Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det som irriterade mig lite vid förra raset var att det slog fullständigt blint. Alltså Securitas, som dels troligen inte påverkas särskilt mycket och redan var nertryckt efter vapenskandalen, föll precis lika mycket som Klövern som jag började tycka var övervärderad med alla sina obligationslån, preferensaktier, och annan kreativ finansiering som höjningar av bokförd värdering på fastigheter för att möjliggöra mer lån. Klövern hade jag tidigare men sålde då jag började tro att aktien skulle slaktas på grund av alla lån så snart det blev lågkonjunktur.
Det är riktigt, det faller ofta brett vid krascher. Sedan återhämtar sig de aktieslag som sjönk i onödan snabbast. De kan tom få en rusch, typ amazon i USA som redan innan corona gick på doping och nu är ännu högre. Om man med smart tänk kan välja ut vettiga aktier som sjönk i onödan pga corona, fast de egentligen inte är påverkade, så kan man tjäna extra.
Tyvärr tänker nybörjare fel här. SAS och Norwegian har sjunkit mest, så de kommer att stiga mest? Tyvärr, hela deras bransch är förstörd för åratal framåt och de kommer att gå i konkurs när staten slutar hålla dem under armarna. I värsta fall kan Scandic vara ett sådant fall, men inte lika sannolikt som SAS.
Jag sitter på Telia som fått mycket stryk. men jag kan inte se att de ska förlora en enda krona pga corona, så den bottentryckta Telia-kursen känns helt fel. Men bilden försvåras något av att Telia har en ständig skruv neråt med usla affärer, nu senast med inköp av fotboll och TV4 som är helt bortkastat. Så jag kan inte 100% rekommendera Telia ens på 34 kr. Hellre Tele2 i så fall, men de har inte heller sjunkit lika mycket.