2020-06-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eat2grow
Kraschen har redan varit och den påbörjades i februari och återhämtningståget har lämnat perrongen för länge sedan. Tråkigt att du missade det. Risken är att du snart får FOMO och får köpa till överpris när de stora gubbarna säljer. Räntefonder kanske är ett bättre alternativ för dig?

😂😂

Ironi

Hade du läst tråden så hade du förstått
Nytt ATH idag
Över 2 % upp på USA portföljen
Finns mer o ge verkar det som
Citera
2020-06-09, 09:16
Medlem
eat2grows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
😂😂

Ironi

Hade du läst tråden så hade du förstått
Nytt ATH idag
Över 2 % upp på USA portföljen
Finns mer o ge verkar det som
Var inte så observant på att kolla dina tidigare inlägg, men nu förstår jag. Tycker det är komiskt men de personer som suttit vid sidlinjen igenom hela kraschen och fortfarande inte köpt något, men nu "väntar de på nästa våg" för då ska det tydligen köpas för allt de äger. Köpte man inte i mitten av mars så har jag svårt att se att man köper vid nästa dipp.

Det var kanske det du ironiserade över också!
Citera
2020-06-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eat2grow
Var inte så observant på att kolla dina tidigare inlägg, men nu förstår jag. Tycker det är komiskt men de personer som suttit vid sidlinjen igenom hela kraschen och fortfarande inte köpt något, men nu "väntar de på nästa våg" för då ska det tydligen köpas för allt de äger. Köpte man inte i mitten av mars så har jag svårt att se att man köper vid nästa dipp.

Det var kanske det du ironiserade över också!

Det var det..
Dyrt med läktarplats..
Citera
2020-06-09, 16:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag är övertygad om att detta är en fet tjurfälla. Halva världsekonomin bromsar in, det kommer få återverkningar på börserna. Svaret är alltså att jag sitter lugnt vid sidlinjen, första tanken var att gå in efter att Q1 rapporterna kommit men fortsätter det som nu tvekar jag nog även där och väntar in Q2.

Hur tänker du nu och vad är din strategi nu? Jag hoppas jag inte provocerar genom att lyfta fram detta - det är inte min mening. Jag vill förstå strategierna framgent hos er som missade rallyt.
Citera
2020-06-09, 16:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur tänker du nu och vad är din strategi nu? Jag hoppas jag inte provocerar genom att lyfta fram detta - det är inte min mening. Jag vill förstå strategierna framgent hos er som missade rallyt.

Jag gav upp och klev på igen i slutet av Maj. Anser fortfarande att uppgången är helt ogrundad, sitter därför beredd med fingret på säljknappen om/när andra vågen neråt kommer.

Jag klev på ca 8-9% lägre än jag sålde i slutet av februari så hittills ligger jag plus på min försiktighet.

Det känns extremt skakigt nu dock, är det 2021 års vinster investerarna räknar på för 2020 års lär vara rätt ut genom fönstret vid det här laget?
Citera
2020-06-09, 16:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag gav upp och klev på igen i slutet av Maj. Anser fortfarande att uppgången är helt ogrundad, sitter därför beredd med fingret på säljknappen om/när andra vågen neråt kommer.

Jag klev på ca 8-9% lägre än jag sålde i slutet av februari så hittills ligger jag plus på min försiktighet.

Det känns extremt skakigt nu dock, är det 2021 års vinster investerarna räknar på för 2020 års lär vara rätt ut genom fönstret vid det här laget?

Jag skulle vilja vända på det och säga att det var nedgången som var ogrundad. Det finns lite olika perspektiv.

Jag har en så kraftig uppgång att jag inte oroar mig för nedgång - det ska väldigt mycket till i form av ras för att jag ska ligga back i år. Eventuellt kan uppgången vara lite brådmogen, men å andra sidan - tänk på hur börsen gick innan corona. Som tåget, och ingen hajade varför!?
Citera
2020-06-09, 17:47
Avstängd
Citat:
Jag skulle vilja vända på det och säga att det var nedgången som var ogrundad. Det finns lite olika perspektiv.

Jag har en så kraftig uppgång att jag inte oroar mig för nedgång - det ska väldigt mycket till i form av ras för att jag ska ligga back i år. Eventuellt kan uppgången vara lite brådmogen, men å andra sidan - tänk på hur börsen gick innan corona. Som tåget, och ingen hajade varför!?
Satt still i båten denna kris som alla andra.
Men nu sålde jag halva mitt innehav både i portföljen och på tjänstepensionen.
Har gått så fantastiskt bra nu i 20 år så jag klev halvvägs av.
Spelar ingen roll om jag missar en uppgång på 10-20%. Jag ligger heller likvid nu ett tag tills det blir stabilt.
Citera
2020-06-09, 18:12
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är inte centralbankerna som dragit ned räntan. De kan bara försöka justera kring marknadsränta.
De har obegränsad kapacitet att köpa upp alla obligationer som säljs på marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kort så betyder detta att den som ser stigande BNP/Capita i världen och ser ökande (eller iaf inte minskande) livslängd i världen bör i konsekvens med detta förvänta sig 0 ränta i bästa fall.
Jag skulle vilja höra din analys hur minusränta kan inträffa på en marknad.

Inte mycket tyder på att tidspreferensen i samhället minskat. Folk lånar till konsumtion eller för att placera i tillgångar vars värde inflateras av den låga räntan.
Citera
2020-06-09, 18:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Att kalla den ogrundad var väl iof att ta i mer än måttligt? Pandemi som stänger flyget i månader, dödar turistbranschen och gjorde var 4:e arbetande amerikan arbetslös nästan över natten - det känns som att nedgången var mycket motiverad men att centralbankerna flödade marknaden med pengar för att stoppa den.

Detta var ett once in a life time event, mycket möjligt att det drar iväg neråt igen när dopingen tar stopp. Normalt brukar jag vara bullish men drog öronen åt mig och blev björn mot bakgrund av händelseutvecklingen.
Citera
2020-06-09, 18:19
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jag ligger heller likvid nu ett tag tills det blir stabilt.
Du ligger alltså lång i papperspengar.

Det är faktiskt rationellt att tänka så och det är ett bra sätt att binda sig vid masten för en buy'n hold-strategi.
Citera
2020-06-09, 18:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du ligger alltså lång i papperspengar.

Det är faktiskt rationellt att tänka så och det är ett bra sätt att binda sig vid masten för en buy'n hold-strategi.
Man kan leka med lite småpengar på bull/bear ett tag så man inte tappar fokus.
Sen går jag in igen om ett halvt, helt eller 2 år igen.
Citera
2020-06-09, 19:40
Medlem
Jag har placerat mina sparpengar i relativt riskfria räntefonder.
Strategin är att pengarna ska vara värda ungefär samma om ett år som de är värda nu.
Jag kan nämligen inte bedöma utvecklingen under det kommande året eftersom pandemin och dess verkningar är svåröverskådliga.
Om ett år vet jag nog betydligt mer om framtiden än jag vet nu.
Svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in