Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Det underlättar verkligen inte när folk kör sina egna hitte-på-manövrar. Vi har ett regelverk och det ska följas utan undantag. Blinka vänster för fortsatt färd inom filen är inget annat än hjärndött. Det har aldrig varit en anledning att blinka åt nåt håll bara för att man drar i ratten. En kurva är ingen anledning att blinka. Otroligt att man måste tillrättavisa om en sån sak

Nej, vi har inte ett regelverk som säger exakt vad som skall göras i alla situationer, utan regelverket är medvetet skrivet på luddiga sätt just för att folk skall visa ömsesidig hänsyn och underlätta för varandra. Enligt min erfarenhet är det just detta inflexibla aspiebeteende du tycks uppvisa nu, där man tror att det finns 100 %-iga regler och att dessa alltid utan undantag skall följas, som står för en avsevärd del av riskerna i trafiken. Jag fick själv problem med en sådan aspiebilist för något halvår sedan.
Det var inför en sammanvävning av två körfält. Det finns en underförstådd _tumregel_ att detta i normala fall innebär kedjeprincipen, dvs, varannan bil från vardera körfält (detta står dock inte i lagen, utan det som står är att man skall underlätta för varandra). I mitt fall låg dock en bil framför mig, samt jag, med marginal framför en bil till höger, dock inte så mycket marginal att jag egentligen hade velat köra in framför honom. Denna bilen var dock en aspieförare som tvunget skulle hävda kedjeregeln, och därför började tuta som en galning när jag som en andra bil körde in framför honom *facepalm*. Han skapade en trafikfara genom att försöka blockera mig från att köra in.
Bara som allmän rant kan jag ju tillägga att sammanvävningsskylten borde tas bort. Jag kör dagligen flera mil, och jag har egentligen aldrig stött på några större, upprepade, problem, varken när jag bodde utomlands eller när jag nu bor i Sverige, förutom just vid dessa sammanvävningsskyltar där det konsekvent blir problem, både för mig och för andra bilister jag ser. Svensken förstår sig inte på det där med flexibilitet eller att ömsesidig hänsyn. Det märker man väldigt tydligt när det är bilköer och tex någon måste svänga vänster av från en väg, folk i mötande trafik släpper aldrig fram dem. Jag gissar att svensken är för van vid att köra i folktomma ställen, eller så är detta också en del av aspiebeteendet, där man tänker "regeln säger att han som svänger vänster skall vänta, att det innebär att han får vänta i en timma och orsaka en bilkö spelar ingen roll för jag måste hävda min rätt!!"