2020-06-11, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Hur då förstördes? Kasserades alltså. Att han ens hade en dator på den tiden är ju imponerande.

Det var inget ovanligt med dator efter ca 1995.
Citera
2020-06-11, 13:31
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Nä, det i sig är ju inget man kan döma honom för.

Det som gör honom till den i min tycke mest trovärdige mördaren är att:

• Det finns starka skäl att tro att han befann sig mycket nära mordplatsen vid tiden för mordet, något han själv också säger att han gjorde
  • Ingen överhuvudtaget styrker att han varit på mordplatsen --efter-- att mordet skett, medan han själv säger sig ha varit där och mitt i händelsernas centrum
  • Det enda vittnet som hyfsat ser flyende GM lämnar ett signalement som stämmer väl in på honom
  • Han säger sig ha sett Lars Jeppsson på ett sätt som inget annat vittne förutom Lisbeth Palme säger sig ha gjort, vilket allra minst antyder att han skulle varit väldigt nära mordplatsen väldigt nära tiden för mordet
  • Tre personer vid Grand lämnar ett signalement som stämmer väl in på honom
  • Det är plausibelt att han kan ha observerat paret Palme på väg till bion när han lämnade Skandiahuset för att äta middag
  • Han känner bevisligen till miljön kring mordplatsen extremt väl
  • Han har haft möjlighet att hålla uppsikt över paret Palmes väg från biografen från sin arbetsplats
  • Det finns vittnesobservationer av flyende man som kan tolkas som att GM flyr Johannesgatan, St Johannes kyrkogård, Luntmakargatan, Tegnergatan. Detta passar väl med en SE som söker att ta sig tillbaka in i Skandiahuset.
  • SE har haft möjlighet att göra sig av med eventuellt mordvapen inne i Skandiahuset
  • SE stämmer väl med två av de tre gjorda gärningsmannaprofilerna
  • SE avfördes från utredningen på felaktig grund. SEs person var sådan att han lätt avfärdades såsom en irriterande men harmlös stolle. Detta är en potentiell förklaring hur han klarade sig undan upptäckt.

Inget av detta hade i sig varit nog att döma honom, inget bevisar att han är skyldig. Men han är den starkaste kandidaten utan konkurrens.

Exemplariskt sammanfattat.

Problemet med hela den här utredningen har alltid varit att man letat efter motiv istället för tillfälle. Mig veterligen kan ingen annan teori så som Sydrafrika, Polisspåret osv faktiskt presentera en presumtiv gärningsman som befunnits sig på brottsplatsen och som stämmer väl överens med gärnningsmmanbeskrinvningen.
Citera
2020-06-11, 13:31
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det var inget ovanligt med dator efter ca 1995.

Nej jag har förstått det. Speciellt inte i hans yrke heller kan jag tänka mig?
Citera
2020-06-11, 13:33
Medlem
orrecrists avatar
Vad var Stigs motiv?
Citera
2020-06-11, 13:35
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Vad var Stigs motiv?
Ett starkt ogillande av en mycket inflytelserik svensk statstjänsteman?

Edit: Om det nu fanns ett motiv..

Man ska ju ha klart för sig att SE och CP, de mest intressanta misstänkta GM, haft det på olika sätt jobbigt och svårt i livet (självmord i båda fall) och kan ha agerat på impuls snarare än eftertanke.
Senast redigerad av lakritc 2020-06-11 kl. 13:47.
Citera
2020-06-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloridaMan
1= Det hopkok som KP presenterade idag skulle aldrig någonsin hålla i en svensk domstol. Inte ens mot någon som exempelvis Christer Pettersson och definitivt inte mot en ostraffad man som Stig Engström. Ingen ärlig människa som vet hur verkligheten fungerar kan påstå något annat..

Fast KP sa ju själv uttryckligen att de bevis man har idag inte skulle räcka för en fällande dom i domstol. Han menade att han hade tillräckliga bevis för att häkta SE och att det hade kunnat leda till att man fick fram tillräckliga bevis för ett åtal om SE häktades och utredningen inriktades på honom. Men nu går det ju inte, dels eftersom så mycket tid passerat (hade alltså varit svårt även om SE vore vid liv) och dels (framförallt) därför att SE är död. Och eftersom den huvudmisstänkte är död, så la KP i egenskap av förundersökningsledare ned utredningen.
Citera
2020-06-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
Exemplariskt sammanfattat.

Problemet med hela den här utredningen har alltid varit att man letat efter motiv istället för tillfälle. Mig veterligen kan ingen annan teori så som Sydrafrika, Polisspåret osv faktiskt presentera en presumtiv gärningsman som befunnits sig på brottsplatsen och som stämmer väl överens med gärnningsmmanbeskrinvningen.

Huvudet på spiken. Man har varit så fixerad vid motivet till mordet, och man har också tyckts tänka att ett sånt här högprofilerat mord kräver en komplicerad lösning. "Jag gillar inte tillfälligheter" hör man ofta i sammanhanget. Som om det vore omöjligt att en ensam galning skulle kunna mörda högt uppsatta politiker som John F Kennedy, Anna Lindh och Prins Franz Ferdinand av Österrike...

