2020-06-11, 20:04
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Ja det är verkligen inte dåligt. Man ska ställa den hastigheten mot hans påstående att poliserna han sa sig jaga efter skulle ha hunnit undan.

Däremot förklarar en sådan acceleration hur mördaren kan uppslukas av jorden.

Absolut, Med den farten så är man borta snabbt och ingen hinner upp då han har försprång.
Det talar för Stig som mördare då mördarn försvann snabbt från platsen.

Han höll ju på med friidrott i ungdomen, nån som vet vilken gren?

En spriter är snabb men har ingen uthållighet. En 400-800 meterslöpare är snabbare än alla vanliga människor och har en bra uthållighet. Ingen polis kommer ifatt en sån.
Citera
2020-06-11, 20:32
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Jag skulle säga att om det nu var han var det ju knappast en genialisk hantering. Han gjorde sig själv misstänkt. Både poliser och personer på Skandia intresserade sig för honom. Han avskrevs på grund av tunnelseende och inkompetens hos polisens utredare. Hade man reagerat adekvat hade se fått det hett om öronen, med tuffa förhör och tvångsmedel.

Exakt så!
Seriöst korkat agerat, ren flax att han klarade sig undan...
Citera
2020-06-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
För att förtydliga: jag har inte läst Thomas Pettersons bok och jag bryr mig noll om hans argumentation håller. Så det är mycket möjligt att det du skriver visar på att han resonerat felaktigt.

Det som intresserar mig är bara hur trovärdig och möjlig Engström är som mördare. Du kanske inte ämnade tycka till alls om det senare? I såfall missförstod jag dig.

3. Kan du säga vilken länk det gäller, och vad det står där specifikt? Jag läste nyss själv förhörsprotokollet med Skandiakillen som var ansvarig för stämpelklockan. I intervjun med honom så framkommer ingenting som vederhäftigt belägger det du säger om tidigast 19:00 exakt. För att kunna påstå något sådant krävs ganska mycket..

Då måste jag säga att det är konstigt att du kommenterar mitt inlägg som handlade specifikt om det.

I början av sida 5 tar han upp det. Det man behöver veta är vad klockan visade och hur väl den stämde med fröken ur.
Citera
2020-06-11, 21:39
Medlem
barkies avatar
Tycker mycket pekar på att Lisbeth var inblandad.
Citera
2020-06-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Exakt så!
Seriöst korkat agerat, ren flax att han klarade sig undan...

Fast en teori är ju att han vill ha mer uppmärksamhet, mer medisexponering, mer omtalad. Och vad kan väl då mäta sog med ett mord på Palme.

Jag sätter en slant på att han ville torska, förr eller senare. I varje fall från början. Sen fick han en djävulsk ågren, tog supandet till en högre nivå och fick brottas med detta livet ut.
Citera
2020-06-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Huvudet på spiken. Man har varit så fixerad vid motivet till mordet, och man har också tyckts tänka att ett sånt här högprofilerat mord kräver en komplicerad lösning. "Jag gillar inte tillfälligheter" hör man ofta i sammanhanget. Som om det vore omöjligt att en ensam galning skulle kunna mörda högt uppsatta politiker som John F Kennedy, Anna Lindh och Prins Franz Ferdinand av Österrike...

Mord är inte en rationell handling, det behöver inte finnas ett rationellt motiv. En alkoholiserad och smådegenererad gärningsperson med ett starkt ogillande av Olof Palme, placerad i ett gyllene tillfälle är ett fullgott motiv för mig.

Förvisso krånglar vi ibland till det.

Nu har det dock föreslagits en ny kandidat till gärningsman, den s.k. skandiamannen, utan att motivet diskuterats särskilt mycket. "Man" har bara tittat på vilka personer som fanns på mordplatsen vid tidpunkten för mordet och använt grundläggande sannolikhetslära och sunt förnuft. Skandiamannen blir då den minst osannolike gärningsmannen enligt utredning/åklagare just nu.

