2020-06-08, 23:02
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
ja visst, men "två fel gör inte ett rätt"...visa istället det rätta beteendet och föregå med gott exempel

och ser man ingen HB pga liten CPL så får man ju ta det säkra före det osäkra och anta att han ska köra vidare runt. Då stannar man precis som innan vilken annan väg som helst där inte högerregeln gäller.

Personligen kör jag inte in i en rondell även om personen blinkar ut höger, förrän jag tydligt ser på personens bana att han är på väg ut. Folk gör fel hela tiden med blinkers, vanligast är så klart att de inte blinkar när de egentligen skall, men man ser även med jämna mellanrum folk som blinkar höger för tidigt.

Bara för diskussionens skull kan jag ju tillägga att jag är en av dessa som blinkar vänster i rondell, förutom när det är en väldigt stor sådan. Jag blinkar heller inte vänster när det är en sådan där "spiral-rondell", vad de nu heter.
Senast redigerad av bjornebarn 2020-06-08 kl. 23:04.
Citera
2020-06-09, 08:04
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det är ju det med att ANALYSERA som du inte verkar kunna!
Skulle vara roligt att få DIN analys på vad en bil som närmar sig en cpl och blinkar vänster betyder.
Det enda jag läser av är:

- här kommer en förare som inte har en susning om vad hon håller på med och hon har aldrig begripit sig på rondellkörning. Logiskt tänkande är inte hennes starka sida. En person som styrs av känslor mer än tankar. Lågt IQ förutsätter jag och möjligen en och annan diagnos på det.

Jag håller avståndet till vederbörande då jag inte vill ha plåtskador. Gärna minst 1 bil mellan oss, för kan hon inte köra CPL så kan hon nog inte köra nån annanstans heller.
Citera
2020-06-09, 13:55
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Så om en bilist blinkar bryr du dig inte?
Du kan inte tyda vad personen avser?

OK, då förstår jag att du inte fattar vitsen med VB.
En dag kanske kunskapen kommer till dig.
Lycka till i trafikträningen.

Edit.
I den ursprungliga tråden gav jag upp efter att en lång period försöka få en del personer att förstå nyttan av VB.

Nu gör jag samma sak i den här tråden. Ger upp.
Inser att en del är obildbara.

Men frågan där är lika obesvarad som här:
Vad är det för fel att meddela sina medtrafikanter sin avsikt?

Med det, Tack o hej.
Som sagt, vänsterblink och ingen blink fram till 2a avfart är samma sak. Jag kommer behöva stanna i båda fallen.
Citera
2020-06-09, 13:57
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Det enda jag läser av är:

- här kommer en förare som inte har en susning om vad hon håller på med och hon har aldrig begripit sig på rondellkörning. Logiskt tänkande är inte hennes starka sida. En person som styrs av känslor mer än tankar. Lågt IQ förutsätter jag och möjligen en och annan diagnos på det.

Jag håller avståndet till vederbörande då jag inte vill ha plåtskador. Gärna minst 1 bil mellan oss, för kan hon inte köra CPL så kan hon nog inte köra nån annanstans heller.
Ofta en asiatisk småbil som visar bristande underhåll i form av trasiga lampor och smutsig, som tror att en vänsterblink innan rondell ersätter högerblink, för hon själv vet ju om var hon körde in och att blinka höger samtidigt som man svänger blir för mycket på en gång.
Citera
2020-06-09, 19:21
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ja, det fungerar ju lika bra som att inte blinka, eller kör du som mötande bilist in i en rondell om bilen inuti inte blinkar vänster?
Det är en gråzon om dem ej blinkar vänster, vanligtvis gasar jag på medans vänsterblink så väntar jag i lugn och ro tills dem passerar
Citera
2020-06-09, 19:28
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Det är och har aldrig varit "reptilhjärnans känsla" som satt våra gemensamma trafikregler. Det är regelverket för just den speciella trafiksituationen som gäller. Handlar om att läsa på, tänka själv och göra rätt. Reglerna finns för att alla ska göra
på samma sätt. Känslor har inget i trafiken att göra. Att köra som kärringar är inte speciellt klokt.
En rättshaverist är myyyycket farligare än en anpassningsbar förare. Så vilket är det, tänka själv eller regler?
Citera
2020-06-09, 19:35
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ok, mest irriterande år 2020:

- Folk som kränger av och an med bilen för att signalera missnöje. Typ någon som kommer körande i 160 och tycker att man själv borde köra ner i diket så att hen (eller han, det är ju alltid en han) kommer fram.
- Gubbe 85+ som ska köra in till byn, och som kör 30 km/h eftersom han bara ser 60 cm framför sig och hela tiden glömmer bort vilken pedal som gör vad. Det finns något som heter färdtjänsti- Folk som är livrädda för att inte ha uppnått 120 redan på motorvägstillfarten. Acceleration över huvud taget verkar vara ett jävligt känsligt kapitel för män i allmänhet. Har till och med blivit omkörd på smala tillfarten av panikslagna femtioåringar. Har dom aldrig funderat på varför det funkar alldeles utmärkt när långtradare kör upp på motorvägen i typ 70?
påfart 120 va rätt kul läsning
Citera
2020-06-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Som sagt, vänsterblink och ingen blink fram till 2a avfart är samma sak. Jag kommer behöva stanna i båda fallen.
Du kanske gör det men du är långtifrån alla. Det är otivelaktigen mängder av människor som behöver vänsterblink för att stanna och för att inte missuppfatta, speciellt om man ska av åt något håll där det statistiskt sett inte färdas så många fordon.
Citera
2020-06-10, 09:31
Medlem
Nu har det varit mycket OT gälla de vb i circulationsplatser.

Personligen måste jag igen ta upp frågan med dessa personer som cyklar runt i nåt tävlingställ.
Var ute på promenad i går kväll, även om det inte är helt svart så är det mörkt runt 00.
Nog fan kommer det en sån där tävlings wannaby farande från landsvägen framför fötterna på en vid övergångsstället för att sedan slinka in på gångstigen 20 meter bort, ingen belysning eller reflexer förutom den neonfärgade jackan.
Vad är det som gör att man tror bara för att man köper sig en dyr cykel och mundering att trafikreglerna helt plötsligt inte gäller längre?
Citera
2020-06-10, 12:20
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har det varit mycket OT gälla de vb i circulationsplatser.

Personligen måste jag igen ta upp frågan med dessa personer som cyklar runt i nåt tävlingställ.
Var ute på promenad i går kväll, även om det inte är helt svart så är det mörkt runt 00.
Nog fan kommer det en sån där tävlings wannaby farande från landsvägen framför fötterna på en vid övergångsstället för att sedan slinka in på gångstigen 20 meter bort, ingen belysning eller reflexer förutom den neonfärgade jackan.
Vad är det som gör att man tror bara för att man köper sig en dyr cykel och mundering att trafikreglerna helt plötsligt inte gäller längre?
vad har deras kläder med saken att göra? är det dessa du stör dig på? får du dåligt samvete för att du själv inte orka träna eller?

stör mig också på cyklister som inte följer trafikreglerna, men inte för att cyklister tränar. Som att störa sig på joggare eller andra motionärer.
Citera
2020-06-10, 12:24
Medlem
Citat:
vad har deras kläder med saken att göra? är det dessa du stör dig på? får du dåligt samvete för att du själv inte orka träna eller?

stör mig också på cyklister som inte följer trafikreglerna, men inte för att cyklister tränar. Som att störa sig på joggare eller andra motionärer.

Jag stör mig på hur dessa individer beter sig i trafiken, men en så total haverist som du kan visst inte ta till dig skriftlig information.
Eller känner du igen dig, tillhör du en av dom totalt glömmer alla trafikregler när du klär upp dig och sätter dig på cykeln?
Själv brukar jag i normala tider cykla till jobbet men då på en cykel som är utrustad med lyse som jag tänder när jag cyklar vid mörker eĺler skymmning och med lagstadgade reflexer samt följer trafikregler.
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-06-10 kl. 12:34.
Citera
2020-06-10, 12:31
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag stör mig på hur dessa individer beter sig i trafiken, men en så total haverist som du kan visst inte ta till dig skriftlig information.
ha ha undra vem som är haverist här egentligen? Känsligt när man bli avslöjad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in