Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-17, 15:32
  #5713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om jag hade en krona för varje gång jag stötte på din typ här på Flashback så hade jag varit rik. Självupptagna muppar utan självkritik som absolut inte kan tänka sig att någon som kan tänka själv kan komma fram till en annan slutsats.

Anledningen att jag blinkar vänster är för att jag har märkt att jag själv uppskattar när andra gör det. Och i synnerhet i små rondeller underlättar det.

Du sa att det orsakar förvirring. Vari ligger förvirringen?

Kanske är svårt att förstå för dig men som du vet är det inte alla som ens blinkar höger. Hur tror du det blir om 90% blinkar vänster?
Folk som väntar på att köra in i rondellen registrerar att någon person inte blinkar vänster och bestämmer sig då för att köra. Om ingen blinkar vänster så uppstår aldrig detta problemet.
Det kommer hända.
Citera
2023-02-17, 15:33
  #5714
Medlem
Amsvartners avatar
Utan nån som helst konkurrens så är det blattar.

Punkt.
Citera
2023-02-17, 15:39
  #5715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha, Linköping, jag har bott på Augustbergsgatan.
En småstad, mycket begränsad trafik. Multiplicera Linköping med 15 så får du Stockholms befolkning och trafikmängd.
Funkar där med
Citera
2023-02-17, 15:40
  #5716
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Kanske är svårt att förstå för dig men som du vet är det inte alla som ens blinkar höger. Hur tror du det blir om 90% blinkar vänster?
Folk som väntar på att köra in i rondellen registrerar att någon person inte blinkar vänster och bestämmer sig då för att köra. Om ingen blinkar vänster så uppstår aldrig detta problemet.
Det kommer hända.
Du ska aldrig köra in i en rondell innan du vet att det kan ske riskfritt. Du har fortfarande väjningsplikt även om bilarna där inne blinkar höger, vänster eller inte alls. Det hoppas jag du vet?

Och väldigt märklig fråga om hur det blir om 90% blinkar vänster. Ja, det blir väl som i övriga trafiken där ca 90% blinkar och 10% inte gör det. Man måste ju kunna hantera att folk missar att blinka.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-17 kl. 16:28.
Citera
2023-02-17, 15:59
  #5717
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Folk som väntar på att köra in i rondellen registrerar att någon person inte blinkar vänster och bestämmer sig då för att köra.
Det tog ett tag innan jag fattade hur otroligt märklig den kommentaren var. Varför skulle man bestämma sig för att köra om någon INTE blinkar vänster? (Antar att du menar blinkar inte alls)

Det är ju när någon blinkar som det finns utrymme att köra in. Självfallet beror ju allting på exakt hur det ser ut i det specifika fallet. Men om jag står och väntar vid en rondell och det kommer en bil från vänster som blinkar höger så är det ofta ett tecken på att jag kan köra, även om man självfallet ska vara försiktig och göra en bedömning av situationen. Men detta brukar tyda på att de ska köra ut på innan de kommer fram till min position.

Om de inte blinkar alls så har vi två fall. Antingen är de vänsterblinkare som inte blinkar eftersom de ska rakt fram och kommer därför blinka höger i nästa avfart. Här kan jag köra ut om de ligger i innerfil, men jag får naturligtvis hålla tillbaka lite och släppa ut dem. Det andra fallet är att de inte är vänsterblinkare, och då kan det antingen vara så att de kör ut vid nästa eller fortsätter.

Och så har vi när de blinkar vänster. Då kan jag köra in eftersom de inte kommer att köra ut på nästa avfart. Självfallet ska man även här vara försiktig och se sig för.

När jag tog körkort skulle man vänsterblinka. Tyckte det fungerade bättre.
Citera
2023-02-17, 16:49
  #5718
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är faktiskt lite nyfiken på varför det anses så viktigt att blinka ut sig ur en rondell.