Mord är inte en rationell handling, det behöver inte finnas ett rationellt motiv. En alkoholiserad och smådegenererad gärningsperson med ett starkt ogillande av Olof Palme, placerad i ett gyllene tillfälle är ett fullgott motiv för mig.
Citera
2020-06-11, 13:48
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc

Man ska ju ha klart för sig att SE och CP, de mest intressanta misstänkta GM, haft det jobbigt och svårt i livet och kan ha agerat på impuls snarare än eftertanke.

Ett impulsdåd på väg hem från jobbet från Skandia inför planerad semester? Aldrig säger jag.

SE måste ha haft avancerad hjälp om han var GM - sannolikt av Stay Behind i samma Skandiahus.
Citera
2020-06-11, 13:50
Medlem
Citat:
Vad var Stigs motiv?

Den här bloggposten om de gärningsmannaprofiler som gjorts är relevant:

http://anckarsater.blogspot.com/2019/08/palmemordet-2-garningsmannaprofilen.html

Särskilt intressant är profilen som gjorts av amerikanska experten James W. Clarke:

Citat:
Märkligt nog har Granskningskommissionen kontaktat ännu en expert, och denna gång en verklig akademiker, professor James W. Clarke, som skrivit boken American Assassins: the dark side of politics, där han gått igenom 17, sedermera 18, politiska attentat i USA och klassificerat gärningsmännen i fyra kategorier.

[...]

Clarkes modell är i alla händelser intressant för Palmemordet, och vi känner till hans slutsatser idag efter att hans utlåtande blivit tillgängligt.

Hans första grupp är politiska fanatiker, som mördar för att uppnå ett mål, och i regel är stolta över det. Den andra gruppen är också "politiserade" individer men som mördar för att själva komma in i världshistorien, för att få vara med och spela en roll i de stora skeendena, i regel efter att ha avvisats och misslyckats i yrkesliv och personliga relationer. Den tredje gruppen är psykopatiska, misslyckade och deprimerade, som skyller sin situation på samhället och vill ha uppmärksamhet och hämnd för sitt eget elände på en person i auktoritetsställning. Både grupp 2 och 3 är personlighetsstörda individer medan den fjärde gruppen är den mest psykiskt avvikande och begår vad vi skulle kalla "vansinnesdåd".

[...]

I Palmeärendet ställer sig även Clarke bakom Olsson och Åsgårds grundscenario och konklusioner och godtar deras arbete. När det kommer till detaljer håller han dock inte med om att gärningsmannen kan vara så psykiskt störd som han tecknas i den svenska profilen eller i Resslers utlåtande. Hans beskrivning kan sägas landa i samma riktning Olsson och Åsgård tecknar (de skriver att gärningsmannen är grupp 2 eller 3 enligt Clarke's klassifikation, som de går igenom utförligt i sitt betänkande, medan Clarke själv placerar honom som en "suicidal grupp 2:a"). Clarke avvisar det kaotiska mönstret hos gärningsmannen och säger att han måste ha varit en kontrollerad, eftertänksam och klartänkt person med genomsnittliga eller övergenomsnittliga begåvningsresurser som levt ett överkontrollerat liv med depression och ilska som stängts inne sedan barndomen, som inte var av den kaotiska typ man tidigare beskrivit utan snarare brustit emotionellt än materiellt. Motivet skulle vara politiskt för att imponera på eller få hämnd på nära personer, som han upplevt sig sviken av eller som föraktar honom på grund av hans misslyckanden.

De kursiverade delarna, som alltså är Clarkes gärningsmannaprofil, stämmer i min mening in klockrent på Sture Engström såsom han beskrivits i media, utredning, etc.
Senast redigerad av timeisbackwards 2020-06-11 kl. 14:01.
Citera
2020-06-11, 13:51
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Ett impulsdåd på väg hem från jobbet från Skandia inför planerad semester? Aldrig säger jag.
Det är precis vad impuls innebär. Semester spelar då ingen roll. Av slumpen uppstod det ett tillfälle att mörda OP och GM agerade därefter.
Citera
2020-06-11, 13:54
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Det är precis vad impuls innebär. Semester spelar då ingen roll. Av slumpen uppstod det ett tillfälle att mörda OP och GM agerade därefter.

Jag väger i mitt resonemang in SE:s beteende efter mordet som jag hävdar var coachat av medhjälpare eftersom det var så briljant genomfört.

Att en GM som impulsmördat Palme själv skulle kunnat planera detta efterföljande upplägg ser jag som osannolikt.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-11 kl. 13:57.
Citera
2020-06-11, 13:55
Medlem
orrecrists avatar
Citat:

Man ska ju ha klart för sig att SE och CP, de mest intressanta misstänkta GM, haft det på olika sätt jobbigt och svårt i livet (självmord i båda fall) och kan ha agerat på impuls snarare än eftertanke.

Många hade ett starkt ogillande till honom vid tidpunkten men dom gick inte och mördade för det. Just saying.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in