligen bara se tre personer i vars närhet CA sitter i sin lägenhet och pillar på sitt relativt nya vapen.
Hans far,mor och bror.
Två av dem är avlidna och C snackar inte.
Jag undrar om det var CAs far som var förstahandskällan?
Citera
2020-08-17, 22:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Maskerat var med vid det aktuella tillfället.

Då var alltså någon på plats och "upplevde" detta. CA vapenvårdar "eller dylikt" vid detta besök och råkar avfyra i TV:n då Palme är i bild. Detta är fars. Hoppas verkligen vittnet till detta är förhörd.

Här dyker även den gamla hederliga "låsningen" upp (när OP kom på tal).
Citera
2020-08-17, 22:34
Medlem
Citat:
Då var alltså någon på plats och "upplevde" detta. CA vapenvårdar "eller dylikt" vid detta besök och råkar avfyra i TV:n då Palme är i bild. Detta är fars. Hoppas verkligen vittnet till detta är förhörd.

CAs far dör ju 1994 vad jag förstår.OM det är han det handlar om så kan förhöret därför icke genomföras.
Jag undrar om inte den gamle kommunisten satt inne med en hel del info jag..
Citera
2020-08-17, 22:37
Medlem
Citat:

Å andra sidan via enkel uteslutningsmetod så kan vi kanske sluta oss till att V är förstahandaren OM förhör med förstahandkälla ej har gjorts?
Vi vet ju att det inte handlar om varken A eller C,och vi vet ju också att kretsen personer som CA beredde tillträde till sin lägenhet torde vara ytterst begränsad.
Citera
2020-08-17, 22:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag hoppas att det finns sådant,jag hoppas det verkligen.
Så som jag resonerar så kan jag egentligen bara se tre personer i vars närhet CA sitter i sin lägenhet och pillar på sitt relativt nya vapen.
Hans far,mor och bror.
Två av dem är avlidna och C snackar inte.
Jag undrar om det var CAs far som var förstahandskällan?

I förhöret med KA's f.d. sambo var det en kvinna som "upplevt" TV-skottet. Möjligen modern. Men mkt oklart. Dessutom ska detta ha "upplevts" på Hälsingegatan, enligt detta förhör.
Citera
2020-08-17, 22:38
Medlem
Hellbastards avatar
Lite intressant att CA här är "väldigt blå", medan brorsan, om jag minns rätt, ville ha CA till folkpartist.

En tänkbar tolkning är förstås att brorsan medvetet försöker tona ner vad som i sjäva verket är en politisk extremposition.

Fast då blir det ju förvånande att fadern, som tydligen stod CA nära, uppges ha varit kommunist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in