Om vi utgår från att skandiamannen var inblandad så blir det även för många naturligt att fundera över vilka tankar som rörde sig i huvet på densamme innan mordet. Detta oavsett om gärningsmannens tankar är motiv i ordets rätta bemärkelse. Komplicerade eller okomplicerade sådana. Eller om det bara är förvirrade tankar som leder till deltagande i attentatet mot OP.
Citera
2020-06-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Tycker mycket pekar på att Lisbeth var inblandad.
Just det. För under drygt 34år har ingen liten jä...el brytt sig om, vad LP hade i sin handväska.
En metallisk spädgris?!
Spånandet efter mördaren är så utsiktslöst - eftersom det precis hela tiden är enögt!!
Citera
2020-06-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra

SE måste ha haft avancerad hjälp om han var GM - sannolikt av Stay Behind i samma Skandiahus.

Stay behind, Säpo, Nato, KGB och andra organisationer etc behöver inte vara inblandade alls. Det påstås ju att skandiamannen promenerade en sväng i staden den här kvällen, gick ut för att handla mat eller han köpte ett par öl i nån pub etc. Skandiamannen tycks vara en typ som pratar med folk varvid densamme kan höra talas om att nån sett paret Palme i närheten. Folk snackar alltid en massa skit, skvaller, rykten o.s.v. så det är nog tyvärr svårt för en statsminister att vara osynlig på stan. Fyllot i baren säger till skandiamannen: "ja såg att Palme är på bio i kväll hö hö, skål!"
Citera
2020-06-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Stay behind, Säpo, Nato, KGB och andra organisationer etc behöver inte vara inblandade alls. Det påstås ju att skandiamannen promenerade en sväng i staden den här kvällen, gick ut för att handla mat eller han köpte ett par öl i nån pub etc. Skandiamannen tycks vara en typ som pratar med folk varvid densamme kan höra talas om att nån sett paret Palme i närheten. Folk snackar alltid en massa skit, skvaller, rykten o.s.v. så det är nog tyvärr svårt för en statsminister att vara osynlig på stan. Fyllot i baren säger till skandiamannen: "ja såg att Palme är på bio i kväll hö hö, skål!"
Lägg fram bevis för att det gick till på det här viset.
Citera
2020-06-11, 23:32
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just det. För under drygt 34år har ingen liten jä...el brytt sig om, vad LP hade i sin handväska.
En metallisk spädgris?!
Spånandet efter mördaren är så utsiktslöst - eftersom det precis hela tiden är enögt!!

Varför hånar du mig?
Citera
2020-06-11, 23:35
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Absolut, Med den farten så är man borta snabbt och ingen hinner upp då han har försprång.
Det talar för Stig som mördare då mördarn försvann snabbt från platsen.

Han höll ju på med friidrott i ungdomen, nån som vet vilken gren?

En spriter är snabb men har ingen uthållighet. En 400-800 meterslöpare är snabbare än alla vanliga människor och har en bra uthållighet. Ingen polis kommer ifatt en sån.

Ja, det vore intressant att veta mer om hans friidrottande. Om någon sitter på info - posta gärna i tråden!

Det faktum att SE spenderar veckan efter mordet med att åka skidor i fjällen, tyder ju också på att han var en femtiotvååring i bättre fysiskt slag än vad man kanske skulle föranledas att tro vid den första anblicken av hans lite korpulenta kropp, köttiga, glasögonprydda ansikte och glesa kalufs.
Citera
2020-06-11, 23:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Man var ganska rätt ute inledningsvis, nedan från SvD söndagen 2 mars 1986
I SvD:s söndagstidning framgår att polisen går ut med följande signalement. Den efterspanade är i 40-årsåldern och ska enligt flera vittnen ha gett ett ”buffligt intryck”. Han bar enligt efterlysningen en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps. Mannen hade stålbågade glasögon, är cirka 180 centimeter lång, kraftigt byggd och med ett framskjutet axelparti. Uppgiften om glasögonen finns med de två första dagarna.
Sedan lyckades SE snurra upp alla på läktaren med sin förväxlingshistoria, "man har förväxlat gärningsmannen med mig". 34 år kunde blivit ett par dagar.

Jag har själv vid ett flertal tillfällen och diskussioner genom åren sagt ungefär så här :"Nej men det var ju bara ett vittne."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in