För att de bilister som står och väntar vid påfart måste få veta om de kan köra in i rondellen eller inte.
Citera
2023-02-17, 16:54
  #5719
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
För att de bilister som står och väntar vid påfart måste få veta om de kan köra in i rondellen eller inte.
Det är en fördel med blinkningen, men utifrån resten i inlägget ser jag inte hur det motiverar att det skulle vara så dödsviktigt. För du har ju fortfarande väjningsplikt, och du måste fortfarande bedöma om det är riskfritt att köra in eller inte baserat på den blinkande bilens fart, avstånd och riktning.
Citera
2023-02-17, 16:56
  #5720
Medlem
Idioter i Göteborg som kör med helljus trots att de inte behövs. Förra månaden blev jag bländad 2 gånger. Riktiga skitstövlar.
Citera
2023-02-17, 17:15
  #5721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det tog ett tag innan jag fattade hur otroligt märklig den kommentaren var. Varför skulle man bestämma sig för att köra om någon INTE blinkar vänster? (Antar att du menar blinkar inte alls)

Det är ju när någon blinkar som det finns utrymme att köra in. Självfallet beror ju allting på exakt hur det ser ut i det specifika fallet. Men om jag står och väntar vid en rondell och det kommer en bil från vänster som blinkar höger så är det ofta ett tecken på att jag kan köra, även om man självfallet ska vara försiktig och göra en bedömning av situationen. Men detta brukar tyda på att de ska köra ut på innan de kommer fram till min position.

Om de inte blinkar alls så har vi två fall. Antingen är de vänsterblinkare som inte blinkar eftersom de ska rakt fram och kommer därför blinka höger i nästa avfart. Här kan jag köra ut om de ligger i innerfil, men jag får naturligtvis hålla tillbaka lite och släppa ut dem. Det andra fallet är att de inte är vänsterblinkare, och då kan det antingen vara så att de kör ut vid nästa eller fortsätter.

Och så har vi när de blinkar vänster. Då kan jag köra in eftersom de inte kommer att köra ut på nästa avfart. Självfallet ska man även här vara försiktig och se sig för.

När jag tog körkort skulle man vänsterblinka. Tyckte det fungerade bättre.

Nu har jag gått under hela premissen att det gäller en enfilig rondell. Är det flerfiligt så är det ganska givet att både vänster och högerblinkningar sker inuti den.

Mitt exempel är vad som kommer troligen hända då och då om det blir norm att blinka vänster i enfiliga rondeller. Det blir en vanesak för trötta trafikanter.
Det sker redan missar då folk många gånger skiter i att blinka ut i dagsläget, att man istället kör in för att det "känns" som han ska svänga ut. Ser det minst varje vecka.
Samma princip blir det om majoriteten blinkar vänster, folk börjar höfta för att någon inte blinkar vänster helt plötsligt.

Det scenariot existerar inte alls om inga vänsterblinkningar skedde. Kanske långsökt, men för en helt meningslös grej som att blinka vänster så tycker jag det ska beaktas.
Citera
2023-02-17, 17:21
  #5722
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Nu har jag gått under hela premissen att det gäller en enfilig rondell. Är det flerfiligt så är det ganska givet att både vänster och högerblinkningar sker inuti den.
Det är inte alls givet att vänsterblinkningar sker. Ligger du i vänster körfält innan du ska in i rondellen behöver du inte blinka för att köra in i innerfilen.

Citat:
Mitt exempel är vad som kommer troligen hända då och då om det blir norm att blinka vänster i enfiliga rondeller. Det blir en vanesak för trötta trafikanter.
Det sker redan missar då folk många gånger skiter i att blinka ut i dagsläget, att man istället kör in för att det "känns" som han ska svänga ut. Ser det minst varje vecka.
Samma princip blir det om majoriteten blinkar vänster, folk börjar höfta för att någon inte blinkar vänster helt plötsligt.

Det scenariot existerar inte alls om inga vänsterblinkningar skedde. Kanske långsökt, men för en helt meningslös grej som att blinka vänster så tycker jag det ska beaktas.
Det låter som att du säger att det bästa är att alla struntar i blinkers helt och hållet eftersom vissa gör fel.
Citera
2023-02-17, 17:23
  #5723
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är en fördel med blinkningen, men utifrån resten i inlägget ser jag inte hur det motiverar att det skulle vara så dödsviktigt. För du har ju fortfarande väjningsplikt, och du måste fortfarande bedöma om det är riskfritt att köra in eller inte baserat på den blinkande bilens fart, avstånd och riktning.

Trafikregler behöver inte handla om att undvika kollisioner, de kan också syfta till att trafiken ska flyta smidigt.
Citera
2023-02-17, 17:47
  #5724
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Trafikregler behöver inte handla om att undvika kollisioner, de kan också syfta till att trafiken ska flyta smidigt.
Så KAN det naturligtvis vara. Men har du någon källa till att det skulle vara det som är anledningen till det i det här fallet eller är det en gissning från din sida?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback